Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met opleiding

03-06-2014 17:35 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar ben ik niet door het eerste jaar van mijn opleiding heen gekomen, ik vond het niet leuk maar ook zeker de overstap van mbo naar hbo viel mij zwaar.

Dit jaar toch weer opnieuw met dezelfde opleiding begonnen, want ik wilde toch verder leren.

Begin het jaar ging het dan ook erg goed, cijfers waren goed en ik leek de motivatie om door te gaan gevonden te hebben.

Nu nadert het einde van het eerste jaar, ik heb niet genoeg punten om door te gaan, maar eigenlijk wil ik dat ook helemaal niet meer. Het is niet mijn ding.

Nu heb ik voor mijzelf de knoop allang door gehakt, maar mijn ouders staan totaal niet achter mijn beslissing en willen dat ik door ga tot het einde van het schooljaar, om te kijken wat er te halen valt.

Ik vind het erg moeilijk om te zeggen dat het van mij niet meer hoeft en hen duidelijk maken hoe ik me erbij voel.

Ik doe nu alsof ik er nog voor ga, maar eigenlijk is daar niks van waar...
Het is nog 6 weken?
Dus als ik het goed begrijp heb je een afgeronde MBO-opleiding? Als ik jou was zou ik gewoon eerlijk zijn tegen mijn ouders. Je hebt het geprobeerd (2x zelfs), en het is 'm niet geworden. Helaas, maar gelukkig is het niet het einde van de wereld.
Is het aantal behaalde punten niet hartstikke belangrijk voor de financiering van je opleiding?

In dat geval lijkt me toch dat de motivatie er moet komen, want anders doe je jezelf flink tekort en zul je nog veel langer aan blijven lopen tegen de gevolgen hiervan.
Bedenk goed wat je nu gaat doen. Want nu heb je een schuld omdat je geen diploma gaat halen, tenzij je een andere hbo opleiding gaat doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik doe deze opleiding in deeltijd, hiernaast werk ik nog. Ik betaal de opleiding zelf en heb dan ook geen recht op studiefinanciering.
Zou je nog genoeg punten kunnen halen om door te gaan als je echt alles op alles zet?

Je zou bij je studiebegeleider/mentor kunnen informeren wat de mogelijkheden zijn op het gebied van herkansingen.

Maar dan moet je er zelf wel volledig achterstaan, anders word het wel heel moeilijk om het op te brengen.

Als je echt niet meer wil kun je er beter mee stoppen, je zit op het HBO dus ik neem aan dat je oud genoeg bent om dergelijke beslissingen zelf te nemen.

Weet je al een beetje wat je verder wilt doen?

je ouders zullen zich misschien minder zorgen maken als je al een plan B hebt klaarliggen.
Hoe oud ben je? Je ouders willen dat je verder gaat, is dat niet iets wat je zelf beslist? Je betaalt de opleiding zelf, dus neem je toch ook zelf de beslissing om te stoppen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het is nu wel vlak voor het einde van het jaar. Heb je nog interessante vakken, docenten waar je nog iets van wil leren, groepsopdrachten, projecten/opdrachten die je op je werk zou uitwerken etc, waar je nog wat motivatie voor kan vinden.

Alles laten vallen, incl groepsopdrachten zo vlak voor het einde van het schooljaar zou niet zo goed bij mij passen.
Als je nu nog even alles op alles zet, dan heb je in elk geval je P. Dat is meer dan niets. En bovendien kun je die wellicht gebruiken voor vrijstellingen in een eventuele volgende opleiding. Is toch zonde om het hele jaar verloren te laten gaan voor die paar weken? Ik ben het met je ouders eens, probeer in elk geval die P binnen te halen. Dan is niet je hele jaar verloren!
Heb je een mbo opleiding waarmee je goede baanvooruitzichten hebt?
Je hebt je keuze gemaakt en je wil nu stoppen. Alleen jij kan die keuze maken. Nu zal je het moeten vertellen aan je ouders. Waarom zie je daar eigenlijk tegenop?

Misschien wel iets om nog over na te denken: als je nog even doorgaat voor je p blijven je cijfers geldig en kan je na heelveel jaar beslissen door te studeren. Haal je geen p zijn cijfers vaak maar een paar jaar geldig. Maar goed, de keuze is aan jou.
Ik vind eigenlijk dat je pas moet stoppen als je een back-up plan hebt. Dat kan zijn een nieuwe studie, werken totdat je misschien een andere studie bedacht hebt of gewoon beginnen met werken. Maar ga niet niets doen, want dan zijn je ouders het natuurlijk niet eens met de beslissing om te stoppen. Als je laat zien dat je überhaupt een plan hebt zijn ze denk ik eerder geneigd om je keuze te accepteren.
Is er nog een kans dat je genoeg punten haalt? Of ben je eigenlijk al te laat? Zo ja, dan zou ik nog even die paar weken doorbijten en dan ben je er vanaf.

Maak je niet te veel zorgen om je ouders, het is jouw leven en het zijn jouw keuzes. Als zij de opleiding hadden betaald is het misschien iets anders, maar dat doe je begrijp ik ook helemaal zelf.

Als je het nu nog haalt heb je nog de zomer om te bedenken of je wel of niet door wil gaan.
Oh je ouders betalen niet lees ik. Wat maakt het dan uit wat je ouders ervan vinden? Trek je eigen plan, dan draaien je ouders vanzelf mee hoor. Ze moeten wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven