Werk & Studie alle pijlers

solliciteren: wat vertellen bij hiaat en geen opleiding?

13-05-2023 21:29 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
N.a.v. mijn andere topic + het feit dat ook ik graag gebruik wil maken van de markt om te kijken of ik een carriere stap kan maken, wil ik graag een voor mij gevoelige vraag bespreekbaar maken.

Ik heb jarenlang (door eigen onzekerheid) onder mijn nivo gewerkt en pas de afgelopen jaren als ZZP er opgeklommen in werkzaamheden. Het opklimmen heb ik bereikt door te laten zien wat ik in mijn mars heb en niet door diploma's. Mijn werk wordt echter niet heel goed betaald, mijn opdrachtgevers zijn gewend dat ik altijd voor weinig geld bereid was complexere klussen te doen en ik hoef nu niet bij deze opdrachtgevers ineens met eisen te komen. Zo kennen ze mij niet (ik werk met best wat bokito mannen die altijd het hoogste woord voeren en ik kan de vragen al dromen die ik dan krijg) en zo wil ik mezelf ook niet presenteren daar.

Ik wil graag mijn wat verlegenere imago van me afschudden, vers beginnen en ergens anders mijn 'nieuwe zelf' op de markt aanbieden. Daarvoor zoek ik uberhaupt in een wat vriendelijker werkgebied. Dat is mij bevallen en ik wil er graag blijven plakken.

Maar nu mijn probleem: ik ben half veertig, heb geen HBO opleiding afgemaakt vanwege goede redenen en kom dus als groentje binnenvallen. Toch is mijn nivo HBO (+) en heb ik verder geen twijfel over of ik bepaalde dingen aan zal kunnen. ik vind het uiteraard niet erg om op MBO nivo te beginnen. Daar vind ik mijn weg ongetwijfeld ook, maar ook daar zullen er logischerwijs verwachtingen zijn. Ik ben door mijn achtergrond gewend om autodidactisch in werk te staan, altijd geweest, dus snel de benodigde kennis erbij slepen om vast aan de gang te kunnen en verder leer ik goed in de praktijk).
Er bieden zich nu arbeidsmarkt kansen aan waar ik gebruik van wil maken, nu ik mezelf de afgelopen twee jaar steeds serieuzer ben gaan nemen.

Maar, hoe moet ik mezelf verkopen? Ik voel me in vergelijking met andere leeftijdgenoten heel klein als je daar bij mij naar doorvraagt (waarom heb je geen opleiding afgemaakt? waarom ben je er een paar jaar tussenuit geweest) en ik weet niet zo goed welke antwoorden ik zou moeten geven die NIET maken dat ik al meteen op de NEE stapel beland. Hoe hebben anderen dit gedaan, of als je een werkgever bent, hoe kijk je hier zelf tegenaan?

Laat ik erbij vertellen (dat vind ik belangrijk om mee te wegen) dat niemand dit op het eerste oog achter mij zoekt. Iedereen denkt dat ik gestudeerd heb en vast ergens een dikke baan heb (not en not). Dat heeft te maken met hoe ik blijkbaar overkom en in welke kringen ik me ongetwijfeld begeef. Als piet, truus en sofia gestuurdeerd hebben, dan ik vast ook. Dat maakt ook dat het voor mij als zo'n struikelblok voelt, omdat ik denk dat de verwachting er ligt en daardoor de verbazing groter zal zijn. Dan wil ik graag wegkruipen. Mijn overkomen aan de buitenkant en hoe ik me voel aan de binnenkant, kloppen dus niet helemaal. Dit wil ik graag in lijn brengen met elkaar, maar zonder dat dit arbeidskansen heel sterk limiteert.

Hoe kan ik die kloof overbruggen en geen valste verwachtingen wekken en toch ook niet mijn eigen glazen ingooien? Wat waarderen jullie in een sollicitatiebrief of gesprek? Ik hoop dat jullie mij willen helpen. Ik wil af van die twee verschillende Hoerabanaans. Ik wil graag trots op mezelf kunnen zijn, zonder me groter te maken dan ik ben of me kleiner te voelen dan nodig is. Als de tip is: ga coaching doen, dan wil ik dat ook graag overwegen, maar dan hoop ik dat jullie een goede tip hiervoor hebben ; )
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat je geen diploma's hebt, heb je al ruimschoots met je werk ingehaald om nog over bevraagd te worden.

Dat was je halve leven geleden actueel misschien, maar nu inmiddels niet meer.

Je kunt nu je prijzen ook prima omhoog gooien. Je bent weer een jaar beter geworden, inflatie, dus jij bent ook genoodzaakt om je prijzen tussen de 5-10% te verhogen nu.

Even stoppen met denken dat je net uit een ei komt. Dat kom je allang niet meer. Je bent gewoon droog achter je oren, dus hup!

En check jezelf op imposter syndrome.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je vooral zelf positiever over je zelf mag gaan denken. Jij maakt jezelf heel klein en zo te lezen is dat op werk vlak absoluut niet nodig. Het gaat er niet om wat je zegt, maar dat je er zelfvertrouwen bij uitstraalt. Jij weet wat je kunt.

Mogelijke zinnen om je op weg te helpen:

Dat is gewoon zo gelopen maar ik heb er later geen last van ondervonden en ruime werkervaring opgedaan.
Studeren is niet zo mijn ding, ik leer niet goed vanuit een boekje. In de praktijk echter pak ik enorm snel dingen op.

Succes!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het helemaal niet hebben over opleidingen denk ik. Ik zou vooral mijn reeds geleverde werk en projecten in the spotlight zetten, eventuele aanbevelingen/referenties.

Dan kun je in een gesprek altijd toelichten (en gelijk bewijzen) hoe groot jouw vermogen is om nieuwe zaken op te pakken en eigen te maken. Ik zou (als dat kan voor die baan) ook niet zomaar akkoord gaan met ‘lager’ beginnen. Want dan zou iemand in jouw situatie het loon krijgen van tig treetjes lager terwijl wel de output wordt verwacht van iemand aan het einde van die schaal. Dan ben je een dief van eigen portemonnee.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Het scheelt dat je heel veel ervaring hebt. Dat zegt veel meer dan een papiertje. Ik zou me er niet druk om maken en gewoon gaan met die banaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je maakt het jezelf te moeilijk.

Bij mijn werkgever staat in de vacatures: HBO denk- en werkniveau.
Juist om goede kandidaten zonder afgeronde opleiding aan te trekken.

Er zijn zoveel kandidaten met een gat. Een sabbatical, wereldreis, zorg voor kinderen, mantelzorg.

Mijn leidinggevende zei: "Ik kijk alleen naar wat iemand de laatste vijf jaar heeft gedaan. Verder terug is niet relevant."

De markt is heel goed.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een loopbaancoach ingeschakeld.
€ 700 voor 5 gesprekken. Zelf betaald.
Gewenste functie in kaart gebracht, cv doorgenomen, brief laten checken, voorbereid op gesprek (en op eventuele vragen).
Ik ging veel zekerder mijn sollicitatiegesprek in
en werd aangenomen.

Iets voor jou?
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Youk79 schreef:
13-05-2023 22:04

Mogelijke zinnen om je op weg te helpen:

Dat is gewoon zo gelopen maar ik heb er later geen last van ondervonden en ruime werkervaring opgedaan.
Studeren is niet zo mijn ding, ik leer niet goed vanuit een boekje. In de praktijk echter pak ik enorm snel dingen op.
Wow, dat zijn mooie zinnen. Ik zou eigenlijk moeten oefenen met sollicitaties, want ik heb hier te weinig ervaring in en ben altijd bang dat de waarom vragen van een heel eerlijk antwoord moeten worden voorzien. Dat hoeft dus niet?

hoe ver in het verleden is relevant eigenlijk? Zijn de laatste tien jaren genoeg?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb op mijn laatste gesprekken ook alleen mijn ervaring besproken, niet mijn opleiding.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
13-05-2023 22:08
Ik zou (als dat kan voor die baan) ook niet zomaar akkoord gaan met ‘lager’ beginnen. Want dan zou iemand in jouw situatie het loon krijgen van tig treetjes lager terwijl wel de output wordt verwacht van iemand aan het einde van die schaal. Dan ben je een dief van eigen portemonnee.
Ah ok, goede. Ik zou natuurlijk niet reageren als ik zou twijfelen of ik dit kan leveren, dus de output is idd hetzelfde ongeacht achtergrond. Niet bescheiden zijn dus?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
13-05-2023 22:13
Wow, dat zijn mooie zinnen. Ik zou eigenlijk moeten oefenen met sollicitaties, want ik heb hier te weinig ervaring in en ben altijd bang dat de waarom vragen van een heel eerlijk antwoord moeten worden voorzien. Dat hoeft dus niet?

hoe ver in het verleden is relevant eigenlijk? Zijn de laatste tien jaren genoeg?
Je hoeft echt niet super eerlijk te zijn. Natuurlijk moet je niet voluit liegen of zeggen dat je dingen kunt die je niet kunt, maar vaag zijn in de buurt van de waarheid is vaak prima.

Soms is men wel nieuwsgierig naar eerdere ervaringen maar je laatste twee banen of de laatste 5-8 jaar zijn over het algemeen het belangrijkste.

Ook goed om te weten: je hoeft niet heel precies alleen antwoord op de vraag te geven. Bedenk wat jij graag wil vertrekken en brei dat vast aan het antwoord op een andere vraag.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij gaat uit van waarom iemand je NIET zou moeten aannemen in een gesprek. Je denkt dat een sollicitatiegesprek er is om je af te branden, terwijl ze alleen maar op zoek zijn naar de geschiktste kandidaat voor het werk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
13-05-2023 22:15
Ah ok, goede. Ik zou natuurlijk niet reageren als ik zou twijfelen of ik dit kan leveren, dus de output is idd hetzelfde ongeacht achtergrond. Niet bescheiden zijn dus?
Les een bij solliciteren: niet bescheiden zijn! Je hoeft niet te overdrijven, maar positief presenteren helpt echt.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
En niet te bescheiden nee.
Daarom hebben mannen een hoger salaris. Ze beginnen op 120%en komen op 100% uit.
Vrouwen slaan zichzelf alvast af en beginnen op 80%, want ze kunnen toch niet meer vragen dan je krijgen kunt?
En die eindigen ontevreden met 70%.Of met de 80% zonder tegenbod.

Zie je het verschil?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Oefenen met gesprekken is trouwens een heel goed idee. Kan met een loopbaancoach als je het geld hebt maar een met een vriendin of familielid kan ook echt al helpen.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel veel banen vragen en bepaald werk/denk niveau, maar niet specifiek een opleiding. Behalve als het echt een specifieke opleiding is waarvoor een bepaald papiertje verplicht is, zou ik me er echt niet druk om maken.
Wat jij kunt en aan werkervaring hebt, is wat telt. Schrijf in je brief hoe je die ervaring kunt toepassen in de functie. Dat is waar een werkgever naar kijkt.
Zie je verleden niet als iets om te verstoppen of omheen te lullen.

Ondanks de omstandigheden waardoor jij je studie nooit hebt afgemaakt, sta je waar je nu staat en word je gewaardeerd in je werk en gevraagd voor toffe opdrachten! Als mensen nieuwsgierig zijn naar jouw achtergrond, is dat omdat ze opkijken naar hoe jij het doet en niet omdat ze iets zoeken om af te branden.

Echt ik wou dat ik je gewoon dat stukje zelfvertrouwen kon overhandigen, zo jammer dat je jezelf zo tegenhoudt!

Eigenlijk is juist die voorzichtigheid en onzekerheid iets waardoor je bij mij eerder op de nee-stapel zou belanden. Die onzekerheid snap ik bij een pas afgestudeerde maar niet bij iemand die al een half leven inclusief werkervaring verder is. Sorry als dat hard klinkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoerabanaan schreef:
13-05-2023 21:29
[...] Het opklimmen heb ik bereikt door te laten zien wat ik in mijn mars heb en niet door diploma's.

[...]

Ik ben door mijn achtergrond gewend om autodidactisch in werk te staan, altijd geweest, dus snel de benodigde kennis erbij slepen om vast aan de gang te kunnen en verder leer ik goed in de praktijk).
Goed bezig, TO! Je mag meer waardering vragen voor je bekwaamheid!

Ik vind, ten eerste, dat je deze zinnen uit je OP best kunt gebruiken in een sollicitatiegesprek.

Verder vind ik persoonlijk 'dat is gewoon zo gelopen, maar...', zoals iemand anders opperde, geen bevredigend antwoord op de vraag waarom je geen opleidingen hebt afgerond. Ik weet niks van HR, maar ik zou hier even over nadenken. Waarom niet iets specifieker, je schrijft zelf dat je goede redenen hebt?

En ik vind ook dat veel Bokito mannen best goed op Bokito gedrag van anderen reageren. Dus ze zouden je kunnen verbazen op het moment dat je je tarieven omhoog gooit en onderbouwt waarom. Tuurlijk zal niet iedereen zo reageren, maar niet alle Bokito's zijn hetzelfde. Ik heb een erg directe, botte collega (waarmee ik het ook best goed kan vinden) maar je kunt hem daar wel op een directe, enigszins botte manier op aanspreken - dat begrijpt ie en hij zoekt daar verder ook niks persoonlijks achter.

Enfin, mijn twee centen. Succes!
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon eerlijk zijn. Je bent duidelijk een laatbloeier en een selfmade woman. Ervaring uit de praktijk. Dat zijn gewoon allemaal positieve punten en je vertelt wat er echt gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren Quote
SimpeleZiel schreef:
13-05-2023 22:33


Eigenlijk is juist die voorzichtigheid en onzekerheid iets waardoor je bij mij eerder op de nee-stapel zou belanden. Die onzekerheid snap ik bij een pas afgestudeerde maar niet bij iemand die al een half leven inclusief werkervaring verder is. Sorry als dat hard klinkt.
Nee hoor, is niet hard : )
Snap ik ook goed, want je zoekt iemand waarin je het vertrouwen kunt leggen dat deze de baan aankan en een hakkelend onzeker iemand doet dat natuurlijk niet. Dat snap ik.
Ik moet leren vertrouwen dat mijn vaardigheden en ervaring veel belangrijker zijn en dat ik niet meer leef in de tijd dat het draaide om papiertjes. Ik heb mezelf daardoor een buitenkant aangemeten die niet klopt. Die moet ik (onzichtbaar hoor, dat is een proces in mezelf) afbreken om daar een nieuwe ik achter vandaan te toveren.
Het hangt natuurlijk een beetje van de functie af. Er zijn genoeg organisaties en bedrijven waar je hbo- of academisch opgeleid moet zijn en waar dat ook gecheckt wordt (vaak via zo’n bureau dat ook de VOG en je banen nagaat).

Maar er zijn genoeg banen waar werk- en denkniveau volstaat. Zorg dat je dat echt concreet aan kunt tonen, met tastbare voorbeelden en resultaten. Dan is het nu inderdaad niet meer zo relevant welke opleiding je op je 21e niet hebt afgerond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mia schreef:
13-05-2023 22:38
Waarom niet iets specifieker, je schrijft zelf dat je goede redenen hebt?
Mijn goede reden is psychiatrie. Niet iets waar ik mee te koop wil lopen vanwege allerlei taboe's. Dat heeft de afgebroken opleiding en mijn hiaat veroorzaakt en weet bijna niemand. Ik ben halverwege twintig moeder geworden, heb toen een een paar jaar een baan gehad, ben in overleg met partner thuis gebleven bij een zorgintensief kind en sinds 10 jaar dus mijn tenen weer in de werkvijver gestoken. Van schoonmaakwerk naar nu iemand die in de technische branche werkt als zzp er en een gewaardeerd freelance collega met opdrachten die een jaar geleden op gebied van beleid en ontwikkeling lagen. Maar wel een beetje afwijkend pad dus.

Ook vrienden van de afgelopen tien jaar weten hier niks van. Denken dat ik al mijn hele leven een ZZP'er ben, hebben zelf ook geen verstand van mijn werk (en weinig affiniteit met techniek) dus vragen er ook niet veel over. Meestal luister ik gewoon naar hen haha. En ze denken dat mijn schoonmaakwerk iets was vanuit mijn studententijd. En oudere vrienden/familie weten dat ze daar niet met anderen over moeten praten. Dus een stuk verleden heb ik altijd een smoes omheen verzonnen. Geen gelogen dingen, maar wel zo dat de echte reden erachter verborgen bleef.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt je leven dus prima opgepakt!
Je kunt gewoon melden vanaf dat je zzper bent geworden, naast moeder van een zorgintensief kind.

Daar mag jij jezelf gewoon credits voor geven en vooral gaan nadenken over de vraag waarom je van zelfstandige terug in loondienst zou willen gaan. Ik denk dat daar voor werkgevers een risico zit voor hen. En aan jou om dat goed duidelijk te hebben voor jezelf.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
En stop eens met jezelf levenslang straffen omdat je in je jonge adolescentie even onderuit bent gegaan! Ook dat is al je halve leven geleden en interesseert mensen geen ruk, of ze vinden het juist bewonderenswaardig!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik snap dat je dat stigma wil vermijden. Je hoeft dat in een sollicitatiegesprek ook niet in detail te bespreken, dat kan best als je elkaar wat beter kent en het ter sprake komt ofzo.

Je kunt dan iets zeggen als dat het in die periode in je leven niet goed ging. En daarna het verhaal zoals je het hier schrijft, want ik vind het superknap dat je dat op eigen kracht behaald hebt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven