Werk & Studie alle pijlers

Stage en onzekerheid

22-12-2014 16:38 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag bijna beginnen met afstuderen. Nu had ik een leuke organisatie gevonden waarbij ik stage kan gaan lopen. Daar heb ik volgende week een gesprek mee. Maar het punt is.. ik ben bang dat ik het niet kan.

Het is voor 2 dagen in de week en ik mag dus ook een onderzoek gaan uitvoeren. Het is de bedoeling dat je dan ook mee werkt in de organisatie. Nu staat in de vacature beschreven dat er veel ruimte is voor eigen inbreng en dat ze dat ook op prijs stellen. Nu is het zo dat wanneer ik me daar goed voel, ik zeker wel initiatieven neem. Maar ik hoop niet dat ze dit direct van me verwachten op dag 1. Ik heb eerder een baan gehad waarin ze vertelden dat ik daar te afwachtend was. In mijn normale secretariële werk heb ik dat helemaal niet. Ik weet wat er dan gedaan moet worden en ben daar een van de best en snelste.

Nu is de stage gericht op marketing communicatie. Ze willen iemand die ook teksten kan schrijven, filmpjes kan maken, eigenlijk heel allround. De activiteiten zijn wel afhankelijk van wat ik uiteindelijk ga onderzoeken. Sommige onderdelen van communicatie kan ik heel goed uitvoeren. Maar ik ben niet creatief genoeg. Mijn opdrachten op school heb ik echter allemaal in 1 keer gehaald met prima voldoendes. Maar ik voel me niet competent genoeg om me zomaar ergens te droppen en dat ik allerlei activiteiten zelf vanuit het niks kan verzinnen om te doen binnen een organisatie die ik niet ken. Kortom, ik begin steeds onzekerder te worden en ben bang dat ze straks denken dat ik fantastisch creatief ben en de hele organisatie op zijn kop ga zetten met geweldige ideeën.

Uiteindelijk wil ik een organisatorische functie die me meer uitdaagt, zoals het organiseren van evenementen en dergelijke. Ik ben namelijk erg praktisch en ben goed in uitzoeken en onderzoeken. Ik wil dus niet de creatieve kant op maar dat is wel vaak aan de orde in dit soort functies. En een stage zal ik toch echt moeten doen.

Hebben jullie tips/adviezen voor me? Of hebben jullie soortgelijke ervaringen/gedachten en hoe ben je daar mee omgegaan?
Ehmm Maak je niet zo druk. Het is een stage? Ze laten je heus niet zomaar alles zelf uitzoeken.

Zijn zijn daar ook om je te begleiden, en je vragen aan te stellen, zeker in het begin.

Ook als je ervaring hebt en je van baan verwisseld weet je niet meteen alles van een bedrijg of organisatie.

Dus dat verwachten ze ook echt niet van een stagaire.

Ga daar naar toe, laat zien wat je in je mars hebt. Fouten maken mag, daar leer je van, en dan komt het echt wel goed
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Vraag hoe je ingewerkt wordt, wat hun verwachtingen zijn wanneer je zelfstandig kunt werken. Vraag wie je begeleid, hoeveel uur daar voor staat en waar het uit bestaat. Vraag wat ze van je verwachten, welke campagnes er op je pad komen. Of je fouten mag maken en hoe zij daar op reageren. Vraag ze van alles. Pas dan weet je hoe ze reageren, niet wat je nu in je hoofd allemaal invult. Ze halen een stagiaire in huis, geen professional met jaren lange ervaring. Dat weten zij ook.
Ze weten echt wel dat je stagiair bent.

Dat je nog in opleiding bent en lerende bent.

Bij mij op 't werk mag een stagiair gerust meedenken, mee dingen doen.

Maar ze verwachten echt niet dat een stagiair ineens het wiel gaat uitvinden (om het zo te zeggen) en alles maar op zichzelf doet. En zeker niet van dag 1.

En als ze dan toch iemand willen die het wiel uitvindt ...

dan moeten ze maar een betaalde kracht zoeken die x jaar ervaring heeft.

Overigens hebben ze bij ons vorig jaar wel een oud-stagiaire binnengehaald.

De vrouw in kwestie heeft na haar bachelor (en stage) nog een master bijgehaald.

En nog een jaar gereisd

Er kwam onverwacht - niet lang nadat ze terug was - een vrije plaats en zij is er op gesprongen.

Voordeel was dat zij het bedrijf al kende. En dat de collega's haar kenden.

Nu doet ze dus alles mee, denkt mee na over campagnes en avonden en wordt echt wel "voor vol" aanzien.

Daar waar ze 5 jaar geleden vooral gewoon "meeliep", mee hielp en kleinere taakjes deed.

In sommige gevallen is een stage dus wel de ideale manier om gedeeltelijk te laten zien wat je kan.

En soms een kans om daarna ergens aangenomen te worden.

Maar sowieso moet je in eender welke nieuwe job "in komen" en begeleid worden. Ook als niet-stagiair.
Jullie berichtjes zijn geruststellend Ik ga inderdaad eens vragen hoe het zit qua inwerken en dergelijke. Vanwege mijn slechte ervaring met een tijdelijke, verschrikkelijke baan heb ik nu ook weer een doemscenario merk ik.

Bedankt voor het weer even terugzetten met beide benen op de grond.. :D
Mooi toch dat je juist bij een stage een beetje kan uitproberen wat je wel en niet kan en kan leren in de organisatie. Ik zou juist een stage met wat onzekerheden toejuichen. Na deze stage kan je goed zeggen of je toch wel een beetje creatief bent of echt helemaal niet.

Veel plezier op je stage en met afstuderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven