Te oud voor voltijd MBO opleiding?
zondag 12 januari 2014 om 19:24
Hoi allemaal,
Na een moeilijke periode voel ik me de laatste tijd weer behoorlijk stabiel en ben ik langzaamaan weer aan het orienteren op werk en opleiding. Halverwege september heb ik nog een HBO opleiding afgebroken omdat dat toen dus niet ging, daarom wil ik het nu een stapje lager proberen. Samen met een trajectbegeleider ben ik in gesprek wat ik dan precies wil. Sector zijn we al uit. Ik wilde eerst graag bbl doen maar vanwege mijn geringe werkervaring wordt het lastig om een plek te vinden en omdat ik nog recht heb op studiefinanciering (nog bijna 3 jaar na het halen van een propedeuse op het HBO in 2010) heb ik ook gekeken naar bol opleidingen. Nu heeft dat mijn voorkeur. Het enige waar ik mee zit is dat ik in mei 24 word en dus behoorlijk wat ouder ben dan de gemiddelde MBO student. Vinden jullie dit te oud of vinden jullie dat dit nog wel kan?
Ik ben benieuwd!
Na een moeilijke periode voel ik me de laatste tijd weer behoorlijk stabiel en ben ik langzaamaan weer aan het orienteren op werk en opleiding. Halverwege september heb ik nog een HBO opleiding afgebroken omdat dat toen dus niet ging, daarom wil ik het nu een stapje lager proberen. Samen met een trajectbegeleider ben ik in gesprek wat ik dan precies wil. Sector zijn we al uit. Ik wilde eerst graag bbl doen maar vanwege mijn geringe werkervaring wordt het lastig om een plek te vinden en omdat ik nog recht heb op studiefinanciering (nog bijna 3 jaar na het halen van een propedeuse op het HBO in 2010) heb ik ook gekeken naar bol opleidingen. Nu heeft dat mijn voorkeur. Het enige waar ik mee zit is dat ik in mei 24 word en dus behoorlijk wat ouder ben dan de gemiddelde MBO student. Vinden jullie dit te oud of vinden jullie dat dit nog wel kan?
Ik ben benieuwd!
zondag 12 januari 2014 om 19:27
Ik doe een MBO opleiding vanuit mijn werk, wordt over 2 maanden 25. Mij bevalt het best.
Hoe gaat je opleiding er uit zien? Is het echt 40 uur naar school of is het maar een dag/middag per week? Ik heb een middag overigens, vanuit mijn werkgever (bbl) en ben een van de jongsten.
Mijn ervaring op dit vakgebied was ook 0,0. Het was een kwestie van geluk hebben. Wat wil je gaan doen voor opleiding?
Hoe gaat je opleiding er uit zien? Is het echt 40 uur naar school of is het maar een dag/middag per week? Ik heb een middag overigens, vanuit mijn werkgever (bbl) en ben een van de jongsten.
Mijn ervaring op dit vakgebied was ook 0,0. Het was een kwestie van geluk hebben. Wat wil je gaan doen voor opleiding?
zondag 12 januari 2014 om 19:31
Hoi little_angel, bedankt voor je reactie.
Voor de opleiding moet ik 30 uur per week naar school dus dat komt wel neer op 5 dagen. Ik denk echt dat de meesten tussen de 16 - 18 zijn, met een enkele uitschieter naar de 20 misschien.
Ik wil verpleegkunde gaan doen. Ik weet dat je ook HBO-V hebt maar ik wil het juist wat rustiger aan doen en het voor mezelf wat makkelijker maken door op MBO te beginnen en eventueel later naar het HBO te gaan. De bbl plekken hier voor verpleegkunde zijn enorm populair, ik denk niet dat ik daar met mijn slechte cv een plek zal bemachtigen.
Voor de opleiding moet ik 30 uur per week naar school dus dat komt wel neer op 5 dagen. Ik denk echt dat de meesten tussen de 16 - 18 zijn, met een enkele uitschieter naar de 20 misschien.
Ik wil verpleegkunde gaan doen. Ik weet dat je ook HBO-V hebt maar ik wil het juist wat rustiger aan doen en het voor mezelf wat makkelijker maken door op MBO te beginnen en eventueel later naar het HBO te gaan. De bbl plekken hier voor verpleegkunde zijn enorm populair, ik denk niet dat ik daar met mijn slechte cv een plek zal bemachtigen.
zondag 12 januari 2014 om 19:55
zondag 12 januari 2014 om 19:59
Ik zou zoeken naar een bbl plek. Dan heb je, voor de duur van de opleiding, ook inkomen.
Zoiets:
http://www.werkenbijumcut ... iejarig.aspx#.UtLllvTuKSo
Zoiets:
http://www.werkenbijumcut ... iejarig.aspx#.UtLllvTuKSo
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 12 januari 2014 om 20:02
Laat je even goed informeren bij het roc oid.
Ik stapte ook in met verpleegkunde te willen gaan doen. Wil ik nog steeds!
Terecht gekomen bij een thuiszorgorganisatie. Zij wilden mij hebben. Opleiding werd betaald, ik begon alleen met een opleiding tot verzorgende C, dat is in de thuiszorg de basis min of meer.
Als ik straks klaar ben gaan we kijken naar kansen en mogelijkheden om verder te leren.
Het duurt wat langer om op het einddoel te komen maar de weg is wel relaxed en goed te doen.
Mijn voordelen:
Mogelijkheden tot doorleren zijn ruim aanwezig
Maar 1 middag in de week naar school, de rest is lekker thuis.
Huiswerk valt relatief gezien best mee.
Ik heb een baan er naast, ik breng het geleerde gelijk in de praktijk.
Door de baan er naast, heb ik een inkomen en dus geld om te wonen en te leven.
In de praktijk leer ik meer dan in de schoolbanken.
Ik stapte ook in met verpleegkunde te willen gaan doen. Wil ik nog steeds!
Terecht gekomen bij een thuiszorgorganisatie. Zij wilden mij hebben. Opleiding werd betaald, ik begon alleen met een opleiding tot verzorgende C, dat is in de thuiszorg de basis min of meer.
Als ik straks klaar ben gaan we kijken naar kansen en mogelijkheden om verder te leren.
Het duurt wat langer om op het einddoel te komen maar de weg is wel relaxed en goed te doen.
Mijn voordelen:
Mogelijkheden tot doorleren zijn ruim aanwezig
Maar 1 middag in de week naar school, de rest is lekker thuis.
Huiswerk valt relatief gezien best mee.
Ik heb een baan er naast, ik breng het geleerde gelijk in de praktijk.
Door de baan er naast, heb ik een inkomen en dus geld om te wonen en te leven.
In de praktijk leer ik meer dan in de schoolbanken.
zondag 12 januari 2014 om 20:12
Uiteindelijk doe ik het voor mezelf dus ik denk dat ik niet heel veel last ga krijgen van jonge klasgenoten. Ik zal het wel jammer vinden als ik niet zoveel sociale contacten op doe maar het is niet mijn voornaamste doel om een opleiding te gaan doen. Ik wil nu gewoon een succeservaring op doen en een papiertje halen.
Ik kan natuurlijk altijd proberen te solliciteren bij een bbl plek maar ik schat in dat ik weinig kans maak. Ik heb na mijn propedeuse in 2010 alleen maar vrijwilligerswerk in de zorg gedaan. Voor mij dan 100 anderen die relevante werkervaring hebben of een stuk jonger zijn.
Bedankt voor alle reacties!
Ik kan natuurlijk altijd proberen te solliciteren bij een bbl plek maar ik schat in dat ik weinig kans maak. Ik heb na mijn propedeuse in 2010 alleen maar vrijwilligerswerk in de zorg gedaan. Voor mij dan 100 anderen die relevante werkervaring hebben of een stuk jonger zijn.
Bedankt voor alle reacties!
zondag 12 januari 2014 om 20:25
Laat je alsjeblieft niet tegenhouden door je leeftijd! Je zal inderdaad wat ouder zijn dan de meesten maar het zou zonde zijn als je daarom niet gaat doen. Ik heb overigens op mijn studie ook flink wat dertigers rondlopen terwijl de gemiddelde leeftijd 18-23 is en ik vind dat absoluut niet raar of vervelend of zo. Er zitten zelf leuke 'oudjes' tussen waar ik het goed mee kan vinden
Ga ervoor, succes!
Ga ervoor, succes!
zondag 12 januari 2014 om 20:52
Het zal vast niet altijd leuk zijn om één van de oudsten van de klas te zijn maar laat je alsjeblieft niet tegenhouden door je leeftijd. Je moet nog heel lang werken.
Later zullen je collega's ook niet allemaal van dezelfde leeftijd zijn en moet je ook met mensen van verschillende leeftijden omgaan. Dus waarom zou dat op school onmogelijk zijn?
Bovendien heb je ook stages. Je zit niet de hele tijd op school.
Je kan natuurlijk gewoon proberen te solliciteren op een BBL baan. Als dat lukt heb je geluk en zo niet dan gewoon naar school gaan en een diploma halen. Ik weet ook niet of je halverwege nog kan overstappen?
Later zullen je collega's ook niet allemaal van dezelfde leeftijd zijn en moet je ook met mensen van verschillende leeftijden omgaan. Dus waarom zou dat op school onmogelijk zijn?
Bovendien heb je ook stages. Je zit niet de hele tijd op school.
Je kan natuurlijk gewoon proberen te solliciteren op een BBL baan. Als dat lukt heb je geluk en zo niet dan gewoon naar school gaan en een diploma halen. Ik weet ook niet of je halverwege nog kan overstappen?
zondag 12 januari 2014 om 22:00
Ik ben op mijn 21e begonnen aan een ft HBO-opleiding, na drie jaar gewerkt te hebben, en vond het toch moeilijk om aansluiting te vinden met mijn klasgenoten. De meesten woonden thuis, waren bezig met rijlessen, en waren nog best wel kinderlijk (ik ook, maar dat vond ik toen natuurlijk niet ). Na een jaar ben ik overgestapt naar de deeltijdafdeling, en ben weer ft gaan werken. Dat beviel een stuk beter, ook omdat ik tijdens mijn dagopleiding gewoon geen leuke bijbanen kon vinden.