Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren naar traineeship

02-08-2015 22:32 22 berichten
weggehaald ivm herkenning
Van vmbo naar hbo omhoog klimmen getuigd ook van motivatie ipv alleen negatief
Volgens mij heeft vmbo alleen een negatief imago als je het daarbij hebt gelaten en toch voor een hbo-functie solliciteert. Als het negatief was geweest dan hadden ze je ook niet als stagiair willen hebben lijkt me.

Ik zou vooral jouw stage en ervaring binnen het bedrijf benadrukken én je leervermogen. En dat staven met een beknopt voorbeeld. Wat je uiteraard graag in een gesprek wil toelichten bladiebladiebla.

Tuurlijk vermeldt je je vooropleidingen op je CV. Men kijkt toch naar het eindresultaat en naar je ervaring. Niet naar op welk niveau andere mensen vonden dat jij stond toen je 12 was.

Maar besteed er geen aandacht aan in je brief, het is namelijk niet relevant.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er weinig verschil in hoe de sollicitatie procedure zal lopen, ze zullen net als bij een gewone functie gewoon de beste willen hebben en daarvoor de nodige informatie en gesprekken met kandidaten willen hebben.

Ik vind zelf dat mensen die van vmbo door naar hbo en wo gaan juist erg veel doorzettingsvermogen tonen, maar hoe daar bij een sollicitatie naar gekeken wordt weet ik niet. Wel heb ik vaak gehoord dat vrijwilligerswerk heel positief staat op een cv dus dat zou ik zeker vermelden (mits het van enige substantie is geweest en niet 1 keer een dag bij het asiel geholpen hebben is zeg maar). Ook commissies bij een studenten of studievereniging zou ik vermelden als het relevant en van substantie is (relevant moet je zelf beoordelen, maar een barcommissie waar je alleen een keer in de zoveel tijd een avond achter de bar staat is in mijn ogen niet relevant terwijl een almanak commissie dat wel kan zijn [sponsoren regelen, stukjes schrijven, omgaan met deadlines ed)

Ik zou zelf niet tot 5 dagen voor de deadline wachten, maar het doen zodra je de tijd gehad hebt om alles (cv, motivatie ed) in orde te maken. Slechte indruk zou ik het niet noemen, maar dan ben je er tenminste oom vanaf en hoef je er niet nerveus om te zijn omdat het nog moet.

Verder zou ik aan je stagebegeleider vragen of je hem/haar als referentie mag gebruiken. Ik denk dat als die een goed woord voor je kan doen dat zeker toegevoegde waarde zal hebben (al verwacht ik dat ze sowieso zullen navragen hoe je het gedaan hebt). Sowieso is het heel positief dat je stagebegeleider zo positief is en je aanmoedigt te solliciteren. En succes!
Inderdaad zeker je stagebegeleider vragen of je hem als referentie op mag geven, en dat dan ook op je cv vermelden. Een intern iemand aan wie ze informatie kunnen vragen werkt altijd sterk in je voordeel.

Ik zou niet te lang wachten met solliciteren, een bedrijf is niet verplicht om te wachten tot de sluitingsdatum. Als er eerder genoeg geschikte kandidaten zijn, is het ook heel goed mogelijk dat ze al beginnen met de selectie, en dus latere sollicitaties niet meer bekijken. Als je interesse hebt, dan nu gewoon reageren.
Absoluut je stagebegeleider vragen om een referentie en ik zou ook in je cv en sollicitatiebrief vermelden dat je al bij het bedrijf stage hebt gelopen en dat je daarom zo graag solliciteert. Vmbo zeker laten staan, binnen een traineeship willen bedrijven over het algemeen ambitieuze mensen, dat jij van vmbo naar WO bent gegaan lijkt mij ook een teken van doorzettingsvermogen en ambitie. Ook je nevenactiviteiten zeker laten staan, bedrijven vinden het belangrijk dat je actief en sociaal betrokken bent. Wat heb je tijdens je studie gedaan? Ze verwachten niet dat je al 5 jaar werkervaring hebt voordat je aan een traineeship begint.

Ik wacht zelf altijd tot het laatste moment met solliciteren, maar zou het toch niet aanraden . Het kan voor komen dat er al genoeg 'geschikte' mensen hebben gesolliciteerd en dat jouw sollicitatie vervolgens niet meer in behandeling wordt genomen. Dat zou toch ontzettend zonde zijn, aangezien je nu al weet dat de vacature er is.

In ieder geval veel succes met het schrijven van je brief!
quote:Ik heb eens voorzichtig gepolst hoe mijn stagebegeleider er tegenover staat als ik zou solliciteren. Hij moedigt dat sterk aan. Tussenevaluatie was dan ook erg positief. Ik zou dan ook heel graag trainee willen worden, hoewel ik me realiseer dat de kans dat ik het word, heel klein is.

De kans dat jij het wordt is juist heel groot.

Ze kennen je al.

Zelfs bij veel geschiktere kandidaten gaat onbewust de voorkeur altijd naar de persoon die je al kent.

Meteen solliciteren in overleg met je stagebegeleider.

Sterker nog, loop even langs bij de verantwoordelijke persoon.

Maak een praatje, zeg dat je stagebegeleider zei dat het een goed idee was als je solliciteerde en geef je brief en cv.

Grote kans dat ze met de rest niet eens verder gaan.
WO is toch wetenschappelijk onderwijs, of te wel universiteit?

Hoe kun je van vmbo naar WO overstappen?
Niet wachten in ieder geval. Bij veel reacties willen ze een vacature ook wel eens voortijdig intrekken.
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga me deze week maar eens buigen over de brief ;(

Ik las al via Twitter dat et er een grote stapel ligt..

Het is trouwens best een kleine organisatie, de lijntjes zijn kort.

Is het dan nog nodig om mijn stagebegeleider als referentie op te geven? Degene die over de selectie gaat, praat wel dagelijks met hem. Het probleem is ook dat die nu op vakantie is, dus als ik hem als referentie vraag, kan dat pas na zijn vakantie , tegen de sluitingsdatum aan.. Hij heeft trouwens ook aangeboden mijn brief te lezen, dan zou ik hem pas tegen de 25e kunnen sturen..

Ik heb inderdaad wel eens gehad dat ik naast het net viste en dat ze al eerder waren begonnen met selecteren. Maar nu meldden ze op social media dat ze begin september beginnen.
quote:rebecca_90 schreef op 08 augustus 2015 @ 08:36:

Is het dan nog nodig om mijn stagebegeleider als referentie op te geven? Degene die over de selectie gaat, praat wel dagelijks met hem. Het probleem is ook dat die nu op vakantie is, dus als ik hem als referentie vraag, kan dat pas na zijn vakantie , tegen de sluitingsdatum aan.. Hij heeft trouwens ook aangeboden mijn brief te lezen, dan zou ik hem pas tegen de 25e kunnen sturen..

Ik heb inderdaad wel eens gehad dat ik naast het net viste en dat ze al eerder waren begonnen met selecteren. Maar nu meldden ze op social media dat ze begin september beginnen.

Waarom ben je dan niet 4 augustus naar hem toe gegaan en heb je die brief geschreven zodat hij hem voor z'n vakantie kan lezen?

Waarom begin je daar nu pas aan?

Ben je bang voor afwijzing en stel je daarom actie uit? Zodat je kan zeggen, tsja, de omstandigheden...
Nee hoor, ik wilde het eerst met hem bespreken en hij stond er positief tegenover dat ik zou solliciteren.

Hij was eind juli al met vakantie. Dan zou ik in 1 dag tijd die brief moeten schrijven en dat zag ik niet zo zitten. Ik wil er wel tijd en aandacht aan besteden. Ik heb het inderdaad een beetje uitgesteld, maar dat was omdat ik eerst zijn mening wilde weten in de tussenevaluatie.
quote:noreservations schreef op 03 augustus 2015 @ 09:26:

Hoe kun je van vmbo naar WO overstappen?vmbo - havo - hbo propedeuse - wo
Ik zou zelfs contact opnemen met de persoon die gaat over de sollicitatie.

Altijd intern proberen, die hebben altijd zo veel meer kans op de functie!

Verder zou ik zo snel mogelijk solliciteren zodat je je sollicitatie nog ter attentie kan brengen bij je begeleider en verantwoordelijke.

Succes!
quote:noreservations schreef op 03 augustus 2015 @ 09:26:

Hoe kun je van vmbo naar WO overstappen?Via MBO en HBO. Duhuh.
Je hoeft alleen het laatste gehaalde opleiding op te schrijven. Anders wordt je CV zo lang...
Ik heb ook een reeks onafgfmaakte studies, moet ik die ook vermelden? Twee om precies te zijn... maar samen met de studies die ik nu doe, is het wel een reeks ;)
quote:rebecca_90 schreef op 08 augustus 2015 @ 11:57:

[...]

vmbo - havo - hbo propedeuse - woHardstikke goed! Met het VMBO is niets mis hoor, dat negatieve imago waar jij het over hebt is vaak misplaatst. Jij laat zien dat je een doorzetter bent door je doorgroei. Knap gedaan.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
...
Ik merk heel erg dat je jezelf naar onder praat. ongeacht of je het bent geworden of niet is het belangrijk dat je zelf het idee hebt er alles aan gedaan te hebben. Ook heb ik het idee dat je niet goed wist hoe je het gesprek in bent gegaan. Zoals die onzekere tijden op je stage, hoe heb je hier aan gewerkt, wat heb je gemerkt wat voor jou goed werkt in je werk?

Hoe heb je wellicht hulp gehad van je collega's en waar wil je zelf nog aan werken? Als je die zaken goed voor jezelf duidelijk hebt zie je ook je eigen sterke punten wel. Wat voor mij heel erg hielp was heel veel sites opzoeken met standaard sollicitatievragen en zorgen dat ik voor mezelf het verhaal bij deze vragen en een goed verhaal over mezelf voorbereid had.

Je hebt al veel bereikt, niet door een zo'n situatie bij de pakken erbij neer zitten!
Dankjewel!

Ik heb me ook op die manier voorbereid, door een lijst te maken met mogelijk sollicitatievragen. Maar toch stelden ze ook hele andere vragen, zo werd ik bijna gedwongen om iets negatiefs over het bedrijf te zeggen. Heel vreemd.

Verder heb ik ook verteld dat ik in nieuwe situaties vaker afwachtend ben. En ook hoe dit veranderd is. Alleen voor het beroep moet je best wel extravert zijn, is het heersende idee. Ben ik het zelf overigens niet mee eens..
afgewezen, hoe zuur is dat.. Ik mocht wel op gesprek komen. Ze hadden meer dan 30 brieven, dus hadden 't ook voor het uitkiezen

Vooral omdat ik er dus stage heb gelopen en net uit stage kom.

Baal er erg van, heb moeite me er overheen te zetten.

Wat het des te lastiger maak is dat ik degenen ken die ze hebben aangekomen. Die zijn heel goed...tegen perfect aan grenezend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven