Solliciteren en medisch traject
woensdag 12 augustus 2009 om 11:50
Binnenkort heb ik een arbeidsvoorwaardengesprek voor een nieuwe baan. Twee weken later hoor ik echter de uitslag van testen die ik in het ziekenhuis heb ondergaan en het behandelplan voor de toekomst in verband met een kinderwens. Omdat nog niet duidelijk is welke behandelingen nodig zijn, dacht ik eraan om dit aspect niet in te brengen tijdens het gesprek. Mede omdat ik parttime ga werken en eventuele trips naar het ziekenhuis zoveel mogelijk wil plannen in eigen tijd. Maar doe ik hier verstandig aan? Om nu vlak na de ondertekening van het contract te moeten vertellen dat ik af en toe langs het ziekenhuis moet, vind ik ook nogal wat.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
woensdag 12 augustus 2009 om 11:58
Wanneer jij een medisch traject ingaat omdat je een kinderwens hebt en je meent dat te kunnen regelen buiten je werktijden om, lijkt het me in eerste instantie iets persoonlijks en niet vermeldenswaardig.
Maar...
Ik weet uit ervaringen in mijn omgeving dat het niet altijd lukt om werk en MMM gescheiden te houden. Het kan dus zijn dat ergens de komende tijd mensen op je werk ervan iets zullen merken. Het is denk ik verstandig om bij het opstellen van het behandelplan goed in de gaten te houden hoe je de behandelingen het beste kunt combineren met je werk (werkuren, verlof opnemen, etc).
In mijn ogen is het arbeidsvoorwaardengesprek te vroeg om erover te beginnen. Je kunt nu nog niet inschatten of er veel of weinig impact op je werk zal zijn. Je weer ook nog niet of je zwanger zult raken. Nu al deze informatie met je werkgever delen lijkt mij dan ook voorbarig. Ik vergelijk het voor het gemak maar even met een vrouw met kinderwens. Een vrouw met kinderwens zonder MMM zou deze informatie ook niet delen met de nieuwe werkgever. Op zwanger worden is nu eenmaal geen pijl te trekken.
Ik vind het wat anders als je nu al gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent en verwacht dat er problemen ontstaan op de werkvloer omdat aanpassingen nodig zijn. Maar een gezonde vrouw die de MMM ingaat hoeft dat wat mij betreft niet te melden. Wellicht zijn er anderen hier die daar anders tegenaan kijken.
Succes in ieder geval (met je werk en de MMM).
Maar...
Ik weet uit ervaringen in mijn omgeving dat het niet altijd lukt om werk en MMM gescheiden te houden. Het kan dus zijn dat ergens de komende tijd mensen op je werk ervan iets zullen merken. Het is denk ik verstandig om bij het opstellen van het behandelplan goed in de gaten te houden hoe je de behandelingen het beste kunt combineren met je werk (werkuren, verlof opnemen, etc).
In mijn ogen is het arbeidsvoorwaardengesprek te vroeg om erover te beginnen. Je kunt nu nog niet inschatten of er veel of weinig impact op je werk zal zijn. Je weer ook nog niet of je zwanger zult raken. Nu al deze informatie met je werkgever delen lijkt mij dan ook voorbarig. Ik vergelijk het voor het gemak maar even met een vrouw met kinderwens. Een vrouw met kinderwens zonder MMM zou deze informatie ook niet delen met de nieuwe werkgever. Op zwanger worden is nu eenmaal geen pijl te trekken.
Ik vind het wat anders als je nu al gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent en verwacht dat er problemen ontstaan op de werkvloer omdat aanpassingen nodig zijn. Maar een gezonde vrouw die de MMM ingaat hoeft dat wat mij betreft niet te melden. Wellicht zijn er anderen hier die daar anders tegenaan kijken.
Succes in ieder geval (met je werk en de MMM).

woensdag 12 augustus 2009 om 12:42
Ik zou het in jouw geval ook niet melden. Je hebt nog geen idee wat de behandelingen zijn, hoeveel tijd het je gaat kosten, wanneer dit plaats vindt en of je werkgever er uberhaupt enig hinder van zal ondervinden. Lekker je gesprek gaan voeren, hopelijk een mooie nieuwe baan binnenslepen en aan de bak!
De mmm is slecht voorspelbaar, het komt wel goed als het aan de orde is.
Succes, met gesprek en je kinderwens!
De mmm is slecht voorspelbaar, het komt wel goed als het aan de orde is.
Succes, met gesprek en je kinderwens!
woensdag 12 augustus 2009 om 14:05
Bedankt voor de reacties en succeswensen. Ik vind het zelf dus ook nogal voorbarig om het te vertellen, maar wil niet de indruk wekken dat ik de werkgever om de tuin heb geleid als achteraf blijkt dat ik het wel moét vertellen, omdat een behandeling alleen maar op die ene dag uitgevoerd kan worden of zwaarder uitvalt dan verwacht. Idealer zou zijn geweest als ik eerst het behandelplan had geweten en dan het arbeidsvoorwaardengesprek zou hebben, maar goed, dat is niet zo. Ik kan altijd even polsen hoe ze staan tegenover flexibele werktijdindeling. Verder moet ik maar kijken hoe het loopt.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
woensdag 12 augustus 2009 om 14:10
Als jij je flexibel opstelt naar je mogelijk nieuwe werkgever toe, dan is deze mogelijk ook flexibel naar jou toe.
Bijvoorbeeld: ruilen van werkdagen als dat nodig is voor behandelingen of de ene week een dag meer werken en de week daarna juist weer minder. Of juist weer je uren over meer dagen verspreiden.
Mogelijk kun je je behandelingen dan goed combineren met je werk.
Bijvoorbeeld: ruilen van werkdagen als dat nodig is voor behandelingen of de ene week een dag meer werken en de week daarna juist weer minder. Of juist weer je uren over meer dagen verspreiden.
Mogelijk kun je je behandelingen dan goed combineren met je werk.