STAP-budget

donderdag 3 maart 2022 om 10:55
Ach kom op, wat nou afgunst? Een cursus basis copy-editing van 3 middagen die mijn baas ook zou bekostigen kan ik 1000euro voor krijgen, van jullie belastingcenten! Een tegemoetkoming tot de deeltijd pabo die mijn man volgt waar wij als gezin 10000en euros voor inleveren en die een serieus maatschappelijk probleem oplost doet niet mee. Dat is geen afgunst, daar klopt gewoon helemaal niks van!
Wij keken heel erg uit naar het beetje verlichting die di budget voor ons kon betekenen, en nu is het een grote sof. Natuurlijk is dat een teleurstelling.
En ook dat mag hier gezegd worden.
donderdag 3 maart 2022 om 10:58
Als je opleiding volgt, kom je onder voorwaarden ook in aanmerking komen voor KOT. Dus kijk goed of dat misschien toch van toepassing is. Mijn partner deed de pabo en ik werkte.Stacey86 schreef: ↑03-03-2022 09:03Ik vind het een rare regeling ik was er door het UWV op gewezen omdat die graag willen dat ik deel uit ga maken van de participatie samenleving. Maar de opleiding die ik wil doen is op dit moment niet handig om aan te vragen want ik krijg geen kot en kan dus geen stage lopen om binnen de tijd de opleiding te voldoen. Ik wacht nog een jaar.
Maar mijn vriendin heeft een opleiding toegewezen die ze al eerder aangevraagd had bij haar werkgever en niet gekregen heeft omdat hij simpel weg veels te hoog gegrepen is. Ze heeft hier al meerdere malen een toelatingsexamen voor gedaan die ze niet gehaald heeft en nu word het budget zonder morren toe gekend.
En idd enkele echt goede opleidingen komen hier nu iets voor in aanmerking.

donderdag 3 maart 2022 om 10:58
Ik heb werkelijk helemaal nergens gezegd dat ik psychologie of recherche nutteloos vind.aardbei35 schreef: ↑03-03-2022 10:35Ja, laten we dat doenWanneer ga jij starten?
Ik snap werkelijk waar niet dat enkele gefrustreerde PABO-studenten hier een opleiding die een ander gaat volgen als nutteloos ziet.
Het is meer de afgunst en dat negatieve commenting dat me dan verbaasd. Ik vind een cursus digitaal rechercheren die een jaar duurt geen verspilling van overheidsgeld. Zeker niet als ik kijk naar mijn CV waar dit een leuke en mooie aanvulling op is. Maar goed, ik heb het geprobeerd, tevergeefs blijkbaar, maar tegen zoveel irrationaliteit en emotie kun je blijkbaar niet redeneren. Klinkt een beetje als selectieve verontwaardiging van enkele forummers hier. Ik heb zoals ik al zei ook enkele cursussen gezien waar ik mijn bedenkingen bij had maar ik vind het aanbod buiten die paar cursussen om er voor nu bij de eerste ronde prima uitzien. En hopelijk komen er nog meer mooie en waardevolle opleidingen en cursussen bij.
Ja, het nut van de cursus maagband stond wel ter discussie. En niet alleen door de pabostudenten hier.
De regeling heeft in een aantal gevallen, waaronder de mijne, negatieve consequenties. Die mogen gewoon besproken worden, net als de positieve.
donderdag 3 maart 2022 om 11:02
Dit klinkt mij als selectieve verontwaardiging in de oren. Het is maar net hoe je kijkt. Tsja, een gezin hebben kost nu eenmaal veel geld. Een kind kost tot het 18e levensjaar gemiddeld 100.000 euro. Daar moet je andere dingen voor laten. Dat weet je van tevoren als je aan kinderen begint. Veel mensen willen dat echter niet. Prima als je naast een gezin en een baan een deeltijd HBO wilt volgen. Vooral doen, maar dan ook niet klagen over de kosten.Lexie_80 schreef: ↑03-03-2022 10:55Ach kom op, wat nou afgunst? Een cursus basis copy-editing van 3 middagen die mijn baas ook zou bekostigen kan ik 1000euro voor krijgen, van jullie belastingcenten! Een tegemoetkoming tot de deeltijd pabo die mijn man volgt waar wij als gezin 10000en euros voor inleveren en die een serieus maatschappelijk probleem oplost doet niet mee. Dat is geen afgunst, daar klopt gewoon helemaal niks van!
Wij keken heel erg uit naar het beetje verlichting die di budget voor ons kon betekenen, en nu is het een grote sof. Natuurlijk is dat een teleurstelling.
donderdag 3 maart 2022 om 11:10
Aardbei35, vind jij het dan, in alle eerlijkheid, niet bijzonder dat je als pabostudent vanaf dit jaar achteruit gaat op je studiekostenvergoeding en dat een gepensioneerde schoonvader zomaar €1000 krijgt voor een studie?
En heel eerlijk. Ik vind jou, in tegenstelling tot de pabostudenten, erg gefrustreerd en afgunstig overkomen. Er mag niets gezegd worden over het feit dat er studies in het stap-budget voorkomen die echt een enorm groupongehalte hebben. En jij gunt niemand een bijdrage in de hbo studie, omdat je die zelf ook niet hebt gehad.
Ik heb zelf niets aan het stap-budget, want ik studeer niet. Maar ik heb wel mijn kinderen de laatste maanden veel thuis gehad, omdat er geen docent meer te krijgen was. De volledige invalpool was leeg. Als er dan geen enkel budget naar een reguliere lerarenopleiding gaat, dan vind ik dat, op zijn zachtst gezegd, erg merkwaardig. Sterker nog, ze gaan er per dit jaar op achteruit: geen belastingteruggave en geen stap-budget.
Het kan ook naast elkaar bestaan, he. Jou een studie gunnen waar je jouw carrière mee kunt upgraden en de frustratie dat een ander juist gekort wordt.
En heel eerlijk. Ik vind jou, in tegenstelling tot de pabostudenten, erg gefrustreerd en afgunstig overkomen. Er mag niets gezegd worden over het feit dat er studies in het stap-budget voorkomen die echt een enorm groupongehalte hebben. En jij gunt niemand een bijdrage in de hbo studie, omdat je die zelf ook niet hebt gehad.
Ik heb zelf niets aan het stap-budget, want ik studeer niet. Maar ik heb wel mijn kinderen de laatste maanden veel thuis gehad, omdat er geen docent meer te krijgen was. De volledige invalpool was leeg. Als er dan geen enkel budget naar een reguliere lerarenopleiding gaat, dan vind ik dat, op zijn zachtst gezegd, erg merkwaardig. Sterker nog, ze gaan er per dit jaar op achteruit: geen belastingteruggave en geen stap-budget.
Het kan ook naast elkaar bestaan, he. Jou een studie gunnen waar je jouw carrière mee kunt upgraden en de frustratie dat een ander juist gekort wordt.

donderdag 3 maart 2022 om 11:13
Wat heeft een en ander in godsnaam te maken met de keuze voor wel of geen gezin?aardbei35 schreef: ↑03-03-2022 11:02Dit klinkt mij als selectieve verontwaardiging in de oren. Het is maar net hoe je kijkt. Tsja, een gezin hebben kost nu eenmaal veel geld. Een kind kost tot het 18e levensjaar gemiddeld 100.000 euro. Daar moet je andere dingen voor laten. Dat weet je van tevoren als je aan kinderen begint. Veel mensen willen dat echter niet. Prima als je naast een gezin en een baan een deeltijd HBO wilt volgen. Vooral doen, maar dan ook niet klagen over de kosten.
De kosten blijven even hoog. Ook als je geen gezin hebt en een deeltijdstudie doet (ik heb genoeg medestudenten zonder gezin) dan zijn de feiten nog steeds dat je voorheen iets via je aftrek terugkreeg en nu niet meer. En daar baal je dan net zo hard van als dat je wel een gezin hebt.
donderdag 3 maart 2022 om 11:16
.JantalChanzen schreef: ↑01-03-2022 14:17Hou er ook rekening mee dat je een studentnummer in moet vullen bij de aanvraag. Die moest ik nog snel zoeken dus net. :s
Waar kan je dat vinden ? Ben al 40 jaar niet naar school geweest en kan mij niet herinneren ooit een dergelijk nr gehad te hebben.
Niet geschoten is altijd mis

donderdag 3 maart 2022 om 11:16
Dit dus.jules* schreef: ↑03-03-2022 11:10Aardbei35, vind jij het dan, in alle eerlijkheid, niet bijzonder dat je als pabostudent vanaf dit jaar achteruit gaat op je studiekostenvergoeding en dat een gepensioneerde schoonvader zomaar €1000 krijgt voor een studie?
donderdag 3 maart 2022 om 11:18
Ik ben het helemaal met jou eens. En ben ook verbaasd dat juist pabo-studenten niet wat meer gefaciliteerd worden. Die willen we juist.Lexie_80 schreef: ↑03-03-2022 10:54Ach kom op, wat nou afgunst? Een cursus basis copy-editing van 3 middagen die mijn baas ook zou bekostigen kan ik 1000euro voor krijgen, van jullie belastingcenten! Een tegemoetkoming tot de deeltijd pabo die mijn man volgt waar wij als gezin 10000en euros voor inleveren en die een serieus maatschappelijk probleem oplost doet niet mee. Dat is geen afgunst, daar klopt gewoon helemaal niks van!
Op zich vind ik die 1000 euro regeling nog niet zo vreemd, als compensatie voor de aftrekbeperking, maar de manier waarop het nu wordt uitgevoerd is op zijn zachtst gezegd wat ondoordacht. Je kon er natuurlijk ook op wachten dat aanbieders dan hun cursussen niet 800 maar 1000 euro maken.
Dit is ook meer iets voor lager opgeleiden die met een korte cursus veel meerwaarde krijgen op de arbeidsmarkt, typen, een softwareprogramma, Professioneel nagelstylist. De opleiding die ik wil gaan doen kost 27.000 voor twee jaar. Ik wacht nu op goedkeuring van mijn werkgever. Anders gaat het gewoon niet door.

donderdag 3 maart 2022 om 11:19

donderdag 3 maart 2022 om 11:20
donderdag 3 maart 2022 om 11:27
jules* schreef: ↑03-03-2022 11:10Aardbei35, vind jij het dan, in alle eerlijkheid, niet bijzonder dat je als pabostudent vanaf dit jaar achteruit gaat op je studiekostenvergoeding en dat een gepensioneerde schoonvader zomaar €1000 krijgt voor een studie?Oh, maar daar kunnen wij het zeker over eens zijn, hoor. Dat mankement mag van mij best uit deze subsidieregeling.
En heel eerlijk. Ik vind jou, in tegenstelling tot de pabostudenten, erg gefrustreerd en afgunstig overkomen. Er mag niets gezegd worden over het feit dat er studies in het stap-budget voorkomen die echt een enorm groupongehalte hebben. En jij gunt niemand een bijdrage in de hbo studie, omdat je die zelf ook niet hebt gehad. Dat is jouw mening. Prima. Ik herhaal het nog maar eens maar ik heb al eerder hier opgemerkt dat ik óók cursussen en opleidingen in de subsidieregeling heb gezien waar ik mijn bedenkingen bij heb.
Het kan ook naast elkaar bestaan, he. Jou een studie gunnen waar je jouw carrière mee kunt upgraden en de frustratie dat een ander juist gekort wordt. Kinderen krijgen blijft hoe dan ook een keuze.
donderdag 3 maart 2022 om 11:30
Er wordt terecht opgemerkt dat er een enorm lerarentekort is en dat uitgerekend die opleiding subsidie kwijtraakt, en jouw antwoord daarop is : 'kinderen krijgen blijft een keuze'? Serieus?
susan wijzigde dit bericht op 03-03-2022 11:31
21.74% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 3 maart 2022 om 11:31
Marelyse schreef: ↑03-03-2022 11:13Wat heeft een en ander in godsnaam te maken met de keuze voor wel of geen gezin?Je bent het dus met me oneens over het feit dat kinderen a) veel geld kosten tot hun 18e en b) dat als je kiest voor het krijgen van kinderen dat je dan andere zaken ervoor moet laten?
De kosten blijven even hoog. Ook als je geen gezin hebt en een deeltijdstudie doet (ik heb genoeg medestudenten zonder gezin) dan zijn de feiten nog steeds dat je voorheen iets via je aftrek terugkreeg en nu niet meer. En daar baal je dan net zo hard van als dat je wel een gezin hebt. Dat betwist ik ook helemaal niet. Ik haakte in op hetgeen jezelf melde over dat jullie als gezin die 1000 euro ook goed konden gebruiken. In combinatie met het volgen van een deeltijdopleiding in het HBO. In díé context zeg ik: een gezin is een keuze en daarvoor moet je dingen opgeven. Ook iets als persoonlijke ontwikkeling. Dat kan wel, maar als je kinderen 18 zijn. Tot die tijd draait het niet meer om jezelf maar ben je er voor de behoeften van je kinderen.
donderdag 3 maart 2022 om 11:32
aardbei35
Het kan ook naast elkaar bestaan, he. Jou een studie gunnen waar je jouw carrière mee kunt upgraden en de frustratie dat een ander juist gekort wordt. Kinderen krijgen blijft hoe dan ook een keuze.
Sorry aardbei35, maar met een opmerking als deze laat je jezelf wel enorm kennen. Wat een frustratie spat er uit jouw berichten.
Sorry aardbei35, maar met een opmerking als deze laat je jezelf wel enorm kennen. Wat een frustratie spat er uit jouw berichten.
donderdag 3 maart 2022 om 11:32
Dat lerarentekort ontken ik niet, maar dat lossen we niet op door meer mensen op een overvolle aarde neer te zetten.
De overheid moet daar iets aan doen en dat kan prima naast deze subsidieregeling bestaan. En ja, kinderen krijgen is een keuze.
Er leven momenteel iets meer dan 8 miljard mensen op deze planeet. Dat is teveel. De mens is de grootste vervuiler. Dus minder mensen = minder vervuiling ja. Dat staat los van deze discussie m.b.t. het lerarentekort en de STAP-regeling.

donderdag 3 maart 2022 om 11:34
Ik ben niet gefrustreerd. Ik vind alleen dat de maatschappij teveel op gezinnen is gericht. Ik vind het prima dat mensen zich laten bij - en omscholen. En ja, de overheid moet zeker iets aan dat lerarentekort doen. Absoluut. Het is een waarheid als een koe dat kinderen veel geld kosten en dat je je eigen behoeftes moet parkeren. Dat heeft niets te maken met welke studie of opleiding je zou willen volgen. En al helemaal niets met frustratie van mijn kant.jules* schreef: ↑03-03-2022 11:32aardbei35
aardbei35 wijzigde dit bericht op 03-03-2022 11:39
0.16% gewijzigd
donderdag 3 maart 2022 om 11:35
aardbei35 schreef: ↑03-03-2022 11:32Dat lerarentekort ontken ik niet, maar dat lossen we niet op door meer mensen op een overvolle aarde neer te zetten.
De overheid moet daar iets aan doen en dat kan prima naast deze subsidieregeling bestaan. En ja, kinderen krijgen is een keuze.
Er leven momenteel iets meer dan 8 miljard mensen op deze planeet. Dat is teveel. De mens is de grootste vervuiler. Dus minder mensen = minder vervuiling ja. Dat staat los van deze discussie m.b.t. het lerarentekort en de STAP-regeling.
Inderdaad, dus waarom maak jij de opmerking dan überhaupt? Ik vind het heel raar om dat te roepen als antwoord op het feit dat er te weinig leerkrachten zijn.
Don't waste your time on jealousy,

donderdag 3 maart 2022 om 11:35
Ter info, er wordt wel gewerkt aan het lerarentekort.
https://www.aanpaklerarentekort.nl/lerarentekort/aanpak
donderdag 3 maart 2022 om 11:36
donderdag 3 maart 2022 om 11:37
Nou ja, nog een keer dan. Als je kinderen hebt gaan hun behoefte voor je eigen behoefte aan ontwikkeling en het volgen van opleidingen. Tot hun 18e gaat het om je kinderen. Als je dat niet wilt, dan moet je er niet aan beginnen of accepteren dat het wat langer duurt voordat je weer aan je eigen persoonlijke ontwikkeling kunt toekomen als het gaat om het volgen van opleidingen. Je bent nooit te oud om te leren denk ik.
donderdag 3 maart 2022 om 11:38
Maar dit is toch een hele andere discussie? Het gaat nu om het spenderen van belastinggeld aan studies. We hebben net aan den lijve ervaren dat de zorg en het onderwijs nogal wat tekort komt. Hoezo wordt daar dan geen stap-budget voor vrijgemaakt? En hoezo betrek jij dat op het feit dat kinderen duur zijn. Je bent nou echt appels met peren aan het vergelijken.aardbei35 schreef: ↑03-03-2022 11:34Ik ben niet gefrustreerd. Ik vind alleen dat de maatschappij teveel op gezinnen is gericht. Ik vind het prima dat mensen zich laten bij - en omscholing. En ja, de overheid moet zeker iets aan dat lerarentekort doen. Absoluut. Het is een waarheid als een koe dat kinderen veel geld kosten en dat je je eigen behoeftes moet parkeren. Dat heeft niets te maken met welke studie of opleiding je zou willen volgen. En al helemaal niets met frustratie van mijn kant.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in