Werk & Studie alle pijlers

SPH Dilemma

25-01-2016 14:49 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Allemaal!

Ik ben een vierdejaars SPH student, bezig met het afronden van mijn studie.

Vorig jaar ben ik voor stage naar Zuid-Afrika geweest waardoor ik momenteel

een kleine uitloop heb.

Voordat ik aan deze opleiding begon had ik eigenlijk geen idee wat ik wilde worden

en waar mijn interesses lagen. Geluk stond aan mijn kant want ik heb het super

naar mijn zin gehad op mijn opleiding! Ook de stages die ik heb gedaan vond ik

heel erg leuk en leerzaam. Ik heb het gevoel dat ik op persoonlijk gebied grote sprongen

heb gemaakt, op professioneel gebied ook veel geleerd, maar nog geen idee wat

ik er mee wil.

Omdat ik dus nog geen idee had toen ik begon, heb ik mij helemaal niet in beroepskeuzes

verdiept. Ik ben erachter gekomen dat ik het werken met verstandelijk beperkten en

kinderen heel erg leuk vind, maar ik liever niet onregelmatig wil werken. Ook vind ik

het belangrijk om een goed salaris te verdienen, ik heb tenslotte niet voor niks gestudeerd.

Ik vind het erg lastig om uit te kiezen wat ik wil als ik straks klaar ben. Ik weet ik klink

een beetje veeleisend, maar ik ben mijzelf heel hard aan het afvragen of ik wel de juiste

studie heb gekozen. Op de groep werken vind ik echt heel leuk om te doen, maar ik weet

niet of ik het de rest van mijn leven wil doen.

Zijn er misschien SPH' ers onder jullie die dit herkennen of tips voor mij hebben?

Alvast heel erg bedankt!
quote:Moiren_ schreef op 26 januari 2016 @ 05:46:

Ik hoop dat je in je rapportage wat minder uitroeptekens gebruikt Haha. Denk dat de uitroeptekens meer te maken hadden met enthousiasme om 1 uur snachts..
Bedenk je in elk geval dat je nu niet hoeft te kiezen voor de rest van je leven. Maak eerst eens een plan voor de komende vijf jaar. Misschien maakt dat de beslissing wat makkelijker.

In een vijfjarenplan zijn er misschien ook nadelen die je voor lief neemt, maar die je niet 'de rest van je leven' zou willen, zoals onregelmatige werktijden of een lager salaris. Zodra je eenmaal een baan gevonden hebt, kun je altijd verder kijken naar een baan die beter bij je past.

In de praktijk kun je ook beter ervaren wat je wensen zijn.
Dus jij wil aan de slag in een sector waarin men gigantisch heeft moeten bezuinigen, met een leuk salaris en zonder onregelmatige diensten? Zonder echte werkervaring (stages tellen niet meer als werkervaring)?

Ik denk dat je dan kan spreken van 'een onrealistisch plaatje'.

Ga eerst maar eens een poosje als begeleider bij een instelling oid aan de slag, en dan kun je daarna wel weer eisen gaan stellen.
quote:blueeyes*3 schreef op 26 januari 2016 @ 13:23:

Dus jij wil aan de slag in een sector waarin men gigantisch heeft moeten bezuinigen, met een leuk salaris en zonder onregelmatige diensten? Zonder echte werkervaring (stages tellen niet meer als werkervaring)?

Ik denk dat je dan kan spreken van 'een onrealistisch plaatje'.

Ga eerst maar eens een poosje als begeleider bij een instelling oid aan de slag, en dan kun je daarna wel weer eisen gaan stellen.

Nou bij ons tellen stages wel mee hoor als werkervaring.

En volgens mij stelt TO geen eisen, maar heeft ze wensen en vraagt ze ons mee te denken.
quote:Glassnijdersuus schreef op 25 januari 2016 @ 15:27:

Ik zou lekker verder studeren!

SPH is zo breed. En met de bezuinigingen wordt het vinden van een baan wellicht niet zo heel makkelijk.

Als je leren/studeren leuk vindt, gewoon verder gaan.

Je kunt nog je hele leven werken.

Je basis heb je toch. Misschien vind je gedragswetenschapper wel leuk.

Kun je ook nog echt verschil gaan maken, een goede behandeling uitzetten. Met veel te weinig personeel, helaas.

Succes in elk geval met het maken van je keuzes.

Wat een bijzondere opmerking! Wat mij betreft maken de HBO-ers en MBO-ers die op de vloer staan ook echt verschil. Je kan het nog zo mooi op papier hebben staan, maar dat in de praktijk brengen is met de meeste doelgroepen niet zo makkelijk.

Maar doorstuderen is ook wel een prima optie.

Ik vind je verder wel wat verwend overkomen TO. Wat versta je precies onder een 'goed startsalaris', met SPH hoef je de eerste jaren niet veel te verwachten. En als je je salaris vergelijkt met veel andere sectoren hoef je nooit veel te verwachten, maar goed...dat is nu eenmaal zoals het is. Je kan prima verdienen met SPH, maar het zijn geen topsalarissen. Maar juist als je (nog) niet veel verdient is het goed om onregelmatig te werken, want juist de ORT tikt lekker aan. Helaas is het ook een behoorlijk rottijd voor SPH-ers, dus ik zou pakken wat je pakken kan, want werkervaring levert je je volgende baan op. Als starter moet je soms doorbikkelen en beginnen met iets dat minder dan ideaal is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven