Werk & Studie alle pijlers

Sporttest defensie

26-11-2022 15:46 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn hier mensen die wel eens de fysieke toelatingstest voor Defensie hebben gedaan? Wij waren die eisen eens aan het doornemen, en het lijkt echt heel heftig. Ik ken eigenlijk alleen maar mensen die ooit als dienstplichtige in het leger hebben gewerkt en die zijn gewoon in onsportieve toestand op bivak gegaan. En zijn er ook niet topfit uitgekomen.
Was dat altijd al anders voor beroepsmilitairen?
Ja. Als beroeps moet je fit zijn. Eens per jaar moet je de DCP doen (defensie conditieproef). Haal je die niet, dan ben je niet uitzendgeschikt.
Een aantal vrienden van mijn zoon hebben de toelatingstesten gedaan en deze waren heel zwaar maar ik weet niet beter dan dat dat altijd al zo is geweest. Goede vriend van vroeger heeft bij de commando's gezeten en hij en zijn vrienden waren toch wel erg getraind toen ze begonnen en nog steeds.
Commando's is wel nog een stuk zwaarder dan beroepsmilitair. Het is redelijk zwaar, maar als je aardig fit bent (niet zwaar getraind) niet je het wel kunnen redden.
TinyTiny schreef:
26-11-2022 16:43
Commando's is wel nog een stuk zwaarder dan beroepsmilitair. Het is redelijk zwaar, maar als je aardig fit bent (niet zwaar getraind) niet je het wel kunnen redden.
Commando’s lijkt me dan weer een brug te ver, volgens mij is er tot op heden pas een vrouw door de test heen gekomen en die moest vrij snel afhaken omdat ze het toch niet volhield. Het gaat om de ‘gewone’ basistraining.
Die is dus wel te doen als je goed fit bent. Zou er wel wat voor trainen.
KamilleT schreef:
26-11-2022 16:52
Commando’s lijkt me dan weer een brug te ver, volgens mij is er tot op heden pas een vrouw door de test heen gekomen en die moest vrij snel afhaken omdat ze het toch niet volhield. Het gaat om de ‘gewone’ basistraining.
Ze zijn gewoon gestart onderaan de ladder en later bij de commando's terecht gekomen. Dat is idd een stuk zwaarder.
2 vrienden van mijn zoon hebben de toelatingstest gedaan. Beiden goed getraind 1 direct door, de 2e moest het jaar erop terugkomen en haalde het toen wel maar haalde toen de psychische test niet een is toen afgehaakt.
Als Belgische hoor ik toch niet anders dan dat die sporttesten loeizwaar zijn hier in België.

Het is al een eerste test om te kijken hoe graag je het leger in wil. Met de nodige maanden training zijn ze meestal immers uiteindelijk wel haalbaar.

Ik hoor de meesten dan weer geweigerd worden op de psychische testen. Daar kan je van tevoren minder op trainen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Dat ligt heel erg aan het clusterniveau. Cluster 1 is helemaal niet zo zwaar, maar cluster 6 (mariniers, commando's, infanterie) wel. Dus die fysieke toelatingstest (en bijbehorende jaarlijkse DCP) is niet voor iedereen hetzelfde.
Wissewis schreef:
26-11-2022 18:38
Als Belgische hoor ik toch niet anders dan dat die sporttesten loeizwaar zijn hier in België.

Het is al een eerste test om te kijken hoe graag je het leger in wil. Met de nodige maanden training zijn ze meestal immers uiteindelijk wel haalbaar.

Ik hoor de meesten dan weer geweigerd worden op de psychische testen. Daar kan je van tevoren minder op trainen.
Inderdaad, ik neem aan dat het in Nederland hetzelfde is. De fysieke testen zijn zwaar, maar als je er voor traint is het wel te doen. De psychische testen worden vaak zwaar onderschat.
Wijndruifje schreef:
27-11-2022 10:49
Inderdaad, ik neem aan dat het in Nederland hetzelfde is. De fysieke testen zijn zwaar, maar als je er voor traint is het wel te doen. De psychische testen worden vaak zwaar onderschat.
Hoe ziet zo’n test er dan uit? Niet alleen maar een gesprekje met een psycholoog, lijkt me, want daar kom je wel doorheen als je weet wat gewenst gedrag is.
Wat mij in de fysieke test het lastigst lijkt is het optillen van 25 kilo, daar 20 meter mee lopen, neerzetten, en dat 10 keer. Maar misschien overschat ik dat, want met een peuter van 20 kilo loop je natuurlijk ook makkelijk 500 meter (op je 30e).
Voor defensie weet ik het niet, voor de politie vertelde een kennis me dat je allerlei opdrachten zowel in groep als alleen moet doen. Ze kijken dan echt naar je functioneren in groep en onder stress. En ook blijkbaar of je psychopathe trekken of andere mogelijke stoornissen vertoont.
Die basistest lijkt me vrij makkelijk, als je daar enorm tegenop kijkt kun je je afvragen of het uberhaupt wat voor je is.
Ken wel militairen die in de basis echt niet heel sportief waren maar wel vrij gemakkelijk door die test rolden.
.....
pippo4321 wijzigde dit bericht op 20-02-2023 20:06
98.92% gewijzigd
KamilleT schreef:
27-11-2022 11:04
Hoe ziet zo’n test er dan uit? Niet alleen maar een gesprekje met een psycholoog, lijkt me, want daar kom je wel doorheen als je weet wat gewenst gedrag is.
Wat mij in de fysieke test het lastigst lijkt is het optillen van 25 kilo, daar 20 meter mee lopen, neerzetten, en dat 10 keer. Maar misschien overschat ik dat, want met een peuter van 20 kilo loop je natuurlijk ook makkelijk 500 meter (op je 30e).
Dat is denk ik echt afh van welke functie je solliciteert bij defensie. Tijdens de sollicitatie ronde van familielid viel de helft van de groep die solliciteerde al na het gesprek met de psycholoog uit. De fysieke test moest daarna nog plaats vinden.
Een vriendin van mij deed 10 jaar geleden de toelating, en de test was voor een sportief iemand wel goed te doen. Ze trainde altijd wel 2/3 x per week fanatiek in de sportschool, maar zij was dan ook wel. Ongetraind ga je het niet halen, ook niet als je 2x per week een beetje casual voor de lol sport. Maar als je er een paar maanden gericht voor traint is het prima haalbaar.
KamilleT schreef:
27-11-2022 11:04
Een peuter van 20 kilo ??
Heeft die dan letterlijk lood in de voeten waardoor die zelf geen stap vooruit komt waarmee het gewicht zo aantikt?
Geen idee of het vergelijkbaar is met de toelatingstest voor de politie. Die heb ik doorlopen.
Politie maakt gebruik van zowel mentale als fysieke testen en onderzoeken.

Politie heeft een app ontwikkeld waarmee je jezelf stap voor stap kunt trainen tot het niveau dat voor hen van belang is op sportief vlak. Misschien heeft Defensie ook zo iets?
Er zijn ook filmpjes te vinden op YouTube over diverse sportieve testen. Misschien ook voor Defensie.
De sportieve basis (plus) moet er zeer zeker zijn, uitbouwen kan dan vervolgens vaak nog worden opgepakt.
Klopt, de psychologische testen zijn pittig. Doorgaans pittiger dan de fysieke testen, ervan uitgaande dat iemand die anti sportief is toch al geen interesse heeft in dergelijk traject.
Je komt er niet met sociaal wenselijke antwoorden.
Ik heb de psychologische test voor Cluster 1 gehad. Vond het echt heel erg meevallen. Allereerst kregen wij een aantal capiciteitentesten; een soort begrijpend lezen test en volgens mij iets van rekenen. Daarna een gesprekje met een psycholoog. Vooraf moest je een vragenlijst invullen, hoe je met tegenslag omgaat etc. Ik had echt een goed gesprek met de psycholoog. Ik denk dat ik vrij nuchter ben en goed kan relativeren, dus wellicht dat dat heeft geholpen, maar als je niet sterk in je schoenen staat solliciteer je ook niet bij defensie denk ik:) Was met vlag en wimpel geslaagd.
De sporttest vond ik ook goed te doen. Op de site van defensie staat een train-je-fit in 6 weken schema voor de sporttest. Als je een basisconditie hebt en je volgt dit schema moet het goedkomen hoor!
...
kasiana wijzigde dit bericht op 04-01-2023 13:14
98.51% gewijzigd
Ik heb het gedaan en ben er niet doorheen gekomen. Destijds, zo'n 8 jaar geleden nu, moest je een stuk fietsen op een hometrainer dat telkens een stukje zwaarder word gezet en een aantal gewichten kunnen tillen/duwen etc, beide in verhouding tot je lichaamsgewicht.
..
lookie wijzigde dit bericht op 07-01-2023 09:38
Reden: N.v.t
99.74% gewijzigd
It is
what it is.
Accept it
and move on!
.
lookie wijzigde dit bericht op 07-01-2023 09:36
Reden: N.v.t
99.48% gewijzigd
It is
what it is.
Accept it
and move on!
ik zou voor jezelf zeker wel 2 maanden de tijd nemen om te trainen. Niet dat het je hele dagen opslokt, maar gewoon zodat je iedere week genoeg kilometers maakt en dan zowel fietsen, wandelen op flink tempo als een schema voor hardlopen volgen. Na 1 maand probeer je de eisen van defensie te simuleren en dan train je nog een maand verder, dan weet je het al. Op de test moet het sneller dan je denkt.

De psychologische test is niet moeilijk, maar is ook niet te trainen want de vragenstellers letten in de eerste ronde op al je gedrag en niet op wat je zegt. Je kan wel oefenen met gesprekken voeren omdat zeker jongeren (nog) niet dit soort gesprekken gewend zijn. Vragen opzoeken en dan gaan wandelen en zelf proberen deze hardop te beantwoorden of samen met een kennis of vriend/vriendin. Je leert er sowieso van en je hebt meteen weer een wandeltraining gedaan.

Ik heb zelf cluster 4 test gedaan en doorstaan. Het lastigst vond ik -als vrouw?- het boven schouderhoogte werken ookal is dit maar 1 of 2 minuten. Gelukkig had iemand me hier al op geattendeerd, om dit van tevoren te trainen tot wel 3 minuten zodat je daar ter plekke rustig de aanwijzingen kunt opvolgen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven