Werk & Studie alle pijlers

Stage na afstuderen toegestaan?

27-07-2010 12:04 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik dit onder de goede pijler zet, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Weet iemand of het in Nederland wettelijk is toegestaan om iemand aan te nemen als stagiair (met de bijbehorende stage vergoeding) als deze persoon al is afgestudeerd? Ik krijg best veel aanmeldingen, men zegt dat men graag wat ervaring wil opdoen alvorens echt te solliciteren. Tot nu toe heb ik dit altijd afgehouden, maar zou deze mensen op zich graag een kans willen geven. Mits het dus wettelijk gezien mag...

Bedankt voor jullie hulp!

Kris
Volgens mij kan dat best.
sterker nog, mijn werkgever heeft afgelopen periode ook een afgestudeerde stagair gehad.
Ja volgens mij kan dat wel. Ik zie vaak bij aangeboden stageplaatsen de eis staan dat men max. een halfjaar geleden moet zijn afgestudeerd. Misschien kun je er wel zo'n eis aan koppelen?
Volgens mij moet je er wel mee uitkijken. Een stage is normaal gesproken onderdeel van een opleiding, en in de stageovereenkomst speelt de onderwijsinstelling ook een rol. Zonder hogeschool/universiteit is het eigenlijk geen stage meer en laat je iemand werken voor ruim onder het minimumloon. Ook al wil de stagiair het zelf, eigenlijk schijnt het niet te mogen. Ook schijnt er een probleem te ontstaan als de stagiair bv een ongeluk krijgt of op een andere manier arbeidsongeschikt wordt.

Ik ben geen P&O-er dus weet het fijne er niet van. Maar ik heb wel gewerkt bij een overheidsinstelling waar afgestudeerden alleen stage mochten lopen als ze toch nog iemand van hun opleiding opvoerden als stagebegeleider. Dat had te maken met het minimumloon en het afdekken van risico's bij ziekte/arbeidsongeschiktheid.
Als je bij bijvoorbeeld omroepen naar een stage solliciteert, staat er duidelijk bij dat je je bewijs van inschrijving enzo moet overleggen. Daar bouwen ze al een soort "zekerheid" in dat je écht student bent.
Is die stage voor bedrijven dan niet gewoon een verkapte vorm van goedkoop personeel aan nemen. We laten de "stagair" eerst voor een kleine vergoeding enkele maanden bij ons werken. Schatten in wat we er aan hebben en nemen hem daarna aan tegen normaal loon?

Vanuit de stagair valt het wel te begrijpen, je kunt eindelijk wat werkervaring opdoen en hebt een ingang om ergens binnen te komen. Dat half jaartje bijna geen loon neem je maar op de koop toe, maar wellicht kom je zo sneller op de arbeidsmarkt terecht.

Ik vraag me inderdaad af of het mag, ook om de redenen die Apple81 noemt.
Ik weet dat Hogescholen er niet aan meewerken. Tijdens de stageperiode hebben studenten een contract waarin de Hogeschool zich ook 'verantwoordelijk' stelt voor de stagiair. Als deze afgestudeerd is gaat alles buiten de onderwijsinstelling om. Die bemoeien zich er niet meer mee, hun student is immers niet meer ingeschreven bij hun (als het goed is).
Ik denk dat er een verschil bestaat tussen stage lopen en traineeship. Ik ken de regels niet, maar het lijkt mij aannemelijk dat je onder die laatste noemer wel afgestudeerden kunt opnemen. In de mediawereld heb je ook WEP-banen, werkervaringsplekken. Misschien dat dit een opening biedt om verder te zoeken?
Als je het een werkervaringsplaats noemt en minimumloon betaalt, dan is het volgens mij geen probleem!
Ik hoop oprecht dat dit verboden is.

De reden dat netafgestudeerden zich hiervoor beschikbaar stellen is gigantische concurentie binnen hun vakgebied en uit wanhoop op deze manier proberen in een bedrijf binnen te komen. Door hier als bedrijf aan mee te werken hou je dit in stand. Ik vind het een schande dat hoogopgeleid afgestudeerd personeel dan alsnog slechts voor een stagevergoeding moet werken.

Een oplossing zou die van Hemalover kunnen zijn, maar stage en stagevergoeding, het kan mi niet door de beugel.
Volgens mij is dit "gewoon" legaal, volgens mij doen afgestudeerden dierenartsen uit België het wel in Nederland.
quote:Boarn schreef op 27 juli 2010 @ 13:05:

Is die stage voor bedrijven dan niet gewoon een verkapte vorm van goedkoop personeel aan nemen. We laten de "stagair" eerst voor een kleine vergoeding enkele maanden bij ons werken. Schatten in wat we er aan hebben en nemen hem daarna aan tegen normaal loon?

Natuurlijk, die maken gewoon misbruik gebruik van de situatie. Op de manier die jij noemt of onder het mom van stage iemand zes maanden bij je laten werken voor 3 euro per uur en hem dan de laan uit sturen en de volgende idioot aannemen. Ik ben in de zomer van 2008 afgestudeerd en verschillende medestudenten van mij "werken" nu op deze manier in verschillende landen in Europa. Zelf wilde ik het absoluut niet (ik vind het een soort degradatie van jezelf gewoon, net of je hele studie voor Piet Snot geweest is) en heb het gelukkig ook niet gehoeven.
Dit is niet verboden maar brengt een groot risico met zich mee voor de stagegever: namelijk de kans dat een rechter de verbintenis niet als een stage-overeenkomst zal beoordelen maar als een arbeidsovereenkomst. Dat zal dan weer tot gevolg hebben dat achterstallig loon inclusief lasten en premies betaald zullen moeten worden etcetera.

Behalve als er een heel duidelijk stageplan aan ten grondslag ligt, waaruit dus duidelijk blijkt welke vaardigheden de stagiair zal gaan opdoen, wie de stagiair op welke wijze begeleiden zal en wat de eindtermen zijn, zou ik er niet aan beginnen.
Bij een stagevergoeding draagt de werkgever gaan ww-premies etc. af toch? En wat gebeurt er als je ziek word, dan word er ook niks doorbetaald, want je ontvangt als stagair geen loon. En ben je verzekerd als er een ongeluk op je werk gebeurt?

Volgens mij verzwak je je eigen positie er mee als je als stagiar verder gaat na je afstuderen.
quote:Boarn schreef op 27 juli 2010 @ 21:35:

Bij een stagevergoeding draagt de werkgever gaan ww-premies etc. af toch? En wat gebeurt er als je ziek word, dan word er ook niks doorbetaald, want je ontvangt als stagair geen loon. En ben je verzekerd als er een ongeluk op je werk gebeurt?

Volgens mij verzwak je je eigen positie er mee als je als stagiar verder gaat na je afstuderen.Een stagiair is geen werknemer. De werkgever houdt dus geen premies werknemersverzekeringen in en zal doorgaans de vergoeding bij ziekte niet doorbetalen. De werkgever dient wel een verzekering af te sluiten voor het geval de stagiair een ongeluk zou krijgen.
Allen bedankt voor jullie reacties. Merk dat ook hier dezelfde tweedeling heerst als bij ons op het werk, maar dat ook niemand weet hoe het precies zit.

Bij ons wordt een stagiair altijd doorbetaald in geval van ziekte, en wordt er een ongevallenverzekering afgesloten, plus stagevergoeding, evt reiskosten, maar dat is het dan ook.

Ik geef ook altijd aan dat we geen vacatures hebben (is ook echt zo), alleen ruimte voor stagiairs die ons werkveld willen leren kennen, maar juist daardoor krijg ik veel aanmeldingen van net afgestudeerden. Hebben die stage ruimte nooit gehad tijdens hun studie, of zich niet genoeg in ons onderwerp verdiept en willen dit na hun studie alsnog doen. Lastig dus wat de beste keuze in deze is....!
quote:Kris33 schreef op 27 juli 2010 @ 23:39:

Allen bedankt voor jullie reacties. Merk dat ook hier dezelfde tweedeling heerst als bij ons op het werk, maar dat ook niemand weet hoe het precies zit.

Bij ons wordt een stagiair altijd doorbetaald in geval van ziekte, en wordt er een ongevallenverzekering afgesloten, plus stagevergoeding, evt reiskosten, maar dat is het dan ook.

Ik geef ook altijd aan dat we geen vacatures hebben (is ook echt zo), alleen ruimte voor stagiairs die ons werkveld willen leren kennen, maar juist daardoor krijg ik veel aanmeldingen van net afgestudeerden. Hebben die stage ruimte nooit gehad tijdens hun studie, of zich niet genoeg in ons onderwerp verdiept en willen dit na hun studie alsnog doen. Lastig dus wat de beste keuze in deze is....!En dat baseer je op?
@ Wuiles: Excusus, ik had jouw reactie niet goed gelezen. De andere reacties waren meer in de trant van ik denk het wel/niet.

heel erg bedankt voor je reactie, en ik ga nog eens heel erg goed nadenken alvorens ik een afgestudeerde een stage aanbied.

In het specifieke geval wat ik nu heb is het overigens een dame die als bachelor is afgestudeerd, een master wil gaan doen en zich nu dmv stages wil orienteren welke master dat dan precies moet worden. Wellicht dat daarvoor nog goed leerdoelen kunnen worden afgesproken, maar het blijft risicovol!

bedankt in ieder geval!
quote:Apple81 schreef op 27 juli 2010 @ 12:19:

Volgens mij moet je er wel mee uitkijken. Een stage is normaal gesproken onderdeel van een opleiding, en in de stageovereenkomst speelt de onderwijsinstelling ook een rol. Zonder hogeschool/universiteit is het eigenlijk geen stage meer en laat je iemand werken voor ruim onder het minimumloon. Ook al wil de stagiair het zelf, eigenlijk schijnt het niet te mogen. Ook schijnt er een probleem te ontstaan als de stagiair bv een ongeluk krijgt of op een andere manier arbeidsongeschikt wordt.

Ik ben geen P&O-er dus weet het fijne er niet van. Maar ik heb wel gewerkt bij een overheidsinstelling waar afgestudeerden alleen stage mochten lopen als ze toch nog iemand van hun opleiding opvoerden als stagebegeleider. Dat had te maken met het minimumloon en het afdekken van risico's bij ziekte/arbeidsongeschiktheid.

Waar baseer je dit op?

Volgens mij is in het curriculum van de meeste universitaire opleidingen geen plaats voor stages hoor. Als je stage wil lopen moet je dat in je eigen tijd doen en moet je dat zelf regelen buiten de universiteit om. Zo is dat tenminste in mijn veld.
Misschien kun je, als het niet mogelijk is, wel als vrijwilliger ergens aan de slag.

En dan kun je vrijwilligerstoeslag krijgen.
quote:gember999 schreef op 29 juli 2010 @ 11:56:

[...]

Waar baseer je dit op?

Volgens mij is in het curriculum van de meeste universitaire opleidingen geen plaats voor stages hoor. Als je stage wil lopen moet je dat in je eigen tijd doen en moet je dat zelf regelen buiten de universiteit om. Zo is dat tenminste in mijn veld.Van Dale: sta·ge [staazje] de; v(m) -s periode van praktische oefening als onderdeel ve opleiding: ~ lopen

Hierop dus. Het idee van een stage is in principe dat het deel uitmaakt van een opleiding. Op MBO en HBO is het heel gebruikelijk en meestal verplicht, en in veel universitaire opleidingen kan je het inbrengen als keuzevak. Goed, het is soms wat passen en meten en levert vaak studievertraging op want je kan dan geen andere vakken volgen, maar het hoort wel bij een opleiding.
Ik heb zelf tijdens mijn master een diagnostiekstage geregeld. Heb flink moeten schuiven met vakken maar daardoor wel 1 dag in de week stage kunnen lopen. Ik heb hiervoor enkel mijn diagnostiek-aantekening vanuit het NIP gekregen, aangevraagd door administratie van universiteit.Maar dat is dan ook de enige link met de universiteit. Heb er geen enkele studiepunt voor gekregen, alleen ervaring om te vermelden op CV.

Na afstuderen nog gevraagd (na een tijdje onsuccesvol solliciteren) aan stage-adres of ik daar ook werkervaring kon op doen zonder vergoeding. En dit kon niet ivm verzekeringskwestie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven