Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met werken, zonder tussentijds opzeg. Hoe aanpakken?

18-11-2019 08:51 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb al eens eerder een topic geopend over werk en studie en ik heb uiteindelijk besloten om toch te stoppen met werken en me te focussen op mijn studie zodat ik zonder vertragingen mijn diploma kan behalen. Eerlijk gezegd heb ik het daar ook totaal niet naar m’n zin. Ik voel me elke dag zo slecht en tel de uren af tot ik weer naar huis kan. Af en toe krijg ik zelfs hartkloppingen en een zenuwachtig gevoel als ik naar werk moet of er zelfs aan denk.

Ik heb nu aangegeven op m’n werk dat ik wil stoppen ivm focussen op studie, echter heb ik een jaarcontract dat niet tussentijds opzegbaar is (er staat niets over in het contract). Stom van mij dat ik hier in het begin weinig aandacht aan heb besteed. Mijn werkgever wilt mij houden aan het termijn van het contract dus moet ik gedwongen blijven tot het afloopt. Nu gaf ik aan of we onderling niet iets konden overeenkomen.. maar dat is enkel een optie mochten ze een vervanger vinden.

Ik weet dus niet wat ik moet doen nu.. het is voor mij echt niet uit te houden om tot het einde te blijven. Het voelt gewoon niet goed..
monicageller schreef:
18-11-2019 10:43
De mensen die adviseerden om ziek te melden, geloof me ik zit echt op zo’n punt dat ik zelfs dát begin te overwegen. Echter ben ik niet zo aangelegd en zal me vreselijk schuldig voelen als ik dat onterecht zou doen. Zelfs als het terecht is voel ik me al schuldig (wat overigens een karaktertrek is waar ik helemaal niet blij mee ben). Ben veel te betrokken bij m’n werk waarbij ik ook constant denk wat er allemaal gebeurd als ik er niet ben en of het zonder mij allemaal wel gaat. Dit is dus ook iets wat me erg hindert bij m’n studie. Ik kan me niet 100% ervoor geven en dat vind ik dan best wel storend..
Bijzonder, want als je opzegt moeten ze het ook zonder je zien te rooien. Blijkbaar valt dat verantwoordelijkheidsgevoel heel erg mee als het in je eigen belang is.

Het UWV zal ook niet zomaar accepteren dat jij ziek bent en wél die studie door kunt zetten. Dus wat schiet jij hiermee op?

Mijn tip is om het idee los te laten dat je minder goed kunt studeren met een baan van 24 uur. Op je werk denk je niet over je studie na, en tijdens het studeren niet over je werk. Juist de afwisseling bevordert de verwerking van de stof die je leert. Van 8 uur per dag boven een boek hangen gaat het niet beter in je brein zitten.
Alle reacties Link kopieren
gifgroen schreef:
18-11-2019 10:58
Het enige dat TO 'moet' is nog 5 maanden werken omdat ze dat heeft afgesproken in een arbeidscontract. Maar dat wil ze niet. Gebruik maken van het aanbod van de werkgever om te stoppen als er een vervanger is, is volgens mij de beste mogelijkheid om onder het contract uit te komen. En ik zou mijn baas bedanken dat hij me op die mogelijkheid wees en duidelijk kenbaar maken dat ik er graag gebruik van wil maken. Als jij of TO dat anders zou aanpakken; ook prima!

Ik denk niet dat de werkgever hard op zoek gaat naar een vervanger. Waarom kosten maken voor een hele sollicitatieprocedure als er iemand is om het werk te doen?
Werkgever heeft daar helemaal geen belangbij, tenzij hij erg begaan is met het welbevinden van TO. Maar die indruk heb ik niet echt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dus dat het 'aanbod' niet gezien kan worden als dat de werkgever nu hard gaat zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Bubbel° schreef:
18-11-2019 19:38
Ik denk niet dat de werkgever hard op zoek gaat naar een vervanger. Waarom kosten maken voor een hele sollicitatieprocedure als er iemand is om het werk te doen?
Werkgever heeft daar helemaal geen belangbij, tenzij hij erg begaan is met het welbevinden van TO. Maar die indruk heb ik niet echt.
Ligt natuurlijk aan de functie, maar een werkgever is soms nog verder van huis met een ongemotiveerde werknemer. Dat valt niet altijd in geld uit te drukken.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
18-11-2019 08:55
Zelfs bij een jaarcontract heb je toch gewoon een normale wettelijke opzegtermijn van een maand? Of heb ik het nu mis?
In mijn contract staat er ook niks over in maar ik kan gewoon opzeggen hoor.
Alleen afwijkende opzegtermijnen ( zoals bijvoorbeeld 2 maanden ) moeten expliciet vermeld staan.
Maar anders geldt gewoon één maand bij mijn weten.
Je hebt het dus mis, bij een contract voor bepaalde tijd kan in het contract staan dat het tussentijds niet kan worden opgezegd, van allebei de kanten niet.

Dit is wat mensen bedoelen als ze schrijven: als je het niet weet, reageer dan niet.
Wat eten we vanavond?
Heeft de werkgever ook geen opzegtermijn?
Verder: gewoon volhouden. 5 maanden is niets, zeker niet met vakantiedagen en feestdagen en een parttime werkweek.
Je hebt in die periode kerst, nieuwjaar, Pasen, waarschijnlijk nog wel wat vakantiedagen over, voor je studie heb je meestal vrij rond al die feestdagen dus als je tijdens de andere periodes je verlofdagen opneemt, dan heb je dubbel rust (want rond de feestdagen werkt er geen kip).
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
18-11-2019 20:01
Je hebt het dus mis, bij een contract voor bepaalde tijd kan in het contract staan dat het tussentijds niet kan worden opgezegd, van allebei de kanten niet.

Dit is wat mensen bedoelen als ze schrijven: als je het niet weet, reageer dan niet.
Als je even verder had gelezen, had je kunnen zien dat dit dus ook cao afhankelijk is. Dat is bij ons dus ook zo. Vandaar dat ik dit dus niet wist ( in mijn jaarcontract stond er niks over en kon je gewoon met een maand opzeggen volgens de cao, gebeurt ook regelmatig bij ons)
Verder heb ik mijn excuus al aangeboden voor mijn onwetendheid. En zal ik verder beter nadenken voor ik reageer. Ben je nu blij? Vriendelijkheid is ook een gave. Die niet iedereen beheerst.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Bubbel° schreef:
18-11-2019 19:38
Ik denk niet dat de werkgever hard op zoek gaat naar een vervanger. Waarom kosten maken voor een hele sollicitatieprocedure als er iemand is om het werk te doen?
Werkgever heeft daar helemaal geen belangbij, tenzij hij erg begaan is met het welbevinden van TO. Maar die indruk heb ik niet echt.
Die werkgever bood het zelf aan. En er moet over 5 maanden toch een vervanger zitten. En hij heeft nu een werknemer die al aangeeft het werk niet meer te zien zitten. Ik zou die werkgever slim vinden om nu een sollicitatieprocedure in gang te zetten in plaats van over 3 maanden. Maar misschien ben ik hier te naïef over; ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
gifgroen schreef:
18-11-2019 20:21
Die werkgever bood het zelf aan. En er moet over 5 maanden toch een vervanger zitten. En hij heeft nu een werknemer die al aangeeft het werk niet meer te zien zitten. Ik zou die werkgever slim vinden om nu een sollicitatieprocedure in gang te zetten in plaats van over 3 maanden. Maar misschien ben ik hier te naïef over; ik weet het niet.

Waar lees jij dat? Ik zie staan dat de werkgever akkoord is dat TO weggaat als er een vervanger is, maar niet dat de werkgever die vervanger ook zelf gaat zoeken.
Ik ben het er mee eens dat een werkgever niet gebaat is bij een ongemotiveerde werknemer, die misschien ook nog ziek wordt, Maar zo te lezen blinkt de werkgever niet uit in menslievendheid (ook als ik naar het eerdere topic kijk), dus ik vrees dat je niet te veel van hem moet verwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven