Werk & Studie alle pijlers

Snapt iemand financieel rekenen vragen?

16-01-2021 15:30 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er maar niet uit bij bepaalde oefen vragen weet iemand hoe je dit doet?

Vraag 1:

Men had op 1 januari 2006 een bedrag gestort op een nieuwe geopende spaarrekening. Vanaf 1 januari 2014 neemt men ieder kwartaal een vast bedrag op van €875,00 van deze spaarrekening. Men doet dat voor het laatst op 1 april 2027. Interestpercentage is 5,0% per jaar op basis van samengestelde interest.

Gevraagd: Het bedrag dat men op 1 januari 2006 minimaal op de nieuwe geopende spaarrekening moest zetten

Antwoord = 23.568,29, maar hoe bereken je dit nou het makkelijkst?


Vraag 2:

Men had op 1 januari 2007 een bedrag van €105.000 op een nieuwe geopende spaarrekening gestort. Vanaf 1 januari 2012 neemt men ieder jaar een vast bedrag op van deze spaarrekening. Men doet dat voor het laatst op 1 januari 2029. Interestpercentage is 4,0% per jaar op basis van samengestelde interest.

Gevraagd: Het vaste bedrag dat men maximaal ieder jaar kan opnemen

Antwoord = €9.703,16, maar hoe komen ze hieraan en hoe bereken je zoiets makkelijk?

Alle hulp is welkom!!
SjaanRoeispaan schreef:
16-01-2021 16:33
.
Dag 47. Wat heb ik gewonnen? :cheer2:

:lijstje:

:there:


Niet nagerekend, ik geloof je en anders voor de moeite!
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
16-01-2021 16:26
Ze beginnen eerst met kennis die je al op de middelbare school hebt opgedaan, in mijn tijd wel tenminste. Dus dat kan best wat je zegt.
TO zit in de 2e. Wanneer wordt er dan eindelijk eens nieuwe kennis opgedaan?
Fizz schreef:
16-01-2021 16:46
Je bent 22 en zit op het hbo in de 2e? En dan deze vraag? Ik weet dat er sprake van diploma-inflatie is en dat de lat steeds lager gelegd wordt, maar dat het al zo erg is....


Of je slaat je studieboeken eens open, of je gebruikt Google.


Jij durft het te zeggen, ik ben geneigd om te denken dat het nu gewoon een andere tijd is. Maar ik vraag het me ook wel eens af.
Fizz schreef:
16-01-2021 16:49
TO zit in de 2e. Wanneer wordt er dan eindelijk eens nieuwe kennis opgedaan?


Dat is al in het eerste jaar, dat gaat vrij snel. Sommige vakken al na een week of wat. Voor een tweede jaar vind ik dit een rare vraag, dit is middelbare school.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
16-01-2021 16:49
TO zit in de 2e. Wanneer wordt er dan eindelijk eens nieuwe kennis opgedaan?
Joh, laat haar. Je weet niet wat er speelt. Misschien is het een her uit het eerste voor een vak wat 'noodzakelijk kwaad' is uit een opleiding waar ze het na het halen niet meer gebruikt.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:24
99.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
16-01-2021 16:33
.
Dag 47. Wat heb ik gewonnen? :cheer2:
Het duurt 47 dagen voor het meer voor de helft bedekt is. Op dag 47 zijn nog geen 47 dagen verstreken.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:25
99.07% gewijzigd
Minto schreef:
16-01-2021 17:06
Jij krijgt ook een wisselbeker.


Lief! Is er nog een aanmoedigingsprijs voor TO?
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
16-01-2021 17:06
Jij krijgt ook een wisselbeker.
Yeey! :jump: 8-)
Voor TO



Afbeelding


:heart:
Fizz schreef:
16-01-2021 16:46
Je bent 22 en zit op het hbo in de 2e? En dan deze vraag? Ik weet dat er sprake van diploma-inflatie is en dat de lat steeds lager gelegd wordt, maar dat het al zo erg is....


Of je slaat je studieboeken eens open, of je gebruikt Google.
Zelfstandig werken is steeds moeilijker voor sommige mensen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
16-01-2021 16:46
Je bent 22 en zit op het hbo in de 2e? En dan deze vraag? Ik weet dat er sprake van diploma-inflatie is en dat de lat steeds lager gelegd wordt, maar dat het al zo erg is....


Of je slaat je studieboeken eens open, of je gebruikt Google.
Genoeg mensen die moeite hebben met rekenen. Voor ik hem kan doen moet ik hem ook eerst weer opzoeken, ook al heb ik dat vorig jaar ook gedaan ;) Bij dit soort dingen helpt altijd dat ik economie II gedaan heb (toen werkten we nog met tabellen boeken voor dit soort sommen, die moeten nog wel ergens hier staan volgens mij).
Alle reacties Link kopieren
Arme kind is anderhalve pagina en 2,5 uur verder en nog geen antwoord
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
16-01-2021 16:02
Bestaan er ook niet-financiële rekenvragen? ;-)
Ja hoor. Hoeft toch niet om geld te gaan?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
16-01-2021 17:21
Genoeg mensen die moeite hebben met rekenen. Voor ik hem kan doen moet ik hem ook eerst weer opzoeken, ook al heb ik dat vorig jaar ook gedaan ;) Bij dit soort dingen helpt altijd dat ik economie II gedaan heb (toen werkten we nog met tabellen boeken voor dit soort sommen, die moeten nog wel ergens hier staan volgens mij).
TO is een student, dus ze kan de som prima zelf even opzoeken.
Ik snap de vragen eerlijk gezegd ook niet. Ik zou bijvoorbeeld eerst willen weten waarom men stopt met opnemen: als dat is omdat het geld op is is het vrij gemakkelijk uit te rekenen, maar het kan net zo goed zijn dat de inlegger gewoon dood is gegaan en dan weet je nog niks.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn waarschijnlijk malafide banken uit Rusland. Zulke rente percentages moet je niet vertrouwen. Dus de vraag is niet hoeveel er in 2006 op de rekening stond, de vraag is hoe je zo snel mogelijk het geld eraf hebt en gestort hebt op een rekening die valt onder het garantiefonds.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-01-2021 18:35
Ik snap de vragen eerlijk gezegd ook niet. Ik zou bijvoorbeeld eerst willen weten waarom men stopt met opnemen: als dat is omdat het geld op is is het vrij gemakkelijk uit te rekenen, maar het kan net zo goed zijn dat de inlegger gewoon dood is gegaan en dan weet je nog niks.
Dat maakt niet uit, de vraag is hoeveel er minimaal op de rekening moet staan om die bedragen op te kunnen nemen. Om dat uit te kunnen rekenen ga je ervan uit dat het bedrag op de einddatum nul is.
nimbus schreef:
16-01-2021 18:37
Dat maakt niet uit, de vraag is hoeveel er minimaal op de rekening moet staan om die bedragen op te kunnen nemen. Om dat uit te kunnen rekenen ga je ervan uit dat het bedrag op de einddatum nul is.
Ja dat vermoeden had ik ook al :proud:, maar waarom is die vraag dan niet gewoon zo geformuleerd als jij hier doet? Op deze manier gaan heel veel mensen bij rekenen de mist in: ze kunnen prima rekenen maar de vraagsteller kan helaas niet zo goed begrijpelijk schrijven.
Lopervanhiernaardaar schreef:
16-01-2021 17:55
Arme kind is anderhalve pagina en 2,5 uur verder en nog geen antwoord


Ze had nog beter haar boeken open kunnen slaan inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
16-01-2021 17:55
Arme kind is anderhalve pagina en 2,5 uur verder en nog geen antwoord
Er is een begin.
Lady*Voldemort schreef:
16-01-2021 18:35
Ik snap de vragen eerlijk gezegd ook niet. Ik zou bijvoorbeeld eerst willen weten waarom men stopt met opnemen: als dat is omdat het geld op is is het vrij gemakkelijk uit te rekenen, maar het kan net zo goed zijn dat de inlegger gewoon dood is gegaan en dan weet je nog niks.
Er is genoeg informatie om de vraag op te lossen. Bij vraag 1 wordt bijvoorbeeld gevraagd hoeveel minimaal op de rekening moet staan, als je graag leest. Je gaat uit van een 'worst-case-scenario' waarin na opnemen geen geld over is maar ook geen schuld (dus €0,= over). Als het geld dat over is is bonus en omdat er meer dan het minimum op de rekening stond.
Deze vragen zijn er om te rekenen. Als je goed kan rekenen kan je uitspraken doen over verschillende scenario's. Het rekenwerk veranderd niet door de reden van stoppen, zeker dit elementaire niet.
madamzonderm schreef:
16-01-2021 18:57
Er is een begin.


Er is genoeg informatie om de vraag op te lossen. Bij vraag 1 wordt bijvoorbeeld gevraagd hoeveel minimaal op de rekening moet staan, als je graag leest. Je gaat uit van een 'worst-case-scenario' waarin na opnemen geen geld over is maar ook geen schuld (dus €0,= over). Als het geld dat over is is bonus en omdat er meer dan het minimum op de rekening stond.
Deze vragen zijn er om te rekenen. Als je goed kan rekenen kan je uitspraken doen over verschillende scenario's. Het rekenwerk veranderd niet door de reden van stoppen, zeker dit elementaire niet.
En hier ga je de mist in. Waarom de vragen niet zo gesteld waarom je nergens van uit hoeft te gaan maar dat het gewoon duidelijk is wat de bedoeling is? Het gaat om rekenen he, niet om raden wat de vraagsteller wel eens zou kunnen bedoelen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-01-2021 19:00
En hier ga je de mist in. Waarom de vragen niet zo gesteld waarom je nergens van uit hoeft te gaan maar dat het gewoon duidelijk is wat de bedoeling is? Het gaat om rekenen he, niet om raden wat de vraagsteller wel eens zou kunnen bedoelen.
Je kunt dat volgens mij niet anders interpreteren. Maar dat ligt vast aan mij. Hier staat geen overbodige tekst of cijfers die afleiden.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
16-01-2021 19:00
En hier ga je de mist in. Waarom de vragen niet zo gesteld waarom je nergens van uit hoeft te gaan maar dat het gewoon duidelijk is wat de bedoeling is? Het gaat om rekenen he, niet om raden wat de vraagsteller wel eens zou kunnen bedoelen.
Er is iets voor te zeggen, maar standaard is 'kan wel' als er minstens €0,= over is en 'kan niet' als er schulden ontstaan (saldo < €0,=).
Dat is standaard bij dit soort opgaven. Eigenlijk net zo standaard als wat samengestelde interest is en het aantal kwartalen in een jaar. Wellicht is het goed als een docent of het lesmateriaal die randvoorwaarden eens noemt aan het begin maar niet in elke opgave.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven