Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie outfit dillema

11-02-2018 17:17 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze week een interne sollicitatie. Alleen weet ik niet wat ik aan moet. De dagelijkse kleding is heel informeel eigenlijk loopt iedereen hier in een spijkerbroek rond. Normaal gesproken zou ik voor een sollicitatie een pantalon, nette blouse en colbertje aan trekken maar ik twijfel of dat nu niet veel te formeel is. Plus dat de sollicitatie midden op de dag is terwijl ik ook gewoon aan het werk ben. Kan ik ipv een pantalon ook een andere broek aandoen en zoja wat? En wat stoerdere enkellaarsjes met een hak is dat ook netjes? Ik wil niet overdressed zijn maar ook niet te casual.
Alle reacties Link kopieren
voornu schreef:
15-02-2018 08:21
Het punt is dat ook op de werkvloer geldt, dat hoe hoger in de hiërarchie hoe meer je zelf kan bepalen wat je draagt. En sta je laag op de ladder,dan maakt het ook niet uit.

Wat ik uit de berichten van PJK proef is de typische angst van het middensegment om bij de 'lagere' klasse ingedeeld te worden. Stel je voor dat je voor een dakloze wordt aangezien! Vanuit die angst wordt er alles aan gedaan om niet dat risico te lopen, wat resulteert in overaangepaste ( en dit geval wat oudbollige) kledij en vooral de enorme nadruk die wordt gelegd op het belang van juiste kleding.
Laat ik nu tot de bedrijfsleiding horen en vinden dat goed voorbeeld nodig is als je ook representatieve kleding van de overige collega's verwacht...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Volgens mij zijn er op aarde maar twee vrouwen die er volgens de normen van Pejeka ooit netjes en vrouw-waardig hebben bijgelopen: Pejeka's moeder en Hyacinth Bucket Bouquet.


Ik ben geen voorstander van de campingoutfit op kantoor, maar je hebt spijkerbroeken en spijkerbroeken, gympen en gympen. Het een kan wel, het ander niet.

En het ene kantoor is het andere niet. Ik werk ook op kantoor in een toch tamelijk serieuze beleidsfunctie met veel externe contacten. Op mijn eerste werkdag kreeg ik allereerst een paar regenlaarzen, een fluorizerende veiligheidsjas en een gele bouwhelm overhandigd. Een nette spijkerbroek (ja echt, dat bestaat!) met een leuke blazer erop en een paar nette (ja echt, dat bestaat!) sneakers eronder is bij ons een prima kantooroutfit. Bij een bank is dat wellicht anders.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 15-02-2018 20:21
1.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rinkels schreef:
15-02-2018 08:28
Heb je je sollicitatie al gehad? Ik vond jouw eigen idee helemaal goed. Je skinny met enkellaarsjes en in plaats van een vestje een colbertje.
De sollicitatie heeft ondertussen plaats gevonden en ik heb gekozen voor een zwarte skinny, een blouse met colbert en daaronder zwarte enkellaarsjes. Tot grote verbazing van collega’s en leidinggevende, die laatste vond mij er chique uitzien.
EssentialBliss schreef:
15-02-2018 07:02
Pekela Pejeka, ben jij bejaard? Ik heb het idee dat jouw kennis van lang geleden is.
Op mijn kantoor lopen al mijn collega's van halverwege de 50 tot aan bijna pensioengerechtigd in spijkerbroek. Schoenen gaat van veiligheidsschoenen tot gympen tot 'geklede exemplaren'. En mijn kouwkleumige baas heeft regelmatig een bodywarmer onder zijn pak aan. :-D
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2018 19:27
Als je wilt weten wat ik vandaag aanhad, bij dezen:

Een donkerblauwe broek van McGregor, daarop een wit overhemd, met een donkerblauw McGregor merinowollen vest met trimming met schotse Stewardruit. Burlington sokken in dezelfde kleur als de schotse ruit (donkergroen/donkerblauw met zachtgele trimstreep) en donkerblauwe Van Bommel schoenen. Gewoon voor een dagje intern, bij afspraken trek ik een pak aan.
Zo zie je maar hoe meningen verschillen, want ik vind wat jij omschrijft chique vrijetijdskleding, maar niet iets om naar kantoor aan te trekken. Trek dan gewoon een pak aan (al dan niet met das). Maar goed, dat is dus ook maar een mening ;)
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
pijnboompitjes schreef:
15-02-2018 20:17
De sollicitatie heeft ondertussen plaats gevonden en ik heb gekozen voor een zwarte skinny, een blouse met colbert en daaronder zwarte enkellaarsjes. Tot grote verbazing van collega’s en leidinggevende, die laatste vond mij er chique uitzien.
En? Goed gesprek gehad?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-02-2018 19:22
Laat ik nu tot de bedrijfsleiding horen en vinden dat goed voorbeeld nodig is als je ook representatieve kleding van de overige collega's verwacht...
Ja en representatief is niet per definitie een mantelpak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven