Werk & Studie alle pijlers

Structureel overwerk verplichten

29-06-2017 15:21 30 berichten
Sorry, knip.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 06-07-2017 17:01
99.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kan. Onder voorwaarde dat je daar dan ook netjes conform de overwerk regels voor wordt betaald. Ook een calamiteitendienst kan gewoon deel uitmaken van de werkzaamheden bij de functie binnen het bedrijf. Dit is ook waarschijnlijk een van de redenen waarom de vacatures maar niet gevuld worden. En dan nog steeds is het bedrijf onderhevig aan de Arbowet, dus een maximaal aantal uur per week werken, verplichte minimale tijd rust tussen werk periodes en het recht om minimaal x-weken aaneengesloten vakantie te kunnen opnemen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Werktijden en roosters mogen aangepast worden als het bedrijfsbelang dat noodzakelijk maakt. Wel is daarvoor instemming nodig van de OR. En inderdaad mag dit alleen binnen de grenzen van de regels voor arbeids-/ en rusttijden.
In steeds meer sectoren is het steeds moeilijker om aan personeel te komen dus ik vrees dat dit nog wel vaker (bij meer bedrijven) gaat voorkomen de komende tijd.
Je zou de arbeidstijdenwet moeten raadplegen om te bezien of dit wettelijk gezien kan. Via Google kun je die wet vinden. Hoeveel uur werken jullie per week?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
"Per dienst mag er niet meer arbeid worden verricht dan 12 uur. Per week is de maximale werktijd 60 uur. Maar over een langere periode gezien, namelijk per 16 aaneengesloten weken, mag er niet meer dan gemiddeld 48 uur arbeid worden verricht"

Ik zou moeten navragen of er sprake is van die gemiddelde 48 per 16 weken... Waarschijnlijk is werkgever snugger genoeg om hieronder te blijven. Werkweek is 40 uur.
Laat het bedrijfsbelang wel goed onderbouwen.
En bedenk ook wat je zelf wilt. Stoppen is altijd veel moeilijker dan er aan beginnen.
Diverse avonden structureel gaan werken bovenop je 40 uur beperkt je prive leven nogal en het vraagt daarom ook het nodige van een partner. Zeker als er kinderen zijn of als je in de woonkamer moet werken.
Voor zover ik weet, zijn er ook regels over het aantal uren dat er moet zitten tussen je laatste telefoontje in ern calamiteitendienst en het starten van je normale werkuren, maar ik heb ook regelmatig meegemaakt dat die regels de prullemand in verdwenen toen dat de werkgever roostertechnisch beter uit kwam.
Ik ben weg gegaan bij een werkgever waar dat gebeurde en ik ook structureel 's nachts en in het weekend gebeld werd voor calamiteiten.
Ik hield geen prive leven meer over en had ook amper energie meer voor andere dingen dan werk.
dolfine wijzigde dit bericht op 29-06-2017 19:06
Reden: aanvulling
21.38% gewijzigd
Bij ons mag er niet eens 1 uur per week toegevoegd worden (1 dag pw tot 4 uur ipv tot 3 uur) zonder dat de OR daarmee heeft ingestemd. Dit schijnt wettelijk zo te zijn.
Coco87 schreef:
29-06-2017 20:13
Bij ons mag er niet eens 1 uur per week toegevoegd worden (1 dag pw tot 4 uur ipv tot 3 uur) zonder dat de OR daarmee heeft ingestemd. Dit schijnt wettelijk zo te zijn.
Er is geen OR. ;-)
Dolfine schreef:
29-06-2017 19:00
Laat het bedrijfsbelang wel goed onderbouwen.
En bedenk ook wat je zelf wilt. Stoppen is altijd veel moeilijker dan er aan beginnen.
Diverse avonden structureel gaan werken bovenop je 40 uur beperkt je prive leven nogal en het vraagt daarom ook het nodige van een partner. Zeker als er kinderen zijn of als je in de woonkamer moet werken.
Voor zover ik weet, zijn er ook regels over het aantal uren dat er moet zitten tussen je laatste telefoontje in ern calamiteitendienst en het starten van je normale werkuren, maar ik heb ook regelmatig meegemaakt dat die regels de prullemand in verdwenen toen dat de werkgever roostertechnisch beter uit kwam.
Ik ben weg gegaan bij een werkgever waar dat gebeurde en ik ook structureel 's nachts en in het weekend gebeld werd voor calamiteiten.
Ik hield geen prive leven meer over en had ook amper energie meer voor andere dingen dan werk.
.
Klopt, ik ben in dit geval de partner trouwens. Er is ook nog een (zorgintensief) kind. Man vindt ook de balans ver te zoeken en is er ook wel een beetje klaar mee. Ik vind het een enkele keer ook gewoon onverantwoordelijk: maar een paar uur kunnen slapen en daarna weer op pad voor klantbezoek.
Hoe groot is het bedrijf? Vanaf 20 man is een personeelsvertegenwoordiging verplicht.

Jouw partner kan en mag weigeren als er te weinig rusttijd is en hij het zelf onverantwoordelijk vindt om bijv. aan het verkeer deel te nemen.
Nee, dat kan niet. Je bent een contract aangegaan voor bijvoorbeeld 38 uur per week. Overuren vallen daarbuiten.
@jabline, zo zwart wit is het niet...
Andere baan zoeken
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
-NummerZoveel- schreef:
29-06-2017 23:32
Hoe groot is het bedrijf? Vanaf 20 man is een personeelsvertegenwoordiging verplicht.

Jouw partner kan en mag weigeren als er te weinig rusttijd is en hij het zelf onverantwoordelijk vindt om bijv. aan het verkeer deel te nemen.
.
Ik dacht dat dat 50 man personeel is en daar komt het bedrijf inderdaad niet aan.
viva-amber schreef:
30-06-2017 08:57
Andere baan zoeken
Of met een groep medewerkers het gesprek aangaan met het management. Vertellen dat je (partner) er graag werkt en heus bereid is om voor het bedrijf hard te werken, maar dat er wel grenzen zijn en er een structurele oplossing moet komen. Ik neem aan dat het bedrijf er niet op zit te wachten dat een deel van het personeel om deze reden vertrekt.
Hetvrijewoord schreef:
30-06-2017 10:03
.
Ik dacht dat dat 50 man personeel is en daar komt het bedrijf inderdaad niet aan.
Even zomaar een bron die het simpel uitlegt (ondernemersplein.nl):

Ten minste 50 werknemers?
U moet ervoor zorgen dat er een OR komt. Hebt u meer dan 1 onderneming? Dan moet elke onderneming met minstens 50 werknemers een OR hebben. Hebt u meer ondernemingen met elk minder dan 50 werknemers? Dan kunt u een gezamenlijke OR instellen.

10 tot 50 werknemers?
Uw werknemers kunnen vrijwillig een OR of personeelsvertegenwoordiging (PVT) opzetten. Zij moeten dit doen als de meerderheid van de werknemers daarom vraagt. Een PVT heeft andere bevoegdheden dan de OR. Als uw medewerkers geen OR of PVT opzetten, moet u personeelsvergaderingen (PV) houden. De PV heeft adviesrecht.
Misschien een domme gedachte, of juist heel erg out-of-the-box: als er echt structureel 8u per week wordt overgewerkt, kan je man zijn contract dan niet gewoon aan laten passen naar bijvoorbeeld 32 uur? En ik voorzie een lastige werkgever waarbij het 'echt echt echt' niet kan, dan is misschien ouderschapsverlof nog een overweging? (als dat onbetaald is, komt dat in de praktijk op hetzelfde neer).
sandra1905 schreef:
30-06-2017 10:35
Of met een groep medewerkers het gesprek aangaan met het management. Vertellen dat je (partner) er graag werkt en heus bereid is om voor het bedrijf hard te werken, maar dat er wel grenzen zijn en er een structurele oplossing moet komen. Ik neem aan dat het bedrijf er niet op zit te wachten dat een deel van het personeel om deze reden vertrekt.
.
Jammer genoeg is mijn man zo ongeveer de enige die zijn mond echt opentrekt... Hij heeft al gemeld best bereid te zijn om over te werken (en dat al doet, je komt niet voor niets aan ruim 300 overuren) maar dat hij dan wel wil dat daar iets tegenover staat, namelijk dat bij zo'n avonddienst de volgende dagen die uren ergens opgenomen kunnen worden. En inderdaad een structurele oplossing want er zijn te weinig mensen en mensen die op halve kracht werken omdat ze overspannen zijn of zijn geweest (ook niet voor niets natuurlijk)

Ik snap ook wel dat het lastig is, klanten willen steeds meer dat er buiten de normale uren wordt gewerkt en daar moet het bedrijf op gaan inspelen. Tegelijkertijd begrijp ik niet dat er niet wat meer wordt geïnvesteerd in de werknemers want inderdaad: ze vertrekken of worden overspannen. Ook niet goed voor de business.
Ik hoor dit wel meer, werkgevers zijn denk ik nog te veel gewend aan het 'voor jou 10 andere' principe. Dat was heel lang waar maar inmiddels in een aantal vakgebieden niet meer. Jammer dat er dan eerst slachtoffers moeten vallen (burnout, overspannen) voor het kwartje valt.
Creativity is intelligence having fun
Kastanjez schreef:
30-06-2017 11:21
Misschien een domme gedachte, of juist heel erg out-of-the-box: als er echt structureel 8u per week wordt overgewerkt, kan je man zijn contract dan niet gewoon aan laten passen naar bijvoorbeeld 32 uur? En ik voorzie een lastige werkgever waarbij het 'echt echt echt' niet kan, dan is misschien ouderschapsverlof nog een overweging? (als dat onbetaald is, komt dat in de praktijk op hetzelfde neer).
Daar zou ik mee oppassen, een contract met minder uren heeft invloed op pensioen, wia, ww enzovoort. En past de werkgever de hoeveelheid werk niet aan, dat zit je met een contract van 32 uur nog boven de 40 werkelijk gewerkte uren en schiet je er niets mee op. In het slechtste geval werk je dan net zoveel voor minder geld, helaas ook al mee gemaakt.
Evenals een boze werkgever, omdat ik niet structureel 8 uur per week wilde overwerken bij een contract van 32 uur (dat moest gratis en alle extra reiskosten kon ik ook zelf betalen).
Hetvrijewoord schreef:
29-06-2017 22:29
.
Klopt, ik ben in dit geval de partner trouwens. Er is ook nog een (zorgintensief) kind. Man vindt ook de balans ver te zoeken en is er ook wel een beetje klaar mee. Ik vind het een enkele keer ook gewoon onverantwoordelijk: maar een paar uur kunnen slapen en daarna weer op pad voor klantbezoek.
Balans tussen werk en prive vind ik in jullie geval ook uit evenwicht. Zorg voor kind en partner en goed voor jezelf zorgen is ook nodig.
Even recht voor z'n raap: ik zou het niet doen. Om een intensieve baan vol te houden, is vrije tijd ook nodig. Meerdere avonden per week en 1x per 4 weken een calamiteitendienst, waarbij je 's nachts ook aan de bak moet, en 40 uur overdag, vind ik veel te veel.
felicia schreef:
30-06-2017 08:51
@jabline, zo zwart wit is het niet...
Ik denk van wel. Normaal gezien is het duidelijk aangegeven in de arbeidsovereenkomst, het aantal uur en de werktijden (van 8:30 tot 17:00 bijvoorbeeld). Een werkgever kan een werknemer niet verplichten tot overwerk, mits het overeengekomen is, en beschreven in een arbeidsovereenkomst, maar dat is in dit geval niet van toepassing zo te lezen.
jabline schreef:
01-07-2017 00:36
Ik denk van wel. Normaal gezien is het duidelijk aangegeven in de arbeidsovereenkomst, het aantal uur en de werktijden (van 8:30 tot 17:00 bijvoorbeeld). Een werkgever kan een werknemer niet verplichten tot overwerk, mits het overeengekomen is, en beschreven in een arbeidsovereenkomst, maar dat is in dit geval niet van toepassing zo te lezen.
Helemaal mee eens! :high5:

Overwerken betekent dat het bedrijf de planning niet op orde heeft of dat de werknemers inefficient werken. Of beide!

Gewoon niet doen dat overwerken :bigkiss:
Het mag wel, maar ik zou ervoor bedanken en op zoek gaan naar iets anders, mijn werk/privebalans is anders niet oke. Ik werk om te leven en leef niet om te werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven