Werk & Studie alle pijlers

Te weinig salaris gekregen

09-02-2021 13:37 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi iedereen!

Ik werk als schoonmaakster en krijg altijd op de 8ste mijn salaris. Dit keer kregen we het iets eerder, namelijk vrijdag op de 5e al. Alleen ik kreeg zo’n €200 minder. Toen ik op mijn loonstrook keek zag ik inderdaad dat ze bijna 20 uur niet hadden meegerekend. Dus gelijk een berichtje naar het bedrijf gestuurd. Ik vroeg of ze mijn loonstrook en mijn salaris konden aanpassen. Ze zeiden dat ze er volgende week naar zouden kijken en dat ik zeker iets zou horen. Maar het is nu al dinsdag en heb nog steeds niets gehoord. Ik weet dat ik me niet moet schamen om achter mij EIGEN geld aan te gaan maar vind het toch erg ongemakkelijk omdat ze al hebben gezegd dat ze iets zouden laten horen of dat ze weer gaan zeggen je krijgt het bij je volgende salaris meebetaald. Maar heb dat geld gewoon nodig. (Vorige maand was dit namelijk ook gebeurd, bij de salaris van december, toen kreeg ik ook zo’n €100 minder en toen ik dit aangaf zeiden ze dat ze het zouden oplossen, en anders bij de salaris van januari mee zouden sturen, maar ik gaf toen al aan dat ik het het liefst meteen wilde en dat gebeurde toen gelukkig ook). Wat zouden jullie in dit geval doen zonder opdringerig over te komen? Weer een berichtje sturen?
Alvast bedankt!
Lillybit schreef:
09-02-2021 15:21
Dat TO maar geduld moeten hebben en dat de week nog niet voorbij is en de sneeuw blabla. Wat een excuses.
Ik heb daar totaal geen begrip voor, ze maken de fout al voor de tweede keer en dit keer is het een flink bedrag. Dan moet je je ogen uit je kop schamen en het zo snel mogelijk in orde maken en de status melden bij TO.

Dit.

Echt. Desnoods mails je "Hallo, ik vind het enorm vervelend, maar ik ben ingesneeuwd en ik kan nu niet bij de overboekingen. Woensdag ben ik op kantoor en dan maak ik het direct in orde"

Dan weet TO ook waar ze staat. Krankzinnige situatie dit. TO, alles goed vastleggen (via e-mail) hoeveel je nog moet ontvangen. Regelmatig een herinnering sturen (je eerdere mail forwarden met een nieuwe reactie er bij. "Beste Mariska, denk je nog aan mijn mail van d.d. 8 februari") . Dossier opbouwen. Zijn ze helemaal besodemietert.
Nee hoor, je zeurt zeker niet. Je hebt gewoon gewerkt voor dat geld. Ik neem aan dat jouw werkgever ook van jou verwacht dat je op tijd op je werk bent. Ik vind het bijzonder asociaal gedrag van je werkgever eigenlijk. Hij maakt even heel goed duidelijk dat hij op de apenrots zit en jij niet, bah.
Weet je ik heb ook weleens te weinig salaris gehad en toen ik belde kreeg ik meteen excuses en een aanbod voor een voorschot direct en dan einde van de maand de exacte verrekening en nogmaals excuses excuses

Zo hoort het ook
lizenlotte schreef:
09-02-2021 14:57
natuurlijk mag to eerder nog eens aan de bel trekken, ik vind haar alleen wat ongeduldig. normaal had ze haar geld gisteren pas gehad he ipv afgelopen vrijdag al dus ik begrijp niet helemaal waar de paniek om is, als het bedrijf op de normale datum haar loon had uitbetaald had ze ook niet eerder dan vandaag het te weinig betaalde bedrag gehad..

ik begon overigens over de sneeuw omdat de kans groot is dat personeelszaken to haar urenbriefje (i.g.v. schoonmaakbedrijf/uitzendbureau) of afgetekende lijsten (i.g.v. thuiszorg) erbij moet hebben om het aantal gewerkte uren te vergelijken met het betaalde loon. ik denk niet dat die bij iemand thuis liggen..
Ik vind dat te ongeduldig zijn niet bestaat als het gaat om herhaaldelijke fouten met de uitbetaling van je salaris..

En dat ze misschien met achterhaalde niet digitale lijsten werken (Alles wat je noemt zijn ook tal van digitale opties voor. Toen ik 10 jaar geleden vakantiewerk deed in de thuiszorg ging alles qua uren en salaris al vlekkeloos digitaal) is ook niet het probleem van TO..
noorderlicht76 schreef:
09-02-2021 14:23
haha dit is een oud sociaal psychologisch experiment, dat mensen anders reageren als je teveel betaald hebt gekregen dan wanneer je te weinig hebt gekregen. succes met je studie (of waar het dan ook voor is)
Inderdaad, even loopen.
dan heb ik blijkbaar altijd bij ouderwetse bedrijven met achterhaalde systemen gewerkt (en nog) in zowel nederland als duitsland en zowel bij de thuiszorg als in de schoonmaak. vind ik toch bijzonder. hoe gaat dat dan, je patienten digitaal laten ondertekenen wanneer je geweest bent in de thuiszorg? ben ik wel benieuwd naar.
novaviva schreef:
09-02-2021 14:40
Gewoon vragen; wanneer denken jullie dat dit geregeld is? Voor mij is dit best een bedrag, dan weet ik een beetje waar ik aantoe ben.
Dit heb ik gestuurd, maar nog geen reactie terug. Bedankt! Ik hoop dat ze dit zsm zullen fixen
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
09-02-2021 14:21
Ik begrijp dat je flexwerker bent of een 0-uren contract hebt? Schoonmaak verdient al zo weinig, €10 per uur zie ik als ik even snel reken. Ik heb dit ook gehad toen ik schoonmaakte in de thuiszorg, steeds uren niet uitbetaald krijgen. Maar de rekeningen lopen wel gewoon door. Is het een optie om te vragen of je gewoon een aantal uren op contract kan krijgen? Dan kunnen ze in elk geval nooit minder uitbetalen dan dat. Heel vervelend dat je zo achter je zuurverdiende geld aan moet! Blijven bellen tot ze storten, succes!
Ik heb inderdaad een 0-uren contract. En ik krijg rond de €10 inderdaad. Het gaat om 18 uur wat ik nog betaald moet krijgen, dat zal bijna €200 moeten zijn. Een aantal uren op contract kan een goed idee zijn maar ook weer niet, want heb maanden waarin ik bijvoorbeeld 15 extra uren maak, en ik zou het zonde vinden als dat snipperuren worden ipv dat ik het meteen uitbetaald krijg. Maar bedankt voor het meedenken en je antwoord :)
Maar gaat dit om gewerkte uren in januari of in december?
Want mijn ervaring (als salarisadministrateur) is dat flexibel gewerkte uren doorgaans de maand erna worden uitbetaald en als de betaaldatum al vroeg in de maand is zoals bij jou, kan het best zijn dat (een deel van) de salarismutaties over januari pas na de sluiting van februari worden verwerkt en daarom pas in maart worden uitbetaald.

Wanneer de betaaldatum aan het einde van de maand is (zoals volgens mij de meest gangbare manier bij maandbetalingen, zo rond de 25e van de maand) vind ik het een ander verhaal, dan moet het zeker wel de maand erna uitbetaald worden.
Lena12 schreef:
09-02-2021 16:38
Maar gaat dit om gewerkte uren in januari of in december?
Want mijn ervaring (als salarisadministrateur) is dat flexibel gewerkte uren doorgaans de maand erna worden uitbetaald en als de betaaldatum al vroeg in de maand is zoals bij jou, kan het best zijn dat (een deel van) de salarismutaties over januari pas na de sluiting van februari worden verwerkt en daarom pas in maart worden uitbetaald.

Wanneer de betaaldatum aan het einde van de maand is (zoals volgens mij de meest gangbare manier bij maandbetalingen, zo rond de 25e van de maand) vind ik het een ander verhaal, dan moet het zeker wel de maand erna uitbetaald worden.
Dit gaat om de gewerkte uren in januari. Wij krijgen altijd op de 8ste van de maand de salaris van de gewerkte uren van de maand ervoor. Dat is eigenlijk altijd zo gegaan. Het is niet nieuw. Ze hebben gewoon mijn gewerkte uren niet goed gerekend.
werk-studie/teveel-betaalde-salaris-1-j ... ges/473957
lizenlotte schreef:
09-02-2021 14:57
natuurlijk mag to eerder nog eens aan de bel trekken, ik vind haar alleen wat ongeduldig. normaal had ze haar geld gisteren pas gehad he ipv afgelopen vrijdag al dus ik begrijp niet helemaal waar de paniek om is, als het bedrijf op de normale datum haar loon had uitbetaald had ze ook niet eerder dan vandaag het te weinig betaalde bedrag gehad..

ik begon overigens over de sneeuw omdat de kans groot is dat personeelszaken to haar urenbriefje (i.g.v. schoonmaakbedrijf/uitzendbureau) of afgetekende lijsten (i.g.v. thuiszorg) erbij moet hebben om het aantal gewerkte uren te vergelijken met het betaalde loon. ik denk niet dat die bij iemand thuis liggen..
Jij kent de financiën van TO toch niet? Misschien heeft ze dat geld dringend nodig.
En ja, daar mag ze naar vragen want ze heeft ervoor gewerkt.
Het gaat nu al voor de 2e keer mis. Dat heeft niks te maken met 'ongeduldig zijn'.
lizenlotte schreef:
09-02-2021 15:51
dan heb ik blijkbaar altijd bij ouderwetse bedrijven met achterhaalde systemen gewerkt (en nog) in zowel nederland als duitsland en zowel bij de thuiszorg als in de schoonmaak. vind ik toch bijzonder. hoe gaat dat dan, je patienten digitaal laten ondertekenen wanneer je geweest bent in de thuiszorg? ben ik wel benieuwd naar.
Nou, mijn vader heeft een jaar lang 3x per dag thuiszorg ontvangen (2019), daar heeft hij nooit voor hoeven tekenen.

Ik neem aan dat het digitaal tekenen van de gewerkte uren door de leidinggevende wordt gedaan, net zoals bij het uitzendbureau.
hanke321 schreef:
09-02-2021 14:13
Zeker er achter aan gaan. En niet halfslachtig want dit is al de 2e keer. Je zeurt niet, je hebt er recht op.

Je zou een mail kunnen sturen. Evt als ingebrekestelling.
Dit, kom op TO je hebt er toch voor gewerkt. Je hebt er gewoon recht op.
Dat is dus echt niet standaard novaviva, ik moest het gewoon op papier laten ondertekenen door mijn patiënten bij de 2 thuiszorgbureaus waar ik voorheen gewerkt heb en nu nog bij het bureau waar ik nu voor werk, en mijn vriend moet zijn uren briefjes voor het uitzendbureau ook gewoon op papier laten tekenen door zijn leidinggevende.
Vind ik ook best logisch met het oog op fraude, want hoe moet een leidinggevende van een bureau van al zijn werknemers weten of iemand wel of niet is geweest zonder bevestiging van de patiënt?? Ik vind dat een heel slechte zaak en snap ineens hoe het kan dat er regelmatig bureaus in het nieuws komen omdat ze fraude plegen.

Als dit een onderzoek is voor een studie oid: het gaat in dat topic om 2 boekjaren geleden (!!) en 4 uur. Hier om afgelopen maand en 18 uren. Dat kan je m.i. niet klakkeloos met elkaar vergelijken.
lizenlotte schreef:
09-02-2021 22:09
Dat is dus echt niet standaard novaviva, ik moest het gewoon op papier laten ondertekenen door mijn patiënten bij de 2 thuiszorgbureaus waar ik voorheen gewerkt heb en nu nog bij het bureau waar ik nu voor werk, en mijn vriend moet zijn uren briefjes voor het uitzendbureau ook gewoon op papier laten tekenen door zijn leidinggevende.
Vind ik ook best logisch met het oog op fraude, want hoe moet een leidinggevende van een bureau van al zijn werknemers weten of iemand wel of niet is geweest zonder bevestiging van de patiënt?? Ik vind dat een heel slechte zaak en snap ineens hoe het kan dat er regelmatig bureaus in het nieuws komen omdat ze fraude plegen.
Dan zal het bij mijn vader wel weer heel anders gegaan zijn dan elders.

Briefjes zijn overigens evengoed zeer fraudegevoelig.
Thalas schreef:
09-02-2021 14:12
Ik zou gewoon opdringerig gaan overkomen. Het is jouw geld.
Dit! Zorg dat je duidelijk bent. Het is verdorie jouw geld.
Je mag best ergernis tonen als zij in gebreke blijven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven