Stage
zondag 28 april 2019 om 23:59
maandag 29 april 2019 om 09:55
Ik ben ook benieuwd wat er zo mis gaat op je stageplek dat je huilend thuiskomt. Bij mijn vorige stageplekken was er altijd een vertrouwenspersoon waar je ook (anonieme) klachten in kon dienen als je als stagiaire niet goed behandelt werd, misschien dat dit voor jou een idee is? Binnen die 2 maanden zal er waarschijnlijk niet meer enorm veel veranderen maar je wordt in in ieder geval gehoord.
maandag 29 april 2019 om 11:13
Waarom voel je je niet fijn op je stage?
Ik heb zelf ook 2 keer een stage/werk plek gehad waar mijn collega's niet aardig tegen me waren en me een soort van pestte omdat ik snel bloos.
Ben op mijn 2e stage plek ook een keer huilend naar huis gegaan omdat het teveel werd en ik zo enorm op keek tegen het team uitje vanwege hun gepest.
Ik heb daar geleerd dat het heel belangrijk is dat je je fijn voelt op je stage/werk plek.
Ik heb zelf ook 2 keer een stage/werk plek gehad waar mijn collega's niet aardig tegen me waren en me een soort van pestte omdat ik snel bloos.
Ben op mijn 2e stage plek ook een keer huilend naar huis gegaan omdat het teveel werd en ik zo enorm op keek tegen het team uitje vanwege hun gepest.
Ik heb daar geleerd dat het heel belangrijk is dat je je fijn voelt op je stage/werk plek.
maandag 29 april 2019 om 11:40
Thanks voor de vele reacties.
School plaats mij bij stages en ik kan niet zelf kiezen, wat jammer is.
Het is niet zo zeer dat ik de taken niet leuk vind, maar meer de sfeer en alles wat zij verwachten dat ik aan het einde kan. Ik heb al aangeven dat dat te veel is, maar zij vinden van niet. Ik mag ook amper taken zelfstandig uitvoeren, dus hoe dan? Ze moeten me aan het einde nog een keer een advies geven aan school, maar volgens mij doet school daar niks mee, tenzij het heel negatief is.
De theorie van school is het probleem niet, de praktijk vind ik echt niet leuk. Mijn praktijkopleider gaf zelfs aan het begin aan niet precies te weten hoe ze me moest opleiden.
Volgend jaar ben ik aangenomen voor werken en leren. Dus ik moet eigenlijk naar doorzetten, maar het is soms zo lastig,
School plaats mij bij stages en ik kan niet zelf kiezen, wat jammer is.
Het is niet zo zeer dat ik de taken niet leuk vind, maar meer de sfeer en alles wat zij verwachten dat ik aan het einde kan. Ik heb al aangeven dat dat te veel is, maar zij vinden van niet. Ik mag ook amper taken zelfstandig uitvoeren, dus hoe dan? Ze moeten me aan het einde nog een keer een advies geven aan school, maar volgens mij doet school daar niks mee, tenzij het heel negatief is.
De theorie van school is het probleem niet, de praktijk vind ik echt niet leuk. Mijn praktijkopleider gaf zelfs aan het begin aan niet precies te weten hoe ze me moest opleiden.
Volgend jaar ben ik aangenomen voor werken en leren. Dus ik moet eigenlijk naar doorzetten, maar het is soms zo lastig,
maandag 29 april 2019 om 12:17
Door die hoge verwachtingen heb je stress en lopen de emoties hoog op.
Ze verwachten misschien echt te veel van je, maar (zoals bij meer stageplekken) hebben ze wellicht geen enkel idee hoe ze jou moeten begeleiden.
Als dit zo is, kaart dit dan aan.
Dat je het idee hebt dat je veel moet leren, in weinig tijd en geen autonomie krijgt.
Het klinkt overigens als een plek waar ze voor het eerst een stagiaire hebben: 'niet precies weten hoe ze moeten opleiden'.
Ze verwachten misschien echt te veel van je, maar (zoals bij meer stageplekken) hebben ze wellicht geen enkel idee hoe ze jou moeten begeleiden.
Dat je het idee hebt dat je veel moet leren, in weinig tijd en geen autonomie krijgt.
Het klinkt overigens als een plek waar ze voor het eerst een stagiaire hebben: 'niet precies weten hoe ze moeten opleiden'.
maandag 29 april 2019 om 12:59
Je zou kunnen aangeven dat je het enerzijds een compliment vindt dat ze verwachten dat je al zoveel zelfstandig zou moeten kunnen aan het einde van je stage en dat je dit ook wel graag zou willen, maar anderzijds dat je dit nog best spannend vind en je daar meer begeleiding bij zou hebben.
Je hebt jezelf dan al ingedekt. Je stage kan niet zeggen dat jij niet leergierig bent en niks (wilt) doet/doen. Je hebt immers gezegd dat al die taken je leuk lijken maar wel lastig. Dan is het aan jouw stageplek om je daar meer in te begeleiden. Jij bent de stagiair, jij moet het leren. Ze kunnen en mogen er niet van uit gaan dat je alles gelijk zelfstandig kan. Misschien hebben zij in het verleden stagiaires gehad die het sneller onder de knie hadden, fijn voor hun maar dat is niet jouw probleem. Stages zijn om van te leren.
En dan is mijn vraag, voel je je zo rot omdat je collega's rottig doen of voel je je rot omdat je het idee hebt dat je het allemaal niet aankunt? Dat zijn 2 behoorlijk verschillende dingen. Vraag om hulp en wie weet is je stageplek echt niet bot als ze doorkrijgen dat je wel wílt leren, maar meer hulp nodig hebt.
Succes!
Je hebt jezelf dan al ingedekt. Je stage kan niet zeggen dat jij niet leergierig bent en niks (wilt) doet/doen. Je hebt immers gezegd dat al die taken je leuk lijken maar wel lastig. Dan is het aan jouw stageplek om je daar meer in te begeleiden. Jij bent de stagiair, jij moet het leren. Ze kunnen en mogen er niet van uit gaan dat je alles gelijk zelfstandig kan. Misschien hebben zij in het verleden stagiaires gehad die het sneller onder de knie hadden, fijn voor hun maar dat is niet jouw probleem. Stages zijn om van te leren.
En dan is mijn vraag, voel je je zo rot omdat je collega's rottig doen of voel je je rot omdat je het idee hebt dat je het allemaal niet aankunt? Dat zijn 2 behoorlijk verschillende dingen. Vraag om hulp en wie weet is je stageplek echt niet bot als ze doorkrijgen dat je wel wílt leren, maar meer hulp nodig hebt.
Succes!
maandag 29 april 2019 om 21:57
Ik denk dat het te hoge verwachtingen zijn. Ik wil het graag bereiken, maar niet alles kan. Het is ook mijn eerste stage dus alles is ook nog wennen en nieuw. Ik snap wel dat ik niet alles zelf mag doen, maar dit werkt ook belemmerd.Yor2 schreef: ↑29-04-2019 12:17Door die hoge verwachtingen heb je stress en lopen de emoties hoog op.
maandag 29 april 2019 om 22:01
Dankje voor de tips. Het is meer dat het een bedrijf is waarbij ik niet wil werken en ik me niet op mijn plek voel, dit ook door de werkzaamheden. Ik doe echt mijn best om zo goed mogelijk in de werkzaamheden mee te werken. Maar steeds verwachten ze meer van me. wat ik nog niet kan waarmaken. Dit komt vooral, omdat het mijn eerste stage is en alle feedback die ik kreeg meer de negatieve kant op neigt.ToosTosti schreef: ↑29-04-2019 12:59Je zou kunnen aangeven dat je het enerzijds een compliment vindt dat ze verwachten dat je al zoveel zelfstandig zou moeten kunnen aan het einde van je stage en dat je dit ook wel graag zou willen, maar anderzijds dat je dit nog best spannend vind en je daar meer begeleiding bij zou hebben.
Succes!