Structureel overwerk verplichten
zaterdag 1 juli 2017 om 13:59
Ik ken een bedrijf waar ze elke dag 1uur moeten overwerken en 17zaterdagen verplicht zijn te werken staat niks van in het cotract maar doordat ze steeds meer inzicht in de capaciteiten ze krijgen hoe meer de werkroosters worden aangepast.
Ook daar is een personeels tekort en dat gaat om een bedrijf met 5000 werknemers.
Ook daar is een personeels tekort en dat gaat om een bedrijf met 5000 werknemers.
zaterdag 1 juli 2017 om 14:06
Nee dus. Overwerk mag gevraagd worden in het kader van bedrijfsbelang en dat kan de werknemer niet zomaar weigeren. Hier de uitleg van een willekeurig advocatenkantoor:jabline schreef: ↑01-07-2017 00:36Ik denk van wel. Normaal gezien is het duidelijk aangegeven in de arbeidsovereenkomst, het aantal uur en de werktijden (van 8:30 tot 17:00 bijvoorbeeld). Een werkgever kan een werknemer niet verplichten tot overwerk, mits het overeengekomen is, en beschreven in een arbeidsovereenkomst, maar dat is in dit geval niet van toepassing zo te lezen.
https://ciberjuristen.nl/overwerk-weigeren/
zaterdag 1 juli 2017 om 21:13
Ik vraag me af tot wanneer iets overwerk is, en wanneer het gewoon het wijzigen van de arbeidsovereenkomst is. TO heeft het over wekelijks 's avonds een aantal uur werken volgens een dienstrooster. Dat is niet meer incidenteel overwerken, dat is toch gewoon uitbreiding van het aantal uren? Het lijkt me dat je dat niet zo maat hoeft te accepteren, je kiest niet voor niks voor een baan met een bepaald aantal uren. Maar ik ben wel benieuwd waar de grens dan precies ligt.-NummerZoveel- schreef: ↑01-07-2017 14:06Nee dus. Overwerk mag gevraagd worden in het kader van bedrijfsbelang en dat kan de werknemer niet zomaar weigeren. Hier de uitleg van een willekeurig advocatenkantoor:
https://ciberjuristen.nl/overwerk-weigeren/
zaterdag 1 juli 2017 om 21:19
Of dat incidenteel of structureel is, hangt van de omstandigheden af. Als het langer dan 3 maanden duurt, dan wordt het in de regel gezien als structureel. Maar de oorzaak en omstandigheden spelen ook een rol. Waarom moet het overwerken gebeuren (nut en noodzaak) en waarom kan de werkgever het (nog) niet anders opgelossen? Een grote werkgever die zwaar onderbetaald en daardoor geen personeel kan krijgen, komt er minder lang mee weg dan de kleine werkgever die aan de vooravond van het topseizoen opeens te kampen heeft met 10% langdurig zieken en krapte op de arbeidsmarkt. De grens wordt dus bepaald per geval.nausicaa schreef: ↑01-07-2017 21:13Ik vraag me af tot wanneer iets overwerk is, en wanneer het gewoon het wijzigen van de arbeidsovereenkomst is. TO heeft het over wekelijks 's avonds een aantal uur werken volgens een dienstrooster. Dat is niet meer incidenteel overwerken, dat is toch gewoon uitbreiding van het aantal uren? Het lijkt me dat je dat niet zo maat hoeft te accepteren, je kiest niet voor niks voor een baan met een bepaald aantal uren. Maar ik ben wel benieuwd waar de grens dan precies ligt.
zaterdag 1 juli 2017 om 21:57
.nausicaa schreef: ↑01-07-2017 21:13Ik vraag me af tot wanneer iets overwerk is, en wanneer het gewoon het wijzigen van de arbeidsovereenkomst is. TO heeft het over wekelijks 's avonds een aantal uur werken volgens een dienstrooster. Dat is niet meer incidenteel overwerken, dat is toch gewoon uitbreiding van het aantal uren? Het lijkt me dat je dat niet zo maat hoeft te accepteren, je kiest niet voor niks voor een baan met een bepaald aantal uren. Maar ik ben wel benieuwd waar de grens dan precies ligt.
.
Dat was ook precies wat ik mij afvroeg. Het blijft toch onduidelijk vind ik.
Overigens gaat man het vooralsnog niet doen hoor.
Zoals met zoveel dingen: je kunt misschien wel gelijk hebben maar gelijk te krijgen is een tweede.