Studie schooljaar 2012/2013 topic!
donderdag 16 augustus 2012 om 09:09
Soms heb ik, omdat ik een thuisstudie doe, moeite om mezelf aan mijn planning te houden.
Dit schooljaar wil ik dat anders aanpakken!
Ik open dit topic voor mensen met hetzelfde probleem en ik hoop dat wij elkaar af en toe een schop onder de kont kunnen geven als wij afwijken van onze studieplanning.
De bedoeling is dus dat je mededeelt wat af moet deze week, en ook (naar eerlijkheid) vermeld of het werk daadwerkelijk gedaan is.
Zo creëeren we een soort van "stok achter de deur/ sociale controle" , we zullen zien of het helpt...
Veel succes allemaal!
(natuurlijk zal ik vandaag nog mijn planning van deze week posten)
Dit schooljaar wil ik dat anders aanpakken!
Ik open dit topic voor mensen met hetzelfde probleem en ik hoop dat wij elkaar af en toe een schop onder de kont kunnen geven als wij afwijken van onze studieplanning.
De bedoeling is dus dat je mededeelt wat af moet deze week, en ook (naar eerlijkheid) vermeld of het werk daadwerkelijk gedaan is.
Zo creëeren we een soort van "stok achter de deur/ sociale controle" , we zullen zien of het helpt...
Veel succes allemaal!
(natuurlijk zal ik vandaag nog mijn planning van deze week posten)
We live in a free world
vrijdag 14 september 2012 om 22:08
@Tamara
Goed idee, ga morgen even kijken, moet toch richting centrum! En anders maak ik gewoon zo'n weekagenda blad in word, en die kan ik dan in mijn dropbox zetten, dan weet ik overal wat ik kan doen..en wat moet gedaan worden.
Verder alvast 2 mogelijk artikeltjes gezocht, maar ik krijg de indruk dat ik verkouden word dus dat was het waarschijnlijk voor dit weekend
Goed idee, ga morgen even kijken, moet toch richting centrum! En anders maak ik gewoon zo'n weekagenda blad in word, en die kan ik dan in mijn dropbox zetten, dan weet ik overal wat ik kan doen..en wat moet gedaan worden.
Verder alvast 2 mogelijk artikeltjes gezocht, maar ik krijg de indruk dat ik verkouden word dus dat was het waarschijnlijk voor dit weekend
vrijdag 14 september 2012 om 23:17
Poeh, mijn planning is echt heel specifiek (misschien zelfs een beetje freaky). Ik maak in ieder geval gebruik van de app op mijn telefoon en pc. Daarnaast heb ik en excelbestand waar ik berekeningen heb staan om te kijken hoeveel tijd ik maximaal aan iets kan besteden (gebaseerd op een schatting). In dat bestand staat ook een overzicht van wat ik moet doen, bijv van het aantal pagina's dat nog moet worden samengevat
zaterdag 15 september 2012 om 07:34
Ben nog niet zo goed in mijn planningen. Ik heb een schatting gemaakt hoelang ik er denk over tegaan doen. NHA geeft wel aan hoelang je ongeveer over 1 les doet, daar kom ik met mijn schattingen wel aan, maar of het werkt dat moet ik nog even bekijken.
Ga straks eerst om 8 uur boodschappen doen en dan ga ik ook hard aan de slag.
Ga straks eerst om 8 uur boodschappen doen en dan ga ik ook hard aan de slag.
zaterdag 15 september 2012 om 10:16
Goedemorgen, daar zijn we weer!!! Ik heb gisterenavond toch nog het samenvatten van 1 artikel af weten te krijgen (gelukkig maar!). Vandaag heb ik veel te doen, ik kan in ieder geval tot ongeveer half 2 aan de slag en wil proberen om 1 opdracht die op 8 oktober ingeleverd moet worden, af te maken. Dan is dat maar vast gedaan. Het samenvatten van artikelen doe ik voor het tentamen en dat is pas in november 
Verder probeer ik naast die ene opdracht ook alvast de tweede opdracht voor te bereiden en wat opdrachten te doen voor de komende werkcolleges van een ander vak. Dat moet woensdag worden meegenomen naar het werkcollege.
Kortom, samengevat:
Opdracht 1
Opdracht werkcolleges 2
Voorbereiding opdracht 2
Zijn er bij jullie nog mensen die vandaag aan de slag gaan?
Verder probeer ik naast die ene opdracht ook alvast de tweede opdracht voor te bereiden en wat opdrachten te doen voor de komende werkcolleges van een ander vak. Dat moet woensdag worden meegenomen naar het werkcollege.
Kortom, samengevat:
Opdracht 1
Opdracht werkcolleges 2
Voorbereiding opdracht 2
Zijn er bij jullie nog mensen die vandaag aan de slag gaan?
zaterdag 15 september 2012 om 10:29
Wow Delmikra, ik kan geloof ik echt een voorbeeld aan jou nemen, super goed bezig!
Ik ga vandaag ook aan de slag om mijn college van maandag voor te bereiden. Ik zal er wel de hele dag mee bezig zijn (in ieder geval tot aan het avondeten), maar ik heb toch niks anders te doen haha. Ik meld me weer om één uur!
Ik ga vandaag ook aan de slag om mijn college van maandag voor te bereiden. Ik zal er wel de hele dag mee bezig zijn (in ieder geval tot aan het avondeten), maar ik heb toch niks anders te doen haha. Ik meld me weer om één uur!
zaterdag 15 september 2012 om 10:31
quote:peacy schreef op 14 september 2012 @ 22:39:
Hoe maken jullie trouwens jullie planning?Niet xD De ervaring leert mij dat ik me niet aan strakke schema's e.d. houd. Ik maak gewoon 's ochtends een lijstje met wat ik moet doen die dag, en dat doe ik dan. Als ik het echt druk heb maak ik wel tijdschema's. Dan zeg ik bv. 15 pagina's leren per uur, en als ik aan het eind van de pagina's nog een stukje uur overhoud, houd ik pauze. Dat werkt voor mij dan heel goed!
Hoe maken jullie trouwens jullie planning?Niet xD De ervaring leert mij dat ik me niet aan strakke schema's e.d. houd. Ik maak gewoon 's ochtends een lijstje met wat ik moet doen die dag, en dat doe ik dan. Als ik het echt druk heb maak ik wel tijdschema's. Dan zeg ik bv. 15 pagina's leren per uur, en als ik aan het eind van de pagina's nog een stukje uur overhoud, houd ik pauze. Dat werkt voor mij dan heel goed!
zaterdag 15 september 2012 om 12:38
Goed bezig allemaal en leuk ook dat dit topic zo actief is!
Ik wil vanmiddag ook aan de slag, verder met mijn eerste hoofdstuk. Heb het grootste deel van de informatie zo beschikbaar, dus ik hoop qua schrijven wat meters te maken. Ik wil maandag dit hoofdstuk afhebben. Als het goed is, betekent dat nog een paragraaf schrijven en de conclusie.
Meld me over 2 uurtjes weer!
Succes!
Ik wil vanmiddag ook aan de slag, verder met mijn eerste hoofdstuk. Heb het grootste deel van de informatie zo beschikbaar, dus ik hoop qua schrijven wat meters te maken. Ik wil maandag dit hoofdstuk afhebben. Als het goed is, betekent dat nog een paragraaf schrijven en de conclusie.
Meld me over 2 uurtjes weer!
Succes!
zaterdag 15 september 2012 om 14:01
Oke, we zijn anderhalf uur verder en ik zit net klaar om te beginnen. Dat schiet nog niet echt op zo! Heb ook zoo geen zin, maar goed als ik daar op moet wachten, komt die scriptie nooit af.
Nu maar even aan de slag, kijken hoe ver ik nog kom vanmiddag.
Fijn dat je goed gaat penelopeia! Keep up the good work!
Nu maar even aan de slag, kijken hoe ver ik nog kom vanmiddag.
Fijn dat je goed gaat penelopeia! Keep up the good work!
zaterdag 15 september 2012 om 15:49
@klaproosje: Je kunt het wel hoor! Niets moeilijker dan jezelf aan het werk zetten soms. Zeker als het buiten zonnig is en je veel liever een stuk zou gaan fietsen of buiten in de tuin lezen of weetikwat!
@peacy: Tjah uitstelgedrag.. Ik herken het wel! Wat trouwens helpt met stapels klusjes in je hoofd, die je niet mag vergeten: zet ze op papier.
Ik ben nu trouwens aan het studeren met de Franse muziekzender waar ik op vakantie veel naar luisterde aan haha. Wel leuk, nog een beetje vakantiegevoel op de achtergrond.
@peacy: Tjah uitstelgedrag.. Ik herken het wel! Wat trouwens helpt met stapels klusjes in je hoofd, die je niet mag vergeten: zet ze op papier.
Ik ben nu trouwens aan het studeren met de Franse muziekzender waar ik op vakantie veel naar luisterde aan haha. Wel leuk, nog een beetje vakantiegevoel op de achtergrond.
zaterdag 15 september 2012 om 16:26
@ penelopeia: Wat kan muziek fijne herinneringen oproepen he of je in een bepaalde mood brengen. Zelf luister ik alleen naar klassieke muziek als ik studeer, door andere muziek wordt ik heel snel afgeleid, vooral als er zang bij zit.
Ik heb mezelf toch aan het werk weten te krijgen en heb nu bijna 2 A4tjes geschreven. Is redelijk, maar nu zit ik weer een beetje vast. En het gaat ook nog niet zo hard/goed als ik zou willen. Verwacht dat ik nog minstens vier pagina's nodig heb om dit hoofdstuk af te maken. Nu nog maar even verder, maar moet straks ook nog wat andere dingen doen en vanavond kan ik ook niet bezig. Ga voor nog een pagina en dan morgen de rest.
Ik heb mezelf toch aan het werk weten te krijgen en heb nu bijna 2 A4tjes geschreven. Is redelijk, maar nu zit ik weer een beetje vast. En het gaat ook nog niet zo hard/goed als ik zou willen. Verwacht dat ik nog minstens vier pagina's nodig heb om dit hoofdstuk af te maken. Nu nog maar even verder, maar moet straks ook nog wat andere dingen doen en vanavond kan ik ook niet bezig. Ga voor nog een pagina en dan morgen de rest.
zaterdag 15 september 2012 om 16:45
Jammer dat het niet zo goed gaat als gehoopt Klaproosje. Maar inderdaad, misschien leg je de lat wel te hoog. Als je klassieke muziek luistert bij het studeren, wat luister je dan? Gewoon radio vier ofzo, of specifieke muziek? Voordeel van mijn Franse muziek is dat ik niet echt kan meezingen omdat ik de liedjes toch niet ken
En het nieuws of de reclames kunnen me ook niet afleiden, omdat ik echt moeite zou moeten doen om te kunnen begrijpen wat ze zeggen. Heel handig vind ik
En toch wel ironisch, dat 'Getting things done' op je to-read-lijstje staat haha
En toch wel ironisch, dat 'Getting things done' op je to-read-lijstje staat haha
zaterdag 15 september 2012 om 18:06
Haha, de ironie inderdaad! Ik denk dat ik heel veel aan het boek zou kunnen hebben, maar ik gun me gewoon geen tijd om het te lezen. Ik vrees dat het het zoveelste moment van studie-ontwijkend-gedrag op zou leveren en van dat soort momentjes heb ik er nu al genoeg!
Ik ga er mee stoppen voor vandaag, moet nog wat andere dingetjes doen. Heb geen pagina meer geschreven (sterker, ik heb geschrapt), maar ik heb op de valreep nog even de hele structuur van mijn hoofdstuk omgegooid. Toch nog wel even nuttig bezig geweest dus. Ik voorkom hier het onnodig moeten herhalen van informatie mee (denk ik). Hopelijk lukt het me nu morgen alsnog om het hoofdstuk af te krijgen.
Wat betreft de muziek die ik luister tijdens het studeren... Op youtube is van alles te vinden, ook playlisten van 1 à 2 uur, zodat je even lekker door kunt werken. Ik luister veel naar de Cello Suites van Bach en de Nocturnes van Chopin. En verder klik ik gewoon aan wat er voorbij komt en kijk ik of het wat is!
Ik ga er mee stoppen voor vandaag, moet nog wat andere dingetjes doen. Heb geen pagina meer geschreven (sterker, ik heb geschrapt), maar ik heb op de valreep nog even de hele structuur van mijn hoofdstuk omgegooid. Toch nog wel even nuttig bezig geweest dus. Ik voorkom hier het onnodig moeten herhalen van informatie mee (denk ik). Hopelijk lukt het me nu morgen alsnog om het hoofdstuk af te krijgen.
Wat betreft de muziek die ik luister tijdens het studeren... Op youtube is van alles te vinden, ook playlisten van 1 à 2 uur, zodat je even lekker door kunt werken. Ik luister veel naar de Cello Suites van Bach en de Nocturnes van Chopin. En verder klik ik gewoon aan wat er voorbij komt en kijk ik of het wat is!
zaterdag 15 september 2012 om 18:11
Ahh Chopin <3 Dat vind ik ook heerlijk om te luisteren tijdens het leren. Ik hou niet van al te vrolijke of snelle klassieke muziek, waar de volgende melodielijn alweer begint voordat de eerste is afgelopen, daar word ik echt kriegel van. En laat dat nou het soort muziek zijn dat je vaak hoort op van die zenders haha. Maar ik zal eens kijken op youtube!
Maar je bent goed bezig geweest met het schrappen en structuren omgooien vind ik. Schrijven is schrappen zeggen ze wel eens, en daar zit best wel waarheid in
Maar je bent goed bezig geweest met het schrappen en structuren omgooien vind ik. Schrijven is schrappen zeggen ze wel eens, en daar zit best wel waarheid in
zaterdag 15 september 2012 om 22:12
ik reageer even niet op jullie. Lig verkouden op bed, en heb slecht geslapen vannacht. Desondanks heb ik vanmiddag geprobeerd het boek voor 1 vak te lezen. maar vind het boek irritant geschreven als een grote lap tekst met weinig afbeeldingen ed. En ook geen dikgedrukte begrippen.
En heb dus maar 2 bladzijden gelezen..
En heb dus maar 2 bladzijden gelezen..
zondag 16 september 2012 om 01:45
Zozo, iedereen is weer helemaal in de weer! Ik ben zelf begonnen aan mijn 2de studiejaar en het is meteen lekker druk! Maar ik ga vrij goed! Bijna al mijn huiswerk klaar, heb gelukkig wel een stok achter de deur. Namelijk de lessen! Als ik mijn huiswerk niet maak begrijp ik daar ook geen pepernoot van. Maar mijn tactiek is het huiswerk maken als je het opgekregen krijgt, niet de avond voor het gedaan moet zijn. Dat werkt prima!
zondag 16 september 2012 om 11:41
Goedemorgen allen (het is al weer bijna middag),
Ik heb gisteren niet meer laten weten hoe het is gegaan, uiteindelijk minder dan ik had verwacht. Ik heb opdracht 1 niet afgekregen, dus ook de twee dingen die ik verder nog wilde doen, niet. Best zonde, ach aan de andere kant, voelde me gisteren ook niet echt optimaal. Mag natuurlijk geen excuus zijn
Vandaag was ik van plan tot 2 uur onze nieuwe gordijnen op te hangen. Het systeem dat we hebben gekocht blijkt echter zo simpel te zijn dat mijn vriend nu op de ladder staat om de schroefjes er in te draaien en ik zojuist mijn eerste opdracht zo goed als heb afgerond (alleen nog even een goede literatuurlijst maken).
Verder wil ik vandaag dus doen:
- Opdrachten werkcolleges maken
- Voorbereiding opdracht 2
- Artikelen samenvatten
Ben benieuwd of ik het vandaag wel voor elkaar ga krijgen!
Verder vind ik het ook leuk om te zien hoe jullie in de weer zijn geweest (of juist last hebben gekregen van SO-gedrag. Ik heb ook wel eens goede verhalen gehoord over het boek getting-things-done. Al merk ik dat mijn planning voor mij nu het beste werkt en dat ik mijn tijd het beste daar in kan gaan steken. Een nieuw boek lezen kan ik er net even niet bij hebben (tenzij ze ook een versie hebben voor op de iPad zodat ik het in de trein zou kunnen lezen
@ Strawberry: beterschap, hoop dat je nu wat beter voelt. Ik ben zelf ook verkouden, maar voel me nog optimaal genoeg om vandaag veel te kunnen doen voor school. Vooral als het boek dan slecht leest, bevorderd het de snelheid van het lezen niet echt. Hoop dat het vandaag beter gaat en dat je een manier vind om door de moeilijke tekst heen te komen!
Ik heb gisteren niet meer laten weten hoe het is gegaan, uiteindelijk minder dan ik had verwacht. Ik heb opdracht 1 niet afgekregen, dus ook de twee dingen die ik verder nog wilde doen, niet. Best zonde, ach aan de andere kant, voelde me gisteren ook niet echt optimaal. Mag natuurlijk geen excuus zijn
Vandaag was ik van plan tot 2 uur onze nieuwe gordijnen op te hangen. Het systeem dat we hebben gekocht blijkt echter zo simpel te zijn dat mijn vriend nu op de ladder staat om de schroefjes er in te draaien en ik zojuist mijn eerste opdracht zo goed als heb afgerond (alleen nog even een goede literatuurlijst maken).
Verder wil ik vandaag dus doen:
- Opdrachten werkcolleges maken
- Voorbereiding opdracht 2
- Artikelen samenvatten
Ben benieuwd of ik het vandaag wel voor elkaar ga krijgen!
Verder vind ik het ook leuk om te zien hoe jullie in de weer zijn geweest (of juist last hebben gekregen van SO-gedrag. Ik heb ook wel eens goede verhalen gehoord over het boek getting-things-done. Al merk ik dat mijn planning voor mij nu het beste werkt en dat ik mijn tijd het beste daar in kan gaan steken. Een nieuw boek lezen kan ik er net even niet bij hebben (tenzij ze ook een versie hebben voor op de iPad zodat ik het in de trein zou kunnen lezen
@ Strawberry: beterschap, hoop dat je nu wat beter voelt. Ik ben zelf ook verkouden, maar voel me nog optimaal genoeg om vandaag veel te kunnen doen voor school. Vooral als het boek dan slecht leest, bevorderd het de snelheid van het lezen niet echt. Hoop dat het vandaag beter gaat en dat je een manier vind om door de moeilijke tekst heen te komen!