solliciteren
zondag 25 april 2010 om 21:41
Lees de website van het bedrijf goed en bereid zelf vragen voor die je wil stellen. Daar blijkt een goede voorbereiding en geinteresseerdheid uit.
In 1e gesprek niet zelf over salaris en arbeidsvoorwaarden beginnen, alleen als zij er iets over zeggen of vragen.
Beter overdressed dan underdressed.
Kom op tijd, liever half uur te vroeg dan 5 min te laat.
Bereid de antwoorden op de volgende vragen voor:
- waarom ben jij geschikt voor deze functie?
- waarom moeten we jou aannemen, wat maakt jou bijzonder?
- kunnen je praktijkvoorbeelden geven van de eigenschappen die je voor deze functie nodig hebt? (zgn STAR-methode)
- wat is een verbeterpunt voor jezelf?
Maar vooral: zie het gesprek als wederzijds snuffelen aan elkaar en maak er iets leuks van!
In 1e gesprek niet zelf over salaris en arbeidsvoorwaarden beginnen, alleen als zij er iets over zeggen of vragen.
Beter overdressed dan underdressed.
Kom op tijd, liever half uur te vroeg dan 5 min te laat.
Bereid de antwoorden op de volgende vragen voor:
- waarom ben jij geschikt voor deze functie?
- waarom moeten we jou aannemen, wat maakt jou bijzonder?
- kunnen je praktijkvoorbeelden geven van de eigenschappen die je voor deze functie nodig hebt? (zgn STAR-methode)
- wat is een verbeterpunt voor jezelf?
Maar vooral: zie het gesprek als wederzijds snuffelen aan elkaar en maak er iets leuks van!
WTF?
zondag 25 april 2010 om 21:45
Klinkt als een echte open deur, maar kijk de mensen aan als je met ze praat. (Zat vorige week in een sollicitatiecie en we hadden drie kandidaten achter elkaar die dat niet deden. Wel blond haar blauwe ogen, dus cultuur/godsdienst was t niet.)
Verder, verzin een ècht goede vraag om te stellen. Solliciteren is niet alleen vragen beantwoorden, maar ook vragen stellen.
Verder, verzin een ècht goede vraag om te stellen. Solliciteren is niet alleen vragen beantwoorden, maar ook vragen stellen.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
zondag 25 april 2010 om 23:11
maandag 26 april 2010 om 16:00
Probeer ook gewoon jezelf te zijn, je hebt er geen bal aan als ze je aannemen op je "sollicitatie persoontje" en de echte jij blijkt helemaal niet bij dat bedrijf te passen.
Uit ervaring kan ik zeggen dat er niets zo belangrijk is als de sfeer in een bedrijf, die moet bij je passen.
Ik heb eigenlijk bij mijn sollicitaties al een behoorlijk grote mond, weet goed wat te zeggen, gooi er af en toe een grapje doorheen (goed aftasten wat je wel en niet kan zeggen) en weet mezelf goed te presenteren, bij mijn afgelopen 2 banen ben ik allebij na 1 gesprek al aangenomen.
1e baan was een verschrikkelijk slechte sfeer i.v.m. het net samengevoegd zijn van 3 bedrijven uit 3 verschillende vestigingen. 2e baan ben ik nooit begonnen op dat ik weer bij mijn oude werkgever ben gaan werken.
Ik ben er uiteindelijk wel op vooruitgegaan qua salaris, maar ik zou het allemaal inruilen om hier te mogen blijven werken. Dat geld kan me gestolen worden, de sfeer en mijn collega's zijn veeeel belangrijker, let daar dus ook al goed op met solliciteren!
Uit ervaring kan ik zeggen dat er niets zo belangrijk is als de sfeer in een bedrijf, die moet bij je passen.
Ik heb eigenlijk bij mijn sollicitaties al een behoorlijk grote mond, weet goed wat te zeggen, gooi er af en toe een grapje doorheen (goed aftasten wat je wel en niet kan zeggen) en weet mezelf goed te presenteren, bij mijn afgelopen 2 banen ben ik allebij na 1 gesprek al aangenomen.
1e baan was een verschrikkelijk slechte sfeer i.v.m. het net samengevoegd zijn van 3 bedrijven uit 3 verschillende vestigingen. 2e baan ben ik nooit begonnen op dat ik weer bij mijn oude werkgever ben gaan werken.
Ik ben er uiteindelijk wel op vooruitgegaan qua salaris, maar ik zou het allemaal inruilen om hier te mogen blijven werken. Dat geld kan me gestolen worden, de sfeer en mijn collega's zijn veeeel belangrijker, let daar dus ook al goed op met solliciteren!