Werk & Studie alle pijlers

studeren naast je baan.

16-03-2014 09:41 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumlezers,

Ik zoek ervaringen, meningen, advies over studeren naast fulltime-werk (en met lopende hypotheekkosten etc.)

De afgelopen tijd ben ik steeds meer aan het denken om terug naar school te gaan. Ik ben zelf 25 jaar oud. En heb op mijn 19e mijn mbo3 behaald richting gastvrouw (horeca).

Ik werk ondertussen al twee jaar niet meer in de horeca, maar in een groothandel als wijnadviseur. Ik heb namelijk ook nog mijn vinologendiploma behaald (onofficieel HBO niveau).

Ik werk op het moment full time, maar heb toch in de gaten gekregen dat de verkoopkant die erbij komt kijken niet echt iets voor mij is.

Dus wil ik graag een andere richting op door een nieuwe studie te gaan doen, en dan het liefst HBO. Omdat ik toch bang ben dat ik later veel spijt ga krijgen als ik het nu niet doe.

En nu weet ik dat er veel opties zijn om te studeren naast het werk. Alleen heb ik hier echt geen ervaring mee, en er zijn ook zoveel instanties die wat aanbieden. En bij veel studies moet je ook stage lopen (logisch), maar aangezien ik niet in de handel richting wil gaan studeren kan ik deze stages niet koppelen aan mijn vaste baan, en zal ik deze dus moeten opgeven tegen die tijd, terwijl ik hier een vast contract heb. En vaak zijn die stages ook nog onbetaald en ik heb ook gewoon een hypotheek wat betaald moet worden.

Zijn er mensen wat ervaringen hebben met studeren naast full time werken? En misschien ook ervaringen met instanties als LOI/NCOI/Scheidegger etc. ik twijfel met name bij deze instanties toch of je na je studie wel echt aan het werk kan.
Als je via het LOI studeert ligt het er maar net aan welke studie je pakt. Als het een opleiding is die je verdieping geeft in je huidige werkzaamheden lijkt het me prima, als je echt opleid tot een nieuw beroep vind ik dat het wel nodig is om het aan de praktijk te kunnen koppelen.

Ik studeer naast mijn werk via de LOI. Gaat prima. En mijn werkgever staat erachter.
..popcorn?
Heb je al een idee wat voor een opleiding je wilt gaan doen? Ik ben nu bezig met een onderdeel van bedrijfskunde (HBO) bij de ISBW. Zelf doe ik maar een stukje van de opleiding maar je kan ook alle modules achter elkaar pakken (of met tussenpauze's net zoals jij het wilt) en op die manier in de avonduren je hele opleiding halen.

Zelf ben ik niet heel tevreden over de ISBW, de klassen zijn groot en de leerstof niet altijd even duidelijk. Maar ik heb geen ervaringen met de andere instanties.

Succes!
Ik heb een deeltijd HBO gedaan en daarnaast gewerkt in relevant werk (dat is vaal verplicht). Zo kun je verdienen en leren tegelijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik doe zelf ook deeltijd. Ben 24 en heb een zoontje. Daarnaast heb ik ook nog een baan. Deze week heb ik 50 uur gewerkt en ben ik gister de hele dag naar school geweest. Het is zwaar maar ook leuk. Als ik volgend jaar afgestudeerd ben heb ik en een hbo diploma (doe het gewoon bij een hogeschool) en 4 jaar werkervaring in een hele relevante functie.

Ik moet 1x in de twee weken naar school.
Ik ben in september begonnen met een studie via ncoi, 1 jaar. Om de week een dag naar school. Ik vind het heel leuk! Ik heb de mogelijkheid om de volledige bacheloropleiding te doen, maar twijfel daar nog over. Ik heb al een afgeronde hbo opleiding.

Succes met je keuze!
Ik werkte ook fulltime en deed er een HBO studie in deeltijd naast. Ik had geen relevante werkomgeving, dus ik moest mijn stage en afstuderen ergens anders doen. Met mijn partner heb ik gekeken tot hoever we financieel konden gaan. Daarop ben ik 3 dagen in de week betaald blijven werken en 2 dagen onbetaald stagelopen. Ik ben bewust op zoek gegaan naar een stagebedrijf in een branche waar ik naar toe wilde gaan. Dat jaar stagelopen en afstuderen was zwaar, financieel kwam alles op mijn partner te liggen en ik was 60-70 uur per week met studie/werk bezig.

Maar na mijn afstuderen vond ik een prachtige baan in het bedrijf waar ik afstudeerde, ik hoefde geen sollicitatieprocedure in omdat ik tijdens mijn stage/afstuderen al zo veel van mezelf had laten zien. Ik kon dus gelijk doorstromen. Dat was precies hoe ik het wilde hebben, afstuderen met een mooie cijferlijst en een nieuwe baan! Inmiddels heb ik het project waarop ik afgestudeerd ben helemaal afgerond en dat is een super mooie aanvulling op mijn CV.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven