Werk & Studie alle pijlers

Studeren na je dertigste...

12-08-2013 15:29 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Nieuweling hier.

Als puber/twintiger heb ik niet de beste keuzes gemaakt mt betrekking tot opleidingen en banen. Het gevolg: ik heb geen afgeronde opleiding en fladder van de ene (tijdelijke) flutbaan naar de andere. Zo bouw je dus niet echt iets op en het is ook nog eens ontzettend vervelend. Ik ben het dan ook meer dan zat.

Maar... Ik ben inmiddels 31. Ik heb dus geen recht meer op studiefinanciering. Ik heb een woning met alle standaard vaste lasten en kan niet zomaar fulltime terug naar school. Ik moet een inkomen hebben. En dan zijn de opties gering... Ik wil graag de MBO opleiding Juridisch Medewerker Personeel en Arbeid volgen. Deze opleiding wordt in het zuiden des lands (waar ik woon) al niet meer in BBL vorm gegeven. En al was dat wel zo, je moet dan nog een plek bij een erkend leerbedrijf zien te bemachtigen en en duimen dat je een vergoeding krijgt. Die vergoeding is, naar wat ik heb ondervonden, nooit gelijk aan een volwaardig salaris. Het is een vergoeding, niets meer en niets minder. Uit een informatief gesprekje bij het CWI en de Sociale Dienst blijkt al snel dat er geen budgetten meer zijn om mensen om te scholen. Volgens een mannetje bij UWV is een thuis/avondstudie mijn enige en laatste optie. Ok, maar die zijn tegenwoordig niet goedkoop. Mijn huidige inkomen is al niet toereikend.

Met andere woorden, het klinkt allemaal als een doodlopende straat. Ik word er ook moedeloos van en vraag me af of mensen hier soortgelijke ervaringen hebben en hoe hebben jullie dat aangepakt? Zie ik mogelijkheden over het hoofd, kan ik nog meer proberen? Alle tips en suggesties zijn welkom!
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt als wat jij meegemaakt hebt. Enige verschil is dat ik wel altijd een vaste baan gehad heb. Bij mijn huidige werkgever werk ik alweer vijf jaar en ik mag nu op zijn kosten een opleiding volgen. Het is totaal geen relevante opleiding dus het is hartstikke gul. Ik heb namelijk ook jaren zitten dubben over hoe ik het één en ander moest regelen.

Heb je geen mogelijkheid om 1 dag per week onbetaald stage te gaan lopen ergens? Ik doe dat nu ook zo; heb een onbetaalde stageplaats gevonden en combineer dat met mijn fulltime baan. Heel zwaar maar ik wil persé dat diploma halen.

Wat voor werk doe je nu als ik vragen mag?
Moeilijk he. Een thuisstudie oppakken is misschien een optie? Of proberen bij je huidige baan hogerop proberen te koneb dmv cursussen?
Ik werk nu als administratief medewerker. Tenminste, zo noemt het uitzendbureau (geen vaste baan, helaas) de functie. Het is simpel werk en vrijwel onbruikbaar bij de meeste andere bedrijven.

Het verdient ook niet heel goed, waardoor ik een thuisstudie nu niet kan betalen. Het uitzendbureau zal ook geen kansen bieden. Ergens een dag onbetaald stage lopen is dan ook niet haalbaar, want ik kan momenteel geen opleiding/cursus betalen. Vicieuze cirkel...
En als je je wat breder orienteert, dus niet alleen op die ene studie? Heb je dan niet meer opties?

In 'mijn' werkveld is het niet ongebruikelijk dat een invalkracht (in vaste dienst, of via het uitzendbureau) uiteindelijk een BBL-traject gaat doen, en zo eerst als leerling en later als medewerker in vaste dienst komt. Is wel pittig hoor, en zeker wat betreft financien.
quote:Aldro schreef op 12 augustus 2013 @ 15:29:Volgens een mannetje bij UWV is een thuis/avondstudie mijn enige en laatste optie. Ok, maar die zijn tegenwoordig niet goedkoop. Mijn huidige inkomen is al niet toereikend.Is het benaderen van Neeltje Buis voor de financiele middelen dan een idee?
Ik heb die opleiding ook gevolgd, nu 2 jaar geleden. Ik weet niet welke opleiding je hiervoor hebt gedaan, maar als je havo hebt gedaan, kun je een verkorte opleiding doen aan het Deltioncollege in Zwolle. Die duurt maar een jaar, waarvan 3 maanden stage. Toen ik de opleiding deed, waren er ook een aantal 30+'ers die zich wilden laten omscholen. Het is wel BOL, maar omdat het een jaar duurt is het goed te overzien.
http://www.deltion.nl/vol ... rsoneel-en-arbeid-1-jarig

Hier staat die 1-jarige opleiding. Je wordt toegelaten met mbo4-diploma of havo.
Ik doe een universitaire studie náást mn werk. Werk op onorthodoxe tijden en heb zo tijd om naar college te gaan. Eerst deed ik ander werk, daarbij maakte ik sommige dagen lange dagen waardoor ik andere dagen tijd had voor college en nu werk ik 's nachts. Ik ben nu in mn laatste jaar, het is wel doorbuffelen maar het gaat wel.
Zeg maar Spijker.
ik studeer nu via afstandsonderwijs (2dgn per week naar school) in belgie (kortere opleiding+goedkoper dan Nl). Misschien idee voor jo als je in het zuiden woont?

Ik werk parttime, en heb idd ook mijn vaste lasten (huur appartement, gas/water/electriciteit, auto, verzekering etc). Valt niet mee en kan amper sparen maar ik heb het ervoor over.
En een andere studie overwegen die je wel duaal kunt doen? Of op mbo niveau werkend leren (bol toch?). Bijvoorbeeld in de zorg hebben ze altijd wel plekken om de opleiding tot niveau 3 te gaan doen. Dan ben je verzorgende en kun je altijd doorgroeien door cursussen te volgen of bijv in een ziekenhuis te gaan werken.
Probeer dit eens: http://www.neeltjebuis.nl/index.html

Atelier Madame: TO geeft aan dat ze een opleiding in de richting van personeel en arbeid wil volgen, dan lijkt een opleiding in de verzorging me toch iets heel anders

TO: je geeft aan dat een thuisstudie helemaal niet betaalbaar is. Heb je helemaal geen spaargeld of hou je helemaal niets over aan het einde van de maand?

Bij de LOI bijvoorbeeld, kun je in termijnen betalen. Of via: http://www.scheidegger.nl ... l-en-Arbeid-niveau-4.html

Dan zoek je daarnaast een stageplaats (http://mijn.ecabo.nl/zoek ... en-code/alle-lp/1/alle-lw)

En je geeft aan nu een tijdelijke, slechtbetaalde baan te hebben. Je woont in het zuiden van het land geef je aan. Dan zou je dus bv kunnen solliciteren als inbound medewerker bij de Belastingdienst. Betaalt helemaal niet slecht voor ongeschoold werk en je kunt in de avonden werken waardoor je ook stage kunt lopen.

Informeer eens bij Tempo Team:

Volg tijdens je werk een opleiding via de beroepsbegeleidende leerweg (BBL). Je brengt meer dan 60 procent van je opleiding werkend en in de praktijk door. We bemiddelen voor je bij een erkend leerbedrijf. Formeel is Tempo-Team gewoon je werkgever.

Voor het theoretische deel van de opleiding ga je – meestal één dag in de week – naar een Regionaal Opleidingscentrum (ROC). Als je de opleiding succesvol afsluit, ontvang je een erkend mbo-diploma.

Mijn broertje is nu vanuit zijn werk met een hbo opleiding bezig. Als vooropleiding heeft hij alleen mavo. Zijn baas betaalt de opleiding en mijn broertje werkt en studeert.

Helemaal doodlopend is het dus niet.
Jeetje, wat een hoop reacties! Dank jullie wel!

Allereerst heb ik echt mijn zinnen gezet op de opleiding P&A. Ik wil niet in de zorg werken. Daar ben ik niet de persoon voor.

Ik ben een aantal maanden werkloos geweest en daar betaal ik nu de hoofdprijs voor. Ik hou aan het eind van de maand niets meer over en daarom is een thuisstudie (nog) niet haalbaar. Maar zodra mijn budget het toelaat, wil ik een opleiding/cursus via LOI of NTI volgen.

Uiteraard kijk ik ook naar andere opties. Terug naar een 'echte' school heeft namelijk mijn voorkeur. Ik ga dan ook zeker informeren bij Tempo Team en toch eens bij DUO navragen of ik misschien nog recht heb op een lening. Wie weet is het met een parttime baan dan toch nog te doen.

minnimouse: Ik werk momenteel al bij de Belastingdienst in het zuiden. ;) Zodoende weet ik dat zij vooral tijdelijke projecten aanbieden en doorstroom is niet altijd mogelijk. Overigens zijn er momenteel geen vacatures voor inbound medewerkers. Ik hou het echter in de gaten en informeer ook al regelmatig bij andere callcenters in de regio.

Ik was helemaal niet bekend met Stichting Neeltje Buis en heb de website meteen in mijn favorieten gezet! Zodra ik meer info van DUO heb, zal ik de stichting benaderen.

Ik ben inmiddels een stuk wijzer, ontzettend bedankt voor jullie hulp!
kun je met je huidige cv bij een uitzendbureau gaan werken als vestigingsassistent? Kun je ergens dichtbij in dat wereldje komen voor administratie etc. Wat je dan kan proberen is een opleiding los proberen te krijgen op kosten van de baas. Ken je iemand in dat wereldje die die opleiding heeft gedaan en nog relevante boeken heeft? Anders Marktplaats kijken naar mensen die klaar zijn met de opleiding en relevante boeken hebben. Kijk bij de opleiders wat voor stof er wordt gegeven zodat je er achter kunt komen welke boeken/ info relevant en nodig is.
Dit is een topic uit 2013, hopelijk is TO inmiddels alweer wat verder
Pivot! PIVOT!!!
Ik lees mee!
quote:KitKeller schreef op 14 april 2017 @ 14:53:

Dit is een topic uit 2013, hopelijk is TO inmiddels alweer wat verder Oh hihi..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven