Werk & Studie alle pijlers

studerende mama's !?

13-03-2015 16:08 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik zal me even kort voorstellen. Ik ben 24 jaar en heb 2 kinderen. De oudste wordt in juni 4 en gaat dus naar school en de jongste is van 23 dec j.l. Ik heb een prachtig samengesteld gezin en ben (nu eindelijk) dan ook heel gelukkig. Mijn vriend moet echter z.s.m. terug naar zijn geboorteland in Afrika om o.a. documenten te regelen en het schijnt dat hij daar wel mogelijkheid tot werk heeft. Hij word echt gek van het thuiszitten en niks doen Hij kan in NL al maanden geen werk vinden en leeft hier al jaren van een uitkering... In de vakanties komt hij zo veel mogelijk weer thuis bij ons maar het zal niet echt maximaal zijn want vakanties krijgen ze daar bijna niet. Wat voor mij betekent dat ik het grootste gedeelte van de tijd alleenstaande moeder ben. wat natuurlijk ontzettend moeilijk en zwaar gaat worden. Mijn opleidingsniveau is MBO 4 dus ik wil nu graag na al die jaren HBO pedagogiek voltijd doen. Ik heb altijd al door willen leren maar moeder in WAO volledig afgekeurd geen contact met me vader en hij heeft zwz nooit wat voor mij of me broers betaald (alimentatie of wat dan ook) dus daar kan ik niet op rekenen en dan door nog meer andere prive omstandigheden kon ik het nooit doen.. De klok begint nu toch wel echt te tikken aangezien ik wel afhankelijk ben van stufi. aan de ene kant heb ik zoiets van ik moet het gewoon z.s.m. doen dan ben ik voor mn 30ste klaar en kan ik eindelijk een betere baan krijgen en een betere toekomst voor mijn kinderen bieden. en aan de andere kant heb ik zoiets van ik wacht tot die kleinste ook naar school gaat dan ben ik 28/29 dus dan heb ik ook nog wel recht op stufi maar straks gaan ze weer alles veranderen en wordt het nóg nadeliger(met die leningen ipv de oude stufi regeling). En dan erbij straks heb ik op mn 28/29ste zoiets van ik ga echt niet meer naar school geen zin of motivatie meer terwijl als ik nu begin ben ik op mn 29ste 30ste klaar.

Maar ik heb een aantal zorgen/vragen.

- ik ben bang dat ik mn kinderen heeel weinig ga zien mn oudste gaat namelijk ook nog in het weekend naar zn vader. (dat wil ik wel omzetten maar ik ben bang dat zn vader(werkloos) weer moeilijk gaat lopen doen.

- ik ben bang dat ik het financieel niet redt

- ik ben bang dat ik de studie-uren niet aankan

- ik heb een dag planning gemaakt als ik van half 9 tot half 6 naar school zou moeten en dan om 6u de metro kan pakken en daarna de trein naar huis uiteindelijk ben ik pas om kwart over 7 thuis dan moet ik nog eten en om 8 uur gaan de kids naar bed die kleinste wil ik eigenlijk al om 7 uur in bed leggen dat deed ik met de oudste ook maar dat ga ik niet doen als ik om kwart over 7 thuis kom dan zie ik haar helemaal niet meer alleen 's ochtends.

- de jongste moet 3 of 4 dag in de week naar het kdv en de oudste dan naar de bso ik maak me erg veel zorgen om de kosten want ik mijn berekening op toeslagen heb ik een schatting gemaakt voor 320 uur (natte vingerwerk ik weet totaal niet of het realistisch is) 100u bso 220u kdv en dan krijg 1,960,- en ik moet 2300 betalen!? ik vind het nogal wat...

zijn er nog meer studerende moeders en zo ja wat zijn jullie ervaringen hoe hebben jullie het gedaan ook vooral op financieel aspect??
Is het niet zo dat de stufi is/wordt afgeschaft, en je dus alleen maar kan lenen?
quote:nautic schreef op 13 maart 2015 @ 17:02:

Is het niet zo dat de stufi is/wordt afgeschaft, en je dus alleen maar kan lenen?ook dat
quote:matyca schreef op 13 maart 2015 @ 17:00:

[...]

'

ik zou niet weten waarom je kan namelijk gewoon stufi aanvragen je kan boven op je basisbeurs nog 900,- lenen en ze hebben regelingen voor alleenstaanden dit allen kan naast een bijstanduitkering...

[...]

ik weet niet hoe ik het moet gaan doen de bedoeling van deze post is dat mensen die hetzelfde hebben gedaan hun ervaringen delen en vertellen hoe ze rond konden komen en opvang hadden geregeld noem maar op

dan zou ik maar eens gaan praten met de sociale dienst want jij hebt een startkwalificatie en dus moet je aan het werk en niet naar school als je een uitkering aanvraagt.

De beurs is afgeschaft voor studenten met ouders die niet kunnen bijdragen is er een beurs van geloof ik 300 euro. De rest zal je moeten lenen.
Ik denk dat TO nog onder de oude studie-regeling valt als ze nu al studeert en dus stufi ontvangt.
Tijdens mijn studie had ik een klasgenoot met een kindje, zij is aan het eind van het eerste jaar terug bij haar ouders ingetrokken (woonde al een tijd zelfstandig), dit door de wisselende roosters. Zij kon hier de opvang niet op afstemmen. Het rooster op deze (HBO) opleiding kon namelijk wekelijks afwijken. Haar moeder heeft toen een deel opgevangen van de uren dat ze op school was, maar ook niet alles.

Ik weet nog dat ze naast de studie maximaal bij leende om opvang te kunnen betalen en nog was het te lastig om alles te combineren. Uiteindelijk is ze halverwege het 3e jaar gestopt en dan moet je dus alles terugbetalen, ook de basisbeurs + ov kaart.

Komt je vriend wel nog terug uit afrika over een paar jaar ofzo? Misschien kan je dan aan de studie beginnen, zodat hij ook kan bijdragen in de zorg voor jullie kindje.
quote:Honeymoonquiz schreef op 13 maart 2015 @ 17:04:

Ik denk dat TO nog onder de oude studie-regeling valt als ze nu al studeert en dus stufi ontvangt.volgens mij wil ze juist beginnen
je valt volgens mij alleen onder de oude regeling als je al gestart was met je HBO
Ik ben trouwens 31 en sindskort aan n studie psychologie begonnen, naast een baan van gemiddeld 28 uur en met een kindje. Dat is best pittig, maar te doen. Ik vind mezelf in ieder geval echt niet oud, dus ik zie niet waarom jij niet kunt wachten?
quote:lilalinda schreef op 13 maart 2015 @ 17:00:

[...]

nee natuurlijk hoef je niet alle details te vertellen. Maar ik vind het opvallend hoe jij keuzes hebt gemaakt die je niet over de gemakkelijkste weg laten gaan. Onbewuste keuze geloof ik niet zo in.

er zijn een aantal dingen in het verleden gebeurt waardoor ik niet anders kon slechte beslissingen gemaakt omdat het niet anders kon maar ik wil niet meer naar het verleden kijken

het gaat niet om het verleden of het heden maar om de toekomst ik ben op zoek naar andere studerende moeders of moeders die het in het verleden ook hebben gedaan... en hoe ik nu rondkom en mn kinderen en mezelf onderhoud heeft niks te maken met hoe ik het vanaf september moet gaan doen.. misschien heb ik het verkeerd geformuleerd maar ik krijg nu antwoorden op vragen die ik niet eens heb gesteld en het helpt me niet verder....
quote:matyca schreef op 13 maart 2015 @ 17:07:

[...]

er zijn een aantal dingen in het verleden gebeurt waardoor ik niet anders kon slechte beslissingen gemaakt omdat het niet anders kon maar ik wil niet meer naar het verleden kijken

het gaat niet om het verleden of het heden maar om de toekomst ik ben op zoek naar andere studerende moeders of moeders die het in het verleden ook hebben gedaan... en hoe ik nu rondkom en mn kinderen en mezelf onderhoud heeft niks te maken met hoe ik het vanaf september moet gaan doen.. misschien heb ik het verkeerd geformuleerd maar ik krijg nu antwoorden op vragen die ik niet eens heb gesteld en het helpt me niet verder....

ik snap niet waarom het niet relevant is. het is de meest relevante vraag die er is. Als jij naast je baan duaal moet studeren dan is dat te doen maar wel heel zwaar, je zal dan opvang in de avond moeten hebben en in het weekend als je huiswerk maakt. Ook moet je een flexibele werkgever hebben.

Als je geen baan hebt dan zal je die eerst moeten zoeken.
Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt hoe je het nu doet. Dan is het namelijk makkelijker bedenken of een studie wel of niet 'beter' is dan wat je nu hebt..... Een vaste baan opzeggen om fulltime te gaan studeren in een richting waar weinig werk in is is niet zo handig. Dus dan zeg ik, wachten op vastigheid van vriend.

Heb je nu geen werk, zit je in een depressie en is er geen zicht op verbetering, dan word het op veel vlakken beter dan het nu is
Maar dan nog zou ik geen pedagogiek kiezen; kies iets waarin meer werkgelegenheid is nu, maar ook in de toekomst.

Bovendien denk ik dat je moet leren dat je verleden nu eenmaal een onderdeel is van wie je bent. Misschien moet je daarbij hulp zoeken. Je zal hier in je studie (zeker in een sociale) studie tegenaan gaan lopen gezien je veel moet reflecteren. Je kan het er niet over willen hebben, maar ook als jij straks op een sollicitatiegesprek komt zal het over je verleden gaan; waarom heb je bepaalde keuzes gemaakt en uit welke prestaties uit het verleden blijkt dat jij geschikt bent voor deze functie. Je kan dan moeilijk zeggen "ik wil alleen naar de toekomst kijken" daagggg zegt die baas dan.
Poeh, 900 euro pm lenen. Zou je een werk en leer traject zien zitten?
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 maart 2015 @ 17:06:

je valt volgens mij alleen onder de oude regeling als je al gestart was met je HBOKlopt, denk dat je gelijk hebt ja.
Ik heb kinderen, een eigen bedrijf en ik studeer. Prima te doen. Maar ik studeer in de avonduren en de kinderen zitten op school. Niet vergelijkbaar dus met jouw situatie. Is dat geen optie voor je, studeren in de avonduren?
Hoi TO,

Ik denk dat het voor jou een handigere keuze is om de deeltijd opleiding te gaan doen.

Bij de HvA hoef je geen relevante werkplek te hebben voor de studie en ga je op maandag van 11:00 - 22:00 (maximaal) naar school. De rest van de week kun je dus werken en thuis studeren.

In het eerste jaar loop je vijf uur per week stage, het tweede jaar loop je acht uur per week stage en het derde jaar loop je 16 of 24 uur in de week stage en ga je op donderdagmiddag en -avond naar school.

Ik heb klasgenoten met kleine kinderen die het op deze manier wel redden, maar je moet wel zelfdiscipline hebben om te gaan studeren thuis én goed kunnen plannen.

Als je nog niet gestart bent aan een studie val je namelijk niet meer onder de oude regeling voor studiefinanciering.
Je kunt denk ik beter deeltijd gaan studeren. Dan hoef je niet zoveel te lenen. Al zou het wel heel moeilijk worden om een baan te vinden in het werkveld zonder relevant mbo diploma.
Ik heb het gedaan, studeren met een kind. Maar dat was eind jaren 90 en daarom zijn de regelingen niet te vergelijken.

Ik krijg het wel benauwd als ik je OP lees. Bij jou zou het nét kunnen als álles mee zit. Zodra een kind ziek wordt (en dar doen kinderen nu eenmaal af en toe) of het OV tegen zit (en dat doet het af en toe) stort je planning in en heb je een heel groot probleem.

Zonder vangnet aan oppas aan zo'n onderneming beginnen lijkt me een risico wat je je niet kunt veroorloven als je verantwoordelijk bent voor het inkomen en de zorg voor kinderen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
ik zie een paar x voorbij komen dat er geen werk is in pedagogiek

WAT WORD JE?

Opvoeden: dat is niet altijd gemakkelijk. Maar met de bachelor Pedagogiek ben jij expert op dat gebied. Je kunt ouders, leraren en instellingen erbij ondersteunen. Dit kan in verschillende functies, bijvoorbeeld in de jeugdzorg als jeugdzorgwerker. Of als:

Ambulant begeleider gehandicaptenzorg

Ambulant hulpverlener jeugdzorg

Begeleider pleegzorg

Bemiddelaar pleegzorg

Gezinsvoogd

Jeugdreclasseerder

Jeugdzorgwerker

Kinderopvangpedagoog

Pedagogisch medewerker ziekenhuizen

Peuterspeelzaalleidster

Senior begeleider gehandicaptenzorg

Woonbegeleider jeugd

Je kunt met deze opleidingen ook nog de volgende beroepen uitoefenen:

- cursusontwikkelaar

- decaan

- leraar Pedagogiek in MBO/volwasseneducatie

- opvoedingsvoorlichter

- schooluitvaladviseur

- trajectbegeleider bij Halt, asielzoekerscentra e.d.

- groepsbegeleider van jongeren met problemen

weten jullie wel zeker dat daar geen werk in is te vinden? het lijkt mij juist iets heel breeds en iets wat altijd zijn waarde zal blijven houden
Ga alsjeblieft geen pedagogiek doen! Ik ben daar ooit aan begonnen, gelukkig niet afgemaakt en geswitcht naar een hele andere opleiding, maar mijn vriendinnen van toen hebben allemaal problemen met werk vinden en houden. En dat terwijl zij al zo'n 4 jaar afgestudeerd zijn.
quote:matyca schreef op 13 maart 2015 @ 17:37:

ik zie een paar x voorbij komen dat er geen werk is in pedagogiek

WAT WORD JE?

Opvoeden: dat is niet altijd gemakkelijk. Maar met de bachelor Pedagogiek ben jij expert op dat gebied. Je kunt ouders, leraren en instellingen erbij ondersteunen. Dit kan in verschillende functies, bijvoorbeeld in de jeugdzorg als jeugdzorgwerker. Of als:

Ambulant begeleider gehandicaptenzorg

Ambulant hulpverlener jeugdzorg

Begeleider pleegzorg

Bemiddelaar pleegzorg

Gezinsvoogd

Jeugdreclasseerder

Jeugdzorgwerker

Kinderopvangpedagoog

Pedagogisch medewerker ziekenhuizen

Peuterspeelzaalleidster

Senior begeleider gehandicaptenzorg

Woonbegeleider jeugd

Je kunt met deze opleidingen ook nog de volgende beroepen uitoefenen:

- cursusontwikkelaar

- decaan

- leraar Pedagogiek in MBO/volwasseneducatie

- opvoedingsvoorlichter

- schooluitvaladviseur

- trajectbegeleider bij Halt, asielzoekerscentra e.d.

- groepsbegeleider van jongeren met problemen

weten jullie wel zeker dat daar geen werk in is te vinden? het lijkt mij juist iets heel breeds en iets wat altijd zijn waarde zal blijven houdenHet probleem is dat je veel concurrentie hebt en dat in een aantal van deze werkvelden flink wordt bezuinigd.
Ik weet zeker dat het heel moeilijk is om werk te vinden omdat er zo gekort is in de zorg dat dit gebied heel erg verkleind is. Verder wordt er steeds vaker pedagogische wetenschappen gevraagd bij banen, dus je valt een beetje tussen wal en sloot.
maar dat is wat ik het allerliefste wil ik zou niet weten wat ik anders moet doen.. waar ben jij naar geswitcht? en wat voor masters hebben jou vriendinnen gehaald?
en ik ben nog aan het bedenken of ik na mijn propedeuse verder ga op universiteit UVA heeft namelijk gezegd dat dat kan
Ik ken vrij veel mensen die pedagogiek hebben gedaan en nu niet aan het werk komen of MBO-baantjes opvullen (op kdv's werken bijv.)

Ik zou het risico niet nemen met 2 kleine kinderen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven