Werk & Studie alle pijlers

Team of functie?

18-01-2023 15:01 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In mijn huidige functie ben ik een beetje uitgekeken, maar heb ik wel een fijn team. Nu is er de mogelijkheid om een nieuwe functie aan te gaan binnen hetzelfde bedrijf, maar in een ander team. Waar ik bang voor ben is dat er op langere termijn onvoldoende klik is, al kan dat ook koudwatervrees zijn. Ik weet wie mijn collega's worden en je moet het maar net treffen dan. Terugkeren naar mijn oude team is dan niet meer mogelijk omdat mijn oude functie waarschijnlijk is opgevuld. Blijven zitten is dus het veiligst maar dan vrees ik dat mijn motivatie steeds minder wordt, alleen de collega's houden mij nu nog op mijn plek.
Functie. Jouw teamleden kunnen ook vertrekken. Dus jouw team kan veranderen.
Feit is dat je uitgekeken bent op jouw functie.
Pelle schreef:
18-01-2023 15:06
Functie. Jouw teamleden kunnen ook vertrekken. Dus jouw team kan veranderen.
Feit is dat je uitgekeken bent op jouw functie.
Sluit ik me helemaal bij aan. Ben lang gebleven voor de leuke collega's, maar nu vertrekt ook de één na de ander.
Functie uiteraard. Je moet jezelf altijd blijven ontwikkelen en als je nu stilstaat moet je door. Je bent nu al verveeld.
Zou ook voor de functie gaan!!!
Functie zeker, maar onderschat niet hoe collega’s bijdragen aan je werkplezier. Dat merkte ik toen ik ergens ging werken waar echt geen fijne sfeer hing. Ondanks het leukere werk, was ik blij dat ik er weer weg kon (terug naar mijn oude plek).
Maar je kent de nieuwe collega's toch? Je hebt wel een beeld??
je weet wie je leidinggevende gaat worden?

Ik vind leuke collega's belangrijk, maar niet belangrijk genoeg om in een functie te blijven hangen
KamilleT schreef:
18-01-2023 15:11
Functie zeker, maar onderschat niet hoe collega’s bijdragen aan je werkplezier. Dat merkte ik toen ik ergens ging werken waar echt geen fijne sfeer hing. Ondanks het leukere werk, was ik blij dat ik er weer weg kon (terug naar mijn oude plek).
Ja dat is dus het hele dilemma. Sfeer gaat voor mij boven functie of salaris, dat heb ik eerder ook gemerkt. Ik heb ook geen garantie dat huidige collega's blijven, maar verloop is heel laag binnen team.
Functie...bevalt het niet dan zoek je wat anders. Uitgekeken zijn op mijn baan zou mij teveel energie kosten.
Lila-Linda schreef:
18-01-2023 15:17
Maar je kent de nieuwe collega's toch? Je hebt wel een beeld??
je weet wie je leidinggevende gaat worden?

Ik vind leuke collega's belangrijk, maar niet belangrijk genoeg om in een functie te blijven hangen
Ik ken ze van samenwerkingsverbanden binnen organisatie maar niet als directe dagelijkse collega of persoon.
Kun je niet van tevoren al in contact komen met wat mensen waar je in de nieuwe functie mee te maken zal krijgen voordat je de beslissing maakt? Dan kun je denk ik een betere afweging maken.
Sjimmie84 schreef:
18-01-2023 15:21
Ik ken ze van samenwerkingsverbanden binnen organisatie maar niet als directe dagelijkse collega of persoon.
En dan zijn ze al verschrikkelijk?
Ooit waren je huidige collega’s ook onbekenden. Wie weet is dit team nog leuker.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Functie. Team en sfeer kan altijd buiten jou om alsnog veranderen. En dan zit je.
Absoluut functie.
Hoe fijn leuke collega's ook zijn; collega's komen en gaan. De leuke kunnen maarzo weg gaan en vervangen worden door niet zulke leuke. Dan zit je daar met een niet zo'n leuk team in een niet zo'n leuke functie.
Een functie waar je goed je ei in kwijt kunt, is ook met niet zulke leuke collega's nog steeds een leuke functie.
Ik zeg ook functie, maar zou wel kijken of je al een keer met de andere collega’s zou kunnen afspreken. Zo krijg je misschien een beter gevoel bij de overstap.
Een week of maand meelopen met terugkeergarantie mogelijk?
Bij ons wordt over zoiets onderhandeld.
Beiden zijn essentieel en noodzakelijk. Soms moet je een sprong maken en risico nemen. Blijven hangen in een suffe functie in een tof team werkt op den duur ook niet.

Maar wat is dat met dat team dat je niet ziet zitten? Zit daar haat en nijd, zijn collega's daar niet loyaal? Of vind je ze saai ogen? Of zijn ze allemaal bejaard?

Het is wel lastig als je in een fijn team geolied team zit. Je zult je in een nieuw team altijd weer moeten bewijzen. Zowel professioneel, maar ook meer persoonlijk. Als een bestaand team gezond is, zal dat vast wel loslopen. Je weet natuurlijk nooit zeker of je toch niet in een wespennest komt.

Feit blijft dat je huidige team ook binnen een paar maanden uit elkaar kan vallen. Garanties heb je niet, ook al zou je blijven. En stilstand is achteruitgang.
Ja, is het niks, dan zoek je toch weer wat anders? Zo’n beslissing is niet voor de rest van je leven.
Eigenlijk is beide ideaal natuurlijk.
Maar ik heb een hele leuke functie gehad in een vreselijk team/afdeling.
Nu een minder leuke functie in een heel prettig team.
Als ik zou moeten kiezen tussen die twee kies ik absoluut voor het laatste.

Maar ik begrijp dat je niet weet dat de nieuwe functie in een vervelend team is? Dat het een beetje doemdenken is? Dan zou ik de gok wagen. Plezier in de werkzaamheden en je ontwikkelen is ook belangrijk en misschien valt het mee. Zo niet, dan zie je wel weer. Doorsolliciteren is altijd een optie.
Tot nu toe nooit een functie gehad die leuk genoeg was om mindere omstandigheden te compenseren. Maaaaarrr... die functies waren gewoon niet interessant genoeg en ook al had ik regelmatig hele fijne/toffe collega's waar ik het ook privé mee kon vinden, die saaie functie vond ik echt fnuikend.

Over het algemeen:
- een niet leuke functie redelijk maar beperkt gecompenseerd worden door hele leuke collega's, want ik ging dood van verveling.
- een leuke functie kon een niet fijne sfeer maar beperkt compenseren, het lag er namelijk aan hoeveel last ik van die sfeer had. Een zeikende collega waar je zelden mee te maken hebt, is minder erg, dan een leidinggevende die vervelend is.
- en het is ook afhankelijk van wat er nu precies niet leuk is aan de sfeer.

En... maar zelden gehad dat het team waarin ik zat volledig ruk was. Er is altijd wel iemand waarmee het niet lekker klikt, maar daar had ik verder niet teveel last van.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hoe dan ook, als je een plafond bereikt op je huidige baan zul je toch eens door moeten, dat is nou eenmaal altijd een risico als je een leuk team achterlaat.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven