Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie en deadline

25-06-2014 17:25 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb een vraag naar aanleiding van een vacature (hmm misschien niet echt een vraag maar meer of jullie mee willen denken vanuit het bedrijf).

Een paar weken geleden (10 mei) heb ik een sollicitatie naar een Franse NGO de deur uitgedaan. Ik voldoe aan alle eisen die zij stellen en het ik vind (haha) dat ik echt de perfecte kandidaat ben gezien mijn ervaring en achtergrond. De deadline was op 11 mei, dus de sollicitatie was voor de deadline opgestuurd. De deadline van de sollicitatie was al eerder uitgesteld van eind maart verschoven naar 11 mei.

Het moment dat ik de sollicitatie had opgestuurd (via online formulier) zag ik dat de deadline verplaatst was naar 15 juni. Ik kreeg het idee dat er dus niet veel mensen op de functie hadden gesolliciteerd en ze daarom de deadline van de vacature hadden uitgesteld.

Op het moment dat ik solliciteerde kreeg ik een mailtje dat ik binnen 20 dagen iets zou horen, zo niet dan ben ik het niet geworden.

Na 20 dagen helaas geen reactie gehad, maar omdat die 20 dagen nog voor de nieuwe deadline vielen ging ik er vanuit dat ze misschien pas na de deadline naar de sollicitaties kijken.

Ik heb ze toen rond de 7e een mailtje gestuurd met de vraag of ik een update kon krijgen van de status van de vacature en waar mijn sollicitatie zich bevond. Op het moment dat ik het mailtje had verzonden zag ik dat ze de deadline weer verschoven hadden naar 30 juni. Ik heb op dat mailtje ook geen reactie gehad.

Toen heb ik ze vorige week nogmaals via een contactformulier dezelfde vraag gesteld (omdat ik niet zeker was of het mailtje aangekomen was aangezien het een automatische respons e-mail adres was). Ook hier heb ik geen reactie op gekregen. Vandaag heb ik ze geprobeerd te bellen maar ze nemen niet op (krijg muziekje en dan wordt de verbinding verbroken).

Ik vind het oké dat ik afgewezen wordt, maar ik wil gewoon heel graag weten op grond van wat. Omdat ik écht écht de juiste achtergrond heb (het is een heel specifieke functie) en omdat ze de deadline blijven verzetten heb ik ook het gevoel dat ze niet echt reacties krijgen (de vacature staat al sinds 3 maart open).

Mijn vraag is dan ook of iemand enig idee heeft wat ik nu het beste kan doen? Opnieuw een mailtje sturen via het reactieformulier? Afwachten? Voor mijn gevoel ben ik al afgewezen, het gaat er voor mij nu meer om: waarom.

Alvast bedankt voor tips & advies.
Klinkt niet echt kosher, wellicht is er helemaal geen vacature (meer)

Ik zou er in ieder geval niet meer op rekenen.
Ik zou jezelf eerst maar eens afvragen of je voor een bedrijf wilt werken dat op deze manier met mensen omgaat.
Ik denk A. waarom bel je niet even en B. een bedrijf die er zn vage sollicitatieprocedure op nahoudt en niet op mail reageert, is dat het bedrijf waar ik wil werken....?
Yoshe, ze heeft gebeld, staat er toch...
@Yoshe: ja ik heb gebeld.

Maar ja, dat is waar. Ik wil alleen weten waarop ik ben afgewezen. Het is een enorm grote organisatie met veel werknemers dus het is wel een redelijk betrouwbare organisatie.. denk ik?
Dikke kans dat zij je niet willen uitnodigen. Fransen vinden het onbeleefd om direct nee te zeggen en geven er de voorkeur aan gewoon niets te laten horen. Meer positievere insteek: het is geen overtuigende ja, maar ook geen definitieve nee. Bovendien: In mijn ervaring geven Fransen de voorkeur aan Fransen. Zeer actief achter een status aangaan wordt niet op prijs gesteld. Mocht je een Franse moeder/vader hebben: altijd jouw Franse nationaliteit vermelden. Kortom: afwachten.
quote:yoshe schreef op 25 juni 2014 @ 17:31:

Ik denk A. waarom bel je niet even en B. een bedrijf die er zn vage sollicitatieprocedure op nahoudt en niet op mail reageert, is dat het bedrijf waar ik wil werken....?Ik denk A. dat heeft ze al gedaan. En B. inderdaad ik zou ook niet bij zo'n lakse organisatie willen werken
quote:verhuisd schreef op 25 juni 2014 @ 17:36:

Dikke kans dat zij je niet willen uitnodigen. Fransen vinden het onbeleefd om direct nee te zeggen en geven er de voorkeur aan gewoon niets te laten horen. Meer positievere insteek: het is geen overtuigende ja, maar ook geen definitieve nee. Bovendien: In mijn ervaring geven Fransen de voorkeur aan Fransen. Zeer actief achter een status aangaan wordt niet op prijs gesteld. Mocht je een Franse moeder/vader hebben: altijd jouw Franse nationaliteit vermelden. Kortom: afwachten.

Oké dankjewel!

Het betreft alleen wel een internationale functie. Ik zou uiteindelijk ook in een Aziatisch land gaan werken en niet in Frankrijk.

Maar misschien heb je gelijk en voldoet mijn nationaliteit niet haha. Bedankt!
quote:juudpunt schreef op 25 juni 2014 @ 17:39:

[...]

Oké dankjewel!

Het betreft alleen wel een internationale functie. Ik zou uiteindelijk ook in een Aziatisch land gaan werken en niet in Frankrijk.

Maar misschien heb je gelijk en voldoet mijn nationaliteit niet haha. Bedankt!Haha ja, ik heb het ook niet verzonnen. Wel de nodige ervaring mee helaas..
Als de deadline telkens opschuift, dan vermoed ik dat er interne problemen zijn. Misschien is degene die jou aan moet nemen, of degene die het budget moet aftekenen ziek geworden? Of gedoe rondom een interne reorganisatie of met budgetten, waardoor niet duidelijk wordt of de vacature in- of extern geworven kan/moet worden. Ik denk dat er eerder zoiets speelt, dan dat het met de aantallen kandidaten te maken heeft.
Hoe vervelend het ook is, je zult bij de meeste NGOs nooit horen waarom je afgewezen wordt. Ik heb recruitment gedaan voor NGOs en op de meeste vacatures kwamen duizenden reacties binnen. Hoe vervelend het ook is voor de kandidaat (ik heb vaak genoeg aan de andere kant gezeten), er is simpelweg de tijd niet om iedereen af te wijzen.

Heeft niets te maken met het feit dat het Fransen zijn, iedereen doet het. NGOs in Nederland ook. Het staat (zoals je zelf aangeeft) bijna altijd ook expliciet in de vacatures. Ga alsjeblieft niet de houding ‘waarom zou je nog voor zo’n organisatie willen werken’ aannemen, want dan kun je zo’n beetje alle NGOs wel afschrijven.

Hoewel het steeds verlengen van de vacature erop duidt dat ze nog niemand hebben gevonden, zou het ook kunnen zijn dat ze iemand een aanbod hebben gedaan en dat op het laatste moment niet doorgegaan is. De vacature gaat dan vaak weer online of de deadline wordt verlengd. Het is heel goed mogelijk dat dit zich vaak herhaalt, zeker als het duty station een niet zo fijn land is (denk Somalie, Mali, Zuid-Soedan, Afghanistan); als de kandidaat twee banen tegelijk aangeboden krijgt uiteraard het fijnste duty station gekozen.

Welke organisatie is het? Het is bekend dat je voor MSF vloeiend Frans moet spreken, en dat ze geen genoegen nemen met ‘redelijk’. ACTED heeft vaak gewoon doorlopend vacatures open staan omdat ze een enorm hoog verloop hebben.

Maar redenen van afwijzing kunnen echt van alles zijn; zoals dat ze eigenlijk een kandidaat willen uit Afrika of juist een blanke (hoewel dit officieel natuurlijk nooit in de vacature mag staan). Of dat je voor een christelijke organisatie hebt gewerkt, wat niet overeenkomt met de pro-choice doelstellingen van de club waar je gesolliciteerd hebt (of andersom!). Of dat je niet religieus genoeg bent. Of dat je voor een NGO gewerkt hebt die heel slecht aangeschreven staat.

Het zou ook kunnen zijn dat er iets mis is met je CV, dat niet goed uit de verf komt hoe geschikt jij bent. Heel veel mensen hebben moeite om zichzelf te verkopen. Als ik honderden of duizenden (en ik overdrijf echt niet) CVs moet doorlezen per vacature, wil ik dan in een oogopslag duidelijk wordt wat iemand kan. Ik wil niet hoeven zoeken of raden naar iemands kennis en kunde.

Wat je het beste kunt doen: staat er vermeld dat mensen die gesolliciteerd hebben niet nogmaals hoeven te solliciteren? Dan moet je deze baan vergeten en op andere dingen gaan solliciteren. Reliefweb, Unjobs, ik neem aan de je ze kent. Mocht er weer een vacature bij deze organisatie komen waar je geschikt voor bent, kun je opnieuw solliciteren.

Wanneer niet vermeld staat dat mensen die gesolliciteerd hebben niet nogmaals hoeven te solliciteren kun je nogmaals solliciteren op deze functie, maar dan moet je wel significant dingen veranderen aan je cv en brief.

Laatste optie is een recruiters vinden via LinkedIn(kost wellicht enig zoekwerk) of laat me weten welke club het is en dan heb ik misschien nog wel een emailadres zodat ze je kunt contacten. However, ik zou dit afraden, het komt stalkerig over; ik zou je op de blacklist zetten omdat je blijkbaar geen nee wil horen (al dan niet gegrond) en zulke mensen zou ik niet aannemen.

Mocht je nog vragen hebben over solliciteren of werken bij een NGO, let me know.
Accept what you can't change, change what you can't accept
Bedankt voor alle reacties. Sonietsjka, ik heb je een PB gestuurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven