Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met stage?

17-05-2015 14:19 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een maand geleden ben ik begonnen met een stage bij een bekende nederlandse bank. Ik raakte de afgelopen tijd een beetje in de stress wegens een totaal gebrek aan relevante werkervaring op mijn CV. Vanaf mijn 14e heb ik altijd veel gewerkt in supermarkten en horeca, maar aan studiegerelateerde werkervaring ontbrak het totaal op mijn CV.

Ik was dan ook blij toen ik begin maart werd aangenomen voor deze stage, maar inmiddels is de twijfel behoorlijk toegeslagen. Die twijfel zit allereerst hierin dat ik mijzelf een beetje bedrogen voel wat betreft de inhoud van de stage. Ik besef mij dat je als stagiair onderaan in de keten komt te werken, maar de daadwerkelijke werkzaamheden wijken totaal af van wat in de vacature is omschreven. Volgens de vacature kon ik op diverse afdelingen ervaring op doen, maar feitelijk blijkt dat ik voornamelijk ingezet ga worden voor werk dat eigenlijk gewoon callcenter/administratief van aard is. De eerste maand ben ik gekoppeld aan een senior medewerker om te leren werken met de systemen, maar vanaf komende week moet ik dus telefoondienst gaan draaien en heb ik wel gemerkt dat ik vooral een goedkope kracht ben om inkomende telefoon op te nemen, en ik heb het oudere personeel ook al veel horen klagen over dat ze zo vaak telefoon moeten opnemen omdat de telefoon ''overstroomt''. Ik ben er dus kennelijk om als goedkope kracht die telefoon overstroom te beperken.

Vorige week heb ik aan mijn leidinggevende gevraagd wat het perspectief is voor het restant van mijn stage, en van kennismaking met de andere afdelingen (die wel aan mijn studie gerelateerd zijn) blijkt geen sprake ; Dat kost ze allemaal te veel belasting op hun personeel, ik ben er de eerste stagedag even langs geleid, maar ik hoef verder niet te verwachten dat ik er nog iets mee te maken zal krijgen, terwijl in de vacature wel werd gesteld dat ik ervaring op zou kunnen doen binnen de meer inhoudelijke afdelingen in plaats van op de telefoon afdeling om het zo maar te zeggen.

Als ik verder niets anders te doen zou hebben, had ik er minder problemen mee gehad, maar ik ben eigenlijk bijna afgestudeerd nu, op mijn scriptie na. Tijdens het sollicitatiegesprek heb ik aangegeven dat ik vier dage stage zou willen lopen om zo meer tijd te krijgen voor mijn scriptie. Toen kon alles, nu kan opeens niets meer, en moet ik gewoon vijf dagen in de week komen. Ik merk dat mijn scriptie blijft liggen, wat ik eigenlijk bij nader inzien vervelender vind dan ik had gedacht, met name omdat ik niet het gevoel heb dat deze stage bijdraagt aan mijn ontwikkeling.

Niet denigrerend bedoeld, maar het valt me op dat mijn collega's vrijwel alleen bestaat uit mensen die al decennia bij het bedrijf werken en vrijwel allemaal een mbo achtergrond hebben. Het is niet dat ik in de illusie verkeer dat ik niets van deze mensen zou kunnen leren, maar ze hebben allemaal wel een beetje een instelling dat ze eigenlijk niet gestoord willen worden in hun werk. De overige stagiairs zijn eigenlijk ook allemaal hbo'ers die verplicht voor hun studie stagen moeten lopen omdat ze anders niet kunnen afstuderen. Een stage is voor mij niet verplicht, en ik zie het er nu ook van komen dat mijn afstuderen door deze stage enkele maanden vertraging op gaat lopen, wat mij vanaf september ook aardig geld gaat kosten, omdat het leensysteem dan in gaat. Het is absoluut niet zo dat ik denk dat een hbo stage voor mij niet van toegevoegde waarde is, maar voor hen is er in hun opleiding qua tijd en studiepunten rekening gehouden / roostervrij gemaakt voor het lopen van een stage, terwijl bij mij alles op de studie doorgaat, en ik dus een hoop mis of vertraging oploop.

Ik weet nu dus niet zo goed waar ik goed aan doe. Als ik dit nog tot en met half september, zoals mijn contract vraagt, blijf doen, dan loop ik sowieso een paar maanden vertraging op wat betreft afstuderen. Ik vraag me af of deze stage dat waard is. Anderzijds heb ik wel lang verlangd naar ''gewoon fulltime werken'', omdat ik me slecht en nutteloos voelde omdat ik anders zo vaak thuis zat. Inmiddels weet ik niet wat nu beter is. Ik merk eerlijk gezegd dat ik toch wel een beetje overgekwalificeerd ben voor deze stage, bijvoorbeeld als mijn senior iets voor mij aan het typen is wat weer vol met spelfouten staat en met bedrijfsnamen als KPMG waar ze dan na 30 jaar dienst nog nooit van gehoord hebben, en dit in het systeem invoeren als KPNC bijvoorbeeld. Niet verschrikkelijk verder ofzo, maar ik vraag me steeds vaker af waar ik nu mee bezig ben. Dit is ook niet echt goed voor mijn motivatie, merk ik...

Ik vraag me nu toch een beetje af wat jullie hier van vinden. Ik heb het er al met ouders/vriendinnen over gehad, en zij vinden het een beetje klinken alsof ik inderdaad als goedkope kracht ge/misbruikt word om de rest van het team een beetje de rotklusjes uit handen te nemen. Toch hoor ik hier ook graag wat jullie er van vinden. Ik weet namelijk ook dat je van een stage ook niet altijd te veel moet verwachten, en je ook niet kunt verwachten dat zo'n bedrijf je meteen op allerlei plekken inzet waar de leukste werkzaamheden zich bevinden.

Ik zou graag wat feedback van jullie krijgen hierover...
Daarnaast vraag ik mij ook af wat een eventuele contractbreuk voor nadelige gevolgen met zich mee kan brengen? Ze zullen er niet blij mee zijn omdat ze wel werktijd hebben geïnvesteerd om mij kennis te laten maken met hun systemen. Ik besef dat ik natuurlijk geen stageverklaring zal krijgen en de kans groot is dat ik ook geen stagevergoeding zal ontvangen over de dagen die ik de komende week(en) nog zal gaan werken, mocht ik bijvoorbeeld over drie weken stoppen...
Als je stage loopt heb je toch ook een stagebegeleider? Leerdoelen? Regelmatig evaluatiegesprekken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zou gewoon per direct stoppen. Je wordt voor 'n stage toch niet echt betaald en ze hebben je voorgelogen over je werkzaamheden.
Shoot first, ask questions later!
quote:himalaya schreef op 17 mei 2015 @ 14:24:

Als je stage loopt heb je toch ook een stagebegeleider? Leerdoelen? Regelmatig evaluatiegesprekken?Dat geldt allemaal niet. Het is wel zo dat de teamleider ook mijn stagebegeleider is, maar ik heb verder geen opdracht van mijn studie uit of op stage of iets dergelijks. Het is gewoon een meewerkstage. De teamleider loopt eens per dag even langs om te vragen hoe het gaat. Het is een hele aardige man verder, maar hij komt op mij vooral een beetje ongeduldig over met betrekking tot wanneer ik eindelijk ver genoeg ben om achter de telefoon plaats te nemen.
Ik zou het nogmaals aankaarten. Ik zou duidelijk aangeven waarom je stage wilt lopen en dat het nu niet overeenkomt met de gemaakte afspraken. Als ze je dan nog niet tegemoet willen komen, dan zou ik stoppen.
Wat een teleurstelling voor je, trouwens. :(
quote:redbuIIetje schreef op 17 mei 2015 @ 14:26:

Zou gewoon per direct stoppen. Je wordt voor 'n stage toch niet echt betaald en ze hebben je voorgelogen over je werkzaamheden.

De stagevergoeding is dan weer een van de weinige dingen die ik wel goed geregeld vind. Bij lange na natuurlijk geen ''echt'' salaris, maar 510 euro is meer dan redelijk wat ik zo van mijn omgeving hoor.

Geld is sowieso op korte termijn niet het probleem overigens, ik heb weinig kosten, woon momenteel in het huis van mijn oma en eet veel bij familie/vriendinnen en heb nauwelijks vaste kosten. Verder denk ik er eigenlijk een beetje hetzelfde over.

In mijn onderbuikgevoel voelt het echter ook een beetje zwak om op te zeggen, en ik merk dat ik me erg bezig houd met wat mijn omgeving ervan zou vinden.
Ik heb ook in zo'n soort situatie gezeten, waarbij ik gebruik werd als goedkope opvulling en niet echt iets leerde, terwijl ik tegelijkertijd voor mijn studie nog veel moest doen. Ik heb doorgezet tot het einde en heb er spijt van dat ik niet eerder ben gestopt. Ik raad je aan om voor jezelf te kiezen en te stoppen. Je zou gewoon kunnen zeggen hoe het zit: dat je werkzaamheden niet zijn zoals ze je van tevoren zijn gezegd. Ga niet nog 4 maanden geestdodend werk zitten doen waar je professioneel niks mee hebt om 'het bedrijf te leren kennen', terwijl je dringendere dingen te doen heb.
Stel dat je blijft en dan voor 4 dagen, kun je dan na het afronden van je scriptie intern verder komen? Dan zou ik toch nog even blij en zitten. Goed voor je netwerk en voor je CV. Wel ben dat het niet is wat je had verwacht, maar zie het als investering in een leuke toekomstige baan.
Ik vind dat je je niet zo nederig hoeft op te stellen hoor. Je bent een bijna afgestudeerde wo'er die doodleuk aan de telefoon wordt gezet. Ik heb zelf ook een tijdje telefoonwerk gedaan, en het mag dan misschien leuk staan op je CV omdat je er een bank op kunt zetten, maar mijn werk bij de Albert Heijn was nog uitdagender dan de hele dag aan een telefoon hangen. Je leert er echt helemaal niets van, althans ; of je het werk nu een week of vijf maanden doet aan die telefoon ; Je schiet er weinig mee op. Tenzij je inderdaad perspectief hebt op doorgroei binnen het bedrijf.
Niets zo erg trouwens als een HBO-stagiaire die van zichzelf vindt dat ze meer gekwalificeerd is dan de MBO'ers die het werk al jaren doen. Ik hoop dus niet dat je daar iets van laat merken. Inhoudelijk heb je zeker een punt, als de stage niets toevoegt en alleen voor studievertraging zorgt zou ik het nog één keer bespreken en anders het traject beëindigen.
quote:lisali schreef op 17 mei 2015 @ 14:29:

[...]

De stagevergoeding is dan weer een van de weinige dingen die ik wel goed geregeld vind. Bij lange na natuurlijk geen ''echt'' salaris, maar 510 euro is meer dan redelijk wat ik zo van mijn omgeving hoor.

Geld is sowieso op korte termijn niet het probleem overigens, ik heb weinig kosten, woon momenteel in het huis van mijn oma en eet veel bij familie/vriendinnen en heb nauwelijks vaste kosten. Verder denk ik er eigenlijk een beetje hetzelfde over.

In mijn onderbuikgevoel voelt het echter ook een beetje zwak om op te zeggen, en ik merk dat ik me erg bezig houd met wat mijn omgeving ervan zou vinden.

Die stagevergoeding is per maand? Dan is dat slechts 127,50 per week gebaseerd op 5 dagen werken? Dat is gewoon zwaar onderbetaald. Iets meer dan 3 euro per uur! Kun je beter iets in de horeca zoeken als je wat bij wil verdienen.

Naar je omgeving moet je niet kijken. Het is tenslotte geen verplichte stage om af te mogen studeren, dus ga eerst afstuderen en zoek dan 'n normaal betaalde job.
Shoot first, ask questions later!
quote:mona393 schreef op 17 mei 2015 @ 14:32:

Ik heb ook in zo'n soort situatie gezeten, waarbij ik gebruik werd als goedkope opvulling en niet echt iets leerde, terwijl ik tegelijkertijd voor mijn studie nog veel moest doen. Ik heb doorgezet tot het einde en heb er spijt van dat ik niet eerder ben gestopt. Ik raad je aan om voor jezelf te kiezen en te stoppen. Je zou gewoon kunnen zeggen hoe het zit: dat je werkzaamheden niet zijn zoals ze je van tevoren zijn gezegd. Ga niet nog 4 maanden geestdodend werk zitten doen waar je professioneel niks mee hebt om 'het bedrijf te leren kennen', terwijl je dringendere dingen te doen heb.Bij deze bank werken ze net zoals bij alle andere grote bedrijven tegenwoordig met traineeships ; De enige manier om echt door te stromen naar ''hogere'' functies is via dat traineeship. Als gewoon kantoorslaafje blijf je, zoals ik nu ook zie aan al mijn directe collega's, gewoon keurig netjes op de afdeling waar je nu zit. Misschien dat je na een tijdje geen telefoon meer hoeft te doen of iets dergelijks, maar mijn ambitie ligt sowieso niet bij dit werk.
Wat vervelend voor je.

Raar dat het een 'meeloopstage' is. Ik zou me daarbij ook vreselijk voelen en al helemaal als je dan het gevoel krijgt dat je eigenlijk teveel bent. Ik zou goed afwegen wat de kosten en baten zijn en vervolgens mijn gevoel volgen. Sterkte.
Dat MBO verhaal had ik als ik jou was, weggelaten, maar ik zou gewoon volgende week stoppen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Bij mij zou de scriptie voor gaan. Je zit daar voor jezelf, niet voor de bank. Ik zou komende week een gesprek aangaan met de teamleider en dit zo zeggen ( dat je scriptie vertraging gaat oplopen bij 5 dagen per week werken, en dat je 3 of 4 dagen wilt komen, scriptie gaat voor!!), laat hem maar met oplossing komen. Blijft hij bij 5 dagen dan stoppen met stage.

Overigens staat elke werkervaring, ook telefoniste goed op je cv. Je leert zo omgaan met leidinggevenden en collega's , ook al is het werk inhoudelijk niet van universiteitniveau, en het kan goed zijn voor je netwerk. Het kan ook schelen om voor jezelf op papier te zetten wat jij als leerdoelen wilt bereiken deze stage.
never a failure, always a lesson
quote:MinkeDeWit schreef op 17 mei 2015 @ 14:39:

Niets zo erg trouwens als een HBO-stagiaire die van zichzelf vindt dat ze meer gekwalificeerd is dan de MBO'ers die het werk al jaren doen. Ik hoop dus niet dat je daar iets van laat merken. Inhoudelijk heb je zeker een punt, als de stage niets toevoegt en alleen voor studievertraging zorgt zou ik het nog één keer bespreken en anders het traject beëindigen.Zo ben ik echt totaal niet, ik zie het eerder als een obstructie om op te zeggen, omdat ik niet mijn collega's voor het hoofd wil stoten. (al zal het mijn collega's weinig uitmaken denk ik)
quote:redbuIIetje schreef op 17 mei 2015 @ 14:39:

[...]

Die stagevergoeding is per maand? Dan is dat slechts 127,50 per week gebaseerd op 5 dagen werken? Dat is gewoon zwaar onderbetaald. Iets meer dan 3 euro per uur! Kun je beter iets in de horeca zoeken als je wat bij wil verdienen.

Naar je omgeving moet je niet kijken. Het is tenslotte geen verplichte stage om af te mogen studeren, dus ga eerst afstuderen en zoek dan 'n normaal betaalde job.

Per maand inderdaad, het is natuurlijk alsnog weinig, maar ik hoor ook vaak van studiegenoten / mijn nichtje die stage loopt als verpleegkundige, die maar 350 ofzo verdienen. Teruggerekend naar uurloon blijft het inderdaad drie keer niks.

Blijft wel dat mijn CV best deze impuls kan gebruiken. Vinden jullie dat ik het op mijn cv zou mogen zetten als ik dit werk 2 maanden fulltime heb gedaan, of zou dat raar zijn als ik de stage niet af maak?
Lastige situatie TO. Hoeveel toegevoegde waarde gaat die stage hebben op je CV straks? Vooral omdat stage niet verplicht is, kan ik me voorstellen dat je CV een stuk positiever wordt op het moment dat je een stage hebt gedaan bij een grote bank. Tot september is wel erg lang, zou je de termijn niet iets in kunnen korten? In overleg natuurlijk. Ik zou een gesprek aan gaan en stellen dat dit niet de afspraak was, je maar vier dagen kan stage lopen. Ik denk dat het wel goed is om die stage af te maken!

Succes!
quote:fireandice schreef op 17 mei 2015 @ 14:46:

Bij mij zou de scriptie voor gaan. Je zit daar voor jezelf, niet voor de bank. Ik zou komende week een gesprek aangaan met de teamleider en dit zo zeggen ( dat je scriptie vertraging gaat oplopen bij 5 dagen per week werken, en dat je 3 of 4 dagen wilt komen, scriptie gaat voor!!), laat hem maar met oplossing komen. Blijft hij bij 5 dagen dan stoppen met stage.

Overigens staat elke werkervaring, ook telefoniste goed op je cv. Je leert zo omgaan met leidinggevenden en collega's , ook al is het werk inhoudelijk niet van universiteitniveau, en het kan goed zijn voor je netwerk. Het kan ook schelen om voor jezelf op papier te zetten wat jij als leerdoelen wilt bereiken deze stage.

Eigenlijk was een van mijn voornaamste doelen met deze stage meer psychologisch van aard, ik wilde me gewoon weer een volwaardig mens voelen die nuttig is in de maatschappij. Te lang weinig gedaan/maar 20 uur per week gewerkt, te vaak thuis achter mijn computer terwijl leeftijdsgenoten gingen werken. Ik merk echter dat deze stage er niet echt voor zorgt dat ik me daadwerkelijk beter over mijzelf voel. Ik heb in ieder geval al geleerd dat fulltime werken niet per definitie zaligmakend hoeft te zijn en dat je heus niet minderwaardig bent als je ''alleen nog maar'' studeert.

Het is wel zo dat ik voor deze stage al in een soort callcenter werkte, waar ik juist voor deze stage weg ben gegaan. Ik baal daarom eigenlijk best wel dat ik nu vergelijkend werk doe, maar dan voor een kwart van het salaris.
quote:prima_donna schreef op 17 mei 2015 @ 14:54:

Lastige situatie TO. Hoeveel toegevoegde waarde gaat die stage hebben op je CV straks? Vooral omdat stage niet verplicht is, kan ik me voorstellen dat je CV een stuk positiever wordt op het moment dat je een stage hebt gedaan bij een grote bank. Tot september is wel erg lang, zou je de termijn niet iets in kunnen korten? In overleg natuurlijk. Ik zou een gesprek aan gaan en stellen dat dit niet de afspraak was, je maar vier dagen kan stage lopen. Ik denk dat het wel goed is om die stage af te maken!

Succes!

Dankje!

Tja de toegevoegde waarde.. De functienaam van de stage klinkt zoals wel vaak spannender dan het werk, dus wat geldt voor mijn toekomstige werkgever: wat ik daadwerkelijk heb gedaan, of hoe het op mijn CV staat? Ik vind zelf overigens dat ik het ook best op mijn CV mag zetten, ook al maak ik de stage niet af. Ik zit nu al over de maand, en wil het sowieso nog wel even aankijken, dus ik zal sowieso de twee maanden fulltime op deze stage wel halen. Ik vind het dan zonde als ik het niet op mijn CV zou kunnen zetten. Of is dat onzin om toch op mijn CV te zetten?
net begonnen en nu al jezelf beter vinden dan je leidinggevende...
quote:redbuIIetje schreef op 17 mei 2015 @ 14:39:

[...]

Naar je omgeving moet je niet kijken. Het is tenslotte geen verplichte stage om af te mogen studeren, dus ga eerst afstuderen en zoek dan 'n normaal betaalde job.het is stage
quote:prima_donna schreef op 17 mei 2015 @ 14:54:

Succes!Dit. Zonder stage kom je echt nergens aan de bak tegenwoordig. Het interesseert mensen echt geen reet wat je op die stage hebt geleerd, al heb je een hele afdeling gerund, je blijft een starter. Tenzij je op korte termijn een andere stage kunt vinden is dit broodnodige werkervaring voor je.

Als dit je master is geldt het leenstelsel vanaf september 2015 niet voor jou, omdat je een zittende student bent.

Verder: tja alle begin is klotig. Ik heb ook stage gelopen en ik mocht gelukkig wel ook leuke en leerzame dingen doen, maar alle rotklusjes komen op de schouders van de Benjamin. Zo is het nu eenmaal. Zo is het straks in een startersfunctie ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven