Werk & Studie alle pijlers

Stage zonder opleiding

07-01-2013 16:56 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb op het moment moeite met het vinden van een baan (te weinig werkervaring) en vroeg mij af of je stage mag lopen zonder opleiding (al afgerond) om werkervaring op te doen. Ik kan namelijk nergens een duidelijk antwoord vinden.

Groetjes
Ik denk eerder dat je zoiets dan vrijwilligerswerk noemt. Waar je uiteraard ook ervaring op kunt doen.

Bij een stage heb je opdrachten, doelen, competenties vanuit je school, waar je mee aan de slag gaat op je stageplaats. School sluit dan ook een stageovereenkomst, met je stagebedrijf af.
Ja, kan. Zolang je specifieke leerdoelen hebt kan het. Tenminste, man heeft dat indertijd wel zo gedaan om werkervaring op te doen in ander werkgebied binnen zelfde bedrijf als waar hij al werkte. Kreeg ook scholing vanuit dat bedrijf dus.

Edit; zie nu dat situatie van man niet toepasbaar is op die van jou. Sorry.
Ik denk ook dat je het beste vrijwilligerswerk kan doen in de richting waarin je wilt werken. Stages zijn echt voor als je op school zit.
Ik denk dat ze stage schreef ivm de stagevergoeding die je er meestal bij krijgt. Volgens mij krijg je dit niet bij vrijwilligerswerk toch?
quote:Jirelle schreef op 07 januari 2013 @ 17:16:

Ik schreef stage ivm de stagevergoeding die je erbij krijgt. Volgens mij krijg je dit niet bij vrijwilligerswerk toch?

Bij jij TO?

Stagevergoeding krijg je ook niet altijd hoor, en zoals ik al zei, jou school gaat dan een overeenkomst aan met de instelling.

Anders zou elke vrijwilliger zich toch stagiaire willen noemen? (Nee niet elke, maar bij wijze van.)

Maar allicht kun je bedrijven mailen met de vraag, een 'stagiaire' met diploma is misschien wel interessanter dan één zonder.
Ik zou het gewoon proberen. Benader Eem bedrijf en vraag het, misschien is jet niet gebruikelijk maar doen zij het wel. Schiet dan niet met hagel maar benader heel gericht: waarom dit bedrijf en wat wil je er leren. En vraag geen stagevergoeding.
Denk dat de mogelijkheden ook verschillen per werkveld.
quote:lifeforever schreef op 07 januari 2013 @ 17:23:

[...]

Bij jij TO?

Stagevergoeding krijg je ook niet altijd hoor, en zoals ik al zei, jou school gaat dan een overeenkomst aan met de instelling.

Anders zou elke vrijwilliger zich toch stagiaire willen noemen? (Nee niet elke, maar bij wijze van.)

Maar allicht kun je bedrijven mailen met de vraag, een 'stagiaire' met diploma is misschien wel interessanter dan één zonder.Nee ik ben niet TO, ik zat alleen met iets anders in mijn hoofd toen ik het schreef vandaar het er zo uitzag.
Jazeker, dat kan. Het wordt ook wel werkervaringplaats genoemd volgens mij. Ik denk wel dat het lastig is om een bedrijf te vinden dat daarmee instemt. De meesten zijn niet bekend met het fenomeen.
Van wie zou dat niet mogen? Als je een bedrijf vindt dat mee wil werken, zou ik het gewoon doen. Waar je wel op moet letten is hoe het verzekeringstechnisch zit. Ik ben geen expert op dat gebied, maar wat gebeurt er als jij op je stage plek een ongeluk krijgt waardoor je nooit meer kan werken?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Stages kunnen alleen via een opleiding, je bedoeld denk ik een traineeship. Daar kun je uiteraard wel voor solliciteren.
Een traineeship of een stage, wat is het verschil?

Het eerste en meteen ook het belangrijkste verschil tussen een traineeship en een stage is dat je voor een traineeship alleen in aanmerking komt als je bent afgestudeerd aan een HBO of universiteit en niet ouder bent dan dertig jaar. Stage lopen kan alleen als je student bent. Het tweede verschil

tussen een traineeship en een stage is dat er aan een trainee hogere eisen worden gesteld dan aan een stagiair. Een trainee heeft meer verantwoordelijkheden dan een stagiair: er wordt dus van een trainee meer verwacht en vereist dan van een stagiair.

TO, die mogelijkheid is er wel, om, ook al heb je je opleiding afgerond stage te lopen. Een voorwaarde van deze mogelijkheid is wel dat je dat in een Europees land doet ipv NL. Dat moet je maar net willen uiteraard.
Ditquote:Het wordt ook wel werkervaringplaats genoemd volgens mij. Ik denk wel dat het lastig is om een bedrijf te vinden dat daarmee instemt. De meesten zijn niet bekend met het fenomeen.en ditquote:Stages kunnen alleen via een opleiding, je bedoeld denk ik een traineeship.

Hoezo eigenlijk? Dat zijn bestaande structuren met bestaande namen. En sommige bedrijven zullen het alleen op die manier willen doen.

Maar wat let iemand die een specifieke ervaring op wil doen om aan een bedrijf te vragen of ie een tijdje onbetaald mee mag lopen? Nee heb je, ja kun je krijgen. Bij de grote gevestigde namen zul je zo niet aan de slag komen, maar bij sommige hippe jonge bedrijven zou ik dat gewoon proberen. Je hebt toch niks te verliezen om het te vragen?

En als het via het bedrijf niet lukt, dan wellicht via mensen in dat bedrijf. Stel dat iemand per se een paar dagen met mij mee zou willen lopen om te kijken wat mijn werk inhoudt, dan zou ik dat serieus in overweging nemen. En als diegene dan zich retegemotiveerd en slim toont, dan zou ik met mijn baas bespreken of diegene wat langer 'stage' kan lopen en een paar klusjes kan krijgen.

Maar dat doe je natuurlijk niet voor iemand die wat algemene brieven rondstuurt. Dat doe je alleen voor iemand die heel specifiek belangstelling voor een vak toont.
Ik had een paar weken geleden dus het gesprek voor een stageplek maar ik was helaas afgewezen omdat hun management het risico niet wilde nemen (dat ze mij in dienst moesten nemen en minimumloon moesten betalen).

Maar ik krijg steeds vaker uitnodigingen van bedrijven voor een stageplek. Kan iemand mij vertellen hoe ik er wel voor kan zorgen dat ik daar stage kan lopen? (zonder problemen belastingtechnisch natuurlijk) Wat moet ik tegen die bedrijven zeggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven