Werk & Studie alle pijlers

SPH, stap terug naar SPW?

15-12-2010 12:25 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu tweedejaars studente SPH en loop stage in de kinderopvang, maar ik loop zo tegen mezelf aan, dat ik er over denk om te stoppen. Een mogelijkheid zou dan zijn om zo'n 1-jarige spw-opleiding te gaan doen, via een particuliere school.

Het zit 'm er voornamelijk in dat ik vastloop op sociaal gebied. Ik durf niet mee te praten in een groep, mijn mening niet te geven en kom op anderen ook altijd verlegen, stil en teruggetrokken over. Het is al veel veranderd, maar ik blijf ertegenaan lopen en ik heb niet echt het gevoel dat het de komende tijd opeens heel veel gaat veranderen.

Eigenlijk alles kost zoveel moeite en energie, dat ik er helemaal gek van word.

Nu moeten we dus gaan zoeken naar een stage voor in het 3e jaar. Als ik kijk naar de omschrijvingen, dan word er zóveel verwacht, dat ik nu al loop te stressen en er heel erg tegenop zie. Mee praten in vergaderingen, overleggen met anderen, begeleiden van spw-stagaires etc. Er wordt veel verwacht op sociaal gebied, wat natuurlijk ook logisch is, maar dit is júist het punt wat ik lastig vind.

Ik weet dus niet of ik wel verder wil. Ik heb het gevoel dat dit me nooit gaat lukken en het allemaal wat te hoog gegrepen is.

Aan de andere kant; op de stage van nu is er nog niet gezegd dat ik het niet ga halen en tot nu toe heb ik alle studie-punten gehaald.

Als ik zou stoppen, zou dat ook betekenen dat ik heel veel geld moet terugbetalen en heel veel jaar kwijt ben..Heb namelijk al eerder 'n half jaar SPH gedaan, toen gestopt om persoonlijke redenen. Vervolgens een tijdje niets gedaan, toen een jaar Pabo. Weer gestopt, omdat het niet lukte met praten voor een groep, mee praten met collega's. En nu dus weer een poging tot SPH, omdat dit wel echt is wat ik wil.

Zou spw een betere keus zijn? Aangezien er dan wel iets minder verwacht wordt, want begeleiden van stagaires, vergaderingen bijwonen, sollicitatiegesprekken voeren etc hoort allemaal bij de HBO-taken. Of zou ik daar weer tegen mezelf aan lopen en is het gewoon echt heel zonde als ik nu stop?

Ik weet het echt niet meer en ben wel benieuwd naar meningen of ervaringen van spw of sph-ers, maar van anderen natuurlijk ook.
Sofievrouw: Wat goed dat je dan ondanks je onzekerheid enzo wel je stage en opleiding hebt gehaald!

Fijn om te horen dat jij er ook moeite mee had, maar dat het nu wel goed gaat en je je opleiding gehaald hebt!

Dankjewel voor je berichtje iig!

TheEmpress: Inderdaad moet je in ieder beroep sociale vaardigheden hebben, maar denk dat er nog wel verschil in zit per beroep.

Zou bijv. in een drogist staan minder lastig vinden dan voor een klas kinderen.

Maar die dingen die ik noemde zouden misschien ook wel bij spw moeten inderdaad. Heb ook maar besloten dat ik nog doorga met de SPH, zonde om nu te stoppen, terwijl ik nu nog niet móet stoppen van stage oid.

Hm en een keus of je winnaar/verliezer bent…daar zit iets in, maar vind ’t wel erg hard gezegd eigenlijk.

Maria1966: Wat jij zegt dat het juist niet goed is om het te zeggen, dat dacht ik ook altijd inderdaad! Ik heb er steeds niets over gezegd en wilde proberen om het er gewoon niet te laten zijn. Het is alleen zo dat ze er wel wat van zeggen, er wordt wel gezegd dat ik meer moet praten met collega’s, zekerder moet zijn en mezelf meer moet laten zien. Dus dan kan ik er denk ik toch maar beter eerlijk over zijn. Mezelf niet gelijk te kwetsbaar opstellen, maar wel toegeven dat ’t een leerdoel is.

Maar ik snap wel goed met wat je zegt over zaken doen en diploma halen. Misschien moet ik dat inderdaad ook meer voor ogen houden.

Had eigenlijk niet gedacht aan homeopathie. Ik ben wel ’s bij een homeopaat geweest, maar vond het echt helemaal niks. Werd echt gek van al haar persoonlijke vragen en geloofde er ook niet erg in..(en toen ik vervolgens een paar ons was “aangekomen”, heb ik ze maar gauw weggegooid, want toen vertrouwde ik ’t helemaal niet meer.)

Wat apart dat je door die korreltjes zo’n muur om je heen kreeg! Ik vind het altijd een apart iets, maar het kan dus blijkbaar wel echt helpen.. ik zal er toch ’s over nadenken! Minder stress in groepssituaties zou inderdaad wel fijn zijn. Bedankt voor de tip!

TheEmpress: Hm, het gelijk benoemen is inderdaad niet handig. Wilde voor mezelf ook een nieuwe start en er niet de nadruk op leggen, maar het kwam al wel snel naar voren.

Wel apart, at je er eerst steeds op beoordeeld werd en het vervolgens bij iemand anders juist wel positief was.

Backpacken is inderdaad ook wel een goede om contacten te moeten leggen!
Het lijkt mij dat je meer met jezelf in de knoop zit, dan dat het aan je opleiding ligt. Ik heb soortgelijke opleidingen op MBO en HBO gevolgd en de verschillen zitten daar niet in! Duidelijk niet. Er wordt minder van je verwacht, maar op een heel andere manier. Niet in hoe sociaal je bent, of hoeveel stress je aankunt. Mijn tip: ga inderdaad met de schoolpsycholoog / schoolmaatschappelijk werker / intern begeleider of hoe het bij jou op school heet. Stoppen en SPW gaan doen is duidelijk NIET de oplossing voor je.

Deze opleidingen vragen veel van jezelf. Je werkt veel aan je zelfbeeld, krijgt veel inzicht in hoe jij bent en dat is niet altijd makkelijk. Dat klopt. Maar als je wel dat werk uiteindelijk wilt gaan doen, weet ik zeker dat je er doorheen komt!

Ik heb vanuit mijn werk ook stagiairs begeleid die tegen zo'n beetje die problematiek aanliepen, maar doordat ze in stage veel konden doen, zichzelf ontwikkelden in de praktijk, hebben ze het wel overwonnen.

Succes!
Butterfly,

Ik zou ook doorgaan met de SPH. Inderdaad ook vanwege de verveling... Ik ben ook ooit teruggegaan van de SPH naar de SPW, maar dan na het eerste jaar en 10 studiepunten... Gewoon omdat ik nog niet aan het HBO toe was.

Als je het denkniveau aan kan, zou ik gewoon doorgaan. Echter regel wel een aantal dingen voor jezelf.

* Geef op school bij de decaan, stagebegeleider of iemand aan hoe je je voelt over je sociale vaardigheden. Vraag dan ook om een stagebegeleider waar het mee klikt. Niemand leert iets van een stagebegeleider waar hij/zij geen vertrouwen in heeft. Juist omdat je aan de negatieve verwachtingen gaat voldoen.

* Neem ook de tijd om te zoeken naar een stagebegeleider in de praktijk waar je je prettig bij voelt.

Ik was tijdens mijn SPH en SPW periode ook erg onzeker, bang en alles. Tijdens mij SPW stage 4 dagen in de week zat ik bij iemand waar ik het niet goed mee kon vinden, of die niet goed met mij om kon gaan. Halverwege het jaar trok ik erg naar haar collega toe en toen is die me gaan begeleiden. Dat laatste half jaar heb ik het dubbele geleerd. Juist omdat er vertrouwen was en dat ik fouten mocht maken.

En als laatste, hoe moeilijk het misschien ook is, en wat ook al vaker genoemd is hier. Durf fouten te maken, durf op je bek te gaan. Daar leer je juist van.. Stage is om te leren, niet als een volleerd iemand op de werkvloer te zijn. Wanneer ze toch te veel van je eisen op welke manier ook, geef het aan, en doe een stap terug. Jij moet je er prettig bij voelen, anders leer je niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven