Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie outfit dillema

11-02-2018 17:17 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze week een interne sollicitatie. Alleen weet ik niet wat ik aan moet. De dagelijkse kleding is heel informeel eigenlijk loopt iedereen hier in een spijkerbroek rond. Normaal gesproken zou ik voor een sollicitatie een pantalon, nette blouse en colbertje aan trekken maar ik twijfel of dat nu niet veel te formeel is. Plus dat de sollicitatie midden op de dag is terwijl ik ook gewoon aan het werk ben. Kan ik ipv een pantalon ook een andere broek aandoen en zoja wat? En wat stoerdere enkellaarsjes met een hak is dat ook netjes? Ik wil niet overdressed zijn maar ook niet te casual.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-02-2018 17:46
Oh... toch vreemd dan dat ik mensen die een serieuze (representatieve) functie hebben, nooit op sneakers zie lopen...
Bij mij op de afdeling wel hoor! En dat is een groot, landelijk bedrijf wat iedereen in NL kent. Managers lopen daar in spijkerbroek. En nee, het is geen kleine, lage of onbelangrijke afdeling.
pejeka schreef:
11-02-2018 18:00
Een zakelijke omgeving vraagt zakelijke kleding. Vanwege de uitstraling van het bedrijf, maar ook voor de mensen zelf, een afscheiding tussen het thuis relaxt aanklooien en zakelijk bezig zijn. Het is ook bewezen dat het werkt, iemand die dan 2 dagen in makkelijke broek en t-shirt, met gympen aan komt werken, voelt zich minder onderdeel van het zakelijk proces (en eerder "slechts" een hulpje) dan iemand die zich zakelijk kleedt.

Dit herken ik niet in mijn team, niet bij mezelf en ook niet bij de mensen in het bedrijf die met belangrijke Europese projecten bezig zijn.
Allemaal even betrokken. Of niet, maar dat ligt niet aan hun kleding.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-02-2018 17:52
Zal wel. En dan moeten we het over 10 jaar normaal vinden dat mensen in pyjama naar kantoor komen, want hé, ze hebben een interne functie en het zit zo lekker?
Niets moet hoor, als jij graag alles wat in een bepaalde omgeving en tijd niet conventioneel is raar wilt vinden, mag je dat gerust blijven doen.
Ben je op gegeven moment niet meer te onderscheiden van degenen die nu nog roepen dat een vrouw in een broek een gotspe is (dat was namelijk ook vreselijk tegendraads en 'ongepast', nog niet zo lang geleden).
.
Stijl heb je, of je hebt het niet en dan laat je het lekker sloffen. Ligt niet aan de buitenwereld, doe je zelf. Niemand die jou verbiedt nette kleding en schoenen te dragen naar kantoor, maar blijkbaar is gemakzucht koning.
Elke cultuur, sector, organisatie en werkplek heeft zijn eigen normen en kledingcodes. Die verschillen onderling enorm dus je kunt helemaal niet zo algemeen stellen dat pumps wel gepast zijn en sneakers niet. Ook niet op de werkplek, ook niet als dat een kantoor is. Jij ziet gemakzucht als iemand in jouw ogen niet stijlvol gekleed gaat. Dat lijkt mij een heel beperkte blik. Gemakzuchtig, eigenlijk, om zo te oordelen over alles wat niet in jouw kaders past.

Stijl komt in vele vormen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-02-2018 17:35
Ik mag toch hopen dat niemand gympen als serieuze kantoorkleding beschouwt...
Breek me de bek niet open
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
pijnboompitjes schreef:
11-02-2018 17:47
Zo snel zoveel reacties had ik niet verwacht. Ik kan denk ik niet op iedereen reageren dus vandaar op deze manier. Normaal gesproken draag ik een nette skinny met een top en een vestje meestal met sneakers of bikerboots. Zou ik voor morgen dan er voor kunnen kiezen diezelfde nette skinny, een blouse met colbert en dan de enkellaarsjes? Of is slimmer een donkergrijze skinny te kiezen? Of toch maar de pantalon :s het is wel een interne sollicitatie maar wel bij een andere leidinggevende. Ken wel veel mensen op die afdeling en daar lopen ze er net zo casual bij als bij ons.
Donkergrijze skinny, blouse met colbert en enkellaarsjes zou ik doen. Een pantalon lijkt me in jouw situatie niet nodig.
Succes!
Ik verbaas me ook oprecht regelmatig hoe mensen naar kantoor komen. Ik voel me beter in zakelijke kleding en blijf dat ook doen. Maar ik zie idd dat het verschuift, op zich prima maar ik heb echt werk kleding en vrije tijdskleding.
blauwuiltje schreef:
11-02-2018 18:39
Ik verbaas me ook oprecht regelmatig hoe mensen naar kantoor komen. Ik voel me beter in zakelijke kleding en blijf dat ook doen. Maar ik zie idd dat het verschuift, op zich prima maar ik heb echt werk kleding en vrije tijdskleding.
Ik loop thuis rond in een joggingbroek en een fleece trui.
En op sokken en oversokken.

Die laat ik dus thuis als ik ga werken.

Maar ik loop daar dus wel op sneakers, net zoals quasi iedereen.
Ook mijn baas loopt rond in een jeans, een fleece trui en op sportschoenen.
Als ik geen klanten zie of fancy overleg heb doe ik ook wel eens een spijkerbroek aan. Voor een interne sollicitatie heb ik wel een nieuw zakelijk jurkje gekocht. Dat draag ik ook wel gewoon naar kantoor, een beetje waar ik zin in heb.
pejeka schreef:
11-02-2018 17:35
Ik mag toch hopen dat niemand gympen als serieuze kantoorkleding beschouwt...
Waarom niet?

Zou wel enkellaarsjes aantrekken naar 'n sollicitatie, maar voor je werk wil je toch gewoon iets wat comfortabel zit en waar je ook nog makkelijk op loopt.
Alle reacties Link kopieren
En zorg dat je tatoeages afgedekt zijn! Anders beland je nog in de bijstand en dat zouden we natuurlijk niet willen...
En nou is het afgelopen!
nbk schreef:
11-02-2018 19:08
En zorg dat je tatoeages afgedekt zijn! Anders beland je nog in de bijstand en dat zouden we natuurlijk niet willen...

:rofl:
Ik werk in een zakelijke omgeving. Spijkerbroek, sneakers......not done.

Beter overdressed dan underdressed. In dit geval van TO dus beter een enkellaars met hak en blouse met jasje. Over die skinny kijkt men dan wellicht heen ivm intern en reeds bekend met informele sfeer/cultuur.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat lastig pijnboompitjes. Ik probeer me situaties voor te stellen, maar het is en blijft een sollicitatie.
Ik zou dus gaan in wat nettere kleding. Hippe blouse, enkellaarsjes en een “gewone” broek. Of een jurk, dat kan ook.
Gewoon een touch up van je dagelijkse kantoorstijl naar net iets netter.

Zelf trouwens ook ooit aan de hand gehad. Ging direct door na werktijd, ik hielp de laatste patiënt en liep in mijn doktersjas door omdat ze al stonden te wachten.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij de overheid en een spijkerbroek en sneakers zijn daar heel gewoon. Ook bij het management. Sommige managers hebben wel vaak een pantalon aan met ene net overhemd.

Als ik intern zou solliciteren, zou ik net een slag netter gaan dan normaal. Dus mijn enkellaarsjes (waar ik rugpijn van krijg en dus niet vaak aan heb) met een spijkerbroek, net shirt en jasje ipv platte laarzen, spijkerbroek, net shirt/trui/vest. Niet te netjes, maar wel zo dat ze kunnen zien dat er over nagedacht is.
pejeka schreef:
11-02-2018 18:00
Een zakelijke omgeving vraagt zakelijke kleding. Vanwege de uitstraling van het bedrijf, maar ook voor de mensen zelf, een afscheiding tussen het thuis relaxt aanklooien en zakelijk bezig zijn. Het is ook bewezen dat het werkt, iemand die dan 2 dagen in makkelijke broek en t-shirt, met gympen aan komt werken, voelt zich minder onderdeel van het zakelijk proces (en eerder "slechts" een hulpje) dan iemand die zich zakelijk kleedt.
Voorheen waren al mijn opdrachten in de financiele branche en dus zakelijk en dus zakelijk gekleed. Ik doe nu precies hetzelfde maar op een Universiteit en bij de divisie campus Real estate. Na een paar weken werd me toch vriendelijk verzocht om de zakelijke kleding thuis te laten en me wat meer casual te kleden omdat de zakelijke kleding absoluut niet in het 300 koppig tellende team past...... het ligt dus echt aan de sector. Hier op pumps komen is een no go. Je moet vaak genoeg door het bouwterrein naar een ander gebouw. MET helm en veiligheidsschoenen. Iedereen hier is dus casual en zelfs de directeur van Real Estate heb ik nog nooit in een pak gezien. Het HOORT hier gewoon niet.

Ik word ook pas serieus genomen sinds ik me kleed naar mijn omgeving hier. Daarvoor durfden mensen niet eens met me te spreken.
De tijden veranderen en ja, er komt een tijd waarin flexwerken, thuiswerken en de 24-uurseconomie er inderdaad toe leiden dat mensen in hun pyjama aan het werk gaan. Gewoon achter hun eigen bureautje thuis, of vanuit bed op hun laptop.

Wen er maar aan ;)

Ik ga halfdood als ik pumps draag en ondanks mijn comfortabele schoenen blijf ik maar werk aangeboden krijgen. Ik werk niet in omgevingen waar je uiterlijk ertoe doet, ik werk uitsluitend in omgevingen waar ze de dingen waar ik wél goed in ben belangrijk vinden.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
12-02-2018 12:12
De tijden veranderen en ja, er komt een tijd waarin flexwerken, thuiswerken en de 24-uurseconomie er inderdaad toe leiden dat mensen in hun pyjama aan het werk gaan. Gewoon achter hun eigen bureautje thuis, of vanuit bed op hun laptop.

Wen er maar aan ;)

Ik ga halfdood als ik pumps draag en ondanks mijn comfortabele schoenen blijf ik maar werk aangeboden krijgen. Ik werk niet in omgevingen waar je uiterlijk ertoe doet, ik werk uitsluitend in omgevingen waar ze de dingen waar ik wél goed in ben belangrijk vinden.
Same. Ik leid een afdeling, doe internationale projecten en verdien ver boven de balkenendenorm, en draag du moment een paar zwartpaarse nikes met skisokken er in, grijze skinny jeans en een coltruitje. Als ik externe piefen ontmoet trek ik pumps en een jurkje aan, als ik thuiswerk draag ik een joggingpak. Ik denk dat ik de pyjamadagen ook nog wel meemaak, gok op 2024.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn oude werkgever is iemand weleens afgewezen omdat hij na de eerste sollicitatieronde nog steeds strak in het pak op gesprek kwam. De eerste keer werd nog 'door de vingers gezien' maar daarna hebben ze toch voor iemand anders gekozen omdat hij de bedrijfscultuur niet aanvoelde. Overdressed is dus zeker niet altijd beter dan underdressed.

Maar om op TO's vraag terug te komen: ik zou gaan voor net iets netter dan normaal, maar zeker niet heel zakelijk.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Dat gedoe hier altijd over wat er wel of niet zakelijk is. Dat ligt totaal aan de branche.

Ik heb een zakelijke functie met klantcontact en ik werk in de sportwereld. Ze zien me aankomen op pumps. Dus ja, ik loop of sneakers. Meestal met jeans. Soms onder een rokje (de horror).
Die 'gympen' moeten verkocht dus ik draag ze omdat ik dat leuk vind, omdat dat hier dus wel zakelijk is en omdat dat de juiste boodschap afgeeft naar onze klanten.

En wat betreft interne sollicitaties; ik droeg hetzelfde als ik normaal gesproken draag. Omdat dat bij de bedrijfscultuur hoort. Simpel.
iets netter dan normaal gaan. Ik heb onlangs ook intern gesolliciteerd en ook gewoon een nette pantalon aangetrokken , kan overigens bij ons ook. Voor de bobo's moeten we dat ook, dus bij ons is het heel normaal dat je de ene dag in spijkerbroek loopt en de andere dag supernetjes .
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-02-2018 17:35
Ik mag toch hopen dat niemand gympen als serieuze kantoorkleding beschouwt...
Hoe lang sta je al buiten de arbeidsmarkt?
DG2015 schreef:
13-02-2018 10:36
Bij mijn oude werkgever is iemand weleens afgewezen omdat hij na de eerste sollicitatieronde nog steeds strak in het pak op gesprek kwam. De eerste keer werd nog 'door de vingers gezien' maar daarna hebben ze toch voor iemand anders gekozen omdat hij de bedrijfscultuur niet aanvoelde. Overdressed is dus zeker niet altijd beter dan underdressed.

Maar om op TO's vraag terug te komen: ik zou gaan voor net iets netter dan normaal, maar zeker niet heel zakelijk.
Wat flauw. Bij ons is het een allegaartje. Sommigen altijd strak in pak of jurk, sommigen in gewaden met hoofddoek, en anderen in spijkerbroek met trui, en alles er tussenin. Ik geloof niet dat het heel handig zou zijn om in spijkerbroek te solliciteren, dat is ook nooit gebeurd, maar er komen bijv wel eens mannen in driedelig pak op gesprek. Er zijn ook niet echt kledingrichtlijnen. Als je naar buiten gaat moet je er representatief uit zien, maar dat definiëren sommigen als spijkerbroek met jasje, of legging met tuniek, en ik heb ook wel eens met een collega in een Noorse trui bij een klant gezeten. Dat was notabene onze best betaalde collega :-)
DG2015 schreef:
13-02-2018 10:36
Bij mijn oude werkgever is iemand weleens afgewezen omdat hij na de eerste sollicitatieronde nog steeds strak in het pak op gesprek kwam. De eerste keer werd nog 'door de vingers gezien' maar daarna hebben ze toch voor iemand anders gekozen omdat hij de bedrijfscultuur niet aanvoelde. Overdressed is dus zeker niet altijd beter dan underdressed.

Maar om op TO's vraag terug te komen: ik zou gaan voor net iets netter dan normaal, maar zeker niet heel zakelijk.
Hier ook hoor ...
Iemand die in 3-delig pak komt of in een te dure jurk met te hoge hakken ... past gewoon niet in het team.

Ook de eerste keer al.
(Meestal is er hier maar één ronde.)

"Doe maar normaal".


We hebben een half jaar geleden dan wel weer het tegenovergestelde binnengehaald blijkbaar.
Iemand die het nodig vindt om in zijn baggy sportbroek, op afgesleten sportschoenen en met een trui met gaten in en de helft van de tijd een pet achterstevoren op zijn hoofd te komen werken.

Dat is er dan ook weer lichtjes "over".

Maar tja, hij is helaas goed in zijn job én bevriend met één van de onder-bazen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-02-2018 17:54
Dus de datatypiste die twee dagen per week werkt moet strak in het pak en met pumps? Wat voegt dat toe?

Zoiets kan op veel kantoren zonder klantencontact prima:

Afbeelding
Dit kan in mijn baan ook in de frontoffice :), softe sector.
Alle reacties Link kopieren
Het plaatje hierboven, gaat mn zus drs. ook naar haar werk.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven