Werk & Studie alle pijlers

Spss factoranalyse

26-06-2018 13:14 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Hopelijk leest hier iemand mee die verstand heeft van SPSS. Ik heb een vraag over het interpreteren van een factoranalyse. Is het een harde regel dat het absolute verschil tussen twee ladingen niet groter dan 0,2 mag zijn? Wanneer ik items verwijder waarbij sprake is van kruisladingen met een verschil groter dan 0,2 dan kom ik uiteindelijk uit op het doen van 4 factoranalyses en het verwijderen van in het totaal 14 items. Hierdoor blijven er nog maar weinig items over in mijn 4 factoren. In andere bronnen lees ik niks over dat verschil van 0,2, maar enkel dat items met meer dan 0,4 moeten laden.

Alvast bedankt!

Roos
Die regel ken ik zelf in ieder geval niet, waar heb je die vandaan?
Inderdaad, wie zegt dat en in welke context? Reference?

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, het verschil tussen 2 loadings doet er mijns inziens niet mijns inziens, je wil alleen de items met een hoge loading overhouden.

H
Het is lang geleden, maar daar heb ik nog nooit van gehoord...
Ik kon dit inderdaad ook al niet vinden in wetenschappelijke bronnen. Dit is de eerste keer dat ik een factoranalyse gebruik en heb hiervoor op youtube gekeken naar tutorials. Hier werd in verschillende filmpjes deze 0,2 aangehaald.

https://www.youtube.com/watch?v=22UbBe1rEOU&t=284s
Op 4:40 wordt het bijvoorbeeld aangehaald.

Echter kan ik het dus niet in wetenschappelijke bronnen vinden, dus zal het wel niet noodzakelijk zijn.

Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp nu pas dat je het over items hebt die evenveel laden op verschillende factoren. Hier staat een antwoord op je vraag (ik ga er vanuit dat het om een exploratory factor analysis gaat en niet om confirmatory):

https://www.google.nl/amp/s/www.researc ... alysis/amp

Sowieso als tip: altijd in het Engels zoeken als je tegen problemen aan loopt, dan vind je veel meer info.

Edit: verder denk ik dat het handig is om het verschil te kennen tussen loadings binnen eenzelfde factor, en loadings tussen verschillende factoren. In de beginpost lijkt het alsof je dat als een ding ziet namelijk (omdat je het over 0.4 als grens hebt).
Ik heb zelf ook een factor analyse uitgevoerd. Ik snap je vraag niet. Doe je een varimax rotation erbij? Wat is je onderzoeksvraag?

Kijk je naar de validiteit? Er is een cut off point, maar tussen de factoren hoef je niet te kijken. Kijk je naar de items op welke factoren zij laden, of wat?

Kortom geef even wat meer info.
Ik weet niet of je er al uit bent, maar ik heb inderdaad ook niet eerder gehoord van dat verschil van 0.2. Kan je wat meer info geven? Doe je een PCA of een factoranalyse? Welk type rotatie gebruik je?

Verder kan ik je aanraden om een goed statistiekboek aan te schaffen als je vaker gebruik moet maken van SPSS. Dat komt onwijs vaak van pas.
Volg Andy's stappen en het komt goed. Zijn boek is ook leuk, trouwens.

https://www.youtube.com/watch?v=UWP9OEoaNnE

H

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven