Werk & Studie alle pijlers

Switchen van baan 3 jonge kinderen

22-02-2021 13:41 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal :)

Ben nu zwanger van de derde dus dit is nog niet aan de orde. Maar ik vraag me af of hier mensen zijn die van baan zijn geswitcht met 3 jonge kinderen? Ik ben 28, werk nu 4 jaar bij mijn (eerste) werkgever en heb kinderen van 4, 1 en nu 20 weken zwanger van de 3e. Ik heb in de richting van Wiskunde gestudeerd en nu een baan in die hoek. 3 dagen in de week heel fijn. Mijn partner werkt 4 dagen in de week.

Ik ben van plan om op zoek te gaan naar een nieuwe baan als deze baby ongeveer 1 is. Eigenlijk niet perse omdat ik het niet meer naar mijn zin heb maar ook omdat ik graag wel een soort carriere wil. Maar misschien willen we ook nog wel een vierde kind.. Heeft iemand ervaring met switchen van baan met jonge kinderen? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ben je blij dat je dit hebt gedaan? Wat was het effect op het gezin?
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van al een leuke fijne goed betaalde flexibele baan hebben is dat je gewoon eisen kan stellen aan een nieuwe baan. Dus als een baan niet zo flexibel is als je huidige baan bedank je gewoon.

Voor alle functies waarvoor tekorten zijn wordt er op dit moment vooral op de secundaire arbeidsvoorwaarden bijgeplust. Dat zijn dus vooral dingen als flexibiliteit en "het nieuwe werken".

Als je wiskunde hebt gestudeerd kan ik me bijna niet voorstellen dat je solliciteert op banen waar 200 brieven op binnen komen. Dus dat moet prima kunnen.

Ik ben ook 2 keer geswitched van baan terwijl mijn kinderen nog klein waren (nog geen jaar en net een jaar). Ik probeer in zo'n fase wel bewust de andere dingen even op een lager pitje te zetten, dus geen grotere sportdoelen, geen grotere projecten in huis en ook sociaal even wat minder afspraken om te zorgen dat het allemaal behapbaar blijft, maar verder kreeg ik vooral veel goede zin en energie van een nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor alle reacties! Het lukt me niet om op iedereen persoonlijk te reageren maar vooral aan de ervaringsverhalen heb ik een hoop.

Wat ik hieruit opmaak is dat ik er nog niet aan toe ben, maar dat het ook veel energie kan geven en je het eigenlijk het beste om en om met je partner kan doen. We hebben sinds ik zwanger ben geworden van de oudste (5 jaar geleden) al best een roerige tijd gehad: 2x verhuisd, allebei afgestudeerd, allebei begonnen in onze eerste baan, ik intern 2x van baan veranderd en 2 zwangerschappen dus ik kan me ook voorstellen dat ik daarom de zekerheid van nu fijn vind.

Qua beste moment lees ik verschillende ervaringen. Tja ik ontkom er niet aan om te switchen als er kinderen op de basisschool zitten, want de oudste gaat al. Dus dat vind ik wel spannend.

Verder hebben jullie me ook geholpen omdat ik besef dat ik niet een carrière wil in de zin van hogerop. Het gaat mij puur om het ontwikkelen van mezelf en dat kan ook nog goed bij mijn huidige baan (er is een prima opleidingsbudget).
Alle reacties Link kopieren
Ja ook veranderd van baan met jonge kinderen. Ook na de bevalling van 2e op nieuwe werkplek, van te voren ook al kolfruimte en tijd in m'n agenda laten reserveren. Ik zie het probleem niet zo.
Als je geen haast hebt kun je toch op zoek naar iets met flexibiliteit waar je dat niet hoeft in te leveren? Ook vrouwen met Kids maken carrière hoor.
Ik volg niet helemaal wat het probleem is / waar je bang voor bent. Even aangenomen dat je geen extreme problemen hebt thuis.

Ik ben vlak na mijn zwangerschapsverlof van de tweede van baan gewisseld. Twee maanden inwerkperiode/proeftijd midden in de lockdown, met slapeloze nachten (baby was minstens 4x per nacht wakker) en zeer beperkte kinderopvang. Dat laatste vond ik best even pittig, maar verder was het echt niet zo heel veel lastiger dan de baan die ik daarvoor had.

Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat de arbeidsvoorwaarden zijn bij je nieuwe werkgever en of er een cultuur is van veel overwerken en dat ook echt van je verwacht wordt.

Maar ik zou het fluitend weer doen, echt waar. Dus als je denkt dat de nieuwe baan leuk is: komt goed!
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
22-02-2021 13:46
Ik snap het ook niet.
Denk je dat een vader dezelfde vraag zou stellen?
Ja.
Alle reacties Link kopieren
Hier een wiskundige achtergrond en vier kinderen. Oudste 23, jongste 16. Vanaf de geboorte van de oudste heb ik 3 dagen gewerkt, toen de oudste geboren werd was meer werken met een jong kind sociaal echt niet geaccepteerd. De eerste jaren ging dat allemaal prima in combi met mijn carrière, maar achteraf is dat 3 dagen werken te weinig geweest.

Ik ben uiteindelijk vooral weer op inhoudelijke functies teruggevallen. Rond de 30 had ik een team van 8 man onder mij, maar met een reorganisatie zag een nieuwe baas dat niet zitten vanwege mijn beperkte beschikbaarheid (dus ook de inflexibiliteit op niet-werkdagen). En weer een zo'n andere baan vinden bleek niet te doen, ook omdat ik dodelijk moe was van 4 jonge kinderen. De jongsten (tweeling) waren prematuur en niet gezond. De oudste bleek autisme te hebben. De backup van mijn ouders viel door hun slechter wordende gezondheid weg. De sector waar man werkt was 15-25 jaar geleden ook nog niet echt vriendelijk voor parttimers. Hij kon kiezen: geen papa-dag of wegwezen.

Nu werk ik 3,5 dagen, maar ik vind mijn werk kut en onder mijn niveau. Ik kom alleen niet meer verder. Mijn cv getuigt niet echt van een flitsende carrière na mijn 30e. Ik doe nu dingen die ik ook deed toen ik net 2-3 jaar werkte.

Ik zie nu jonge collega's in dezelfde val trappen. Een lagere baan accepteren voor 3 dagen in de week vanwege de kinderen.
...
Leeuw32 schreef:
22-02-2021 15:26
Ik denk dat je geen carrière kunt maken met 3 dagen. Zelf nu 1 kind van 1 en zijn bezig voor de 2e, daarom staat mijn “carrière” nu op een laag pitje. Zodra ik zwanger ben weer full speed verder. Ik werk 38 uur in een leidinggevende baan en ik merk dat het soms al onhandig is dat ik er 1 dag in de week niet ben. Als je echt carrière wil maken zul je naar de 32 uur moeten.

En de combi met kinderen: plannen, plannen en thuis (hard) onderhandelen. En hulp inkopen waar kan: oppas, schoonmaak, maaltijden en boodschappen laten bezorgen.
Oh nou ik werk 3 dagen in de week en ik durf te stellen dat het meer dan prima gaat met mijn carrière. Zal een beetje van de sector afhangen, maar daar ben je dan toch ook wel zelf bij?

Helemaal eens trouwens met jezelf op zoveel mogelijk andere manieren ontlasten; als dat financiële kan geeft dat zo veel ruimte!
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn derde dochter ongeveer 18 maanden was raakte ik mijn baan kwijt. Dus ik moest wel. Gelukkig vond ik een nieuwe baan waarbij ik wel wat meer uren moest gaan werken en het was iets verder weg. Het was dus minder ideaal en ik heb wel lang gebaald, miste mijn oude collega's ook.
Ik werk en er nu 9 jaar.
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
23-02-2021 09:40
Hier een wiskundige achtergrond en vier kinderen. Oudste 23, jongste 16. Vanaf de geboorte van de oudste heb ik 3 dagen gewerkt, toen de oudste geboren werd was meer werken met een jong kind sociaal echt niet geaccepteerd. De eerste jaren ging dat allemaal prima in combi met mijn carrière, maar achteraf is dat 3 dagen werken te weinig geweest.

Ik ben uiteindelijk vooral weer op inhoudelijke functies teruggevallen. Rond de 30 had ik een team van 8 man onder mij, maar met een reorganisatie zag een nieuwe baas dat niet zitten vanwege mijn beperkte beschikbaarheid (dus ook de inflexibiliteit op niet-werkdagen). En weer een zo'n andere baan vinden bleek niet te doen, ook omdat ik dodelijk moe was van 4 jonge kinderen. De jongsten (tweeling) waren prematuur en niet gezond. De oudste bleek autisme te hebben. De backup van mijn ouders viel door hun slechter wordende gezondheid weg. De sector waar man werkt was 15-25 jaar geleden ook nog niet echt vriendelijk voor parttimers. Hij kon kiezen: geen papa-dag of wegwezen.

Nu werk ik 3,5 dagen, maar ik vind mijn werk kut en onder mijn niveau. Ik kom alleen niet meer verder. Mijn cv getuigt niet echt van een flitsende carrière na mijn 30e. Ik doe nu dingen die ik ook deed toen ik net 2-3 jaar werkte.

Ik zie nu jonge collega's in dezelfde val trappen. Een lagere baan accepteren voor 3 dagen in de week vanwege de kinderen.
Wat zou je je jongere collega’s/jongere zelf adviseren?
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
23-02-2021 09:50
Toen mijn derde dochter ongeveer 18 maanden was raakte ik mijn baan kwijt. Dus ik moest wel. Gelukkig vond ik een nieuwe baan waarbij ik wel wat meer uren moest gaan werken en het was iets verder weg. Het was dus minder ideaal en ik heb wel lang gebaald, miste mijn oude collega's ook.
Ik werk en er nu 9 jaar.
Hoe kijk je hier nu op terug? Ben je uiteindelijk wel blij met hoe het is gelopen?
Alle reacties Link kopieren
wollendekentje schreef:
23-02-2021 10:00
Wat zou je je jongere collega’s/jongere zelf adviseren?
Ben ik ook benieuwd naar!
Alle reacties Link kopieren
geel_aapje schreef:
23-02-2021 10:31
Hoe kijk je hier nu op terug? Ben je uiteindelijk wel blij met hoe het is gelopen?
Ik heb mijn draai wel gevonden en ik heb nu ook geen plannen om weg te gaan. Maar het heeft wel een tijd geduurd.
ankalida schreef:
23-02-2021 09:40

Ik zie nu jonge collega's in dezelfde val trappen. Een lagere baan accepteren voor 3 dagen in de week vanwege de kinderen.
Het maakt mij niet zoveel uit hoe hoog of laag mijn baan is. Ik vind mijn werk en mijn collega’s leuk en dat vind ik het meest belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
wollendekentje schreef:
23-02-2021 10:00
Wat zou je je jongere collega’s/jongere zelf adviseren?
Wat ik mijn jongere in de huidige tijd zou adviseren is: eisen dat mijn man 4 dagen gaat werken, zodat ik ook 4 dagen kan werken. Iets wat in deze tijd gewoon meer acceptabel is. Een kleine 20 jaar geleden werd je trouwens nog afgebrand op het schoolplein als je meer werkte dan een paar excuusuurtjes in de week.

Wat ik mijn jongere collega's adviseer is dat ze tijdig weer teruggaan naar 4 dagen 'serieus' werk. Het gemene is namelijk dat je in die 'betere' banen vaak veel meer regelmogelijkheden hebt dan in de kleine 'lagere' banen. Blijf opleidingen volgen, vooral degenen die je softskills trainen. Blijf actief netwerken.

Heb lef en overschat jezelf af en toe. Denk meer als Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Zo denken mannen ook namelijk.

Realiseer je dat het uitbesteden van zorg van kinderen onder de 4 vele malen makkelijker is dan dat van basisschoolkinderen. Zwemles, speelafspraakjes, o-ja-morgen-mogen-jullie-verkleed-naar-school, schoolvakanties en precies om half negen op school zijn. Zorg vooral dat de derde shift niet alleen op jouw bordje komt.
...
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
23-02-2021 14:59
Het maakt mij niet zoveel uit hoe hoog of laag mijn baan is. Ik vind mijn werk en mijn collega’s leuk en dat vind ik het meest belangrijk.
Dan maakt het voor jou niet uit. Weet je wel zeker dat dat op de langere termijn ook zo is?
...
ankalida schreef:
23-02-2021 15:06
Dan maakt het voor jou niet uit. Weet je wel zeker dat dat op de langere termijn ook zo is?
Ik zeg niet dat je altijd in dezelfde functie moet blijven hè. En je kunt jezelf op veel verschillende manieren ontwikkelen. Plezier in mijn werk staat bij mij inderdaad altijd voorop, niet carrière maken. Dan heb ik ook energie voor de kinderen en andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
23-02-2021 09:40
Hier een wiskundige achtergrond en vier kinderen. Oudste 23, jongste 16. Vanaf de geboorte van de oudste heb ik 3 dagen gewerkt, toen de oudste geboren werd was meer werken met een jong kind sociaal echt niet geaccepteerd. De eerste jaren ging dat allemaal prima in combi met mijn carrière, maar achteraf is dat 3 dagen werken te weinig geweest.

Ik ben uiteindelijk vooral weer op inhoudelijke functies teruggevallen. Rond de 30 had ik een team van 8 man onder mij, maar met een reorganisatie zag een nieuwe baas dat niet zitten vanwege mijn beperkte beschikbaarheid (dus ook de inflexibiliteit op niet-werkdagen). En weer een zo'n andere baan vinden bleek niet te doen, ook omdat ik dodelijk moe was van 4 jonge kinderen. De jongsten (tweeling) waren prematuur en niet gezond. De oudste bleek autisme te hebben. De backup van mijn ouders viel door hun slechter wordende gezondheid weg. De sector waar man werkt was 15-25 jaar geleden ook nog niet echt vriendelijk voor parttimers. Hij kon kiezen: geen papa-dag of wegwezen.

Nu werk ik 3,5 dagen, maar ik vind mijn werk kut en onder mijn niveau. Ik kom alleen niet meer verder. Mijn cv getuigt niet echt van een flitsende carrière na mijn 30e. Ik doe nu dingen die ik ook deed toen ik net 2-3 jaar werkte.

Ik zie nu jonge collega's in dezelfde val trappen. Een lagere baan accepteren voor 3 dagen in de week vanwege de kinderen.

Wat rot. Is dat bij jullie sector zo? Ik herken het niet waar ik werk namelijk. Met 33 weken aangenomen bij een nieuwe baan. Dat was bewust een stapje terug trouwens, maar wel met prachtige ontwikkelmogelijkheden op een steenworp van huis. Gestart na mijn verlof. Na 10 maanden een mooie promotie mogen maken. Daar ben ik nu net begonnen. Ook zit ik in een fertiliteitstraject voor een tweede. Ook na de promotie die ik nu heb gemaakt zie ik nog absoluut mogelijkheden om nog meer stappen te maken. Er wordt ook, in elk geval voor mijn gevoel, in mij geïnvesteerd met cursussen etc. Een opleiding behoort in de toekomst ook tot de mogelijkheden, maar dat wil ik nu zelf nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Loes23 schreef:
23-02-2021 09:43
Oh nou ik werk 3 dagen in de week en ik durf te stellen dat het meer dan prima gaat met mijn carrière. Zal een beetje van de sector afhangen, maar daar ben je dan toch ook wel zelf bij?

Helemaal eens trouwens met jezelf op zoveel mogelijk andere manieren ontlasten; als dat financiële kan geeft dat zo veel ruimte!
Ik werk bij de overheid, maar minder dan 32 uur kom je echt niet verder dan schaal 11/12. Voor schaal 13 (coordinator) en hoger zul je echt 4 dagen aan de bak moeten. Nu werk ik een vrij traditionele hoek, maar ben de enige in vrouw in het MT onder de 40 en die 4 dagen werkt. Rest werkt echt 5 dagen.
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
23-02-2021 09:40
Hier een wiskundige achtergrond en vier kinderen. Oudste 23, jongste 16. Vanaf de geboorte van de oudste heb ik 3 dagen gewerkt, toen de oudste geboren werd was meer werken met een jong kind sociaal echt niet geaccepteerd. De eerste jaren ging dat allemaal prima in combi met mijn carrière, maar achteraf is dat 3 dagen werken te weinig geweest.

Ik ben uiteindelijk vooral weer op inhoudelijke functies teruggevallen. Rond de 30 had ik een team van 8 man onder mij, maar met een reorganisatie zag een nieuwe baas dat niet zitten vanwege mijn beperkte beschikbaarheid (dus ook de inflexibiliteit op niet-werkdagen). En weer een zo'n andere baan vinden bleek niet te doen, ook omdat ik dodelijk moe was van 4 jonge kinderen. De jongsten (tweeling) waren prematuur en niet gezond. De oudste bleek autisme te hebben. De backup van mijn ouders viel door hun slechter wordende gezondheid weg. De sector waar man werkt was 15-25 jaar geleden ook nog niet echt vriendelijk voor parttimers. Hij kon kiezen: geen papa-dag of wegwezen.

Nu werk ik 3,5 dagen, maar ik vind mijn werk kut en onder mijn niveau. Ik kom alleen niet meer verder. Mijn cv getuigt niet echt van een flitsende carrière na mijn 30e. Ik doe nu dingen die ik ook deed toen ik net 2-3 jaar werkte.

Ik zie nu jonge collega's in dezelfde val trappen. Een lagere baan accepteren voor 3 dagen in de week vanwege de kinderen.
Of 32 uur gaan werken ipv 36. Je bent een dief van jouw eigen portemonnee.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
23-02-2021 15:13
Ik zeg niet dat je altijd in dezelfde functie moet blijven hè. En je kunt jezelf op veel verschillende manieren ontwikkelen. Plezier in mijn werk staat bij mij inderdaad altijd voorop, niet carrière maken. Dan heb ik ook energie voor de kinderen en andere dingen.
Zo dacht ik er ook over. Maar dat is precies waarom ik nu vastgelopen ben.
...
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
23-02-2021 15:05
Wat ik mijn jongere in de huidige tijd zou adviseren is: eisen dat mijn man 4 dagen gaat werken, zodat ik ook 4 dagen kan werken. Iets wat in deze tijd gewoon meer acceptabel is. Een kleine 20 jaar geleden werd je trouwens nog afgebrand op het schoolplein als je meer werkte dan een paar excuusuurtjes in de week.

Wat ik mijn jongere collega's adviseer is dat ze tijdig weer teruggaan naar 4 dagen 'serieus' werk. Het gemene is namelijk dat je in die 'betere' banen vaak veel meer regelmogelijkheden hebt dan in de kleine 'lagere' banen. Blijf opleidingen volgen, vooral degenen die je softskills trainen. Blijf actief netwerken.

Heb lef en overschat jezelf af en toe. Denk meer als Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Zo denken mannen ook namelijk.

Realiseer je dat het uitbesteden van zorg van kinderen onder de 4 vele malen makkelijker is dan dat van basisschoolkinderen. Zwemles, speelafspraakjes, o-ja-morgen-mogen-jullie-verkleed-naar-school, schoolvakanties en precies om half negen op school zijn. Zorg vooral dat de derde shift niet alleen op jouw bordje komt.
N.a.v. jouw post heb ik nu een overleg ingepland met mijn baas om te vragen of ik een bepaalde cursus mag gaan doen :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn baan is trouwens normaal 4 dagen maar ik heb 1 dag ouderschapsverlof. Bij ons maakt het niet zoveel uit of je 3 of 4 dagen werkt qua carrièrekansen (standaard is ook 4 dagen namelijk). Maar ik denk dat ik bij een nieuwe job inderdaad wel minstens 4 dagen ga doen. Lijkt me trouwens ook prima :)
ankalida schreef:
23-02-2021 15:36
Zo dacht ik er ook over. Maar dat is precies waarom ik nu vastgelopen ben.
Wat vervelend voor je dat je bent vastgelopen. Maar ik herken helemaal niets in je verhaal. Ik zou ook nooit iets van mijn man eisen. Wij doen alles in overleg en hebben afwisselend meer en minder gewerkt dan de ander.
ankalida schreef:
23-02-2021 15:05
Wat ik mijn jongere in de huidige tijd zou adviseren is: eisen dat mijn man 4 dagen gaat werken, zodat ik ook 4 dagen kan werken. Iets wat in deze tijd gewoon meer acceptabel is. Een kleine 20 jaar geleden werd je trouwens nog afgebrand op het schoolplein als je meer werkte dan een paar excuusuurtjes in de week.

Wat ik mijn jongere collega's adviseer is dat ze tijdig weer teruggaan naar 4 dagen 'serieus' werk. Het gemene is namelijk dat je in die 'betere' banen vaak veel meer regelmogelijkheden hebt dan in de kleine 'lagere' banen. Blijf opleidingen volgen, vooral degenen die je softskills trainen. Blijf actief netwerken.

Heb lef en overschat jezelf af en toe. Denk meer als Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Zo denken mannen ook namelijk.

Realiseer je dat het uitbesteden van zorg van kinderen onder de 4 vele malen makkelijker is dan dat van basisschoolkinderen. Zwemles, speelafspraakjes, o-ja-morgen-mogen-jullie-verkleed-naar-school, schoolvakanties en precies om half negen op school zijn. Zorg vooral dat de derde shift niet alleen op jouw bordje komt.
Dit dus. En echt, bespreek dat duidelijk thuis. Want je loopt je anders jezelf voorbij/vast en die discussie dan nog beginnen is vaak nutteloos.
En aangezien je OP, echt geef eerlijk toe als je nu al denkt dat niet geheel klopt qua zorg.
Leeuw32 schreef:
23-02-2021 15:35
Ik werk bij de overheid, maar minder dan 32 uur kom je echt niet verder dan schaal 11/12. Voor schaal 13 (coordinator) en hoger zul je echt 4 dagen aan de bak moeten. Nu werk ik een vrij traditionele hoek, maar ben de enige in vrouw in het MT onder de 40 en die 4 dagen werkt. Rest werkt echt 5 dagen.
Ik moet ook toegeven dat ik nog niet extreem ver in de carrière ben (en een dag freelance naast m’n 24 uur baan). Andere sector ook, waar parttime werk heel gebruikelijk is, maar als ik naar schaal 13 kijk bij de overheid dan denk ik dat ik dat ook makkelijker zou halen met vier dagen in de week :). Ik ben gelukkig ook gezegend met een man met technische topbaan die toch maar vier dagen werkt, dus bij een volgende baan zou ik dat waarschijnlijk ook weer doen.

Denk dat het ook afhangt van wat to onder carrière verstaat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven