Werk & Studie alle pijlers

Starten als freelancer

27-09-2018 20:50 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van mijn vorige topics...

Ik ben het soort persoon dat altijd al in zijn achterhoofd met het idee heeft gelopen met 'ooit begin ik voor mijzelf'. Meer dan eens heb ik bij mezelf gedacht 'ik kan dit of dat beter dan m'n leidinggevende' oid.

Ben niet bovengemiddeld slim. HAVO diploma, geen HBO. Wel de zin voor hogere studies altijd gehad, en nog. Eerder meer praktijkgerichte opleiding gedaan om sneller aan het werk te kunnen na school. Was mij verteld dat je ook zonder hoger diploma in de administratie aan de slag kon. Yeah right!

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen iets voor mijzelf te beginnen maar ik kon er niet uit wijs geraken wat nu precies. Mijn interessegebied is breed en voor sommige van de opties was gewoon een te hoog startkapitaal nodig, hetgeen ik momenteel niet heb.

Nu was ik zo aan het denken, is het niet mogelijk nu als freelancer te starten, en dan al dan niet de nodige/gewenste opleidingen volgen in combinatie met de freelanceopdrachten.
Daarna kan ik eventueel nog een andere richting uitgaan en eventueel een andere onderneming starten.

Ben jij freelancer?
in wat? Wat doe je precies?
Zijn er praktische dingen waar je rekening mee moet houden?
Ben je gelijk als ZZP gegaan of via een payrollbureau even als freelancer 'zogezegd in loondienst' gewerkt?
Heb je je kantoor thuis ingericht of ga je in een al dan niet gemeenschappelijk huurkantoor werken?
Heb je een aparte telefoon?
Heb je flyers, visitekaartjes oid laten drukken?
Gebruik je je eigen naam of heb je een bedrijfsnaam als freelancer dei je op de facturen, bedrijfsgerelateerde documenten gebruikt?

ook andere tips zijn altijd welkom in verband met freelancen, zzp of andere eigen ondernemingen. Liefst als je die zelf van 0 af aan hebt opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
27-09-2018 21:05
Zelf indelen van tijd? Denk je meer tijd over te houden als freelancer? Ook al moet je zelf ook je facturen doen, aangiftes, acquisitie, etc?

Volgens mij worden mensen geen freelancer of zzp-er omdat ze zo graag zelfstandig zijn, maar worden ze het omdat ze het werk wat ze doen beter kunnen doen als freelancer dan in loondienst. Eerst is er het werk, van daaruit ga je voor jezelf beginnen imo.
Administratie en alles wat bij het voeren van een bedrijf leiden komt kijken interesseert me net heel erg dus dat zou voor mij geen extra opgave zijn. Met zelfstandig zijn bedoel ik meer op gebied van indeling van tijd en manier van werken.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
27-09-2018 22:55
Ik zou eens beginnen met een business plan. Welke dienst ga je verkopen, in welke vorm, tegen welk tarief, tegen welke voorwaarden, wie zijn je klanten, waar hebben ze behoefte aan, waar bevinden die zich, hoe kom je ermee in contact, enzovoorts.
heb doorheen de tijd al een aantal businessplannen gemaakt van de verschillende dingen die mij zouden interesseren om te kijken of er onrealistische, onhaalbare dingen bij waren oid, maar verder dan 'een plan' kom ik dan ook niet. Ben eigenlijk op zoek naar mensen die DE STAP gewaagd hebben en hun ervaringen, al dan niet positief. Ik ben niet de persoon die zo naïef is om te denken dat je al vanaf dag 1 een welvarend ondernemer bent oid. Komt mss zo over in OP maar ik heb het een beetje beknopt gehouden omdat ik toch niet alles tot in detail op een forum wil delen.
TantePip schreef:
29-09-2018 14:11
Administratie en alles wat bij het voeren van een bedrijf leiden komt kijken interesseert me net heel erg dus dat zou voor mij geen extra opgave zijn. Met zelfstandig zijn bedoel ik meer op gebied van indeling van tijd en manier van werken.
Dat ligt dus heel erg aan wat je gaat doen. Daar ben je erg onduidelijk over. Wat is je expertise? Ik kan niet mijn eigen tijden en mijn eigen manier van werken bepalen. Ik dien me aan de methodes en de tijden van het bedrijf waar ik een opdracht heb aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
TantePip schreef:
29-09-2018 14:14
Ben eigenlijk op zoek naar mensen die DE STAP gewaagd hebben en hun ervaringen, al dan niet positief.
En die negeer je vervolgens :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Je komt inderdaad wat naief over en vooral heel onduidelijk wat je wilt. Je snapt dat je als zzp'er je juist heel erg moet conformeren aan de wensen/eisen van een opdrachtgever en dus niet alle vrijheid hebt? Natuurlijk heb je wel de vrijheid om zelf te kiezen of je met een opdrachtgever in zee wil gaan of niet maar ik denk dat je het wel erg rooskleurig bekijkt.

Ik werk ook voor mezelf en heb nu de stap gezet om mijn baan in loondienst helemaal op te zeggen. Wat dat inhoudt lijken de meeste mensen echt niet te begrijpen, regelmatig krijg ik opmerkingen van "oh wat fijn, vanuit huis werken en dan kan je er zijn voor de kinderen als dat nodig is" Nee dat is dus niet zo, ik heb een grote werkdruk en deadlines, als een kind ziek is kan ik dus niet zomaar mijn werk even laten liggen.

Bij mijn baan in loondienst was er echter heel veel vrijheid, ik kon zelf bepalen wanneer en waar ik werkte en ook in het hoe had ik veel zelf te kiezen. Qua vrijheid denk ik dat ik er misschien zelfs wel op achteruit ga maar dat maakt de inhoud van mijn werk en de passie die ik voor mijn eigen bedrijf heb ruimschoots goed.
Alle reacties Link kopieren
TantePip schreef:
29-09-2018 14:07
Wel, het probleem is net dat ik een te breed interesseveld heb.
Daar had ik 15 jaar geleden ook last van. Ik heb toen een loopbaanadviseur in de arm genomen.
Daar kwam een focus uit. Daar heb ik me toen 5 jaar intensief mee bezig gehouden in loondienst (!) om ervaring op te doen en nu alweer 10 jaar ZZP'er. Naar volle tevredenheid.
Maar een keuze maken was wel cruciaal.
Overigens had ik toen ik de loopbaanadviseur in de arm nam ook al 10 jaar werkervaring. Kon veel, vond veel interessant, hoog opgeleid, maar nog geen lijn in mijn CV te ontdekken toen.
anoniem_370003 wijzigde dit bericht op 29-09-2018 15:00
Reden: essentieel detail vergeten ;)
3.91% gewijzigd
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
29-09-2018 14:15
Ik kan niet mijn eigen tijden en mijn eigen manier van werken bepalen. Ik dien me aan de methodes en de tijden van het bedrijf waar ik een opdracht heb aanpassen.
.
Dit is voor mij ook zo.
Ik kan kiezen om wel of niet een opdracht aan te nemen.
ZZP'er zijn vraagt veel van mijn tijd en energie ook.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
29-09-2018 14:26
En die negeer je vervolgens :)
sorry, niet met opzet!
Een paar antwoorden:

Ben jij freelancer? -> ja

in wat? Wat doe je precies? -> ik werk in projecten.

Zijn er praktische dingen waar je rekening mee moet houden? -> zeker, je moet ervoor zorgen dat je zorgt voor een goede balans van opdrachtgevers en werkuren. Daarnaast moet je natuurlijk niet vergeten om voldoende geld opzij te zetten voor de belastingdienst.

Ben je gelijk als ZZP gegaan of via een payrollbureau even als freelancer 'zogezegd in loondienst' gewerkt? -> meteen als ZZP'er.

Heb je je kantoor thuis ingericht of ga je in een al dan niet gemeenschappelijk huurkantoor werken? -> ik werk op de locatie van de klant of thuis.

Heb je een aparte telefoon? -> nee, maar wel een onbeperkt abonnement op mijn telefoon.

Heb je flyers, visitekaartjes oid laten drukken? -> nee, ik krijg namelijk niet op die manier mijn klanten.

Gebruik je je eigen naam of heb je een bedrijfsnaam als freelancer dei je op de facturen, bedrijfsgerelateerde documenten gebruikt? -> ik heb een eenmanszaak met een bedrijfsnaam. Later als ik groot ben zet ik het bedrijf om in een BV. Verder doe ik alles digitaal, dus ik heb wel een template met bedrijfslogo voor facturen.

En dan nog algemeen:
- eerst ergens heel erg goed in zijn, ook duidelijk uit je cv, dan pas freelancen.
- goed nadenken over je uurtarief. Je moet het waard zijn, maar het moet ook voldoende zijn om van te leven.
- Veel kleine klusjes vinden kost veel tijd, die niet betaald wordt. Als het enigszins kan, kun je klussen vinden van 1600 uur. Dan heb je met 1 keer acquisitie meteen een jaarinkomen.
- Eigen tijd in delen? dat kan in loondienst net zo goed als als freelancer. Of net zo slecht. Je klant of je werkgever heeft je op een bepaald moment nodig en daar moet je dan op meeveren.
- Voor doorgroeimogelijkheden kun je beter in loondienst gaan. Als freelancer krijg je je eerste opdrachten namelijk op basis van waar je in loondienst al goed in was. Je volgende opdrachten krijg je op basis van je vorige opdrachten. Kortom: eens een xxxx is altijd een xxxx.
- Met een nieuwe opleiding erbij krijg je geen zzp-werk op een nieuw gebied, want men zoekt bewezen ervaring, niet iemand die net een papiertje heeft en dus in feite op dat gebied starter is.

PS het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je gaat doen. Zou je freelance masseur worden, dan kun je misschien prima iets waar je net voor opgeleid bent aanbieden als dienst.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
27-09-2018 21:20
Geen zin in een ban, dus ik kopieer je vragen masr niet uit de OP. Mijn antwoorden op volgorde:


Ja
Juridische dienstverlening
Ik lever vrij specifiek juridisch advies op het gebied van AVG, financiële criminaliteit en financieel toezicht
Ja, administratie, belastingen, auto, computer, telefoon, scholing, marketing, AOV, website, LinkedIn, pensioen, kvk, jaarrekening
Ja, direct als zzp
Mijn telefoon is mijn kantoor
Nee, ik heb een zakelijke telefoon die ook soms privé wordt gebruikt
In het begin briefpapier en visitekaartjes, tegenwoordig gaat alles digitaal
Ik werk vanuit een BV: JollyJumper Advies BV
Bedankt voor je input, en heb je dan al eens spijt dat je des tap gewaagd hebt, wil je met het oog op je pensioen oid nog ooit terug naar de loondienst?
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
29-09-2018 14:34
Je komt inderdaad wat naief over en vooral heel onduidelijk wat je wilt. Je snapt dat je als zzp'er je juist heel erg moet conformeren aan de wensen/eisen van een opdrachtgever en dus niet alle vrijheid hebt? Natuurlijk heb je wel de vrijheid om zelf te kiezen of je met een opdrachtgever in zee wil gaan of niet maar ik denk dat je het wel erg rooskleurig bekijkt.

Ik werk ook voor mezelf en heb nu de stap gezet om mijn baan in loondienst helemaal op te zeggen. Wat dat inhoudt lijken de meeste mensen echt niet te begrijpen, regelmatig krijg ik opmerkingen van "oh wat fijn, vanuit huis werken en dan kan je er zijn voor de kinderen als dat nodig is" Nee dat is dus niet zo, ik heb een grote werkdruk en deadlines, als een kind ziek is kan ik dus niet zomaar mijn werk even laten liggen.

Bij mijn baan in loondienst was er echter heel veel vrijheid, ik kon zelf bepalen wanneer en waar ik werkte en ook in het hoe had ik veel zelf te kiezen. Qua vrijheid denk ik dat ik er misschien zelfs wel op achteruit ga maar dat maakt de inhoud van mijn werk en de passie die ik voor mijn eigen bedrijf heb ruimschoots goed.
ja ik snap dat ik wat naïf kan klinken omdat ik niet alle info/meningen die ik heb wil delen op een forum. Ik wou eigenlijk eerder zelf een beetje anoniem blijven en de ervaringen lezen van mensen die wél zin hebben om die dingen te delen. Ik heb een vooropleiding die in deze richting is en weet wel wat het ondernemen inhoudt. Alleen nu besef ik wel dat ik het 'freelancen' op zich wel wat had onderschat. Zoals ik al eerder beschreven heb zag ik dat echt als een tussenoplossing.

Verder was het bij mij dus wel de bedoeling tijd meer flexibel in te delen, en meer vrijheid te hebben op dat gebied. Ik weet uit ervaring dat bij ZZP en andere ondernemingen het niet het geval is dat je nog tijd hebt om in te delen, en dat je uren te weinig hebt op een dag. Ik had echter niet gedacht dat dit bij freelancers ook was en geef dan ook toe dat ik dit aspect van het ondenemen een beetje te rooskleurig in heb gezien. Daar dient een forum voor, toch?
Dankzij de ervaringen van anderen die weten waar ze over spreken, kan ik zo zelf mijn mening herzien.
tantepip wijzigde dit bericht op 29-09-2018 15:15
Reden: te snel verzonden!
29.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
|Courage| schreef:
29-09-2018 14:56
Daar had ik 15 jaar geleden ook last van. Ik heb toen een loopbaanadviseur in de arm genomen.
Daar kwam een focus uit. Daar heb ik me toen 5 jaar intensief mee bezig gehouden in loondienst (!) om ervaring op te doen en nu alweer 10 jaar ZZP'er. Naar volle tevredenheid.
Maar een keuze maken was wel cruciaal.
Overigens had ik toen ik de loopbaanadviseur in de arm nam ook al 10 jaar werkervaring. Kon veel, vond veel interessant, hoog opgeleid, maar nog geen lijn in mijn CV te ontdekken toen.
bedankt voor de input en de goede raad, dit omschrijft zo ongeveer precies waar ik mee zit!
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
29-09-2018 15:12
Een paar antwoorden:

Ben jij freelancer? -> ja

in wat? Wat doe je precies? -> ik werk in projecten.

Zijn er praktische dingen waar je rekening mee moet houden? -> zeker, je moet ervoor zorgen dat je zorgt voor een goede balans van opdrachtgevers en werkuren. Daarnaast moet je natuurlijk niet vergeten om voldoende geld opzij te zetten voor de belastingdienst.

Ben je gelijk als ZZP gegaan of via een payrollbureau even als freelancer 'zogezegd in loondienst' gewerkt? -> meteen als ZZP'er.

Heb je je kantoor thuis ingericht of ga je in een al dan niet gemeenschappelijk huurkantoor werken? -> ik werk op de locatie van de klant of thuis.

Heb je een aparte telefoon? -> nee, maar wel een onbeperkt abonnement op mijn telefoon.

Heb je flyers, visitekaartjes oid laten drukken? -> nee, ik krijg namelijk niet op die manier mijn klanten.

Gebruik je je eigen naam of heb je een bedrijfsnaam als freelancer dei je op de facturen, bedrijfsgerelateerde documenten gebruikt? -> ik heb een eenmanszaak met een bedrijfsnaam. Later als ik groot ben zet ik het bedrijf om in een BV. Verder doe ik alles digitaal, dus ik heb wel een template met bedrijfslogo voor facturen.

En dan nog algemeen:
- eerst ergens heel erg goed in zijn, ook duidelijk uit je cv, dan pas freelancen.
- goed nadenken over je uurtarief. Je moet het waard zijn, maar het moet ook voldoende zijn om van te leven.
- Veel kleine klusjes vinden kost veel tijd, die niet betaald wordt. Als het enigszins kan, kun je klussen vinden van 1600 uur. Dan heb je met 1 keer acquisitie meteen een jaarinkomen.
- Eigen tijd in delen? dat kan in loondienst net zo goed als als freelancer. Of net zo slecht. Je klant of je werkgever heeft je op een bepaald moment nodig en daar moet je dan op meeveren.
- Voor doorgroeimogelijkheden kun je beter in loondienst gaan. Als freelancer krijg je je eerste opdrachten namelijk op basis van waar je in loondienst al goed in was. Je volgende opdrachten krijg je op basis van je vorige opdrachten. Kortom: eens een xxxx is altijd een xxxx.
- Met een nieuwe opleiding erbij krijg je geen zzp-werk op een nieuw gebied, want men zoekt bewezen ervaring, niet iemand die net een papiertje heeft en dus in feite op dat gebied starter is.

PS het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je gaat doen. Zou je freelance masseur worden, dan kun je misschien prima iets waar je net voor opgeleid bent aanbieden als dienst.
Bedankt voor de input, heel duidelijk en helder omschreven, zeker iets om mee te nemen in mijn verdere beslissingen!
Ik zag eerlijk gezegd 'freelance' een beetje als de underdog, en het kleine broertje van een "echte" onderneming, en hier heb ik me - bij nader inzien dankzij dit topic- zwaar in vergist!
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
29-09-2018 14:15
Dat ligt dus heel erg aan wat je gaat doen. Daar ben je erg onduidelijk over. Wat is je expertise? Ik kan niet mijn eigen tijden en mijn eigen manier van werken bepalen. Ik dien me aan de methodes en de tijden van het bedrijf waar ik een opdracht heb aanpassen.
Ja, een van de problemen is dat ik een vrij breed interesseveld heb en nog niet ertoe ben gekomen om mij echt enkel en alleen op 1 kerntaak toe te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Maar Pup, is het dan niet gewoon wat om naast je baan in loondienst eens te gaan zoeken naar opdrachtgevers die iets zien in de dienst die jij aan wilt bieden?
Dan kun je vanuit eens startpunt waar je niets te verliezen hebt gaan kijken of het wel bij je past om zelfstandig te werken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
TantePip schreef:
29-09-2018 15:12
Bedankt voor je input, en heb je dan al eens spijt dat je des tap gewaagd hebt, wil je met het oog op je pensioen oid nog ooit terug naar de loondienst?
Nooit spijt gehad, wel soms een angstwekkend lege agenda. Maar ook dat is verleden tijd, op dit moment kan ik 80 uur per week declarabel werken als ik zou willen.
Loondienst zie ik mezelf nooit meer doen. Ik ben er ongeschikt voor. Mijn werk kan ik alleen dien in volmaakte vrijheid te zeggen wat ik wil, en in loondienst ben je veel kwetsbaarder, dus dat doe ik niet.
Mijn pensioen wordt spannend als ik fysiek niet meer kan werken vóór de spaarpot vol zit. Aan de andere kant, met 75 ben ik toch dood, en ik wil rond mijn 70e pas stoppen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Je weet overigens, hoop ik, dat freelancer en zzp-er hetzelfde zijn?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Niet om erg negatief te klinken, maar zo te lezen heb je je wel heeeeeel weinig zelf ingelezen in het freelance bestaan.

Het is gewoon écht serious business met alle daarbij behorende voor-/nadelen en vooral risico’s en verplichtingen.

Op basis van wat jij hier schrijft in dit topic ben je verre van geschikt om ZZP’er te worden, althans, als core business.

Wellicht is het advies van Ninanoname wel een relevant voor je?
TantePip schreef:
29-09-2018 15:12
ja ik snap dat ik wat naïf kan klinken omdat ik niet alle info/meningen die ik heb wil delen op een forum. Ik wou eigenlijk eerder zelf een beetje anoniem blijven en de ervaringen lezen van mensen die wél zin hebben om die dingen te delen.

Persoonlijk vind ik dat niet zo aardig over komen. Als je zelf zo terughoudend bent vind ik het moeilijk om wel persoonlijke dingen te delen. Er mist wederkerigheid zeg maar wat maakt dat ik geen zin heb om te antwoorden. Sommigen antwoorden wel uitgebreid, doe daar je voordeel mee, maar besef dat niet iedereen je vragen wil beantwoorden, juist omdat jij zelf zo weinig deelt.
Ik weet uit ervaring dat bij ZZP en andere ondernemingen het niet het geval is dat je nog tijd hebt om in te delen, en dat je uren te weinig hebt op een dag. Ik had echter niet gedacht dat dit bij freelancers ook was en geef dan ook toe dat ik dit aspect van het ondenemen een beetje te rooskleurig in heb gezien.


Wat is volgens jou dan het verschil tussen een ZZP-er en een freelancer?
Hoe denk je als freelancer aan je opdrachtgevers te komen? Via flyers en visitekaartjes, lees ik in de OP? Waar ga je die dan allemaal uitdelen?
Het allerbelangrijkste wat je moet doen om aan opdrachtgevers te komen is netwerken, heel veel netwerken. En daarbij eerst wat van jezelf geven.
JollyRider schreef:
29-09-2018 15:49
Je weet overigens, hoop ik, dat freelancer en zzp-er hetzelfde zijn?


Pff moet jij het antwoord alweer geven voordat ik TO de vraag gesteld heb? :P
Marana-- schreef:
29-09-2018 15:53

Wat is volgens jou dan het verschil tussen een ZZP-er en een freelancer?

Inderdaad, dit alleen al!
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
29-09-2018 15:55
Hoe denk je als freelancer aan je opdrachtgevers te komen? Via flyers en visitekaartjes, lees ik in de OP? Waar ga je die dan allemaal uitdelen?
Het allerbelangrijkste wat je moet doen om aan opdrachtgevers te komen is netwerken, heel veel netwerken. En daarbij eerst wat van jezelf geven.
Dat vooral. En vaak geef je zonder er iets voor terug te krijgen. Soms is het raak.

Jaren geleden alweer organiseerde ik samen met NummerZoveel en Korenwolf twee dagen, een voor werkzoekerd, een voor startende ondernemers/zzp-ers. Heel veel werk, rendement voor mijn werk nihil. Maar leuk en dus goed.

Vorige week maakte ik voor een klant in een paar uur iets geinigs en bood het op LinkedIn gratis aan, op voorwaarde dat ik langs mag komen. Binnen een dag leverde dat me een tiental commercieel interessante afspraken met beslissers op, en twee lezingen. Heel weinig werk, enorm rendement. Maar vooral leuk en als het niets had opgeleverd ook goed.

Zo werkt het voor mij :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
29-09-2018 15:55
Pff moet jij het antwoord alweer geven voordat ik TO de vraag gesteld heb? :P
Lucky Luke, sneller dan mijn schaduw :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
TantePip schreef:
29-09-2018 15:20
Ja, een van de problemen is dat ik een vrij breed interesseveld heb en nog niet ertoe ben gekomen om mij echt enkel en alleen op 1 kerntaak toe te leggen.
Is overigens geen probleem. Ik focus alweer dik tien jaar niet. Geen enkel probleem
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven