Ten Pages
zondag 11 november 2012 om 22:03
Ik wist niet helemaal zeker waar ik dit moest plaatsen. Heeft iemand ervaring met de website www.tenpages.com waar je via crowdfunding kunt proberen om je eigen boek uit te geven? Ik volg een schrijfcursus en dat heeft me gestimuleerd om de voorzichtige, eerste stappen te zetten richting een boek. Gezien het deprimerende aantal manuscripten dat de gemiddelde uitgever binnenkrijgt, leek me dit een mooi alternatief. Het idee is dat mensen aandelen kunnen kopen in manuscripten. Als er genoeg geld wordt opgehaald, wordt je boek uitgegeven.
Iemand ervaring (als aandeelhouder of als schrijver) met deze site? Werkt het?
Iemand ervaring (als aandeelhouder of als schrijver) met deze site? Werkt het?
zondag 11 november 2012 om 23:17
Ik zou mijn manuscript ook gewoon naar uitgeverijen sturen, het is mij een aantal jaar geleden gelukt, mijn boek is toen uitgegeven, ondanks het hoge aantal manuscripten. Het duurt even, maar je manuscript wordt wel gewoon gelezen. Ik denk niet dat de kans via TenPages heel veel groter is, je hebt echt heel veel aandelen nodig om uitgegeven te worden.
Ik vind het wel altijd leuk om op die website de inzendingen te lezen.
Ik vind het wel altijd leuk om op die website de inzendingen te lezen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 13 november 2012 om 01:58
@Susan, ja, ik dus ook. Het geeft wellicht een indruk van hoe je in de markt ligt.
Wat is jullie oordeel? Kun je iets insturen naar uitgeverijen synchroon laten lopen met iets insturen bij Ten Pages? In beide gevallen is de looptijd nogal lang.
En inderdaad, volgens mij heeft Ten Pages nog geen bestseller opgeleverd (al kwam Zo Zuidas daar wellicht bij in de buurt), maar op zich kan ik me wel voorstellen dat het werkt. Je krijgt toch een beeld van wat een gemiddelde lezer lezenswaardig vindt. Bovendien neem ik aan dat deze site ook door uitgevers in de gaten wordt gehouden. Zij hebben naar ik begrijp ook de optie om in één keer alle aandelen op te kopen.
Wat is jullie oordeel? Kun je iets insturen naar uitgeverijen synchroon laten lopen met iets insturen bij Ten Pages? In beide gevallen is de looptijd nogal lang.
En inderdaad, volgens mij heeft Ten Pages nog geen bestseller opgeleverd (al kwam Zo Zuidas daar wellicht bij in de buurt), maar op zich kan ik me wel voorstellen dat het werkt. Je krijgt toch een beeld van wat een gemiddelde lezer lezenswaardig vindt. Bovendien neem ik aan dat deze site ook door uitgevers in de gaten wordt gehouden. Zij hebben naar ik begrijp ook de optie om in één keer alle aandelen op te kopen.
dinsdag 13 november 2012 om 09:06
Kijk naar het soort boeken dat via tenpages is uitgegeven en naar de uitgeverijen waar ze mee samenwerken. Past jouw boek daar tussen? Of wil je liever bij een andere uitgeverij?
Je moet niet op 'de gemiddelde lezer' mikken, maar op een bepaald publiek en kijken welke uitgeverij ook op dat publiek mikt.
Je moet niet op 'de gemiddelde lezer' mikken, maar op een bepaald publiek en kijken welke uitgeverij ook op dat publiek mikt.
maandag 3 december 2012 om 11:23
Hallo Rasa, ik heb mijn manuscript eind 2010 op Ten Pages geplaatst. Op 23 april jl. heb ik een contract met een uitgever getekend. Sinds 26 november is Hemelsblauw, mijn debuut thriller, verkrijgbaar in de boekhandel. Ik heb vooral voor Ten Pages gekozen om niet bij uitgevers te hoeven leuren. De grootste meerwaarde bleek uiteindelijk dat je een schrijversmanager krijgt toegewezen die het manuscript samen met jou naar het niveau voor uitgevers brengt. Ten Pages is hard werken (dus geen kwestie van op de site zetten en wachten tot de aandelen zich vanzelf verkopen). Je moet zelf achter potentiële aandeelhouders aan, waarbij familie en vrienden een belangrijke rol kunnen spelen door je hierbij te helpen. Spreekt het manuscript echt aan bij de Ten Pages bezoekers, dan zullen zich ook spontaan aandeelhouders aanbieden. 2.000 aandelen verkopen onder 100 aandeelhouders is best veel, maar het is logisch dat uitgevers enige vorm van zekerheid willen dat het boek aanslaat. Het worden misschien niet direct bestsellers, maar heb je die garantie als je een manuscript rechtstreeks naar uitgevers stuurt? Schrijven is altijd mijn droom geweest en dankzij Ten Pages is het me toch gelukt! Als je bereid bent hard voor je droom te werken is het een mooie manier om een voet tussen de deur van een uitgever te krijgen. Ten Pages zoekt door waar jij na een eerste, pittige, afwijzing misschien al was gestopt. Succes!
dinsdag 4 december 2012 om 13:44
Tenpages is zeker een mooi alternatief. Ook ik heb hier ervaring mee. Ik ben zowel aandeelhouder als schrijver. Begin dit jaar nam ik de stap om mijn manuscript op tenpages.com te plaatsen met als resultaat dat mijn boek volgend jaar rond mei 2013 overal te koop zal zijn.
Of het een bestseller wordt, dat ligt natuurlijk aan het manuscript zelf. Hierin maakt het niet uit of je het in 1e instantie heb opgestuurd naar een uitgeverij of op tenpages hebt geplaatst.
Het prettige aan tenpages vind ik dat wanneer je de eindstreep heb gehaald, je verder in het proces ondersteunt wordt. Zij kijken samen met jou naar het manuscript, geven hier hun feedback op, zodat je evt. het manuscript met hun tips nog wat kan verbeteren en het beter ontvangen wordt door de uitgeverijen waar zij het dan weer voorleggen. Het voorleggen aan de uitgeverijen doen zij voor je en natuurlijk kan het zijn dat een uitgeverij het niet wil uitgeven, maar zij zoeken verder totdat er wel een geïnteresseerde uitgeverij is. Als je zelf een voorkeur hebt voor een bepaalde uitgeverij kan je dit voorleggen, zij kunnen met alle uitgeverijen contact zoeken en het voorleggen. Je komt er dan eerder doorheen dan wanneer je zelf het manuscript zou op sturen. Puur omdat het al via tenpages gaat, je hebt laten zien dat je al minimaal 100 geïnteresseerde mensen in je manuscript hebt en de uitgeverij ontvangt zelf ook een ‘’budget’’ wanneer zij jou manuscript gaan uitgeven.
Maar natuurlijk voordat het zover is, staat er nog een hoop werk te gebeuren. Eerst natuurlijk het manuscript op tenpages plaatsen. Het is zeker niet makkelijk om aan de aandeelhouders en aandelen te komen, maar met doorzettingsvermogen heb je een hele grote kans van slagen. Zelf heb ik voordat ik mijn manuscript plaatste al wat promotie voorbereidt. Zo had ik een facebook-pagina aangemaakt om zo alvast alle bekende op FB op de hoogte te stellen van mijn boek. En bijv. e-mail adressen bij elkaar gezocht om kranten te benaderen, of dat zij een stukje wilde plaatsen over het boek. Of websites enz…. Aan het begin was het vooral familie en vrienden die investeerde, maar ook voor mij nog onbekende aandeelhouders die ik een privé bericht had gestuurd over mijn boek of mensen die dus een stukje erover hadden gelezen in de krant. Maar toen de verkoop van aandelen goed liep en de aandeelhouders ook toenamen in aantal, durfde meer mensen te investeren of sommige zelf hun inleg te verdubbelen.
Ik zou zeggen, je kan het altijd proberen. Het is 4 maanden dat het op tenpages staat. Je kan het altijd daarna nog zelf opsturen naar een uitgeverij. En als het lukt in die 4 maanden om de eindstreep te halen is het helemaal super toch? En zo niet, heb je misschien wel veel gehad aan de feedback/reacties/recensies over je boek,waardoor je het boek kan aanpassen voor je het alsnog aan een uitgeverij opstuurt.
Veel plezier met schrijven.
Vriendelijke groetjes,
Marion Thomas
Voor wie het leuk vindt om het proces rondom mijn boek te volgen;
http://www.facebook.com/p ... 8235328912?ref=ts&fref=ts
Of het een bestseller wordt, dat ligt natuurlijk aan het manuscript zelf. Hierin maakt het niet uit of je het in 1e instantie heb opgestuurd naar een uitgeverij of op tenpages hebt geplaatst.
Het prettige aan tenpages vind ik dat wanneer je de eindstreep heb gehaald, je verder in het proces ondersteunt wordt. Zij kijken samen met jou naar het manuscript, geven hier hun feedback op, zodat je evt. het manuscript met hun tips nog wat kan verbeteren en het beter ontvangen wordt door de uitgeverijen waar zij het dan weer voorleggen. Het voorleggen aan de uitgeverijen doen zij voor je en natuurlijk kan het zijn dat een uitgeverij het niet wil uitgeven, maar zij zoeken verder totdat er wel een geïnteresseerde uitgeverij is. Als je zelf een voorkeur hebt voor een bepaalde uitgeverij kan je dit voorleggen, zij kunnen met alle uitgeverijen contact zoeken en het voorleggen. Je komt er dan eerder doorheen dan wanneer je zelf het manuscript zou op sturen. Puur omdat het al via tenpages gaat, je hebt laten zien dat je al minimaal 100 geïnteresseerde mensen in je manuscript hebt en de uitgeverij ontvangt zelf ook een ‘’budget’’ wanneer zij jou manuscript gaan uitgeven.
Maar natuurlijk voordat het zover is, staat er nog een hoop werk te gebeuren. Eerst natuurlijk het manuscript op tenpages plaatsen. Het is zeker niet makkelijk om aan de aandeelhouders en aandelen te komen, maar met doorzettingsvermogen heb je een hele grote kans van slagen. Zelf heb ik voordat ik mijn manuscript plaatste al wat promotie voorbereidt. Zo had ik een facebook-pagina aangemaakt om zo alvast alle bekende op FB op de hoogte te stellen van mijn boek. En bijv. e-mail adressen bij elkaar gezocht om kranten te benaderen, of dat zij een stukje wilde plaatsen over het boek. Of websites enz…. Aan het begin was het vooral familie en vrienden die investeerde, maar ook voor mij nog onbekende aandeelhouders die ik een privé bericht had gestuurd over mijn boek of mensen die dus een stukje erover hadden gelezen in de krant. Maar toen de verkoop van aandelen goed liep en de aandeelhouders ook toenamen in aantal, durfde meer mensen te investeren of sommige zelf hun inleg te verdubbelen.
Ik zou zeggen, je kan het altijd proberen. Het is 4 maanden dat het op tenpages staat. Je kan het altijd daarna nog zelf opsturen naar een uitgeverij. En als het lukt in die 4 maanden om de eindstreep te halen is het helemaal super toch? En zo niet, heb je misschien wel veel gehad aan de feedback/reacties/recensies over je boek,waardoor je het boek kan aanpassen voor je het alsnog aan een uitgeverij opstuurt.
Veel plezier met schrijven.
Vriendelijke groetjes,
Marion Thomas
Voor wie het leuk vindt om het proces rondom mijn boek te volgen;
http://www.facebook.com/p ... 8235328912?ref=ts&fref=ts