Speeddate solliciteren
zondag 11 juni 2017 om 16:06
Ik heb binnenkort een speeddate voor een zeer interessante functie. Over de telefoon begreep ik dat men mijn brief en CV erg goed vonden. Nu zou ik worden uitgenodigd voor een speeddate van 20 minuten waar het niet over de inhoud gaat maar om te kijken of er een klik is. Ik heb gegoogled maar weet eigenlijk nog steeds niet goed hoe ik mij hier op moet voorbereiden. Ook vraag ik mij af wat voor vragen je kan verwachten. Heeft iemand hier ervaring mee en kan je me er iets meer over vertellen?
zondag 11 juni 2017 om 18:09
zondag 11 juni 2017 om 18:20
Lucylucille schreef: ↑11-06-2017 18:09Een speeddate van 20 minuten? Een gemiddeld sollicitatiegesprek duurt korter dan dat. Weinig speed aan dus.
20 minuten vind ik écht wel speed! Bij mij zijn ze nooit korter dan een uur geweest.
Ik zou zorgen dat je soepel iets over jezelf kunt vertellen, zowel zakelijk als privé. En nog een paar vragen hebt voor hen. Zoek je gesprekspartners vooraf even op via google, dan weet je wie je tegenover je hebt.
(en google jezelf ook even, dat hebben zij ook ongetwijfeld gedaan en dan weet je wat zij over je gezien hebben).
zondag 11 juni 2017 om 18:25
Echt ja? Dan vergis ik mij.Splinter_ schreef: ↑11-06-2017 18:20![]()
20 minuten vind ik écht wel speed! Bij mij zijn ze nooit korter dan een uur geweest.
Ik zou zorgen dat je soepel iets over jezelf kunt vertellen, zowel zakelijk als privé. En nog een paar vragen hebt voor hen. Zoek je gesprekspartners vooraf even op via google, dan weet je wie je tegenover je hebt.
(en google jezelf ook even, dat hebben zij ook ongetwijfeld gedaan en dan weet je wat zij over je gezien hebben).
Ik heb ook maar 3 sollicitaties gehad in mijn werkzame leven.
Bij mijn huidige werkgever was het een informeel gesprek tijdens een wandeling door het gebouw omdat ze zakelijk gezien al precies wisten waar ik vandaan kwam en wat ik kon.
Als iemand een uur met mij moet praten ga ik me afvragen of zij zich zelf wel hebben ingelezen.
zondag 11 juni 2017 om 18:31
Ik heb in februari zo'n gesprek gehad en ook 20 min. Overheid?
Het lijkt op een gewoon sollicitatie gesprek alleen ze stellen een beperkt aantal vragen, met punten die een deal of no deal betekenen.
Plus een eerste indruk.
Gingen na dit gesprek van 16 kandidaten naar 3.
Daarna werd ik nogmaals uitgenodigd voor een gesprek van 45min waarin ik het eerste kwartier een presentatie moest geven wat ik aan zou pakken het eerste half jaar in die functie en welke ideeën ik daarbij had.
Laatste half uur waren de 'normale' vragen.
Het lijkt op een gewoon sollicitatie gesprek alleen ze stellen een beperkt aantal vragen, met punten die een deal of no deal betekenen.
Plus een eerste indruk.
Gingen na dit gesprek van 16 kandidaten naar 3.
Daarna werd ik nogmaals uitgenodigd voor een gesprek van 45min waarin ik het eerste kwartier een presentatie moest geven wat ik aan zou pakken het eerste half jaar in die functie en welke ideeën ik daarbij had.
Laatste half uur waren de 'normale' vragen.
Not my circus, not my monkeys
zondag 11 juni 2017 om 18:39
Ja inderdaad overheid. Ik ben gewend aan 45 minuten sollicitatiegesprekken. Dit is niet eens de helft van de tijd. Ook ben ik gewend dat het wel altijd inhoudelijk is en daar voel ik mij comfortabel bij want dat weet ik. Maar nu tast ik in het duister. @Silent-witness welke niet-inhoudelijke vragen kreeg jij? Misschien krijg ik er dan een wat duidelijker beeld van. Ik wil deze baan echt heel graag.
zondag 11 juni 2017 om 18:53
@ Amy,
In de functie waar ik nu dan ook op aannomen ben, was het heel belangrijk dat ik niet bang uitgevallen ben, durf te spreken in het openbaar, ervaring met mensen die problemen hebben en hoe ik in een situatie die geschetst werd door hen zou handelen.
Ik heb in zo'n 3min moeten vertellen wie ik ben en waar ik voor sta. Een soort 'pitch' dus.
Kunst is om jezelf te verkopen dus met feiten, (zelf)kennis en ervaring.
In de functie waar ik nu dan ook op aannomen ben, was het heel belangrijk dat ik niet bang uitgevallen ben, durf te spreken in het openbaar, ervaring met mensen die problemen hebben en hoe ik in een situatie die geschetst werd door hen zou handelen.
Ik heb in zo'n 3min moeten vertellen wie ik ben en waar ik voor sta. Een soort 'pitch' dus.
Kunst is om jezelf te verkopen dus met feiten, (zelf)kennis en ervaring.
Not my circus, not my monkeys
zondag 11 juni 2017 om 18:58
Dat kan ja. Maar je kunt het ook hebben over je vak in het algemeen, hoe je tegen bepaalde ontwikkelingen aankijkt, gezamenlijke onderwerpen / interesses. Als er een klik is, wordt zo'n gesprek vanzelf vaak informeler en gelijkwaardiger.Lucylucille schreef: ↑11-06-2017 18:25Als iemand een uur met mij moet praten ga ik me afvragen of zij zich zelf wel hebben ingelezen.
maandag 12 juni 2017 om 11:06
Die vraag stellen: wat willen jullie horen? Iets over mijn persoonlijk leven en wat me gevormd heeft, of iets over mijn ontwikkelingen in mijn loopbaan?
Geeft je ook nog wat bedenktijd.
maandag 12 juni 2017 om 12:20
Ik heb vorig jaar zo'n speeddate gehad. Maar die waren nog korter. Maximaal 10 minuten en ik moest bij 4 verschillende managers van allerlei afdelingen langs. (uiteindelijk heb ik niet de baan gekregen waar ze voor aan het daten waren, maar een manager vond me wel geschikt voor een andere locatie en heeft me toen daar voorgesteld, toen ben ik daar op gewone sollicitatie gegaan en toen had ik een baan
)
Anyway, de speeddates waren dus heel kort. Er werd gevraagd wat mijn concrete ervaring was in het vak (dingen als opleiding hadden ze natuurlijk al in mijn cv gelezen), hoe ik regaeerde in situatie zus en zo en dan was de tijd alweer om.
Gewoon heel snel to-the-point komen dus, niet minutenlang om dingen heen kletsen, en het is zaak een ijzersterke eerste indruk te maken.
Ook tijdens het wachten: Ik moest tussen de dates door wachten in een kamertje met andere kandidaten en daar heb ik vooral veel over mijn ervaringen in het vak gekletst. Want ja, er liep wel vaak een manager binnen en zo. Ik dacht, gewoon elk moment om jezelf positief te profileren aanpakken. Sommige kandidaten zaten daar nogal timide met hun telefoon te spelen, ik ben gewoon heel spontaan met iedereen gaan kletsen.
Ik kan me voorstellen dat ze alles wat ze van je zien meenemen als je maar zo'n korte gesprekstijd hebt.
Anyway, de speeddates waren dus heel kort. Er werd gevraagd wat mijn concrete ervaring was in het vak (dingen als opleiding hadden ze natuurlijk al in mijn cv gelezen), hoe ik regaeerde in situatie zus en zo en dan was de tijd alweer om.
Gewoon heel snel to-the-point komen dus, niet minutenlang om dingen heen kletsen, en het is zaak een ijzersterke eerste indruk te maken.
Ook tijdens het wachten: Ik moest tussen de dates door wachten in een kamertje met andere kandidaten en daar heb ik vooral veel over mijn ervaringen in het vak gekletst. Want ja, er liep wel vaak een manager binnen en zo. Ik dacht, gewoon elk moment om jezelf positief te profileren aanpakken. Sommige kandidaten zaten daar nogal timide met hun telefoon te spelen, ik ben gewoon heel spontaan met iedereen gaan kletsen.
Ik kan me voorstellen dat ze alles wat ze van je zien meenemen als je maar zo'n korte gesprekstijd hebt.
maandag 12 juni 2017 om 17:55
Bij mijn vorige baan ben ik aangenomen met speeddate.
Toen was ik aangenomen maar had geen idee wat ik moest doen.
Vragen gingen meer over persoon zelf, en was niet echt tijd om op vacature zelf in te gaan. Ging via uitzendbureau en die wisten ook niet helenaal hoe en wat.
Eerste ronde via speeddate is geen slecht idee, maar dan 2e evt wel nornaal gesprek.. want dat was bij mij niet.
Toen was ik aangenomen maar had geen idee wat ik moest doen.
Vragen gingen meer over persoon zelf, en was niet echt tijd om op vacature zelf in te gaan. Ging via uitzendbureau en die wisten ook niet helenaal hoe en wat.
Eerste ronde via speeddate is geen slecht idee, maar dan 2e evt wel nornaal gesprek.. want dat was bij mij niet.
dinsdag 13 juni 2017 om 17:03
Nou ik heb hem zojuist gehad en.... het ging dus wel over de inhoud. In eerste instante de vraag 'wie ik ben'. Ik heb daar maar op gereageerd met het benoemen van waar ik energie van krijg, wat mijn manier van werken is enzo. Daarna ging het doodleuk over de functie en in hoeverre ik daar op aansluit. Gelukkig kwam ik daar wel uit maar ik was zo gespannen dat ik niet echt een leuke, gezellige, vlotte indruk heb achtergelaten. Geen idee of ze dat belangrijk gaan vinden. Ik wacht het maar af. In ieder geval bedankt voor alle reacties.