Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met werken, zonder tussentijds opzeg. Hoe aanpakken?

18-11-2019 08:51 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb al eens eerder een topic geopend over werk en studie en ik heb uiteindelijk besloten om toch te stoppen met werken en me te focussen op mijn studie zodat ik zonder vertragingen mijn diploma kan behalen. Eerlijk gezegd heb ik het daar ook totaal niet naar m’n zin. Ik voel me elke dag zo slecht en tel de uren af tot ik weer naar huis kan. Af en toe krijg ik zelfs hartkloppingen en een zenuwachtig gevoel als ik naar werk moet of er zelfs aan denk.

Ik heb nu aangegeven op m’n werk dat ik wil stoppen ivm focussen op studie, echter heb ik een jaarcontract dat niet tussentijds opzegbaar is (er staat niets over in het contract). Stom van mij dat ik hier in het begin weinig aandacht aan heb besteed. Mijn werkgever wilt mij houden aan het termijn van het contract dus moet ik gedwongen blijven tot het afloopt. Nu gaf ik aan of we onderling niet iets konden overeenkomen.. maar dat is enkel een optie mochten ze een vervanger vinden.

Ik weet dus niet wat ik moet doen nu.. het is voor mij echt niet uit te houden om tot het einde te blijven. Het voelt gewoon niet goed..
libe schreef:
18-11-2019 09:06
[...]
Dat is natuurlijk geen optie. Je gaat je niet ziek melden als je niet ziek bent.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-11-2019 11:21
Reden: Quote verwijderd
53.73% gewijzigd
libe schreef:
18-11-2019 09:06
[...]
Ja top idee. Dan heeft je baas helemaal iets om mee terug te gaan naar de arbo en advocaat en later misschien wel het UWV.

Wat een wijs advies. :-D :-D
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-11-2019 11:22
Reden: Quote verwijderd
44.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje TO, dit is k*t zeg, sterkte ermee dan maar... Toch maar uitzingen?
Zo leer je belangrijke levenslessen.

Lees wat je tekent en soms moet je dingen doen die niet zo leuk zijn als gevolg.

Hoe lang moet je dan nog en hoeveel uur gaat het om?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-11-2019 09:19
Zo leer je belangrijke levenslessen.

Lees wat je tekent en soms moet je dingen doen die niet zo leuk zijn als gevolg.

Hoe lang moet je dan nog en hoeveel uur gaat het om?
Inderdaad, helaas is dat zo.

Ik werk 24u en moet nog 5 maanden
Alle reacties Link kopieren
libe schreef:
18-11-2019 09:06
[...]
Meen je dit? Je tekent zelf toch echt vrijwillig je contract. Dat je er nu pas achterkomt dat je er niet onder uit komt mits dit in je contract is opgenomen is gewoon dom.

Dus natuurlijk meld je je niet ziek, dat is overigens ook erg slecht advies.

Dus aan TO praat met je werkgever en kijk wat er verder mogelijk is en wat jij kan doen om te helpen met zoeken naar een vervanger. En anders werk je je contract uit.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-11-2019 11:22
Reden: Quote verwijderd
26.75% gewijzigd
To, tijd om open kaart te spelen op je werk. Je hebt er niets meer te verliezen toch? Als jij je slecht voelt door je werk moet je dát aanvoeren als argument om samen tot een beëindiging van je arbeidsovereenkomst te komen. Een werkgever heeft weinig aan een gedemotiveerde werknemer, maar eentje die dreigt uit te vallen is nog een veel groter risico.

(Helaas heb je inmiddels de schijn wat tegen omdat je al hebt aangeven dat je meer tijd wilt voor je studie.)
Alle reacties Link kopieren
monicageller schreef:
18-11-2019 09:10
Dit heb ik allemaal aangegeven. En idd ik wist het dus ook niet. Ik ging uit van een maand opzegtermijn zoals het standaard altijd hoort te zijn. Ik moet nog 5 maanden..
Je ging ervan uit?
Lees jij nooit papieren voordat je ze tekent?

Wat ontzettend dom!

Een contract is een bindende overeenkomst
Een contract waarvan van beide partijen wordt verwacht ze weten wat er in staat.

Als je een KPN, een Ziggo een energie contract of een mobiel telefoon abonnement afsluit dien je ook gewoon de overeenkomst te voltooien

Ook als je ergens een goedkoper contract of abonnement afsluit
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
18-11-2019 09:33
Je ging ervan uit?
Lees jij nooit papieren voordat je ze tekent?

Wat ontzettend dom!

Een contract is een bindende overeenkomst
Een contract waarvan van beide partijen wordt verwacht ze weten wat er in staat.

Als je een KPN, een Ziggo een energie contract of een mobiel telefoon abonnement afsluit dien je ook gewoon de overeenkomst te voltooien

Ook als je ergens een goedkoper contract of abonnement afsluit
Dat is niet altijd zo, maar oké. Jij beledigt mensen liever dan dat je ze behulpzame advies geeft. Top
Alle reacties Link kopieren
monicageller schreef:
18-11-2019 09:37
Dat is niet altijd zo, maar oké. Jij beledigt mensen liever dan dat je ze behulpzame advies geeft. Top
Ik beledig je niet.
Het is toch ook dom als je iets tekent zonder dat je het goed leest?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
18-11-2019 09:30
To, tijd om open kaart te spelen op je werk. Je hebt er niets meer te verliezen toch? Als jij je slecht voelt door je werk moet je dát aanvoeren als argument om samen tot een beëindiging van je arbeidsovereenkomst te komen. Een werkgever heeft weinig aan een gedemotiveerde werknemer, maar eentje die dreigt uit te vallen is nog een veel groter risico.

(Helaas heb je inmiddels de schijn wat tegen omdat je al hebt aangeven dat je meer tijd wilt voor je studie.)
Ja precies, heb spijt dat ik dat niet meteen had aangehaald. Misschien dat ik ook actief naar een vervanger ga zoeken zodat ik eerder weg kan
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
18-11-2019 09:40
Ik beledig je niet.
Het is toch ook dom als je iets tekent zonder dat je het goed leest?
Ik heb het contract gelezen voordat ik het heb getekend. Tot zover mijn kennis toen reikte wist ik dat een opzegtermijn niet persé vermeld hoeft te zijn in een contract om er een te hebben. Dus heb ik dat ook niet uitgezocht. Het leek mij ook onlogisch dat er geen opzegmogelijkheid zou zijn vandaar..
Alle reacties Link kopieren
libe schreef:
18-11-2019 09:06
Ziek melden met een burnout. Helaas is het niet de meest nette optie, maar dan wil je baas misschien wel mee werken en het contract eerder beëindigen. (Je moet je dan overigens wel eerst beter melden, anders kan hij niet opzeggen). Jammer dat het niet anders kan. Je kunt ook eerst met je baas gaan praten en zeggen dat je je ziek meldt als hij niet mee werkt.
Meen je dit nou echt?
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd wist ik dat ook niet, dat je bij een jaarcontract het jaar ook vol dient te maken.

Hier op het werk ook mensen met een half jaar of jaarcontract, die tijdens het contract wegggaan

Maar ik neem aan dat er dan een gesprek is geweest en mijn werkgever ze gewoon laat gaan

Dus: ga het gesprek aan en wees eerlijk. Met meer tijd willen besteden aan je studie is helemaal niks mis
Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever je houdt aan je contract, wat heb je aan een werknemer die niet meer gemotiveerd is?

Je ziekmelden slaat nergens op
In de OP schrijf je dat je eerder kunt stoppen als ze een vervanger vinden. Dat is toch hartstikke positief en netjes van je werkgever? Heb je hem/haar hier al voor bedankt en aangegeven dat je graag van deze mogelijkheid gebruik maakt? Dan kan je werkgever een vacature uitzetten. Dat vergroot de kans dat er een vervanger gevonden wordt aanzienlijk, lijkt me.
Summerdance schreef:
18-11-2019 09:40
Ik beledig je niet.
Het is toch ook dom als je iets tekent zonder dat je het goed leest?
.
Of dit zijn dingen die je leert door je neus te stoten.TO studeert nog, dus ik neem aan dat ze een stuk jonger is dan jij (of ik). Dit zal haar geen tweede keer overkomen.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
18-11-2019 09:48
.
Of dit zijn dingen die je leert door je neus te stoten.TO studeert nog, dus ik neem aan dat ze een stuk jonger is dan jij (of ik). Dit zal haar geen tweede keer overkomen.
Ik ben 30, heb een paar tijdelijke contracten gehad maar ik wist het ook niet!
Eerlijk gezegd vind ik het onbegrijpelijk dat dit misverstand nog steeds bestaat, zeker als je al een tijdje meeleest op dit forum. Bij elke vraag hierover wordt gemeld dat een tijdelijk contract in principe niet tussentijds opzegbaar is. En op internet staat dit ook overal. Bij een contract moet je nooit ergens van uitgaan. Wat er staat, dat is het, niets meer, niets minder.
gifgroen schreef:
18-11-2019 09:46
In de OP schrijf je dat je eerder kunt stoppen als ze een vervanger vinden. Dat is toch hartstikke positief en netjes van je werkgever? Heb je hem/haar hier al voor bedankt en aangegeven dat je graag van deze mogelijkheid gebruik maakt? Dan kan je werkgever een vacature uitzetten. Dat vergroot de kans dat er een vervanger gevonden wordt aanzienlijk, lijkt me.
Hoezo moet ze haar werkgever daarvoor bedanken?
Alle reacties Link kopieren
Kies voor de professionele opstelling. Ga in gesprek met je baas over wat je nodig hebt om die 5 mnd goed en gezond af te kunnen ronden. Wellicht kan hij je met een aantal zaken tegemoet komen om te voorkomen dat je uitvalt.
Alle reacties Link kopieren
libe schreef:
18-11-2019 09:06
Ziek melden met een burnout.

Wat een vreselijk asociaal advies zeg, gatverdamme. :pukey:
Alle reacties Link kopieren
De mensen die adviseerden om ziek te melden, geloof me ik zit echt op zo’n punt dat ik zelfs dát begin te overwegen. Echter ben ik niet zo aangelegd en zal me vreselijk schuldig voelen als ik dat onterecht zou doen. Zelfs als het terecht is voel ik me al schuldig (wat overigens een karaktertrek is waar ik helemaal niet blij mee ben). Ben veel te betrokken bij m’n werk waarbij ik ook constant denk wat er allemaal gebeurd als ik er niet ben en of het zonder mij allemaal wel gaat. Dit is dus ook iets wat me erg hindert bij m’n studie. Ik kan me niet 100% ervoor geven en dat vind ik dan best wel storend..
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel, je hebt twee smaken bij contracten voor bepaalde tijd: met en zonder tussentijds opzegbeding.
Heb je een contract getekend zonder tussentijds opzegbeding, dan heb je pech. Wettelijk is inderdaad geregeld dat als je toch weg wilt en je werkgever wil het niet, je het loon over de resterende termijn verschuldigd bent.

Ga met je werkgever in overleg, die zit waarschijnlijk niet op een niet-gemotiveerde medewerker te wachten en wil je misschien tegemoet komen.

Zoek zelf een vervanger en probeer met dat argument onder je contract uit te komen.

En anders moet je je tijd helaas uitzitten of afkopen.
Alle reacties Link kopieren
monicageller schreef:
18-11-2019 10:43
De mensen die adviseerden om ziek te melden, geloof me ik zit echt op zo’n punt dat ik zelfs dát begin te overwegen. Echter ben ik niet zo aangelegd en zal me vreselijk schuldig voelen als ik dat onterecht zou doen. Zelfs als het terecht is voel ik me al schuldig (wat overigens een karaktertrek is waar ik helemaal niet blij mee ben). Ben veel te betrokken bij m’n werk waarbij ik ook constant denk wat er allemaal gebeurd als ik er niet ben en of het zonder mij allemaal wel gaat. Dit is dus ook iets wat me erg hindert bij m’n studie. Ik kan me niet 100% ervoor geven en dat vind ik dan best wel storend..
Ziek melden, veel succes, mag je dat bij de Arbodienst uitleggen. Je kunt je niet zomaar ziek melden. En als je je ziek voelt vanwege de druk zit je waarschijnlijk alsnog vast aan verplicht reïntegreren. Je werkgever zal je niet zomaar ziek laten zijn, die hebben namelijk een inspanningsverplichting.
Alle reacties Link kopieren
ja burn out en wat dan nog als ze dan wordt gecontroleerd door de bedrijfsarts en zegt dat er niks van aan is, kan ze ook in de problemen mee komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven