Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren terwijl je prima zit

26-05-2022 22:37 22 berichten
Hebben jullie dat wel eens gedaan? Ik heb de afgelopen 10 jaar in diverse uitvoerende functies gewerkt, huidige baan zit ik nu een kleine anderhalf jaar. Prima naar m’n zin, leuk werk, gezellige collega’s, veel vrijheid en flexibiliteit. Tevreden met m’n salaris etc.

Zag een vacature voor projectleider en het laat me niet los. Minder in de uitvoering maar echt de grote lijnen, werken op een ander niveau. Lijkt me een mooie baan.

Enerzijds denk ik: gewoon solliciteren, kan een mooie nieuwe uitdaging worden, uit m’n comfortzone, mezelf verder ontwikkelen. Anderzijds denk ik: je leven is druk zat, de boel is nu eindelijk lekker in balans, geniet daar gewoon van en blijf lekker dit werk doen. Waarom dit jezelf op de hals halen, kost weer een berg energie, straks neemt je stresslevel weer toe, etc.

Ik was ook niet ‘op zoek’ naar een andere baan maar kwam de vacature toevallig tegen. Misschien til ik er te zwaar aan; solliciteren betekent in feite nog helemaal niks natuurlijk. ;)

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen die van baan wisselden terwijl je vorige baan ook gewoon prima was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso solliciteren! Gewoon eens ontdekken welke mogelijkheden de nieuwe baan je biedt en kijken of het goed voelt. Afwijzen kan altijd nog.
Heb ik twee keer gedaan (zat toen in dezelfde baan).
Eerste keer kwam ik erachter dat het gras elders niet altijd groener was. Zou bijna 1000 euro meer gaan verdienen, maar het voelde niet goed. Heb de baan uiteindelijk afgewezen, thank God, half jaar later ging het failliet.
Tweede keer was anderhalf jaar later. Ik zag iets voorbij komen wat me erg leuk leek. Daar werk ik nu al drie jaar en superblij met de switch.

Dus ik zou zeggen, ga solliciteren, vraag ook echt of je mee kan lopen etc zodat je een goed beeld hebt en beslis dan.
Deze week gedaan. Weet nog steeds niet precies wat me bezielt. Want inderdaad: leuk werk, flexibel, mooi salaris etc.
Maar toch; die andere baan is echt interessant qua inhoud. Spannend hè.
Solliciteren betekent niet meteen dat je de baan ook krijgt/aanneemt, hè?
Gewoon proberen dus.
Doen, juist nu, juist omdat je niet perse hoeft.

Het kan nooit kwaad om te kijken hoe je in de markt staat met je inmiddels verkregen kennis en kunde je werk en levenservaring.

Laat je weten of je gesolliciteerd hebt?
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Ik solliciteer regelmatig, ook al ben ik niet echt op zoek. Altijd even kijken of het wat is en hoe ver ik kom. Vind het ook belangrijk om mijn sollicitatievaardigheden warm te houden, zodat ik als mijn droombaan voorbij komt niet weer voor het eerst sinds jaren moet gaan solliciteren. Verder is het ook goed voor mijn netwerk, soms komen er daarna andere dingen op mijn pad.

Je zit er ook heel nonchalant in, als je niet echt op zoek bent.
Dank voor jullie reacties!

Eigenlijk is het ook gewoon een ideale situatie om te solliciteren. :) Ik vind het argument om je sollicitatievaardigheden op peil te houden eigenlijk ook wel een goede! Het is maar een gesprek uiteindelijk.. of eigenlijk, nog maar een brief. ;-D

Bij mij speelt onzekerheid ook wel mee. Kan ik dat wel, heb ik daar wel alle vaardigheden voor, straks wordt het een fiasco, etc. Slaat nergens op en ze vragen ook geen doorgewinterde projectleider. Lijkt me ook wel weer erg leuk om iets van scholing te volgen voor die functie.

Maar goed, nu sla ik een beetje op hol. :$ De vacature staat nog ruim 3 weken open, dus ik heb de tijd. :D
Qua solliciteren in zijn algemeenheid, dus als je wel echt graag de baan wil, raad ik wel altijd aan om niet te wachten tot de sluitingsdatum van een vacature. Vaak gaat men meteen gesprekken voeren met de eerste geschikte kandidaten, dus soms kan het dan zijn dat ze met sommigen al in een vergevorderd stadium zijn tegen de tijd dat jij eens solliciteert daags voor de einddatum. Je kunt altijd maar beter zo snel mogelijk op de stapel liggen.
navyblue schreef:
27-05-2022 08:30
Qua solliciteren in zijn algemeenheid, dus als je wel echt graag de baan wil, raad ik wel altijd aan om niet te wachten tot de sluitingsdatum van een vacature. Vaak gaat men meteen gesprekken voeren met de eerste geschikte kandidaten, dus soms kan het dan zijn dat ze met sommigen al in een vergevorderd stadium zijn tegen de tijd dat jij eens solliciteert daags voor de einddatum. Je kunt altijd maar beter zo snel mogelijk op de stapel liggen.
Ik ga zeker niet nog 3,5 week wachten, bedoelde meer dat ik niet NU hoef te beslissen. Overigens staat in de vacature al dat de sollicitatiegesprekken op datum X gepland staan en het tweede gesprek op datum Y.
Zonnestraal89 schreef:
27-05-2022 08:34
Ik ga zeker niet nog 3,5 week wachten, bedoelde meer dat ik niet NU hoef te beslissen. Overigens staat in de vacature al dat de sollicitatiegesprekken op datum X gepland staan en het tweede gesprek op datum Y.
Je hoeft pas te beslissen op het moment dat je een contract onder je neus geschoven krijgt. :)

Dus gewoon solliciteren, en wat hier wordt gezegd; zorg dat je als een van de eerste op de stapel ligt, dat maakt je kansen écht groter.

En omtrent het solliciteren als je goed zit, ik kijk wekelijks op indeed of er mooie functies op staan.

Ik heb een aantal functies waarvoor ik mijn huidige (fijne) baan direct zou opzeggen, alleen die zijn vrij schaars. Dus op het moment dat er zo'n functie online komt, solliciteer ik direct.
Aan de ene kant kun je gewoon proberen en kijken hoe je in de markt ligt. Het enige waar ik nog rekening mee zou houden is 'hoe klein is je werkveld?'

Bij mijzelf bijvoorbeeld werk ik in een redelijk klein werkveld en kennen veel mensen me. Ik zou bang zijn dat iemand me zou zien en me zou vragen wat ik kom doen. Dat dit vervolgens bij iemand van mijn huidige bedrijf gemeld wordt waarna mijn manager er ook van hoort dat ik 'opzoek zou zijn'.

Natuurlijk kun je daar altijd weer een draai aan geven, maar ik ben toch voorzichtig met waar ik zomaar 'voor de lol' ga solliciteren.
Mij maakt dat niet uit. Ten eerste zal de partij waar je solliciteert daar normaal gesproken discreet mee omgaan. Ten tweede ben ik niet bang om spontaan ontslagen te worden omdat ik ergens een gesprek voer.
navyblue schreef:
27-05-2022 17:18
Mij maakt dat niet uit. Ten eerste zal de partij waar je solliciteert daar normaal gesproken discreet mee omgaan. Ten tweede ben ik niet bang om spontaan ontslagen te worden omdat ik ergens een gesprek voer.
Daar ga ik inderdaad ook vanuit. :)
Zonnestraal89 schreef:
27-05-2022 08:23

Bij mij speelt onzekerheid ook wel mee. Kan ik dat wel, heb ik daar wel alle vaardigheden voor, straks wordt het een fiasco, etc. Slaat nergens op en ze vragen ook geen doorgewinterde projectleider. Lijkt me ook wel weer erg leuk om iets van scholing te volgen voor die functie.

Maar goed, nu sla ik een beetje op hol. :$ De vacature staat nog ruim 3 weken open, dus ik heb de tijd. :D
Misschien. Maar als dit een droombaan van je is (of ook als je alleen maar nieuwsgierig zou zijn), zou je juist kunnen solliciteren en dan in het geval van een fiasco (of minder erge afwijzing :P) kunnen vragen naar waar je je in moet ontwikkelen zodat het wél past. Dan heb je er ook weer iets nuttigs uit gehaald.

Ik zou het doen! Succes!
b-haatje schreef:
27-05-2022 17:41
Misschien. Maar als dit een droombaan van je is (of ook als je alleen maar nieuwsgierig zou zijn), zou je juist kunnen solliciteren en dan in het geval van een fiasco (of minder erge afwijzing :P) kunnen vragen naar waar je je in moet ontwikkelen zodat het wél past. Dan heb je er ook weer iets nuttigs uit gehaald.

Ik zou het doen! Succes!
Daar heb je ook weer gelijk in, ik zal er sowieso iets uit halen voor mezelf, ongeacht de uitkomst.

Is het voor anderen ook herkenbaar dat het soms zo zoeken is naar de balans tussen enerzijds ‘rust’ in je werk en anderzijds voldoende uitdaging? In mijn vorige baan stond ik onder teveel druk (aard van het werk toen) en heb ik bewust de overstap gemaakt naar mijn huidige baan. Nu heb ik dus eindelijk die ‘rust’ waar ik naar verlangde en dan gaat het dus toch weer kriebelen. ;)
navyblue schreef:
27-05-2022 17:18
Ooh ik ben ook niet bang om ontslagen te worden, maar wel om net dat ene leuke project of die mooie promotie niet te krijgen omdat men denkt dat ik 'graag weg wil'.
freekenkaat schreef:
26-05-2022 23:59
Deze week gedaan. Weet nog steeds niet precies wat me bezielt. Want inderdaad: leuk werk, flexibel, mooi salaris etc.
Maar toch; die andere baan is echt interessant qua inhoud. Spannend hè.
Heel spannend inderdaad. Ik heb inmiddels m’n brief geschreven, om te kijken wat dat voor gevoel bij me oproept. Ik twijfel nog steeds, dus ik heb hem nog niet verstuurd. ;)
Laat je brief door iemand checken.
Apart topic voor aanmaken.
Dan kan je via een PB je brief delen.

Ik heb wel eens feedback gegeven op de sollicitatiebrief van een forummer.
Leuk.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Explorista schreef:
29-05-2022 18:56

Leuk.
Dat doe ik gewoon met mensen in m’n naaste omgeving. :)
Explorista schreef:
29-05-2022 18:56

Leuk.
Dat zou ik hier nou echt nooit doen. Je hebt toch geen idee wie er meeleest en of diegene überhaupt kennis heeft van wat in jouw sector gebruikelijk is.

Nu laat ik m’n brieven sowieso niet door anderen lezen, maar ik solliciteer regelmatig, dus dat is niet echt aan de orde.
Update: besloten om niet te solliciteren. Ik zit gewoon nog te goed merk ik. ;) Ik heb ook best een ‘uitdagend’ privéleven zal ik maar zeggen en de afgelopen weken heb ik ook weer gemerkt hoe fijn het dan is om de rust en flexibiliteit te hebben die deze baan mij nu biedt. In deze levensfase (die ook nog even zo zal blijven) weegt dat op dit moment toch zwaarder dan een nieuwe uitdaging voor mezelf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven