Werk & Studie alle pijlers

stewardess klm

30-08-2007 15:24 569 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

heb onlangs gesolliciteerd naar de funktie van stewardess bij de KLM. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere stewardessen. Min- en pluspunten, reisverhalen, ervaringen. Hoe zwaar is het? En tips zijn natuurlijk altijd welkom! Benieuwd naar reakties...

groetjes Isa
Klmasia, ik mag op dit moment even niet vliegen na een operatie.

Papua, dat heb ik inderdaad ook gelezen, sta je op de wachtlijst?

Lizzl
STB *zwaaiend poppetje* (weet de code niet; ben mobiel)
Net een realityshow... :3 Ik zou adviseren om bij een kleine bijna onbekende gaan starten, misschien heb je daar wat kans...
@Stess Wat is er gebeurd?! :O Of wil je dat even prive houden... Maargoe, het gaat er hard aantoe in CabinePersoneelland! Dat gaat nog wat worden!
Als ik het goed begrepen heb, vliegt Papua al, maar overweegt ze een overstap.
Ja, ik vlieg al bij een andere maatschappij en ik sta aardig hoog op de wachtlijst. Ik ben aangenomen in maart 2011. Ik schreef toen ook met jullie mee in het andere KLM topic.
Ja, dat herinnerde ik me inderdaad. Wil je nog steeds overstappen of twijfel je?

Klmasia, mag ik jou ook iets persoonlijks vragen? Hoe weet je zo jong al zo zeker dat je op mannen valt? Ik vind het mooi hoor, maar de meesten zijn er pas op latere leeftijd zo open over.
Ohw sorry, maar waar ging het mis in de maatschappij waar je nu inzit waarvan je wilt overstappen?
Ohw, ben er openlijk in hoor... Ik voelde me een beetj anders dan de andere jongens, de meeste praatte altijd over hun "verkeringen" met meisjes, ik werd er heelmaal niet warm van en toen ik hem zag was ik al verkocht *kuchkuch gebeurde in de brugmugklas *. Het ging net uit met mijn relatie van 3 weken en toen ik andere leuke meiden zag voelde ik helemaal niks meer voor meiden... Dood, levenloos, komt niet meer terug en hoe. Uitleg gegeven. =D
Ik wijfel niet echt, maar ik vind het gewoon super moeilijk om weg te gaan bij een bedrijf waar ik het super naar mijn zin heb en waar ik al een tijd purser ben. Maar als ik de rest van mijn leven wil blijven vliegen, moet ik wel overstappen. Ik vind het alleen doodeng!
Het lukt je wel, bytheway, je hebt sws werkervaring: komop: PURSER, de stewardes der stewardessen! :o
Klmasia, mooi dat je het zo helder hebt voor jezelf! Je hebt dus een vriend?

Papua, waar ben je bang voor? Wellicht dat Lizzl en ik je antwoorden of geruststelling kunnen geven? Zeker ook obv onze ervaring met de Martinaircollegae die ons zijn komen versterken.
Neej, ik was even in trance... Ik dacht (het gebeurde vorig jaar) dat het wederzijds was... Maar bleek niet te zijn, we zijn trouwens wel vrienden, en vind het superenthousiast dat ik steward wil worden. =D Happy ending. :D
De " eenzaamheid" en onpersoonlijke vooral. Als ik nu op stop ga, weet ik zeker dat ik niks alleen hoef te doen. Ook weleens vervelend, maar vooral met eten vind ik het wel fijn. Als mijn rooster uitkomt, ken ik ongeveer 70% van de mensen die erop staan. Ik weet dan ook al van te voren of ik met leuke mensen vlieg. Als ik naar kantoor bel, weten ze al wie ik ben als ik alleen nog maar mijn voornaam heb gezegd.
Dat laatste kan ik me voorstellen dat het prettig is, maar als ik bel naar mijn um, weten hij en de assistente ook wie ik ben, dus dat komt gauw genoeg. Op de route doe ik zelden iets alleen, de crew doet niet altijd iets als volledige groep, maar er vormen zich altijd wel groepjes of duo's. En zeker met het eten, ook de collegae die van hun rust genieten, willen vaak nog wel samen eten. Zeker als je zelf wat initiatief neemt, komt het echt goed. Ik kan me voorstellen dat het vertrouwder is met collegae die je al kent, maar voor ons geldt over het algemeen dat we allemaal niemand kennen, dus je zoekt elkaar wat actiever op.
Dat vind ik wel erg fijn om te horen! Ik ga het zowieso doen, aangenomen ben ik al en ik vind het zonde om het zomaar weg te gooien. Ik hoop alleen dat ik er dan wel dit jaar bij zit. Heb je ergens gehoord wanneer ze ongeveer weer gaan beginnen? Ik hoorde alleen 2013 maar geen maand of seizoen...
Heb het even voor je nagekeken, de berichten in de wandelgangen gaan over het voorjaar, maar het betreft doorstroom vanuit KLC en aanname van ACC. Of het ook over aanname van buitenaf gaat, is niet helemaal helder.

En ik ben blij dat ik wat dingen kan verduidelijken voor je, is er nog meer dat je graag wilt weten of waar je tegenop ziet? Ik weet van de Martinaircollegae dat het gros het als een warm bad ervaren heeft. Natuurlijk zijn er een paar die hun oude maatschappij of oude werkmethodiek missen, maar dat zijn er maar enkelen op de hele groep.
Wat ik mij ook afvroeg of je snel stijgt in salaris. Ik verdien nu al een paar 100 euro meer per maand (bruto) dan het startsalaris. Hou je een beetje over van je daggeld?
Er is in de Cao-onderhandelingen volgens mij net afgesproken dat het salaris even bevroren wordt. Maar het daggeld compenseert veel, afhankelijk van jezelf natuurlijk. Ik ben heel erg zuinig en houd altijd over. (Niet op alle bestemmingen ) Ik krijg elke maand netto ongeveer wat ik bruto verdien of iets meer.
O ja, dat had ik gelezen. Maar het bruto/ netto verhaal is wel goed nieuws. We wachten maar af tot de telefoon rinkelt! Dank je wel voor je info. Als ik nog vragen heb meld ik me hier weer. Slaap lekker alvast!
Hetzelfde! :D Maar even een vraag voor jullie allemaal: op de long-haul vluchten hea, zijn de rustplekken van de cabin crew comfortabel? :3
Klmasiab747,

Heb je al het boek Stewardess@Work (G. Bakker) gelezen? Alles wat je nog zou willen weten (en meer) kan je daarin terugvinden. Heel leuk boek
Papua,

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal wat betreft het samen ondernemen op de route, maar wat STB schrijft is inderdaad zo.

Ik trek vaak graag mijn eigen plan, maar samen eten vind ik wel vaak heel gezellig. Na aankomst in het hotel wordt er vaak afgesproken wat we gaan doen. Ik haak dan meestal aan rond etenstijd, maar als ik eens samen pad wil, dan kan dat ook. Er is heel veel vrijheid. Ja, 9 van de 10 keer met mensen die je niet kent, dus inderdaad... tevoren weet je niet of het leuk of heel leuk gaat worden

Maar het is iets waar ik me vaak over verbaas - het kan vaak zo gezellig zijn, dat je al snel vergeet dat je met iemand (of een groepje) bent waarvan je niemand eigenlijk kent.

Aanhaken is altijd prima, je eigen plan trekken ook.

Ja, ruim 9000 (9500?) collega's hebben is onpersoonlijker dan als je er 1000 hebt (geen idee hoeveel je er nu hebt?). Maar ik voel me zelden een nummer, terwijl we dat wel zijn natuurlijk. Ik vind het heel bijzonder om te merken dat er echt sprake is van een soort 'grote familie' (zoals Hartman dat noemt). Met velen heb je een prima klik, met sommigen is het neutraal, maar in principe kan je met iedereen door een deur. Dat zal bij je huidige maatschappij net zo zijn, toch?

Wat STB al schreef: zelf het initiatief nemen en je voelt je dan echt niet alleen en verlaten in Verweggistan
Dat boek ga ik ooit weleens lezen... xd Maar hoe houden jullie het altijd zo vol met relaties en huwelijken? Ik kan begrijpen dat het kan breken als je "telang" in de lucht zit maar hoe houden jullie dat dan vol? En met kids is het zeker moeilijk denk ik... =S
Ik begrijp je vraag niet helemaal Klmasia. Wat bedoel je met hoe houden wij relaties/huwelijken vol? Het gros van de volwassenen werkt, getrouwd of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven