Werk & Studie alle pijlers

solliciteren naar fulltime baan maar parttime beschikbaar

26-07-2010 10:35 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 leuke vacatures gezien en gezien mijn opleidingen en werkervaring denk ik dat ik een goede kans maak. Maar dit zijn fulltime banen en fulltime is voor mij niet te realiseren.

Nou weet ik niet goed wat ik hier mee aan moet en wil eigenlijk wel solliciteren. Zal ik in de brief zetten dat ik 24 uur beschikbaar ben of solliciteren en afwachten of ik uitgenodigd word?

Wat zouden jullie doen?
24 uur is wel heel weinig in vergelijking met fulltime. Wellicht kun je eerst bellen met het bedrijf om te vragen wat de mogelijkheden zijn?
WTF?
Eens, ik zou eerst bellen. Misschien kan het, misschien ook niet. Een brief sturen waarin je vermeldt dat je 'maar' 24 u beschikbaar bent terwijl ze een fulltimer zoeken is niet de ideale manier denk ik. Dan is eerst bellen misschien beter?
Stel dat ze niet je beschikbaarheid in uren weten en je wel uitnodigen. Dan is je urenbeperktheid niet je openingszin en verdoe je vooral hun tijd als die van jezelf.

Haha, ken je niet iemand die dat voor 16u zoekt, kunnen jullie er een duobaan van maken

Zelf ben ik op zoek naar 36u per week. Maar schrijf ook zeker op 40 (en dan ook 40 beschikbaar zijn) en dan misschien later die 4u bespreekbaar maken.
Okee bedankt, ik ga zo eerst eens bellen!
Ze vragen een fulltimer en zitten dus niet op een parttimer te wachten. Solliciteren is dus vrij zinloos omdat jij grofweg 1/3 minder wilt werken dan dat ze van een sollicitant vragen.

Je kunt nog bellen maar ik geef je niet veel kans.
Eens met Ikbenanoniem.

Zeker in deze markt, met meer sollicitanten dan banen, geef ik je weinig kans. Overigens heb ik ook wel eens een dame op gesprek gehad voor een fulltime functie. Goede dame. In het 2e gesprek gaf zij pas aan dat ze maar 3 dagen beschikbaar was.

Ik zocht iemand voor 5 dagen. 2 Gesprekken gevoerd. Ja, ik vond haar goed. Maar ze heeft een heel essentieel punt verzwegen in haar sollicitatie en in het 1e gesprek. Einde verhaal. Ik kon daar namelijk niets mee. Iemand die 36 uur wil werken ipv 40 uur, daar kan ik nog wel iets mee. Maar fulltime en 24 uur, dat slaat nergens op.

Je snapt mijn advies in deze wel.
DTEEZ!
Wat een muts, verzwijgen dat ze 3 dagen wil werken i.p.v. fulltime.

Het kan ook andersom Djoels. Ik ben kostwinner en heb recent eens gesolliciteerd bij een organisatie waar 2 functies waren: 1 van 32 uur en 1 van 24 uur. Ik heb specifiek gesolliciteerd op de 32 uur en ook uitgelegd waarom. Belt PZ met doodleuk op en biedt me de 24 uur aan. Dat heb ik geweigerd omdat dat voor mij te weinig uren zijn.

3 week later heb ik gelukkig een baan voor 38 uur binnen gehaald.
Ik solliciteer gewoon op fulltime banen in de hoop dat die ook parttime vervuld kunnen worden. Ik ga sowieso niet op voorhand al bellen. Ik krijg gauw genoeg te horen dat werkgevers geen parttimer willen.
Maar dan moet je dus wel in je cv zetten dat je partime wilt werken Traincha.

Als er specifiek een fulltimer gezocht wordt, is het toch tijdverspilling om te solliciteren? Ik ga ook niet solliciteren op banen van 20 uur als ik een baan voor 36 uur wil.
Ik vermeld in mijn brieven altijd mijn laatste werkgever en dat ik 24 uur heb gewerkt. Dan zien werkgevers dat gauw genoeg.
En dan hoop ik maar dat ze ineens het licht zien en dat die functie eigenlijk ook wel parttime vervuld kan worden
Oh ja, en ik weet niet of het tijdverspilling is. Ik heb een ww uitkering en solliciteer momenteel zo'n beetje op alles wat los en vast zit.
Volledig eensch met Djoels, ik was een dergelijk stuk aan het tiepen maar als parttimer-met-zorgtaken was even mijn aandacht afgeleid

Traincha, met mij zou jij dus ook een probleem hebben als ik er pas in een gesprek achter zou komen dat jij alleen parttime wilt werken. Ik neem aan dat jij deze werkwijze hanteert om te laten zien dat je gemotiveerd bent en heel handig in solliciteren, maar ik zou je om die reden (heel flauw) ook niet meer in bestand houden.
quote:traincha2 schreef op 26 juli 2010 @ 11:20:

En dan hoop ik maar dat ze ineens het licht zien en dat die functie eigenlijk ook wel parttime vervuld kan worden

Pardon? Dus jij wilt, niet gehinderd door enige kennis van mijn bedrijfsvoering en budget, ook nog eens beweren dat we het licht gemist hebben?

Smiley of niet: Kan je nog zo hard een baan willen... !
O ja....quote:traincha2 schreef op 26 juli 2010 @ 11:20:

Ik vermeld in mijn brieven altijd mijn laatste werkgever en dat ik 24 uur heb gewerkt. Dan zien werkgevers dat gauw genoeg.

Typisch. Typisch vrouwelijk. Op hoeveel verschillende manieren denk je dat dit 'signaal' te interpreteren is?

Misschien is er wel een duidelijke reden dat je nu 40 uur wilt werken, want dat signaal geef je óók af: je solliciteert op een fulltime baan.

Ik hoef toch geen complete Jomanda te zijn om te moeten achterhalen wat jij bedoelt met het vermelden van je laatst gewerkte aantal uren? Daarom volsta ik, opnieuw: heel flauw, met de interpretatie dat je de vacaturetekst niet goed gelezen hebt en het plaatsen van jouw brief op de stapel 'afwijzen'.
Ik zou persoonlijk eerst bellen. Vind tussen 24 en 40 een groot verschil zitten.

Ik zoek werk tussen 24 en 36 uur, al heeft minder mijn voorkeur, maar ik solliciteer ook op functies van 40 uur, omdat die misschien ook met 32 - 36 uur vervuld kunnen worden.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
quote:traincha2 schreef op 26 juli 2010 @ 11:20:

Hm, dit vind ik eerlijk gezegd ook niet zo duidelijk. Er zijn verschillende redenen denkbaar waarom je van 24 uur wel weer 36 uur wilt werken.

Ik had in mijn cv staan dat ik een baan van 32 tot 38 uur zocht. Ik heb gesolliciteerd op een baan van 38 en vind het dan ook niet meer als billijk om de gevraagde 38 uur te gaan werken, alhoewel ik liever 32 zou blijven werken. Misschien is dat later wel mogelijk maar voor nu ben ik blij dat ik weer aan de slag mag na een half jaar WW.
quote:Djoels schreef op 26 juli 2010 @ 10:58:

Zeker in deze markt, met meer sollicitanten dan banen,

in welke markt solliciteert TO dan?

In onze markt is er nauwelijks een sollicitant te krijgen, en als iemand part time wil komen, net zo graag.
quote:Tia Dalma schreef op 26 juli 2010 @ 11:33:

Typisch. Typisch vrouwelijk. Op hoeveel verschillende manieren denk je dat dit 'signaal' te interpreteren is?

Misschien is er wel een duidelijke reden dat je nu 40 uur wilt werken, want dat signaal geef je óók af: je solliciteert op een fulltime baan.

Ik hoef toch geen complete Jomanda te zijn om te moeten achterhalen wat jij bedoelt met het vermelden van je laatst gewerkte aantal uren? Daarom volsta ik, opnieuw: heel flauw, met de interpretatie dat je de vacaturetekst niet goed gelezen hebt en het plaatsen van jouw brief op de stapel 'afwijzen'.zeg, ben jij stiekem een vent?
.
anoniem_12890 wijzigde dit bericht op 26-07-2010 14:57
Reden: la maar vast weer te confronterend
% gewijzigd
Helemaal een met Djoels, vorige maand ook nog zelf meegemaakt. Wij zochten een secretaresse voor ons project. Fulltime. Brieven gekregen, CV's gescand, gesprekken gehad, uiteindelijk 2 kandidaten over. Laatste gesprek gaat over de arbeidsvoorwaarden/salariswensen e.d., komt Miep er ineens mee dat ze dan graag maandag, dinsdag en donderdag wil werken. Ik was wat verbaasd, scan haar CV nog eens door, maar nee hoor, er stond niks in. Blijkt ze maar drie dagen te willen werken. Helaas pindakaas, daar heb ik geen ruk aan. Gesprek was ook meteen klaar. Ze had echt het idee dat ze de enige kandidaat was of iets dergelijks. Jammerdebammer, nu heel blij met de andere kandidaat die wel gewoon fulltime wilde werken.

Sterker nog, de eerste twee gesprekken gingen juist over het feit dat er op twee van de vijf dagen op een andere lokatie gewerkt moest worden, zoals wij allemaal doen waardoor heel duidelijk was dat het om een fulltime functie ging, zoals ook vermeld was in de vacature.

Kost me een hele hoop tijd en alleen daardoor was ik al redelijk gepikeerd. Wees dan eerlijk, bel eerst even of meld het in je eerste gesprek of als ik je uitnodig. Ook ALS ik nu een parttime functie zou hebben ergens de aankomende tijd zal ik haar zeker niet uitnodigen. Ik vind het alles behalve professioneel gedrag.
quote:rider schreef op 26 juli 2010 @ 14:48:

[...]

zeg, ben jij stiekem een vent? Last time I checked: no . Maar dat weerhoudt me er niet van om soms ongezouten kritiek te hebben op wat ik (arche)typeer als typisch vrouwelijke eigenschappen, als zij daarmee schadelijk (kunnen) zijn voor het welslagen van de vrouw in kwestie.
quote:Tia Dalma schreef op 26 juli 2010 @ 11:33:

O ja....

[...]

Ik hoef toch geen complete Jomanda te zijn om te moeten achterhalen wat jij bedoelt met het vermelden van je laatst gewerkte aantal uren? Daarom volsta ik, opnieuw: heel flauw, met de interpretatie dat je de vacaturetekst niet goed gelezen hebt en het plaatsen van jouw brief op de stapel 'afwijzen'.Dat is ook een manier.
quote:Tia Dalma schreef op 26 juli 2010 @ 11:23:

[...]

Pardon? Dus jij wilt, niet gehinderd door enige kennis van mijn bedrijfsvoering en budget, ook nog eens beweren dat we het licht gemist hebben?

Smiley of niet: Kan je nog zo hard een baan willen... !Tjonge.....ik wist niet dat dat zo gevoelig lag...alsof werkgevers altijd van die meelevende mensen zijn.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven