Werk & Studie alle pijlers

Stewardess worden?

18-06-2013 19:34 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje zit ik te twijfelen wat ik nou precies wil na mijn bachelor. Ik heb Slavische Talen gestudeerd en wil eigenlijk wel heel graag iets met reizen gaan doen. Echter is naar het buitenland geen optie; ik ben getrouwd en mijn man en ik hebben besloten dat we in Nederland blijven.

Omdat het reisvirus toch kriebelt en ik mijn studie ook in de praktijk wil zetten, dacht ik... waarom geen stewardess? Een vriend van mijn man is steward geweest en hij vond het heerlijk. Hij heeft overigens Italiaans gestudeerd, dus het kan wel. Ook ik ben enthousiast na zijn beschrijving en ik voldoe sowieso aan alle basiseisen. Alleen... er zijn op dit moment geen vacatures! In elk geval niet bij KLM en Transavia.

Weet iemand hoe lang dit gaat duren en wat mijn verdere mogelijkheden zijn?

Liefs,

ZEM
Ik weet er niet heel veel van hoor maar volgens mij moet je in deze tijd niet verwachten dat deze baan 'lekker reizen' gaat worden. 'S ochtends ga je weg en dan vlieg je op en neer en ben je weer thuis (Transavia).
27 mensen vinden dit leuk.
quote:Ster__ schreef op 18 juni 2013 @ 19:37:

Ik weet er niet heel veel van hoor maar volgens mij moet je in deze tijd niet verwachten dat deze baan 'lekker reizen' gaat worden. 'S ochtends ga je weg en dan vlieg je op en neer en ben je weer thuis (Transavia).stel dat ze ver gingen reizen, vergeet dan niet de jeugdherbergen waar ze met 4 vrouwen op een kamer worden gegooid.
Ik vind het juist prettig om te reizen en dan weer thuis te zijn. En ik zoek ook op dit moment geen academische baan. Ik vind het juist leuk om mijn talenkennis te gebruiken (spreek ook nog vloeiend Engels naast Slavische talen, en Duits en een beetje Franss)
Dikveld: daar heb ik nooit van gehoord, zeker niet bij KLM. En ik ken toch een aantal mensen die steward(was)/purser zijn geweest.
Er zijn geen vacatures in die branche, dus dat wordt behoorlijk lastig.

*dat had je al gezegd *
Wanneer heeft het dan weer zin om het te checken?
Is onzin dat je in een jeugdherberg gestopt wordt. Op stop krijg je een eigen kamer (in een minstens 4* hotel).
Cum non tum age
quote:zomaareenmeisje schreef op 18 juni 2013 @ 19:51:

Wanneer heeft het dan weer zin om het te checken?als de economie weer gaat aantrekken!
Vliegen bij KLM

Is wel een leuk topic met vrij veel informatie over het sollicitatieproces.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Jij lijkt mij zo iemand die 'het wel leuk lijkt en eigenlijk niet weet wat ik moet doen dus word ik maar stewardess, kan ik een beetje reizen en wat van de wereld zien' of heb ik het nu verkeerd begrepen? Ik zie namelijk nergens een andere motivatie staan, als je met zo'n instelling überhaupt wil solliciteren, kom je er niet. Als stewardess zijnde moet je zeker in deze tijd je heel erg goed kunnen presenteren.

Open your eyes, ik ben bijna klaar met mijn niveau 4 diploma, loop nu stage en ben daar bijna mee klaar. Ik heb tijdens mijn opleiding op de grond meerdere stages volbracht.

Ik erger me kapot aan collega's die er eigenlijk geen zin meer in hebben. Als stewardess moet je het namelijk leuk vinden om voor anderen te zorgen, je moet kordaat kunnen handelen in geval van (ernstige)nood, je moet behulpzaam zijn, vriendelijkheid aan top (ook in lastige situaties) en zo kan ik nog wel even doorgaan.... Je bent naast stewardess ook nog politieagent, psycholoog, brandweerman, verpleegkundige enz enz enz.

Ben je niet gewend aan een dienstverlenend beroep? Of heb je geen zin in zeik passagiers? Dan kom je er niet.

Houd je ervan om anderen mensen het naar het zin te maken? Ook als deze mensen vaak vervelend tegen je doen? Denk je dat je de werkdruk aankunt? Denk je dat het je lukt om een onwijs zware ini goed af te sluiten zodat je misschien mag gaan vliegen? Denk jij dat jij in staat bent om in geval van nood alle passagiers binnen het aantal seconden uit het vliegtuig te krijgen?

Dan moet je het zeker doen.

Sorry voor mijn negatieve reactie, maar dit is de (kei)harde waarheid.

Overigens ben ik heel erg blij dat ik dit beroep heb gekozen, ik vind het alleen zo heel erg jammer dat er weinig motiverende studenten waren op mijn opleiding en ik dacht dat het tijdens mijn stage beter zou zijn, maar helaas het mocht niet zo zijn (dit zal wel vaker gebeuren, ook in andere beroepen).
Ik ken op dit moment iemand die voor Brussels vliegt en die slaapt gewoon in 4 sterrenhotels in 1 persoonskamers. Bij long distance slaapt ie vaak 2 nachten op locatie. Binnen Europa is uiteraard minder boeiend. Het betaalt overigens slecht.
Wat je aan aparte talen hebt als je voor 'n Nederlandse maatschappij gaat werken zou ik niet weten. Als je maar engels, duits en frans spreekt kom je wel in aanmerking.
Natuurlijk wordt er in minstens 4* overnacht en krijg je een eigen kamer.

Het betaalt in eerste instantie idd niet zo goed. Maar als je echt de ladder op klimt, dan kun je als purser zelfs een bedrag in de 6 cijfers gaan verdienen.
Spaans is ook belangrijk.
Nou, niet als purser bij Brussels hoor...
Ook niet bij KLM hoor, na 23 jaar is het max 5500e per maand.
@hoelahoeper. Leuk zo'n speciale stewardessenopleiding maar als je klaar bent moet je alsnog gewoon solliciteren en áls je wordt aangenomen ga je voor een paar jaar op de wachtlijst.

Ik heb weleens een tijdje meegelezen op het stewardessentopic hier en sommigen staan volgens mij al heel lang op de wachtlijst.
quote:kerstklok schreef op dinsdag 18 juni 2013 21:17 @hoelahoeper. Leuk zo'n speciale stewardessenopleiding maar als je klaar bent moet je alsnog gewoon solliciteren en áls je wordt aangenomen ga je voor een paar jaar op de wachtlijst.

Ik heb weleens een tijdje meegelezen op het stewardessentopic hier en sommigen staan volgens mij al heel lang op de wachtlijst.

Ja dat klopt, de opleiding is erg leuk! Er wordt veel aandacht besteed aan je persoonlijke ontwikkeling, talen en stages.

Ik heb oa bij KLM stage gelopen, in het buitenland gewoond (en zo ook aan mijn moderne vreemde talen kunnen werken) en ben getraind met codecco en andere systemen.

Dit zijn (HELAAS!!!) geen eisen om aangenomen te worden bij een luchtvaartmaatschappij/afhandelaar.

Je komt net als alle anderen die niet mijn opleiding hebben gevolgd op de stapel, dat staat mij ook heel erg tegen. Vandaar ook mijn reactie over dat ik me erger aan mensen die het wel leuk lijkt om het even te doen.

Mijn instelling is: als je iets wilt, kom je er wel en is het niet rechtstreeks, danwel via een omweg!
Zover ik weet is er een opname stop bij KLM, 2 jaar terug daar gesolliciteerd, en de eerste ronde doorgekomen, daarna een jaar op de wachtlijst en toen een bericht dat het niet meer doorging. Er zijn toen ook veel mensen de 2e ronde doorgekomen die ook nog steeds op de wachtlijst staan.

Dus ja, super leuk, maar eer je aan het werk gaat (als je al word aangenomen als er vacatures zijn) reken daar nog maar 3 tot 4 jaar bij vanaf nu...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven