Werk & Studie alle pijlers

Stage

01-08-2019 18:51 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
- vewijderd
anoniem_388808 wijzigde dit bericht op 03-10-2019 09:06
99.31% gewijzigd
Mijn vakantie word in mindering gebracht van mijn vrije dagen die ik had staan, wat betekend dat ik de rest van mijn stageperiode nog maar 2 vrije dagen mag nemen

Ja? Dat is toch logisch. Als ik vakantie opneem gaat dat ook af van mijn vrije dagen.
ten eerste vind ik de termen die naar jou gebruikt worden erg onprofessioneel en de sfeer klinkt heel vervelend zo.
Verder:
Is die avond ruilen?
Ik moest in de hulpverlening ooit ook s avonds stage lopen omdat ik dat ook moest hebben meegemaakt.
Dat was niet extra.
Dat van die vrije dagen is natuurlijk onzin, je moet toch een x aantal stage uren lopen en daar zou ik me aan houden. In hun logica ben je dan dus gewoon eerder klaar.
Wat zij verder met de werknemers afspreken over hoe vrij te nemen etc staat hierbuiten.
Ben je daar de enige of de eerste stagiaire? Als er anderen zijn zou ik daar contact mee zoeken.
Ik zou voor nu even doorbijten en goed contact met school houden.
-Darkside- schreef:
01-08-2019 19:35
Mijn vakantie word in mindering gebracht van mijn vrije dagen die ik had staan, wat betekend dat ik de rest van mijn stageperiode nog maar 2 vrije dagen mag nemen

Ja? Dat is toch logisch. Als ik vakantie opneem gaat dat ook af van mijn vrije dagen.
Als stagiaire op de opleidingen die ik ken heb je schoolvakanties en toetsweken etc vrij en moet je een x aantal uren stage lopen.
De leerling dienrviir kiest om door te werken is dus eerder klaar met de stage (mits de opdrachten goed zijn etc).
Vrije dagen kennen we niet zo. Je bent de resterende weken gewoon op stage. Ben je er niet dan haal je je uren niet, ben je er te vaak niet dan wordt de stage beeindigd.aar misschien is dat elders anders.
-Darkside- schreef:
01-08-2019 19:35

Maar, Darkside, volgens mij loopt TO deze uren extra stage. Overuren dus, zeg maar. De wel gewerkte uren in de zomervakantie zouden dus eerder als extra verlof berekend moeten worden dan de niet gewerkte uren als opgenomen verlof. Als ik het goed begrijp tenminste...

TO, overleg goed met school hoe en wat. Misschien kunnen zij wat bemiddelen. Dat zal in verband met schoolvakantie niet direct kunnen, maar je verlofsaldo aanpassen zal vast na de schoolvakantie ook nog kunnen. En, zolang je werkt naar vermogen, laat je niet klein krijgen! Je loopt toch stage, of gaat het meer om een bbl-contract?
Je mag als stagiair niet behandeld worden als werknemer. Hoe oud ben je?
Want mogelijk breken ze ook nog de arbeidstijdenwet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... loon-stage

Ben je al lid van de vakbond?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat staat er in je stagecontract?
.
Het-groepje schreef:
01-08-2019 19:39
Als stagiaire op de opleidingen die ik ken heb je schoolvakanties en toetsweken etc vrij en moet je een x aantal uren stage lopen.
De leerling dienrviir kiest om door te werken is dus eerder klaar met de stage (mits de opdrachten goed zijn etc).
Vrije dagen kennen we niet zo. Je bent de resterende weken gewoon op stage. Ben je er niet dan haal je je uren niet, ben je er te vaak niet dan wordt de stage beeindigd.aar misschien is dat elders anders.
Je hebt gelijk, ik vulde leerling in terwijl TO stagiaire is. Excuses.
Het ligt eraan of je met stagiaire bol bedoeld
Bij ons (ook zorg) zijn bolleerlingeh die een jaar stage lopen van februari tot februari de gehele zomervakantie vrij. Ze lopen nl stage tijdens schooluren
Ze komen dus weer na de vakantie
Wat wel kan is dat ze tijdens de zomervakantie aangenomen worden als vakantiekracht met 0 uur contract maar dat mag pas vanaf de 2e.

Maar jij hebt het over vrije dagen, dat je vakantie daarvan afgaat. Een bol leerling heeft geen vrije dagen: die loopt 2/3 dagen stage en de andere 2 of 3 school. Zijn altijd vrij in weekend, vakanties en feestdagen
Soms wel inhalen van ziektedagen of in nood een dag stage ipv van andere stadedaf

Als bbl leerling ben je in dienst van de instelling en WERK je daar als leerling en heb je dezelfde rechten en plichten als elke andere werknemer ook omtrent vakanties, weekenden en feestdagen. Dan hen je idd 3 weken zomervakantie en die gaan natuurlijk van je vakantiedag af!

Werken na dag school kan natuurlijk niet verplicht worden zowel voor bol als bbl

Vraag is dus ben je bol (stagiaire) of bbl (werkende leerling)?
Verwijderd.
anoniem_388808 wijzigde dit bericht op 03-10-2019 09:49
97.64% gewijzigd
Het is rot dat het nu vakantie is Maar ik zou na de vakantie contact met school opnemen en alkes met hen bespreken en die het verder laten uitzoeken

De werkwijze die jij beschrijft heb ik nog nooit gehoord. Een bolleerling (in iede geval in de zorg) loopt 3 dagen stage en is alleen verplicht de uren te maken die zij moeten (dus evt in weekend/vakantie gemiste dagen inhalen)

Wat is trouwens een voltijd stagiaire? Dat die 20 dagen vrij krijgen (bbl leerling?) ook dat klopt niet, zij hebben recht op vakantie uren na rato contract uren
Jinthe12345 schreef:
03-08-2019 12:17
Echter vind mijn stagebedrijf dat elke stagiair zich aan dezelfde regels moet houden en daarom krijgen we naast het stagecontact dat school heeft opgesteld, allemaal nog een stagecontact van het bedrijf waar ik dus stageloop, waar in staat dat een voltijd stagiair recht heeft op 20 vrije dagen per jaar en voor mij geld dus 10 dagen per jaar.
Op zich zou dat kloppen. Maar... je bent stagiaire. En dan sta je boventallig, wordt je niet meegenomen in een rooster enz.

Als de stageplek ook savonds diensten heeft, dan is het logisch om dat ook mee te maken. Maar na een schooldag? Dat is wel vreemd.

En je doet ze een plezier door in de zomervakantie er ook te zijn.. en dan doen ze zo?! Gekke bedoeling.

Ik zou de stageuren even tellen en school laten bemiddelen.

Sterkte, erg vervelend dit.
Bah, wat vervelend zeg! Dit soort dingen zijn altijd extra naar omdat je beoordeeld wordt door diezelfde mensen en tot op zekere hoogte afhankelijk van ze bent.

Als je een BOL opleiding doet en stage loopt dan ben je toch boventallig? In tegenstelling tot BBL. In principe dan: er zijn uitzonderingen, maar die moeten in overleg gaan en bijdragen aan jouw leerproces! Dat jij vakantiegaten opvult valt hoe dan ook niet onder die noemer. Dus hoezo moet jij de boel draaiende houden? Wat een onzin van je werkgever.

En je uren: als in je contract vastligt dat je 5 weken vrij hebt in de schoolvakantie en daarnaast tevens 80 vakantie-uren / 10 vakantiedagen. Dan hoor je eerder klaar te zijn met je stage, omdat je gewoon eerder aan je stage-uren zit als je gewoon je normale stagedagen hebt gewerkt. Als jij vaste stagedagen hebt en zij vinden dat het belangrijk is dat je bv ook een keer op een bepaalde dag of dagdeel werkt: vind ik dat begrijpelijk. Het weekend is wellicht anders dan doordeweeks en als Pietje standaard op jouw lesdag bijvoorbeeld gaat zwemmen en het wel waardevol is om dat ook te maken dan is dat niet raar om zo een dienst te draaien (ik heb geen idee wat je doet in de gezondheidsbranche, maar ik noem gewoon een voorbeeld). Dan draagt het ook iets bij aan je leerproces. Alleen als je stagedagen vast liggen: hoort daarover overlegd te worden. Dit klinkt meer als: Die dag komt ons beter uit... en dat heeft niks met jouw leerproces te maken.

Ik zou echt zoals al eerder gezegd dit voorleggen aan je stagebegeleider vanuit school en eventueel laten bemiddelen.
Ik vind het ook wel een beetje gek dat je twee verschillende contracten hebt, van school en je stage, aangezien er in allebei iets anders staat.

Dat je nu je vrije dagen op je stage hebt opgemaakt aan vakantie en nog maar 2 vrije dagen overhebt is in principe niet zo raar, zo werkt het helaas overal en inderdaad ook als je na school fulltime gaat werken. Je hebt nou eenmaal maar een bepaald aantal dagen opgebouwd die je weer kunt opnemen.

Buiten dat vind ik wel dat ze jou nu onnodig lullig en eigenlijk kinderachtig behandelen. Ik zou in gesprek gaan met school over de situatie en met een begeleider (denk dat je die wel hebt) een gesprek aangaan met je leidinggevende van je stage.
Verwijderd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven