Werk & Studie alle pijlers

Te oud voor een opleiding?

18-08-2018 18:11 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Ik maak alweer een nieuwe topic. Ik doe een MBO4 opleiding bedrijfsadministrateur op de NTI College. Maar nu ben ik er een half jaar ermee bezig en ik vind het best wel moeilijk zonder begeleiding. Discipline en doen heb ik er niet elke dag zin in (maar ik doe het wel). Ik werk naast de opleiding ook 36 uur p/w en als ik thuis kom. Heb ik er helemaal geen energie voor.

Ik zit te denken om een fulltime opleding te volgen met begeleiding, maar dan heb ik helemaal geen inkomen als ik 5 dagen naar school ga. Ik ben ook nu 23 jaar oud (te oud voor en fulltime opleiding).

Een andere optie kan een BBL (werken en leren) opleiding zijn, maar ik heb helemaal geen ervaring in de bedrijfsadministratie en andere opleidingen vind ik niet leuk. Waar ik nu werk wil ik helemaal niks ermee doen. Ik zie er geen toekomst in en ik wil wat anders doen in mijn leven.

Laatste optie wat ik zou kiezen. Een HBO test doen en dan een HBO opleiding starten. Maar dat zou ik alleen doen als ik echt voorbereid ben en ik ben helemaal niet zo goed in Nederlands. Ik heb er altijd moeite mee gehad in mijn hele leven als vak op school en zeker begrijpend lezen met grote teksten. Het is mijn derde taal naast Spaans en Engels.

Wat is jullie ervaring? Zijn er mensen die ook een opleiding op een latere leeftijd doen? Ben ik niet te oud? Mochten jullie tips hebben dan zou ik heel erg happy zijn. ;) :)

Gr Alex

(Ik hoop dat mijn grammatica goed getypt is).
Ik ben 31 en doe een opleiding. Maar in combi met werken.

23 is piepjong. gwn fulltime student worden en van het leven genieten.
Een andere optie kan een BBL (werken en leren) opleiding zijn, maar ik heb helemaal geen ervaring in de bedrijfsadministratie en andere opleidingen vind ik niet leuk.

Bijzonder. Je hebt alle BBL opleidingen (ook intern bij bedrijven) bekeken en niets vind je leuk?
Nou, succes dan maar met je bedrijfsadministratieopleiding, daar zul je het dan mee moeten doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Te oud op je 23e ??? o_o
Er zijn mensen die boven hun veertigste nog een opleiding doen!
Heb je een gezin? Kinderen?

Indien nee ...
Uitrekenen wat je financieel nodig hebt om net te overleven, een paar jaar kiezen op elkaar en voor een voltijd-studie gaan.

Bekijk ook eens met school in kwestie of er geen deeltijd-oplossingen zijn.
Wel begeleid, maar dus deeltijds zodat je meer kan werken.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 18-08-2018 18:21
28.81% gewijzigd
Ik begon op m'n 23ste aan een mbo opleiding. Inkomen was werken naast de opleiding en Stufi. Nu doe ik hbo, met werken en een lening. Ben nu bijna 27. Hoop op m'n 30ste klaar te zijn. Kan best hoor, hoewel veel studiegenoten 18 zijn en soms vind ik dat wel lastig.
23 is niet te oud. Je kunt ook een opleiding in het Engels volgen, past misschien beter bij je?
Ik ben rond de 50 en bezig met mijn vijfde serieuze opleiding op HBO/WO-niveau. Deeltijd, want er moet geld verdiend worden. Discipline is een dingetje, maar het zal moeten wil ik deze voor mijn pensioen afronden.

Mijn enige tip: niet zeuren maar doorbeuken, dan komt er een dag dat je opstaat en ziet dat je klaar bent.

Succes!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Leren verleer je niet zo snel, tenzij je iets aan het geheugen mankeert.
natura videtur libera continuo, dominis privata superbis, ipsa sua per se sponte omnia dis agere expers.
chocolol schreef:
18-08-2018 18:22
23 is niet te oud. Je kunt ook een opleiding in het Engels volgen, past misschien beter bij je?
Dat is een goede.
Voor BOL te oud op je 23e? Die zul je mij toch moeten uitleggen...
Toen ik halverwege de 30 was heb ik mijn baan opgezegd en ben ik weer aan een fulltime opleiding begonnen. Wat uiteraard een luxe was dat ik toen niet (per se) hoefde te werken.

Ik heb nu overigens een stagiair die tegen de 50 is en bezig is met een MBO-3 (of 4, weet het niet zeker) opleiding.
Je bent nooit te oud om een opleiding te doen vind ik!
Heb het hier met veel mensen over gehad en eigenlijk zegt iedereen hetzelfde, als je iets wil moet je er voor gaan.
Ik ben 24 jaar en begin in september met een nieuwe opleiding!
JollyRider schreef:
18-08-2018 18:25
Ik ben rond de 50 en bezig met mijn vijfde serieuze opleiding op HBO/WO-niveau. Deeltijd, want er moet geld verdiend worden. Discipline is een dingetje, maar het zal moeten wil ik deze voor mijn pensioen afronden.

Mijn enige tip: niet zeuren maar doorbeuken, dan komt er een dag dat je opstaat en ziet dat je klaar bent.

Succes!
Wauw!

Welke opleidingen als ik vragen mag?
Ik ben op mijn 43e gestart met een klassikale master in de richting die ik op wilde. Een dag per week lessen volgen, ongeveer anderhalve dag per week aan huiswerk, naast mijn baan en de opvoeding van mijn 2 pubers. Nu werk ik alweer een jaar in wat ik wilde doen.
Je bent nooit te oud om te leren, ga ervoor!
Volgens mij mag je tot je 27ste een bol opleiding volgen. Alleen veel mbo scholen doen aan leeftijdsdiscriminatie, zelf meegemaakt toen ik 21 of 22 was. Toen vonden ze mij al te oud. Mocht alleen mijn niveau 3 afmaken en moest daarna van school want om ook nog niveau 4 te gaan doen vonden ze mij echt te oud. Was sowieso beter af zonder die school...
Maar je kan altijd een klassikale thuisstudie doen, een BBL opleiding of gewoon een bol opleiding en als ze je niet willen aannemen vanwege je leeftijd gewoon even zorgen dat je het uitgeprint hebt, dat er in de wet staat dat je tot 27 niet geweigerd mag worden.

De reden waarom ze mij weigerde was omdat ik inmiddels 6/7 jaar ouder was dan de klas en dan geen aansluiting zou hebben.. Vanwege het leeftijdsverschil. I dont care about aansluiting dus dat zou voor mij nooit een punt geweest zijn.

Maar goed, ik ga per september beginnen met en thuisstudie (volledige mbo studie met BPV, dus best spannend om dat helemaal alleen te doen) en ben ook nog maar 23 (bijna 24) en je bent nooit te oud om te leren.
Linya87 schreef:
18-08-2018 19:36
Wauw!

Welke opleidingen als ik vragen mag?
Natuurkunde (uni), informatica (hbo), theologie (hbo), economie (uni), rechten (uni)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alex2017 schreef:
18-08-2018 18:11

Een andere optie kan een BBL (werken en leren) opleiding zijn, maar ik heb helemaal geen ervaring in de bedrijfsadministratie en andere opleidingen vind ik niet leuk. Waar ik nu werk wil ik helemaal niks ermee doen. Ik zie er geen toekomst in en ik wil wat anders doen in mijn leven.

Het idee van een BBL-opleiding is dat je juist tijdens de opleiding werkervaring opdoet in het betreffende vakgebied. Je doet bedrijfsadministratie, dus je kunt een BBL-opleiding in die richting doen en daarbij een werkplek zoeken waar ze je het vak gaan leren.
Chiiaraaaaa schreef:
18-08-2018 19:43
Volgens mij mag je tot je 27ste een bol opleiding volgen. Alleen veel mbo scholen doen aan leeftijdsdiscriminatie, zelf meegemaakt toen ik 21 of 22 was. Toen vonden ze mij al te oud. Mocht alleen mijn niveau 3 afmaken en moest daarna van school want om ook nog niveau 4 te gaan doen vonden ze mij echt te oud. Was sowieso beter af zonder die school...
Dat zal dan idd aan die school gelegen hebben. Ik ben zelf op mn 25e met een bol mbo4 opleiding begonnen en ik was echt niet de oudste. Ik had klasgenoten van 29, 32 en zelf iemand van 45. Nu was het in het begin nogal gek omdat er ook meiden bijzaten van 15/16. Maar bij mijn opleiding kon je versnellen als je wilde dus uiteindelijk met vooral ouderen in de klas.
Ahhhh dankjewel mensen voor jullie reacties. :)

Ik dacht dat ik te oud was voor een opleiding en ook om nog verder te gaan doorstuderen wat ik liever wil worden.

Dit geef mijn een positieve gevoel for me. :)
Je bent nooit te oud om te leren gelukkig!!
Chiiaraaaaa schreef:
Maar je kan altijd een klassikale thuisstudie doen, een BBL opleiding of gewoon een bol opleiding en als ze je niet willen aannemen vanwege je leeftijd gewoon even zorgen dat je het uitgeprint hebt, dat er in de wet staat dat je tot 27 niet geweigerd mag worden.

De reden waarom ze mij weigerde was omdat ik inmiddels 6/7 jaar ouder was dan de klas en dan geen aansluiting zou hebben.. Vanwege het leeftijdsverschil. I dont care about aansluiting dus dat zou voor mij nooit een punt geweest zijn.

Maar goed, ik ga per september beginnen met en thuisstudie (volledige mbo studie met BPV, dus best spannend om dat helemaal alleen te doen) en ben ook nog maar 23 (bijna 24) en je bent nooit te oud om te leren.
Je mag zelfs op je 80ste nog BOL gaan doen, waarom niet? Leeftijdsdiscriminatie is niet toegestaan en mijn ervaring is dat, zodra je ze daarop wijst, ze je toch met wat morren aannemen. En anders melding van maken! Ik begon op mijn 29ste nog aan een BOL-opleiding.
Chiiaraaaaa schreef:

Wat ontzettend raar! Dit lijkt me geen prettige school.

Ik heb overigens een andere ervaring hiermee. Ik heb toen ik 22 was een verkorte mbo niveau 4 opleiding gevolgd. En ik ken iemand wie 21 was en zij wilde niet naar het hbo dus is een voltijd mbo niveau 4 opleiding begonnen.
Op sommige mbo scholen kan het dus gewoon wel.
Enige kans die je hebt met een mbo opleiding (voltijd en niet versneld) is dat je ook bij mensen van 16 of 17 in de klas komt.

Verder heb je hetzelfde met sommige hbo opleidingen en universitaire studies alleen de leeftijd kan ook erg variëren. Gewoon gaan beginnen met een opleiding of studie nogmaals :)
JollyRider schreef:
18-08-2018 20:07
Natuurkunde (uni), informatica (hbo), theologie (hbo), economie (uni), rechten (uni)
Zo zeg! Knap gedaan. Ook geen halfbakken studies ook.
JollyRider schreef:
18-08-2018 20:07
Oh geweldig.

Petje af voor jouw discipline

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven