Werk & Studie alle pijlers

Slecht kunnen concentreren

24-11-2014 22:13 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!

Ik heb mij nooit heel lang kunnen concentreren, maar ik merk sinds dit schooljaar dat het wel heel erg is. Als ik mij 20 minuten kan concentreren is dat al behoorlijk lang. Maar als ik echt moet leren is dit vaak nog minder (dus echt dingen in mijn hoofd stampen). Het is niet dat ik dan ga dagdromen, maar ik ben ontzettend snel afgeleid. Ook ligt het niet aan mijn studie, die vind ik namelijk heel erg leuk.

Gelukkig leer ik heel makkelijk waardoor ik tentamens redelijk makkelijk kan opvangen. Maar toch vind ik het zonde omdat ik weet dat ik meer uit mezelf zou kunnen halen als ik dus een beter concentratievermogen heb.

Heeft iemand tips waardoor ik misschien mijn concentratievermogen kan verbeteren?
google eens op "procrastination" (uitstelgedrag).

Dan vind je ook tips als:

- zorg dat je geen afleiding hebt (telefoon uit, niet naar facebook)

Verder denk ik dat het een kwestie van oefenen is.

Kijk eens hoe lang je je kunt concentreren op een leuk van van jouw studie.

Verder is stampen zelden goed, je kunt beter dingen in hun verband leren.

Bij een taal betkeent dat: zinnen maken met de woorden die je leren moet.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:haarklover schreef op 24 november 2014 @ 22:46:

google eens op "procrastination" (uitstelgedrag).

Dan vind je ook tips als:

- zorg dat je geen afleiding hebt (telefoon uit, niet naar facebook)

Verder denk ik dat het een kwestie van oefenen is.

Kijk eens hoe lang je je kunt concentreren op een leuk van van jouw studie.

Verder is stampen zelden goed, je kunt beter dingen in hun verband leren.

Bij een taal betkeent dat: zinnen maken met de woorden die je leren moet.

Ik weet niet of het uitstelgedrag is. Ik begin namelijk wel met het leren voor tentamens of met het maken van verslagen, maar na een minuut of 10/20 kan ik mij dan gewoon niet meer focussen.

Ook maakt het vak verder niet zoveel uit. Ik vind namelijk alle vakken die ik krijg eigenlijk heel leuk.
Oh, dat kan ik ook niet. Maar de vraag is: is het nodig? Je zegt zelf al dat je makkelijk leert en dus tentamens goed op kunt vangen.

Ik kon altijd alleen maar voor tentamens leren als de druk hoog was, dus heel kort van tevoren. Als ik netjes volgens schema al tijdens de cursus begon, dan werd het niks, dan kon ik me echt niet concentreren.

Daar heb ik me bij neergelegd. Veel uitstellen en anders snel afgeleid (inderdaad, de al genoemde procrastination) maar op het laatste moment pieken als het moet... that's me. Waarom zou het anders moeten? Omdat 'men' dat vindt? Laat mij de dingen maar op mijn manier doen, dan is het eindresultaat doorgaans veel beter dan wanneer 'men' zich te veel met mij bemoeit en ik het op hun manier probeer te doen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik kan het ook niet goed TO, maar in tegenstelling tot Dana vind ik het wel lastig en iets dat ik zou willen veranderen. Ik ben geen student meer, maar zelfstandige, en heb veel met deadlines te maken. En inderdaad piek ik als een malle vlak voor de deadline, maar om nou te zeggen dat dat de meest relaxte uren van mijn leven zijn, nee. Het levert vooral stress op.

Ik probeer me er wel beter bewust van te zijn en af en toe een meditatiemoment in te bouwen, maar als er nog meer tips komen houd ook ik me aanbevolen.

Edit: bij mij is het dus een combi van lastig kunnen concentreren en daarnaast uitstelgedrag (waar jij gelukkig geen last van lijkt te hebben)
anoniem_83382 wijzigde dit bericht op 26-11-2014 10:48
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Today is a good day
Accepteren tijdens je studie is prima maar stel je hebt dit ook tijdens je werkzame leven dan lijkt het mij toch behoorlijk lastig.
In hindsight had ik dit tijdens mijn studie al beter willen/moeten aanpakken. Dus TO: als je nu tijdens je studie leert je beter te concentreren, heb je daar denk ik de rest van je leven profijt van.

Overigens zijn meditatieoefeningen en dingen als mindfulness bewezen effectief voor je concentratie, maar dat moet misschien wel net bij je passen.
Today is a good day
quote:Dana schreef op 25 november 2014 @ 01:33:

Oh, dat kan ik ook niet. Maar de vraag is: is het nodig? Je zegt zelf al dat je makkelijk leert en dus tentamens goed op kunt vangen.

Ik kon altijd alleen maar voor tentamens leren als de druk hoog was, dus heel kort van tevoren. Als ik netjes volgens schema al tijdens de cursus begon, dan werd het niks, dan kon ik me echt niet concentreren.

Daar heb ik me bij neergelegd. Veel uitstellen en anders snel afgeleid (inderdaad, de al genoemde procrastination) maar op het laatste moment pieken als het moet... that's me. Waarom zou het anders moeten? Omdat 'men' dat vindt? Laat mij de dingen maar op mijn manier doen, dan is het eindresultaat doorgaans veel beter dan wanneer 'men' zich te veel met mij bemoeit en ik het op hun manier probeer te doen.Ja ik vind het nodig. Niet omdat anderen dat vinden maar voor mezelf. Ik weet gewoon dat ik meer uit bepaalde tentamens of projecten had kunnen halen als ik me beter had kunnen concentreren. Daarnaast heb ik enkele activiteiten naast mijn studie, en zou ik er graag nog een paar oppakken. Als ik effectiever kan studeren, zou ik meer vrije tijd over houden.
quote:Glitterbom schreef op 26 november 2014 @ 11:00:

In hindsight had ik dit tijdens mijn studie al beter willen/moeten aanpakken. Dus TO: als je nu tijdens je studie leert je beter te concentreren, heb je daar denk ik de rest van je leven profijt van.

Overigens zijn meditatieoefeningen en dingen als mindfulness bewezen effectief voor je concentratie, maar dat moet misschien wel net bij je passen.Ik zou het altijd kunnen proberen. Wat voor soort oefeningen zijn dat dan bijvoorbeeld?
Je kunt verschillende apps downloaden, headspace is een bekende of insight timer. Op youtube vind je allerlei filmpjes en je kunt natuurlijk ook cursussen of workshops gaan volgen.
Today is a good day
Waarom ga je niet gewoon in de bieb werken of zo? Vermijd gewoon de afleidingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven