Snel lesbevoegdheid halen
donderdag 12 april 2012 om 09:15
Een paar jaar geleden heb ik een tijdje de lerarenopleiding gedaan maar daar ben ik toen mee gestopt omdat mijn huidige opleiding me leuker leek. Mijn ouders zeiden destijds dat er ook een mogelijkheid was om heel snel een lesbevoegdheid te halen: er was zo'n instituut waar je de taaltoets kon doen (voor leraar engels/frans/duits) en dan een paar weken/maanden intensief cursus waarna je voor de klas kon. Mogelijk door het ernstige lerarentekort. Daar had ik toen niet echt interesse in, maar nu wel. Ik zit financieel zowat aan de grond, en ik kan geen bijbaantje vinden wat beter betaald. Ik ben bang dat ik dus zal moeten stoppen met mijn studie om fulltime te gaan werken zodat ik mijn rekeningen nog kan betalen. Of, als ik snel mijn lesbevoegdheid kan halen (in +/- een jaar), in deeltijd te gaan studeren en daarnaast les te gaan geven. Ik hoorde via via dat een oud klasgenootje van me ook zoiets gedaan heeft. Die moest stoppen met de lerarenopleiding maar omdat ze toch voor de klas wilde had ze zo'n cursus gedaan en had in een jaar haar lesbevoegdheid en staat nu inderdaad voor de klas. Weet iemand hoe je zo snel mogelijk een lesbevoegdheid kan halen? Met dat klasgenootje kan ik niet in contact komen helaas. Ik zag op internet al via het LOI, maar dat is niet wat mijn ouders bedoelden en wat dat klasgenootje gedaan heeft, zijn er nog meer mogelijkheden?
donderdag 12 april 2012 om 09:28
Buiten dat ik de cursus/opleiding waar je het over hebt niet kent, vraag ik me af hoe je het gaat betalen als je financieel aan de grond zit.
Kunnen je ouders niet bijspringen? Kun je niet snoeien in je uitgaven (bv woonlasten delen door met een huisgenoot samen te gaan wonen). Kun je niet sowieso in deeltijd gaan studeren en ander werk erbij doen? (als je in deeltijd studeert, vervalt volgens mij wel je stufi, dus reken even uit of je er iets mee opschiet)
Kunnen je ouders niet bijspringen? Kun je niet snoeien in je uitgaven (bv woonlasten delen door met een huisgenoot samen te gaan wonen). Kun je niet sowieso in deeltijd gaan studeren en ander werk erbij doen? (als je in deeltijd studeert, vervalt volgens mij wel je stufi, dus reken even uit of je er iets mee opschiet)
donderdag 12 april 2012 om 09:28
Kan je niet helpen wat betreft de opleiding. Maar inderdaad je ouders of dat klasgenootje even bellen?
Zou me trouwens niet rijk rekenen hoor. In het onderwijs is ook weinig werk. En als er 20 mensen staan te springen om te werken die wel een reguliere opleiding en ervaring hebben, ben je niet de eerste die ze aannemen ben ik bang.
Zou me trouwens niet rijk rekenen hoor. In het onderwijs is ook weinig werk. En als er 20 mensen staan te springen om te werken die wel een reguliere opleiding en ervaring hebben, ben je niet de eerste die ze aannemen ben ik bang.
donderdag 12 april 2012 om 09:31
Ik heb 7 jaar in het mbo gewerkt en veel collega’s staan zonder bevoegdheid voor de klas. Ze geven bijvoorbeeld het vak Secretariaat of Marketing en hebben een studie en werkachtergrond in dat vak. Soms doen ze naast het lesgeven een opleiding van een jaar wat een bewijs van didactische bekwaamheid geeft (pedagogisch didactisch getuigschrift)
Ik weet niet wat jij inhoudelijk te bieden hebt maar dit kan een manier zijn om in het onderwijs te gaan werken en een pdg te halen.
Voor een paar uur per week lesgeven is het mogelijk om een tijdelijke ontheffing te krijgen van de onderwijsbevoegdheid. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) beslist daarover. Maar dat moet je in samenspraak met je werkgever doen.
Ik weet niet wat jij inhoudelijk te bieden hebt maar dit kan een manier zijn om in het onderwijs te gaan werken en een pdg te halen.
Voor een paar uur per week lesgeven is het mogelijk om een tijdelijke ontheffing te krijgen van de onderwijsbevoegdheid. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) beslist daarover. Maar dat moet je in samenspraak met je werkgever doen.
donderdag 12 april 2012 om 09:35
quote:dagretour schreef op 12 april 2012 @ 09:31:
En daarvoor moet je wel 'interessant' zijn voor je werkgever. Maw: een bepaalde achtergrond/ervaring hebben waardoor ze de moeite nemen iemand aan te nemen zonder lesbevoegdheid.
Welke studie heb je gedaan? Wat heb je een school/instelling te bieden? Dat zou je startpunt moeten zijn denk ik.
En daarvoor moet je wel 'interessant' zijn voor je werkgever. Maw: een bepaalde achtergrond/ervaring hebben waardoor ze de moeite nemen iemand aan te nemen zonder lesbevoegdheid.
Welke studie heb je gedaan? Wat heb je een school/instelling te bieden? Dat zou je startpunt moeten zijn denk ik.
donderdag 12 april 2012 om 09:38
Welk vak wil je geven? Tot welk studiejaar ben je gekomen?
Je zou kunnen solliciteren als docent en met de school afspreken dat je in september aan de opleiding ervoor begint. Je moet dan binnen twee jaar je bevoegdheid halen.
Edit: voor de klas willen omdat je financieel aan de grond zit, is geen goed uitgangspunt. Voor de klas moet je willen omdat je van kinderen/jongeren houdt en het leuk vindt hen iets bij te brengen. Je moet stevig in je schoenen staan.
Je zou kunnen solliciteren als docent en met de school afspreken dat je in september aan de opleiding ervoor begint. Je moet dan binnen twee jaar je bevoegdheid halen.
Edit: voor de klas willen omdat je financieel aan de grond zit, is geen goed uitgangspunt. Voor de klas moet je willen omdat je van kinderen/jongeren houdt en het leuk vindt hen iets bij te brengen. Je moet stevig in je schoenen staan.
donderdag 12 april 2012 om 09:57
Als je (weer) gaat stoppen met je studie blijf je achter met een mega studieschuld. Niet zo slim lijkt mij.
Zoek een bijbaantje, ga iets doen in het weekend of de avonduren. Misschien moet je werk doen wat je niet leuk vind, maar als je zegt dat je financieel aan de grond zit heb je toch weinig keus?
Misschien kun je je aanmelden voor PGB, kun je mensen begeleiden voor een redelijk loon. Dat is vast te combineren met studie. Alleen moet je wel snel zijn, want de regering bezuinigd overal op.
Zoek een bijbaantje, ga iets doen in het weekend of de avonduren. Misschien moet je werk doen wat je niet leuk vind, maar als je zegt dat je financieel aan de grond zit heb je toch weinig keus?
Misschien kun je je aanmelden voor PGB, kun je mensen begeleiden voor een redelijk loon. Dat is vast te combineren met studie. Alleen moet je wel snel zijn, want de regering bezuinigd overal op.
donderdag 12 april 2012 om 10:00
quote:patra schreef op 12 april 2012 @ 09:38:
Helemaal mee eens. Ik sta voor de klas (basisonderwijs) en als je niet gemotiveerd bent prikken de mensen op je school daar zo doorheen.
Wat ga je zeggen als je gaat solliciteren dan? 'Ik ben de lerarenopleiding begonnen omdat ik het leuk vond, toen kwam ik een leukere studie tegen, en door mijn financiën ben ik verplicht nu weer voor de klas te komen?' Goede reden voor een school om je aan te nemen lijkt mij
Helemaal mee eens. Ik sta voor de klas (basisonderwijs) en als je niet gemotiveerd bent prikken de mensen op je school daar zo doorheen.
Wat ga je zeggen als je gaat solliciteren dan? 'Ik ben de lerarenopleiding begonnen omdat ik het leuk vond, toen kwam ik een leukere studie tegen, en door mijn financiën ben ik verplicht nu weer voor de klas te komen?' Goede reden voor een school om je aan te nemen lijkt mij
donderdag 12 april 2012 om 10:14
Ik wil ook niet enkel voor de klas voor het geld hoor, het lijkt me ook heel leuk. Ik heb ook wel enige ervaring ermee, tijdens mijn middelbare schooltijd en eerste studie heb ik op een basisschool engels gegeven en dat vond ik ook heel erg leuk. Ik was met de lerarenopleiding gestopt omdat ik me doodverveelde bij de opleiding, niet omdat het werk me niet leuk lijkt.
Ik heb nu een bijbaantje waarbij ik voor mijn leeftijd/ervaring behoorlijk verdien, maar door mijn studie kan ik niet meer gaan werken en ik kan ook geen werk vinden dat nóg meer betaald. Met mijn ouders heb ik inmiddels geen contact meer, dus die kunnen me ook niet meer helpen. Deeltijd studeren en meer gaan werken bij mijn bijbaantje is niet/amper rendabel. Dan zou ik zoveel moeten gaan werken om meer te gaan verdienen dan ik aan stufi zou krijgen, dat ik geen tijd meer zou hebben voor lees- en maakwerk wat ik voor mijn studie zou moeten doen. Ik heb er echt goed naar gekeken, maar stoppen met mijn studie om fulltime te gaan werken, of een cursus doen waarmee ik werk kan vinden waarmee ik meer ga verdienen dan 10 euro per uur zijn eigenlijk mijn enige opties...
Ik heb nu een bijbaantje waarbij ik voor mijn leeftijd/ervaring behoorlijk verdien, maar door mijn studie kan ik niet meer gaan werken en ik kan ook geen werk vinden dat nóg meer betaald. Met mijn ouders heb ik inmiddels geen contact meer, dus die kunnen me ook niet meer helpen. Deeltijd studeren en meer gaan werken bij mijn bijbaantje is niet/amper rendabel. Dan zou ik zoveel moeten gaan werken om meer te gaan verdienen dan ik aan stufi zou krijgen, dat ik geen tijd meer zou hebben voor lees- en maakwerk wat ik voor mijn studie zou moeten doen. Ik heb er echt goed naar gekeken, maar stoppen met mijn studie om fulltime te gaan werken, of een cursus doen waarmee ik werk kan vinden waarmee ik meer ga verdienen dan 10 euro per uur zijn eigenlijk mijn enige opties...
donderdag 12 april 2012 om 11:28
Ik denk dat wat jij bedoelt een postmaster is. Als je een master hebt in een bepaald vakgebied (middelbare schoolvak), kan je in 1 jaar je lesbevoegdheid halen (http://www.rug.nl/leraren ... ngalsmasternamaster/index). Als je nog geen (geschikte) masteropleiding hebt afgerond, wordt het denk ik moeilijk om in 1 jaar je lesbevoegdheid te halen!
donderdag 12 april 2012 om 12:06
Je kan in een jaar een pedagogisch didactische opleiding doen. Dan heb je een lesbevoegdheid. Maar dan moet je wel een opleiding gerelateerd diploma hebben. Dat haal ik niet uit je verhaal. Bovendien heb je dan een HBO of WO graad nodig, met een MBO kom je niet in aanmerking. Leraren tekort is niet in heel het land groot. Bovendien moeten scholen vors bezuinigen.
donderdag 12 april 2012 om 12:38
ik zou kijken naar je kosten. andere studenten redden het ook met een ft studie,stufi en bijbaan,dus tenzij je hele uitzonderlijke omstandigheden hebt moet het mogelijk zijn...woon je in een appartement of studentenkamer?werk je veel in je vakanties?ga mss eens op zoek naar een andere extra bijbaan. ik werkte bijv als (tweede,derde) bijbaan als portier in een verpleeghuis 's avonds. dat is zo saai dat je je schoolwerk echt wel af hebt en geld hebt verdiens;-)
donderdag 12 april 2012 om 16:57
bedoelden ze misschien tefl? voor Engels dan.
Ik geloof dat geen enkele Nederlandse school je serieus neemt als je zo'n cursus hebt gedaan.
Bovendien hoop ik echt niet dat iemand met maar een beetje vooropleiding voor de klas komt te staan. Iig niet zonder gedegen kennis van haar vak. En gedegen kennis vergaar je echt niet in zo'n cursus.
Ik geloof dat geen enkele Nederlandse school je serieus neemt als je zo'n cursus hebt gedaan.
Bovendien hoop ik echt niet dat iemand met maar een beetje vooropleiding voor de klas komt te staan. Iig niet zonder gedegen kennis van haar vak. En gedegen kennis vergaar je echt niet in zo'n cursus.
donderdag 12 april 2012 om 21:21
Ik zou willen dat ik loog, maar de realiteit is dat je je geen zorgen hoeft te maken over snel een lesbevoegdheid halen, je kunt gewoon voor de klas zonder ook maar 1 dag een lerarenopleiding te hebben gevolgd. Je hebt dus eigenlijk al een voorsprong, want jij hebt tenminste al een halve lerarenopleiding gevolgd