Werk & Studie alle pijlers

stagebezoek en doodnerveus!

13-01-2013 10:23 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik studeer voor leerkracht in het kleuteronderwijs. Binnenkort komt er een leerkracht kijken tijdens mijn stage...ik haat dit zo fel! Ik ben dan echt op van de zenuwen, voel me zo klein, onzeker,...terwijl ik dat op andere momenten niet ben. Ik vraag me dan heel de tijd af wat die leerkracht van me denkt, doe ik het goed of niet goed? Ik begin al na te denken welke mogelijkheden er nog zijn als ik een onvoldoende zou krijgen...ik weet het...ik overdrijf! Maar de onzekerheid is zo groot waardoor ik niet laat zien wie ik echt ben! Hoe kan ik hiermee omgaan? Iemand tips?

24 januari komt ze voor de 1ste keer...HELP!!!
Je stageleerkracht kan ook inschatten dat haar aanwezigheid jou extra zenuwachtig maakt. Ze houdt daar echt wel rekening mee. Zeg het van te voren tegen haar, dat helpt.
Stage bezoek is altijd eng en dat je even zenuwachtig bent is bijna niet te voorkomen.

Zorgen dat je je les goed voorbereid kan wel. Sta boven je stof en weet wat je wil maar hou er niet te krachtig aan vast als iets anders gaat. En blijf rustig praten en spreek de kids meteen aan bij ongewenst gedrag....

Je begeleider houdt er echt wel rekening mee hoor, dat merk ik bij elke keer dat er iemand bij mijn stagiaires komt kijken!

Succes!
Ik ken het, had dan ook een dag niet gegeten van de zenuwen. Wat mij hielp is een goede voorbereiding.

Zorg dat je goed bent voorbereid, bedenk ook enkele 'wat als' situaties, zodat je kunt inspelen op wat er gebeurt. Maak je lesvoorbereiding netjes in een schema en werk dit uit op de computer. Print het uit en neem het door met je begeleider en geef beiden een exemplaar. Zorg dat je vanalles wat je denkt nodig te hebben genoeg voor handen is. Tuurlijk moet een juf wel eens de lijmpotjes vullen tijdens een les, maar bij zo'n les zorg je dat dat allemaal al gedaan is. Als jullie na de les nog even in gesprek gaan wees dan zeker ook kritisch naar je zelf. Zeg niet; 'Ging wel goed, denk ik'. Maar vertel zelf wat goed ging en wat beter had gekund.

Succes! En laat hier nog even weten hoe het ging.
Ja, dat is spannend! Maar gelukkig komt ze voor het eerst en zijn haar verwachtingen nog niet zo hoog. Het zou vreemd zijn als je nu een perfecte les geeft, want dan zou je de komende jaren voor niets studeren en stage lopen. Dat geeft je de kans om te wennen voor het eggie, als ze de laatste keer komt omje écht te beoordelen (bij mij volgende week)! Je kan zo'n bezoek het beste zien als een heel leerzaam moment. Die leerkracht die komt kijken heeft al heel veel ervaring en kan je dus ook heel goed helpen als je steeds ergens tegenaan loopt! Beschrijf dat dus ook eerlijk in je verslag. Ze komt niet om je te beoordelen maar om je weer verder op weg te helpen. Heel veel succes, en je gaat het fantastisch doen!
Ik studeer ook voor docent, maar dan op het middelbaar onderwijs. Je zenuwen herken ik zeker, maar probeer te bedenken dat jouw begeleider echt wel door die zenuwen heen kan kijken.

Focus je niet op het feit dat er een extra iemand in de klas zit.

Heel veel succes!
Beschouw het als een kans om waardevolle feedback te krijgen. Je bent nog in opleiding, dus niemand verwacht van je dat je het perfect doet. Het is juist nuttig om te horen wat goed gaat en wat beter kan.

Ik ben een ervaren docent en als er eens een collega bij mij in de les aanwezig is voel ik me ook wel wat extra bekeken, maar dan vind ik het juist heel leerzaam om achteraf eens te horen wat hij/zij ervan vond.
Ik bereidde de kinderen er altijd op voor. Als ik echt een ontzettend goede band had met de kinderen werkte dat ontzettend in mijn voordeel. Nog beter oplettende en luisterende kinderen. Heerlijk! Haha. Dikke complimenten aan hun na afloop. En de toon voor de rest van de dag was gezet. Een vrolijke gezellige oplettende boel.

Verder goed voorbereiden. Weten wat je wil. Je hebt kleuters dus het doel van de les heel duidelijk benoemen. (bv. We gaan oefenen met tellen tot 10)

Leuke opening, helder middenstuk en een leuk eind natuurlijk.

succes. Je kan het, dus ook als er nog even iemand mee kijkt!
Bedankt allemaal voor de fijne reacties!! :-)

Ik bereid me altijd heel goed voor, dus daar zal het niet aan liggen! Ik zit nu in mijn 2de jaar...vorig jaar heb ik ook al stagebezoeken gehad en telkens was ik op van de zenuwen. Ik had een 14/20 gekregen toen, dus zeker niet slecht. Ik had enkele werkpunten, maar dat is normaal, want het was ook mijn 1ste jaar toen! Ondanks de goede punten van toen, blijf ik onzeker ik denk dan: oh misschien heb ik toen gewoon geluk gehad of was die leerkracht heel vlot met punten geven,...

Ik merk ook wel dat ik me in mijn persoonlijke leven ook dikwijls onzeker voel...dus het zal in mijn karakter zitten! Maar wanneer ze mij heel alleen voor de klas laten staan, dan voel ik me plots heel goed, zelfzeker,... waarschijnlijk omdat ik weet dat kinderen (kleuters) je op een heel andere manier zien dan volwassenen!

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden!!
Kop op!

Je kunt het en je zult zien dat je zelfvertrouwen groeit als je meer lessen hebt gegeven en vorderingen maakt in je stages.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven