Werk & Studie alle pijlers

Structureel overwerk

23-01-2020 06:18 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zoek advies over het kopje overwerken. Graag blijf ik anoniem en zal dus ook niet te veel ingaan over het werk dat ik precies doe.

Sinds ingang van het nieuwe jaar heb ik een vast jaarcontract gekregen. Super blij natuurlijk omdat ik al een aantal jaar onder uitzendcontract heb gewerkt en altijd met plezier naar mijn werk ging.
Mijn contract betreft 32 uur voor 5 dagen in de week. Dit zou inhouden dat ik dus per dag 6,5 uur kan werken.

Nu komt het regelmatig voor dat ik langer blijf omdat het werk nog niet af is omdat het erg druk is. Hier heb ik het dan niet over een half uurtje maar ruim 2 uren. Het is inmiddels een norm geworden en geen uitzondering.

Doordat het werk soms erg uitputtend is, is mijn privé leven ook 'op pauze gezet'.
Hiervan is mijn werkgever op de hoogte.

Nu is het geval dat wanneer het minder druk is ik op mijn normale eind tijd naar huis kan die is afgesproken met mijn leidinggevende. Nu blijkt ineens dat mijn leidinggevende het niet meer eens is met mijn eindtijd en van mij verlangt dat ik eigenlijk 40 uur of meer ga werken terwijl mijn contract op 32 blijft staan. Ik moet dus 40 uur gaan werken zonder de voordelen van een 40 uur contract.

Mag mijn werkgever dit van mij verlangen, en kan ik dit ook weigeren zonder ik het risico loop ontslagen te worden?
Ik zou als er geen grote drukte is na 6,5 uur mijn tas inpakken en gaan. Er is een reden dat je 32 uur werkt en dat staat in je contract. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je dat dan ook doet behalve in uitzonderingsituaties. Je blijft je privé leven toch niet on hold zetten voor een baan.
Alle reacties Link kopieren
Denk ook even aan je pensioenopbouw, die is bij 32 uur beduidend lager dan bij 40 uur en overuren leveren geen pensioenopbouw op.
Ook voor het geval je ziek of werkloos wordt is dit een nadelige situatie.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
23-01-2020 09:03
Sinds begin dit jaar, dus al wel drie hele weken... :facepalm:
ok....
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Hoe veel uren werkte je voor je contract dan?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
23-01-2020 10:06
ok....
K werk er al langer dan dat, alleen had een contract via het uitzendbureau.
Nu doe ik het zelfde werk etc. Alleen dan via het bedrijf zelf.
Ga is in gesprek met je leidinggevende. Geef daarbij netjes je grenzen aan.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe structureel is het nu echt?
Toen je via het uitzendbureau voor ze werkte, hoeveel uur werkte je toen? En als het toen al dagelijks overwerken was, waarom dan voor 32 uur getekend?

Wat wil je zelf eigenlijk, 32 of 40 uur?
Alle reacties Link kopieren
bij t uitzendbureau maakte ik tussen de 35 uur en 38. Voor 32 is gekozen omdat ik tegen een burnout aanzit en dan meer tijd voor mezelf en het huishouden heb.
Alle reacties Link kopieren
Myrkur schreef:
23-01-2020 10:38
bij t uitzendbureau maakte ik tussen de 35 uur en 38. Voor 32 is gekozen omdat ik tegen een burnout aanzit en dan meer tijd voor mezelf en het huishouden heb.
Dan moet je dus helemaal niet meer doen op moment en is het erg slecht van de werkgever om overuren te blijven verwachten. Wat gebeurt er als je gewoon op je eindtijd naar huis gaat?

Ik zou nu nogmaals in gesprek gaan, ja nu!, En aangeven dat je overuren maakt en dat de reden van de 32 uur nu juist burnout klachten waren. Nu stoppen met overuren maken.

Echt TO, je hebt een beetje een schop onder je kont nodig dat je ondanks dat je al langere tijd over je grenzen gaat dit nog accepteert en zelfs bezig bent die uren op contract te krijgen. Je bent hier niet met een weekje weer vanaf. Stop echt met jezelf zo laten gebruiken door een werkgever. Advies van een ervaringsdeskundige. Als je weg gaat kun je (vaak) een trap na krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Myrkur schreef:
23-01-2020 10:38
bij t uitzendbureau maakte ik tussen de 35 uur en 38. Voor 32 is gekozen omdat ik tegen een burnout aanzit en dan meer tijd voor mezelf en het huishouden heb.
Aha.
Mensen die geen 'nee' kunnen zeggen hebben een vergroot risico op burnout.
Geldt dat voor jou ook?

Je kunt zeggen: jammer dat er zo veel werk is, ik moet 'dus' overwerken om het af te krijgen.
Je kunt ook zeggen: jammer dat ze niet genoeg mensen hebben aangenomen om het werk te doen, men zegt wel dat het belangrijk is, maar het is duidelijk niet belangrijk genoeg om geld aan uit te geven.

En ja, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Ga het gesprek gewoon aan, je werkgever zit er ook niet op te wachten dat je uitvalt. Zorg wel dat je alles goed documenteert, dus bijvoorbeeld per mail je werkgever al mailt dat je een gesprek wil over het vele overwerk en dat je dat niet trekt. Na het gesprek ook bevestigen wat er besproken is. Daarmee kan je soms een conflict vermijden en bovendien als dit wel ontstaat aantonen wat er aangegeven is van jouw kant en wat er besproken is. Iemand anders schreef al, misschien ben je niet goed in je grenzen stellen, dat kom je dan dus ook ergens anders waarschijnlijk weer tegen, dus zinvol om dat te proberen te leren, al dan niet met hulp.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel simpel. Als je tijd erop zit pak je je tas. Gewoon een statement afgeven en zeggen dat je naar een afspraak gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 10 jaar gedaan wat jij nu doet. Met 2 jaar in de hel van een burn-out tot gevolg. Dud tas pakken en wegwezen. Is moeilijk maar dor het alsjeblieft. Mijn nieuwe werkgever moest er even aan wennen, maar nu stuurt hij inmiddels mail namens mij dat hij antwoordt omdat ik vrij ben. De groeten. Echt, een burn-out is de hel en wil je echt niet. Ik gun het mijn ergste vijand niet.
Je hebt een jaarcontract.

Als je je aan je uren houdt is 't ergste dat er kan gebeuren dat je geen verlenging krijgt.

Ik zou mij dus vanaf nu netjes aan die 32 houden.
En je ogen open houden tegen dat je contract afloopt op zoek naar iets anders.

Want 40 op papier worden er waarschijnlijk dan standaard 45 à 48 in praktijk.


Als je nu tegen een burn out aan zit hebben ze straks niks aan jou als je maanden thuis zit.
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
24-01-2020 22:37
Het is heel simpel. Als je tijd erop zit pak je je tas. Gewoon een statement afgeven en zeggen dat je naar een afspraak gaat.
Dat vind ik dus juist een slap excuus. Een statement zou zijn: 'mijn tijd zit erop, ik ben voor 32 ingehuurd, morgen weer een dag.' en gaan.

Heel simpel gaat dat niet zijn, want TO heeft het nu al weken zonder veel morren gedaan dus dat word nu onderhand verwacht. Ze zullen wel raar opkijken maar dan voet bij stuk houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 6,5 uur p dag ook wel een bijzonder aantal uren als ik eerlijk ben. Dan kan je dit wel een beetje zien aankomen vind ik.
En je moet gewoon duidelijker zijn. Desnoods fake je privé-afspraken na werktijd (tandarts, dokter, fysio, etc). Zolang jij doet alsof je wel langer kan blijven omdat je toch niks anders te doen hebt, zullen zij je blijven vragen.
prinsesmaxima schreef:
24-01-2020 22:37
Het is heel simpel. Als je tijd erop zit pak je je tas. Gewoon een statement afgeven en zeggen dat je naar een afspraak gaat.
Dit ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven