Werk & Studie alle pijlers

Sneu wel

26-02-2016 08:54 506 berichten
De casus: een meneer bij een klant heeft een goed betaalde baan. Veel denkwerk, belangrijke rol. Het bedrijf zit in de problemen als hij vertrekt. Zijn werk kan niet over genomen worden zonder overdracht. Niemand is ontevreden, ook zijn werkgever niet. Hooguit wat ongerust over die afhankelijkheid, maar ja, het is nu eenmaal echt ingewikkeld wat hij doet.

En nu gaan we zijn werk volledig automatiseren. Noch hij, noch zijn werkgever weten dat. We gaan het gewoon doen, en dan pas vertellen. We zijn er 100% zeker van dat niemand gelooft dat het kan, maar ook dat onze oplossing wordt overgenomen als we die werkend demonstreren.

Goed voor ons. Goed voor het bedrijf. Sneu voor deze man.

Wat zouden jullie doen?
quote:Budhababe schreef op 26 februari 2016 @ 15:59:

[...]

Maar Jolly heb je nu wel of niet zijn ervaring en inzichten nodig om een goed en in de praktijk werkend product af te leveren?

Dat is waar voor mij het enige knelpunt zit, of je gaat verwachten dat hij (of zijn naaste collega's) onwetend hieraan mee werken en dus ook zonder medeweten van de baas/klant.Dat is uiteindelijk een semantische discussie. Ik heb informatie nodig voor mijn opdracht. Diezelfde informatie kan ik gebruiken voor de oplossing waar dit topic over gaat.
quote:BWitched schreef op 26 februari 2016 @ 16:00:

[...]

Die was er vroeger ook. De midden-klasse verarmt, en wordt langzaam de nieuwe onderklasse. Er zal namelijk altijd een onderklasse zijn in een maatschappij. Het onderscheid tussen de haves en de have-nots is van alle tijden.Klopt. Maar de verarming en (relatieve) afname van de midden-klasse in het westen is wel echt een trend van deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 15:55:

[...]

De ontwikkelkosten zijn ongeveer 5-10K, zijn loonkosten ongeveer 100K per jaar. Dat wordt toch een lastig rekensommetje.Dan zit er niks anders op dan je idee voor een symbolisch bedrag aan Henk te verkopen, hém het te laten presenteren en met zijn baas te onderhandelen hoeveel het gaat kosten om óf dit te implementeren óf het mee zijn graf in te nemen en op zijn plek te blijven zitten
quote:merano schreef op 26 februari 2016 @ 16:01:

[...]

Ja, het is klote. En we hebben met zijn allen nog geen goede manier gevonden om mensen toch te laten meedelen in de opbrengsten van die automatisering, als dat niet meer via salaris kan.

Hoe zou je eigenlijk reageren als jouw eigen werk door automatisering overbodig zou worden?Geen idee. Ik heb nooit werk gedaan dat bedreigd werd. Ik school constant bij, en heb geen enkele indicatie dat ik door de automatisering wordt ingehaald. In tegendeel, vooralsnog profiteer ik er alleen maar van. Dus dat vind ik lastig me voor te stellen.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 16:04:

[...]

Dat is uiteindelijk een semantische discussie. Ik heb informatie nodig voor mijn opdracht. Diezelfde informatie kan ik gebruiken voor de oplossing waar dit topic over gaat.

Sorry ik ben niet Nederlands en het begrip semantische discussie begrijp ik niet helemaal denk ik.

Ik stel de Ja/Nee vraag nog een keer:

Maar Jolly heb je nu wel of niet zijn ervaring en inzichten nodig om een goed en in de praktijk werkend product af te leveren?

(al dan niet met zijn medeweten dat het hier om een product gaat wat hem zijn huidige baan gaat kosten)
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Ik heb bewondering (en ben beetje afgunstig stiekum ook) voor t geduld van Jolly en sommige forummers!
quote:Budhababe schreef op 26 februari 2016 @ 16:09:

[...]

Sorry ik ben niet Nederlands en het begrip semantische discussie begrijp ik niet helemaal denk ik.

(al dan niet met zijn medeweten dat het hier om een product gaat wat hem zijn huidige baan gaat kosten)

Ja, en nee. Hij heeft de informatie wel nodig, maar die info krijgt hij omdat hij die nodig heeft ivm een andere opdracht voor hetzelfde bedrijf. Dus ook als hij deze oplossing niet zou bouwen zou hij deze informatie krijgen.

Het is een semantische discussie (een discussie in woorden, over definities en termen) omdat hij de informatie wel nodig heeft, maar als je heel strikt kijkt niet: hij krijg de informatie sowieso namelijk. Dus in die zin heeft hij niet apart nog iets nodig. Je kan dus prima zowel een ja als een nee onderbouwen. Maar dat is alleen maar woorden: onder de streep krijgt hij de informatie die hij nodig heeft sowieso.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Budhababe schreef op 26 februari 2016 @ 16:09:

[...]

(al dan niet met zijn medeweten dat het hier om een product gaat wat hem zijn huidige baan gaat kosten)Ik heb informatie nodig die ik toch al krijg voor een andere opdracht.
quote:jen16 schreef op 26 februari 2016 @ 16:05:

[...]

Dan zit er niks anders op dan je idee voor een symbolisch bedrag aan Henk te verkopen, hém het te laten presenteren en met zijn baas te onderhandelen hoeveel het gaat kosten om óf dit te implementeren óf het mee zijn graf in te nemen en op zijn plek te blijven zitten
Oh dat is lastig zeg, maar bedankt voor de uitleg beide, moeilijke casus.
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
quote:Nicotientje schreef op 26 februari 2016 @ 16:12:

Ik heb bewondering (en ben beetje afgunstig stiekum ook) voor t geduld van Jolly en sommige forummers!

dank voor het compliment, maar aan mijn adres volkomen onterecht hoor.

Ik heb zelf gevraagd om reacties, liefst zoveel mogelijk verschillende perspectieven. Dus ik krijg gewoon waarom ik vroeg, en dat waardeer ik, maar geduld is daar niet bij nodig.

Voor een enkeling is mijn geduld al lang op, en die negeer ik gewoon. Ook geen prestatie dus
quote:BWitched schreef op 26 februari 2016 @ 16:20:

[...]

Ja, en nee. Hij heeft de informatie wel nodig, maar die info krijgt hij omdat hij die nodig heeft ivm een andere opdracht voor hetzelfde bedrijf. Dus ook als hij deze oplossing niet zou bouwen zou hij deze informatie krijgen.

Het is een semantische discussie (een discussie in woorden, over definities en termen) omdat hij de informatie wel nodig heeft, maar als je heel strikt kijkt niet: hij krijg de informatie sowieso namelijk. Dus in die zin heeft hij niet apart nog iets nodig. Je kan dus prima zowel een ja als een nee onderbouwen. Maar dat is alleen maar woorden: onder de streep krijgt hij de informatie die hij nodig heeft sowieso.Veel beter uitgelegd dan ik dank je!
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 09:14:

[...]

De klant is er van overtuigd dat dit proces niet valt te automatiseren. Hij snapt dat het nuttig en nodig is, maar denkt dat het onmogelijk is. Er is dus geen aanleiding het te vertellen. Er is wel een risico: de man die dit werk doet is niet dom en zal direct de gevolgen begrijpen. Daar valt dus tegenwerking te verwachtenIk zou eerst eens dat oh zo bijzondere apparaat gaan ontwikkelen. Moet alles nog gefinancieerd worden en dan moet men het gaan kopen. Of is alles nu al klaar. En is het al op de markt??
Casussen vind ik moeilijk. Ik denk alleen maar is dat zo belangerijke apparaat al klaar. En gaat het echt zoals to denkt dat het gaat?

Het is toch niet a of alleen b.
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 15:32:

[...]

Ik roep al mijn hele leven opvallend heftige reacties op. Dat hoort kennelijk bij wie ik ben

je hebt natuurlijk volledig gelijk over de verdeling van verantwoordelijkheden.

Waarom to ga je gewoon niet je gang. Als jij wilt ondernemen en je hebt een goed idee. Dan ga je daar toch gewoon mee aan de slag. En zeker met wat anderen niet voor mogenlijk houden. En het lukt jouw wel dat is dan toch gaaf.

Wat blijf je dan nu emmeren over iemand die dan zijn baan kwijt raakt. Gaat dat dan wel gebeuren.

Als jij iets vind, en de hele wereld zegt niet doen. En je weet wat je doet en wilt en er komt geen oorlog van.

Mensen raken er niet van gewond of krijgen er door ruzie. Dan ga je toch gewoon aan de slag.

Wat is hier dan de twijfel. Dat begrijp ik niet zo goed. Paginas gaan er overheen met wat als.

Dat is toch niet aan jouw ?? Het lijkt mij niet dat de werkgever zomaar iemand kan ontslaan omdat er een machine uitgevonden wordt. Ik begrijp niet zo wat de twijfels hierin zijn.??

Ik heb zoiets ga lekker beginnen en voor jouw is het een uitdaging wat je onder cotrole lijkt te hebben. Of dat straal je uit.

Wachten en zo n casus opzetten lijkt mij alleen maar inrriterend werken. Net of je twijfelt. En aan de andere kant weer niet.

Beetje treuzelen. Meid ga je uitdaging aan als het jouw lukt en je gelooft erin. Heerlijk.

Ik ga morgen weer wcpotten reinigen, dan zo ik genieten wat jij kan doen.
ik vind het nuttig om even te emmeren over de gevolgen van wat ik doe, maar dank voor je reactie!
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 16:27:

[...]

dank voor het compliment, maar aan mijn adres volkomen onterecht hoor.

Ik heb zelf gevraagd om reacties, liefst zoveel mogelijk verschillende perspectieven. Dus ik krijg gewoon waarom ik vroeg, en dat waardeer ik, maar geduld is daar niet bij nodig.

Voor een enkeling is mijn geduld al lang op, en die negeer ik gewoon. Ook geen prestatie dus In dat geval wacht ik nog even met een standbeeld voor je
quote:Nicotientje schreef op 26 februari 2016 @ 17:15:

[...]

In dat geval wacht ik nog even met een standbeeld voor je Doe maar niet. Geheel off topic, maar ik heb het altijd een heel geruststellend idee gevonden dat je na een generatie of drie volmaakt vergeten bent. Buiten die sukkels met een standbeeld dan
quote:JollyJ schreef op 26 februari 2016 @ 14:45:

[...]

inderdaad. Uit de hoofdstad van lalala-land zelfs

OK, maar lalala-land vraag: waarom dan eigenlijk? Ik snap intuïtief dat het een naïeve oplossing is, maar het is me niet duidelijk waaróm dan precies.

Bedrijf bespaart een kapitaal, jou kost het bijna niks, en Henk betaalt de prijs in de vorm van zijn baan. Waarom zou een deel van dat kapitaal aan kostenbesparing niet aangewend worden om Henk deels te compenseren? Hetzij in een royale vertrekregeling (royaler dan de wet voorschrijft) hetzij in een andere functie, hetzij met een scholingstraject, whatever.

Als het je menens is, als het werkelijk knaagt bij jou, waarom zou je je daarvoor dan niet hard maken bij het bedrijf? Jullie hebben een langer lopende relatie, en je hebt ze tzt een grote dienst bewezen. Ik zou denken dat je dan het gesprek aan kunt gaan dat je ze die dienst graag bewijst, maar dat je iets van compensatie zou willen zien.

Ik maak vast een lalala-denkfout hier, maar ik ben wel benieuwd waar die dan zit.

(En overigens, ga alsjeblieft niet tegen Henk zeggen tzt dat je het zo rot voor hem vindt )
Misschien wordt Henk helemaal niet ontslagen. Meestal loopt het anders dan wij verwachten of denken.

Die casussen zijn leuk, maar to moet eerst maar afwachten of het idd zo gaat met Henk als zij denkt.

Misschein zegt die werkgever mij te duur. Of andere reden.
hij, Jolly is toch echt een menneke
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Als er nooit was geautomatiseerd, dan reden we nog op paarden, groeven we handmatig alles op ipv met machines, moesten we nog naar de telefoon centrale bellen en werden er nog meer bomen omgehakt voor papieren kranten.

Dus tja. Wel vraag ik me af waar om zo'n bedrijf zich zo enorm afhankelijk heeft gemaakt van een man die werk doet dat zo moeilijk niet is, maar zich zelf een kunstje heeft geleerd.
En meneer onmisbaar heeft natuurlijk zich zelf ook heel afhankelijk gemaakt. Dat is hem ook aan te rekenen.
Ik denk dat ik jouw "probleem" wel snap. Je weet dat je iets kunt maken wat op de langere termijn goed is voor een bedrijf en een heleboel werknemers. Op één na...

En over het lot van die ene voel je je toch een beetje verantwoordelijk. Want als jij dit niet zou maken zou deze persoon zijn baan gewoon houden. Wat wel weer als gevolg zou hebben dat als hij zou wegvallen, het hele bedrijf in de problemen zal komen.

Is het geen idee om het product nu gewoon te maken? En als het klaar is naar de werkgever te stappen. Dan een gesprek met hem voeren zonder meteen te zeggen dat het product al klaar is. Maar wel zeggen dat je een oplossing weet, hoe hij daar over denkt en wat dan met de werkgever zou gebeuren.

En pas als je daar een duidelijk beeld over hebt besluiten of je het product gratis geeft of niet. Of zelfs helemaal niet.

Succes, het lijkt me lastig.
Spuit 11 hier. Ik ga eens vaker laat in de discussie komen, want ik zie dat Nummerzoveel al gezegd heeft wat ik ook zou doen.

Je kunt de werknemer niet tijdig op de hoogte brengen omdat hij dan gaat tegenwerken. Maar je kunt de werkgever wél op de hoogte brengen.

En natuurlijk ga je dit doen, omdat het bedrijf een probleem heeft wat je kunt oplossen.

Ik ben pas op pagina 12. Nu moet ik waarschijnlijk eerst weer een zootje Jolly-bashen-posts door, maar er komt vast ook nog een post met een maatschappijvisie. Waar ik het vanochtend over wilde hebben, toen mijn post in een zwart gat verdween.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven