Werk & Studie alle pijlers

Te oud voor mbo opleiding ?

02-06-2014 15:26 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen ,

Ik wil graag weten of ik te oud ben voor een mbo bol opleiding , Ik ben nu 25 maar word in september 26 , Ik sta op het punt om me aan te melden voor ICT op het Summacollege Eindhoven, Is er kans dat ik afgewezen word ? het is voor mij geen probleem als ik wat tussen de jongere studenten kom te zitten , Maar ben je dan ook echt de oudste op school of zullen er meerdere van mijn leeftijdsgroep rond lopen , alvast bedankt ! Mvg
Lijkt me niet dat je te oud bent, maar waarom niet even gewoon bellen met de school?

Dan heb je gelijk je antwoord.
You know my name, not my story!
Bij mijn weten hanteren ze geen leeftijdsgrens
Ik begin in september ook weer met een MBO opleiding en ben dan 24.. Ben zonder problemen aangenomen. Ze vroegen bij de intake alleen of ik me bewust van ben dat de rest van mijn klasgenoten fors jonger is. En ja, dat ben ik me bewust..
Nee hoor, wij hebben ook mensen met die leeftijd in de klas!

Ook zitten er wel oudere mensen dan 26 jaar.

Veel leerplezier dus!
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Nee hoor niet te oud.

Ik wilde me op mijn 27ste aanmelden. Toen was ik wel te oud voor BOL. Dat was t/m 26 ( voor aanmelden tijdens de opleiding die leeftijd bereiken was niet erg).

Kon mij wel voor BBL ( werken en leren) aanmelden, daar was geen leeftijdsgrens voor.

Dit was op het ROC.
Ik heb een bol-stagiaire begeleid die de veertig al voorbij was.... dus ehh... da kan prima :-)
Misschien is er een route voor volwassenen?
Ik heb een studiegenootje van in de 30 (HBO).
BOL wil zeggen dat je 5 volle dagen per week op school zit. Daarvoor ben je wel aan de oude kant. Ik ken iemand die rond jouw leeftijd afgewezen is om die reden. Je vindt dan totaal geen aansluiting bij je klasgenoten. De leeftijd van je klasgenoten zal ergens tussen de 16 en 18 liggen namelijk.

Beter kun je kijken naar een BBL opleiding of een versnelde BOL of BOL 18+ opleiding (2 dagen per week school).
quote:dreamwalker schreef op 02 juni 2014 @ 16:34:

Ik heb een studiegenootje van in de 30 (HBO).

HBO is wel wat anders dan MBO. Er zijn relatief meer mensen die op latere leeftijd toch nog dat HBO papiertje willen halen en dus zitten er op veel HBO opleidingen mensen die al in de 30 zijn.

Op MBO opleidingen (BOL) is dat niet het geval. Daar zit je als voltijdsscholier echt tussen de 16 tot 18-jarigen. "Ouderen" die een MBO opleiding volgen doen dat vaak via de BBL (werken/leren) route of een versnelde BOL opleiding (1 of 2 dagen per week school).
Toevallig dat ik mij onlangs, na jaren wikken en wegen, aangemeld op een ROC voor een opleiding in BOL variant niveau 4. Ik ben momenteel 29 jaar.

Van tevoren heb ik veel research gedaan, o.a. bij Ministerie van Onderwijs en Rijksoverheid. Op basis van jouw leeftijd mag een ROC je niet weigeren, dat is leeftijdsdiscriminatie.

Wel is het zo dat ze mij meerdere malen hebben verteld in wat voor situatie ik terecht ga komen. Mijn klasgenoten zullen veelal een jaar of 10 jonger zijn. Trek ik dat wel?

Ik heb twee keer een dag mee gelopen en ik zie het wel zitten. Ik mag een verkort traject volgen van 2 jaar wat speciaal is aangepast op mijn situatie.

Ik dreig nu voor de tweede keer werkloos te worden in 3 jaar tijd. En ik weet gewoon dat ik onvoldoende gediplomeerd ben. Wel heb ik al een heel stuk werkervaring maar ik schiet qua opleiding te kort. In economisch betere tijden zou dat wellicht een minder groot probleem zijn. Nu de banen niet voor het oprapen liggen is het lastiger.

Bel de school op die je voor ogen hebt, maak een afspraak met de opleidingscoordinator.

Nogmaals: o.b.v. je leeftijd mogen ze je niet weigeren! En o.b.v. een hoop andere criteria ook niet. Tenzij je vooropleiding onvoldoende aansluit .. dan kan het wel problematisch worden. Maar dat weet jij zelf het beste.

l
Ik ben bijna dertig en doe ook een bol opleiding. Ik heb wel geluk want de school heeft alle 'oudjes' bij elkaar in de klas gezet. Alsnog lopen de leeftijden uiteen van 17 tot 30 jaar. Ik ben wel heel blij dat ik niet veruit de oudste ben want mijn motivatie en levenservaring ligt stukken hoger dan een 17-jarige. Dit merk ik vooral bij de groepsopdrachten, en het mbo zit daar vol mee. Dit kan je natuurlijk wel van te voren aan vragen, of zij een speciale klas voor de wat oudere student hebben.
Wat de reden dat jullie mbo volgen en niet direct hbo?
Ik wil eerst een fatsoenlijke basis voordat ik doorstroom naar HBO.

Ik heb al een HBO opleiding achter de rug. De eerste drie jaar ging voorspoedig. Toen ging de opleiding ineens over op competentiegericht onderwijs. Leekrachten wisten studenten daarin onvoldoende te sturen. Zodoende ben ik 2,5 jaar bezig geweest om ook dat laatste jaar te halen, voordat ik besloot om de handdoek in de ring te gooien.

Daarnaast is mijn situatie nu heel anders. Als ik start op het MBO heb ik twee kleine kindjes (nu nog zwanger ban nr 2). Ik zal er toch naast moeten blijven werken om het financieel te kunnen bolwerken. Dus ik wil de lat niet te hoog leggen opdat het straks weer op een mislukking uit loopt.
Ik begin in september, en ben 36 :-) . Je bent nooit te oud om te leren :-) :-)
@Twinkel oke op die manier. Ja ik vroeg het mij gewoon af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven