Werk & Studie alle pijlers

Tentamen niet gehaald, wat nu?

14-01-2010 13:45 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is een van mijn eerste acties hier op het forum. Maar ik moet dit even kwijt, aangezien ik weinig contact heb met medestudenten even een vraagje hier.

Ik heb te horen gekregen dat ik mijn tentamen niet gehaald heb. (3e jaars universiteit, dus einde bachelor) Tot nu toe is mij dat nog nooit overkomen. Ik ben erg onzeker aangelegd en loop nu helemaal vast in m'n hoofd. Over 1,5 week een mondelinge herkansing.. hoe ga ik me hierop voorbereiden (en dan niet de studie, maar psychisch). Ik durf mijn boeken amper meer in te kijken "omdat ik het toch niet kan, ik heb immers onvoldoende gehaald". Zo voel ik dat, en het is echt een aanslag op mijn zelfvertrouwen. Iemand tips?
Jezus, als je na het niet halen van een tentamen al zo in een dip schiet, dan heb je blijkbar nog nooit tegenslagen gehad in je leven.

Gewoon goed leren, eventueel mensen laten helpen door vragen over de stof te laten stellen.
Ik denk dat het eerst handig is om de tentamens in te zien of te praten met de docent die het nagekeken heeft. Op die manier krijg je inzicht in het soort fouten dat je gemaakt hebt. Als je dat weet, kun je daar extra op gaan letten.
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
quote:gizz schreef op 14 januari 2010 @ 13:47:

Jezus, als je na het niet halen van een tentamen al zo in een dip schiet, dan heb je blijkbar nog nooit tegenslagen gehad in je leven.

Gewoon goed leren, eventueel mensen laten helpen door vragen over de stof te laten stellen.

Sorry, ik heb genoeg tegenslagen gehad in mijn leven. Ben perfectionistisch en een beetje faalangstig (dat gaat volgens mij altijd samen). Ik vind je reactie erg overtrokken. Ik vraag hoe je dit moet aanpakken. Hoe krijg ik mezelf nu weer gemotiveerd..

Dit heb ik nog nooit eerder gehad nee, aangezien ik zo perfectionistisch ben. Hoe dit kan weet ik ook niet, dat de druk erg hoog ligt weet ik wel.
Hahahahaha jezus ik heb echt een miljoen tentamens niet de eerste keer gehaald. Ik word bijna onzeker van jou!

De meeste universiteiten bieden wel cursussen aan hoe om te gaan met faalangst etc. Misschien kun je daar eens naar kijken.
pluk de dag
Een herkansing doen? Lijkt me de meest logische optie.

#positiviteitmodus aan:

Zie het niet als een probleem, maar als een kans om eens te ervaren wat heel veel anderen ook al hebben ervaren, het doen van een hertentamen. #positiviteitmodus uit.

Volgens mij maak je van een mug een olifant.
Als je nog nooit eerder een onvoldoende hebt gehaald, ben je blijkbaar slim genoeg voor je opleiding. Een keer een lager cijfer halen is niet erg, wat wel erg is dat je er zo psychisch onder lijdt...

Probeer het te relativeren, want wat is nou een onvoldoende voor een tentamen??
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Kijk naar alle tentamens die je wel hebt gehaald. Je kan het dus duidelijk wel. Even uithuilen vandaag en vanaf morgen weer loeihard aan de slag.

Ik vind het advies je docent daarover te spreken ook een goede. Weet niet of ze dat doen. Inzicht in wat er mis is gegaan, is vaak een goed begin. Ga ervoor. Denk aan alle positieve resultaten!!! Veel succes.
Volg je hart. Dat klopt.
Derdejaars, en het eerste tentamen dat je niet hebt gehaald? Petje af! Dan ben je zeker een goede student.

Ik daarentegen heb vele tentamens niet bij de eerste gelegenheid gehaald. Bij mijn studie gebeurde dat aan de lopende band, dus je bent zeker niet de enige!

Wat nu te doen? Maak een afspraak met de docent. Heb je je tentamen al ingezien, of was er een nabespreking? Zo niet, doe dat dan. Dan kun je kijken wat je fout hebt gedaan, en zo gerichter studeren voor de herkansing.

Bang voor het mondeling? Ga met de docent praten en leg je angsten uit. Een studiegenote van mij was zo bang voor mondelinge tentamens dat ze al weken van tevoren huilbuien kreeg. Een gesprek met de docent vantevoren kon haar erg geruststellen. Vraag hoe hij/zei het mondeling afneemt, zo weet je van tevoren wat er gaat gebeuren. Stelt de docent veel gerichte vragen, of laat hij je zelf veel vertellen en uitleggen? Mag je zelf een onderwerp kiezen om over te praten, of doet de docent dat? Is er nog iemand bij het tentamen of zijn jullie met z'n tweeen?

Hoop dat je hier iets mee kan, succes!
quote:MienDobbelsteen schreef op 14 januari 2010 @ 13:49:

[...]

Sorry, ik heb genoeg tegenslagen gehad in mijn leven. Ben perfectionistisch en een beetje faalangstig (dat gaat volgens mij altijd samen). Ik vind je reactie erg overtrokken. Ik vraag hoe je dit moet aanpakken. Hoe krijg ik mezelf nu weer gemotiveerd..

Dit heb ik nog nooit eerder gehad nee, aangezien ik zo perfectionistisch ben. Hoe dit kan weet ik ook niet, dat de druk erg hoog ligt weet ik wel.Je hebt van je eigen perfectionisme en faalangst... doe er dan wat aan! Meestal kan dat via een hbo of uni heel simpel en zijn er speciale cursussen voor.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Djiez. Leren en herkansing doen?

Als ik bij elk hertentamen zo gereageerd had had ik allang in het Delta gezeten....
668, the neighbour of the Beast
Krookje, Pink en Singalala. Dankjullie wel voor de tips. Ik heb zojuist het secretariaat van de faculteit gemaild of er mogelijkheden zijn een tentamen in te zien en na te spreken. Ook of ik met de docent kan praten voordat ik het mondelinge tentamen inga. Ik hoop dat zij mij verder kunnen helpen hiermee.

Ik weet dat herkansingen aan de lopende band gebeuren. Maar dat maakt misschien ook dat de docent straks al een vooroordeel heeft over mij dat ik mijn tentamen niet gehaald heb (.. heb je dr weer één). Wat heb misschien ongemotiveerd maakt mij te laten slagen:). Ik geloof dat ik teveel denk!
Ik vind je reactie ook een beetje overdreven eerlijk gezegd.

Het is het eerste tentamen wat je niet gehaald hebt.

Je hebt nog 5 kansen om het wel te halen.

Het is niet zo dat je nu opeens dom bent ofzo, je hebt gewoon een tentamen niet gehaald. That's it.
Op zich hebben jullie helemaal gelijk. Het is niets ernstigs, de wereld vergaat niet en TO kan herkansen. Maar voor haar is dit wel een reeel probleem.

Zorg dat je achterhaalt wat je fout gedaan hebt de volgende keer.

Zorg dat je de leerstof met medestudenten of vrienden bespreekt. Daar onthoud je veel van en op het moment dat je iets kunt uitleggen, begrijp je het ook echt.

Ga 's avonds lekker op tijd naar bed en zorg goed voor jezelf in de tentamenperiode

Laat je gevoel niet afhangen van je schoolresultaten. Jij bent ook maar een mens en je mag fouten maken. Niemand is perfect.

Mail de betreffende docent en leg kort uit wat er met je aan de hand is. Zo kan hij rekening met je houden.

Succes!
Ik ben alweer mosterd, goed dat je actie onderneemt!
Een hertentamen doen.

Bij de inzage je fouten bekijken, analyseren (moet je kunnen, je doet universiteit) en nogmaals leren.

That's it. Verder eens met het mug-olifant verhaal. Je hebt een tentamen (dat herkanst mag worden) niet gehaald. Big deal, doe je het gewoon nog een keer.

Schrijf je tevens in voor cursus omgaan met faalangst. Als je straks werkt zal je ook wel eens een stuk schrijven of een project uitvoeren dat niet wordt goedgekeurd. Wat ga je dan doen?
Nou ik denk echt niet dat een docent dat vooroordeel heeft hoor! Zeker niet als je een goede student bent.

Gewoon niet piekeren, maar gáán en studeren!
quote:MienDobbelsteen schreef op 14 januari 2010 @ 14:01:

Ik weet dat herkansingen aan de lopende band gebeuren. Maar dat maakt misschien ook dat de docent straks al een vooroordeel heeft over mij dat ik mijn tentamen niet gehaald heb (.. heb je dr weer één). Wat heb misschien ongemotiveerd maakt mij te laten slagen:). Ik geloof dat ik teveel denk!

De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.

Jij maakt je echt druk om niets. Je kunt niet in het hoofd van de examinator kruipen, dus je weet helemaal niet wat die man/vrouw denkt. Je werpt door deze manier van denken veel te veel drempels op voor jezelf en maakt dit veel groter dan dat het is. Hou je hoofd koel, bekijk de fouten die je in je tentamen gemaakt hebt en ga met opgeheven hoofd naar die herkansing. Jij weet toch dat het je eerste herkansing ever is? Nou dan!
Nou als de examinator al vooroordelen over je heeft is het dat je een voorbeeldig student bent. Bedenk maar dat je tot nu toe alles gehaald hebt, dat is echt niet niks! En de meeste docenten bewonderen dat.

Zie het nu als een leermomentje. Zeker als je naar de tentameninzage gaat kan je zien wat je verkeerd gedaan hebt en hoe je dat voortaan kan verbeteren. Dan kan je ook meer gericht leren.

Verder is het natuurlijk ook een leermomentje voor jezelf, je weet nu dat je faalangst je toch meer dwars zat dan je misschien dacht. Elke universiteit heeft een cursus hoe om te gaan met faalangst. Besef dat je echt niet de enige bent.

Alvast veel succes met je hertentamen.
Semper ubi sub ubi
Het eerste wat ik dacht toen ik je topictitel las was: Doe gewoon een her.

En ja, dat is gewoon.

Succes!
Perfectionisme is niet perfect...
Ik denk dat het belangrijk is dat je je faalangst en perfectionisme aan gaat pakken. Als je dat nu niet doet kom je later echt in de problemen. Hoe zie je nu je toekomst in het werkende leven?

Het hertentamen is niet raar. Het bespreken van het oude tentamen en je angst zal ik overigens niet via het examenbureau regelen, maar gewoon rechtstreeks met de docent.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 14-01-2010 14:54
Reden: ontbrekende zinssnede
% gewijzigd
Het voordeel van een hertentamen is dat je alle stof al eens geleerd en/of doorgenomen hebt. Je kunt dus alleen maar méér studeren en je hoeft dus niet bij 0 te beginnen. Daarbij heb je de stof al eens in tentamenvragen gezien, dus dat maakt een volgende keer makkelijker. En met jouw studieachtergrond zorgt dat ervoor dat je dit gaat halen. Ik twijfel niet, waarom jij wel? En al zóu het mislukken, dat is echt niet erg.

Verder is het vervelend voor je dat dit je zo onzeker maakt. Vooral omdat je angst niet echt realistisch is. Ik zou eens voor jezelf op een rijtje zetten wat je hieraan kunt doen.
Wat voor studie volg je dat je drie jaar zonder te zakken kunt studeren? Zit je dan niet gewoon helemaal onder je niveau?
quote:Dahlia74 schreef op 14 januari 2010 @ 14:33:

Ik denk dat het belangrijk is dat je je faalangst en perfectionisme aan gaat pakken. Als je dat nu niet doet kom je later echt in de problemen. Hoe zie je nu je toekomst in het werkende leven?

Het hertentamen is niet raar. Ik zal dit overigens niet via het examenbureau regelen, maar gewoon rechtstreeks met de docent.

ik zou me gewoon aan de regels rondom hertentamens houden van je universiteit. Dus op de daarvoor gebruikelijke manier voor je (her)tentamen inschrijven. Niks rechtstreeks met de docent regelen als dit niet de gebruikelijke manier is.

Verder: heb je al eens gedacht hoe je met dit soort "tegenslagen" om gaat als je straks werkt. Als je hier als zo door van slag bent raad ik je aan hier snel wat mee te doen. Beter nu in de beschermde omgeving van een uni aanpakken dan straks op je werk. Daar word je echt harder afgerekend!
quote:mips schreef op 14 januari 2010 @ 14:42:

[...]

ik zou me gewoon aan de regels rondom hertentamens houden van je universiteit. Dus op de daarvoor gebruikelijke manier voor je (her)tentamen inschrijven. Niks rechtstreeks met de docent regelen als dit niet de gebruikelijke manier is.

Ik bedoel niet het hertentamen rechtstreeks regelen bij de docent, maar wel inzage in je reeds gemaakte tentamen en het bespreken van je angst. Een gesprek met de docent kan iedergeval het gevoel van het onbekende wegnemen.

Ik heb mijn 1e reactie even aangepast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven