Werk & Studie alle pijlers

Studeren ana het hbo op je 29ste? ideaal of toch maar niet?

17-06-2021 15:25 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een diploma secretaresse op niv 4, maar ik vind het werk niet leuk en kan geen werk vinden. Nu wil ik graag doorstuderen maar ik weet niet of dat zo ideaal is om op een latere leeftijd een studie te beginnen tussen de jonkies, niet dat ik oud ben maar is zouden jullie dit adviseren? *aan het hbo
Dat is zeker niet te oud. Zat mensen die op veel latere leeftijd nog gaan studeren. Gewoon doen als je weet wat je echt graag wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon doen, maar wel gaan voor een deeltijdstudie. Daar zitten heel uiteenlopende mensen terwijl je bij een voltijd HBO studie toch echt tussen de net afgestudeerde pubers zit, en aangezien er veel wordt samengewerkt op het HBO moet je daar maar net zin in hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ja deeltijd idd! Kun je er ook nog naast werken want gok dat je geen recht meer hebt op stufi.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 28e weer begonnen (full-time) en zat inderdaad tussen de 18 jarige jonkies. Pas toen ik bijna was afgestudeerd kreeg ik te horen dat ik best naar de deeltijd klas had gekund, maar toen was het al te laat.

Zelfs tussen de 18 jarigen was het best te doen. Voordeel was dat zij (nog) wisten hoe je moet leren, wat ik al was verleerd. Daar tegenover stond dat ik meer praktische en levenservaring had, dus daar kon ik hun weer mee helpen.

Overigens mag je tot je 30e studiefinanciering aanvragen voor een nieuwe studie, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin in september maar wel deeltijd. Ik ben 36 🤪
Alle reacties Link kopieren
Je moet er toch niet aan denken om tot je 70e werk te doen waar je niets aan vindt?Je kunt op elke leeftijd opnieuw gaan studeren!! Dat vindt niemand raar.

Ik ben op mijn 32e weer gaan studeren (in die richting werk ik sindsdien) en op mijn 41e ben ik nog een keer aan een nieuwe opleiding begonnen, iets heel anders. Daar ga ik na de zomer in werken, voorlopig een paar uurtjes naast mijn huidige werk.
Alle reacties Link kopieren
Als je nog geen kinderen hebt, zeg ik dat je het NU moet doen.

Mét kinderen is het heel lastig naast je baan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
PaarsRoodGroen schreef:
17-06-2021 15:56
Ja deeltijd idd! Kun je er ook nog naast werken want gok dat je geen recht meer hebt op stufi.
Stufi bestaat ook al een paar jaar niet meer. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Zeker doen! Maar wel deeltijd. Ik ben op mijn 27e weer deeltijd gaan studeren voor 5 jaar. Inmiddels 2 jaar afgestudeerd en het is zo'n verrijking voor mijn carrière en daarmee ook voor mij persoonlijk. Waar twijfel je over? Zeker als je deeltijd doet kom je ook weer in contact met mensen met allerlei achtergronden en ervaringen. Heel leuk!
Keep on dreaming!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, deeltijd! Dat is heel erg leuk! Daar komen allerlei mensen van verschillende leeftijden die dezelfde ambities als jij hebben. Zij studeren allemaal naast hun baan. Ik ben een HBO deeltijd studie begonnen toen ik 32 was.
Het was flink aanpoten, maar prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
Zou het ook zeker doen hoor, je bent echt niet te oud om weer te gaan studeren en als dat is wat je echt graag wil is dat alleen maar goede reden om weer te gaan studeren. Je zou altijd kunnen kijken naar deeltijdmogelijkheden binnen de studie die je wilt, daar zullen wel meer mensen tussen zitten die al wat ouder zijn dan de gemiddelde student die direct na de middelbare school aan opleiding begint.
Alle reacties Link kopieren
Ik had al een hbo en ben op mijn 29e begonnen aan de uni in deeltijd. Nooit spijt van gehad!
Ik ben 41. 3de jaar HBO-V nu. Het is pittig, veel. Belangrijk is om goed te plannen en duidelijkheid voor jezelf en je omgeving scheppen. Mijn struikelblok is dat er altijd wat is wat óók belangrijk is...
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
17-06-2021 16:11
Stufi bestaat ook al een paar jaar niet meer. ;-)
Thx voor het inwrijven van mijn leeftijd :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Bijv in deeltijd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 23 toen ik aan een deeltijd HBO begon, naast mijn werk. Ik was een van de jongste... De oudste was in de 50.

Gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Meerdere deeltijdstudies gedaan en de leeftijden lagen tussen de 25 en de 60.

Als je nu niet blij bent met wat je doet, gewoon verder studeren.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook deeltijd hbo student. Ik ben 45. De jongste in de klas is 25 en de oudste is 56 jaar. Iedereen werkt naast hun deeltijdstudie. Wij hebben een intensieve appgroep en helpen en motiveren elkaar. Maar het is vooral gezellig onderling.

Je moet wel zelfstandig kunnen werken en goed kunnen plannen en organiseren. Gezamenlijke projecten hebben we nauwelijks.
Hallo Hyani,

Ik begrijp niet waarom mensen je per se willen begeleiden naar een deeltijd opleiding. Ik ben 9 dagen voordat ik 29 werd begonnen aan een voltijd hbo-opleiding en ik was NIET de oudste. Er waren vijf studenten die ouder waren dan ik. Hier trok ik ook veel mee op en moest het niet echt hebben van de jonkies. Gelukkig waren er een aantal volwassen jonkies die gewoon met ons meededen. En die tijd was geweldig en ik mis het nog steeds! Ik was binnen vier jaar klaar terwijl de jonkies er zes tot zeven jaar over hebben gedaan.

Nu kan het nog, over een jaar krijg je geen studiefinanciering meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 42e nog begonnen (hbo), maar wat anderen al zeggen ook deeltijd. De voltijdstudie leek mij leuker, maar ik zag het niet zo zitten om tussen allemaal kinderen van de leeftijd van mijn dochter te zitten. Met 29 zou het op zich wel kunnen, ik studeerde toen ik 26 was ook nog. Maar dat is maar net wat je zelf wilt, hoe jong je je voelt ;) etc. Kijk in ieder geval goed naar de studie, in mijn geval is voltijd toch wel heel anders dan deeltijd en dat vind ik wel jammer. In ieder geval ben je zeker niet te oud!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je persoonlijke omstandigheden (partner, kinderen) meer bepalend zijn dan je leeftijd. Je bent absoluut niet te oud voor een hbo opleiding. Ga je ervoor☆
Alle reacties Link kopieren
je bent nooit te oud om te leren. Op die leeftijd startte ik nog een universitaire studie. er zijn veel meer studenten die op oudere leeftijd gaan studeren. je komt meestal echt niet alleen maar bij jonkies terecht.

leuk, gewoon doen dus.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bezig met een Hbo-opleiding, en ik ben 50. De oudste in de klas is 56. Het is erg gezellig, en ik voel me niet te oud.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voltijd hbo gedaan toen ik 27 was. Ja, was soms wat anders naast 17-jarigen, maar goed te doen en een prima keuze hoor. Nu bijna 33 en ga voltijd wo naast mijn werk doen. Heb spijt van wat je hebt gedaan, niet wat je hebt gelaten (-:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven