Werk & Studie alle pijlers

Thesis vragen

23-01-2012 15:22 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

velen van jullie hebben vast wel te maken gehad (of hebben nu) met het schrijven van een onderzoek. Momenteel ben ik daarmee bezig om mijn bachelor Real Estate & Facility Management af te sluiten.

Ik stuitte vorige week op een presentatie van een onderzoeksbureau, verschillende architecten en de TU Delft. Hierin beschrijven zij PRECIES wat ik beschrijf in mijn onderzoek. Ik weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan. Kan sowieso al best makkelijk dingen overnemen, maar in dit geval moet dat bijna wel omdat het echt precies hetzelfde is. Wat wel fijn is, is dat mijn ideen en verwachtingen over de uitkomst bevestigd worden door dit onderzoek. Dus zit ik op de goede weg.

Hoe ga ik hiermee om en zorg ik dat ik geen plaggiaat pleeg?

De ideeen die ik hier nu voor heb:

- Natuurlijk kan ik bijvoorbeeld aan een model wat criteria voor gebouwen beschrijft, een waarderingssysteem toevoegen, maar nog steeds zijn de criteria dan hetzelfde.

- Mijn onderzoek schrijf ik ook voor Duitsland dus kan de methodiek toepassen op Duitsland ipv Nederland (zoals ze in de presentatie doen)

Verder heb ik veel data en feiten nodig voor mijn onderzoek. Hiervoor kan ik veel vinden op CBS, maar ook in boeken. Deze data komen natuurlijk niet altijd overeen. Nemen jullie dan een gemiddelde van meerdere bronnen of gaan jullie uit van 1 bron (die het beste uitkomt voor je onderzoek bijvoorbeeld)?

Ben benieuwd hoe anderen hiermee om zijn gegaan!
quote:lori90 schreef op 23 januari 2012 @ 15:22:

Hoe ga ik hiermee om en zorg ik dat ik geen plaggiaat pleeg?

Bronnen goed citeren/gebruiken.

daarnaast is het niet juist leuk als me met iets nieuws bezighoud dus niet met iets wat al gedaan is? Kan je je onderzoek niet uitbreiden/doorgaan op het al uitgevoerde onderzoek?

Je zei dat je ook naar Duitsland wil gaan kijken. Wat verwacht je dat er anders is? Waarop baseer je dit.

Cijfers kan je uit andere publicaties en van het CBS halen, als je het goed citeert maakt het volgens mij niet erg uit welke bron je gebruikt. Probeer wel de meest recente/nauwkeurige cijfers te gebruiken.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:neweve schreef op 23 januari 2012 @ 15:27:

[...]

Bronnen goed citeren/gebruiken.

daarnaast is het niet juist leuk als me met iets nieuws bezighoud dus niet met iets wat al gedaan is? Kan je je onderzoek niet uitbreiden/doorgaan op het al uitgevoerde onderzoek?

Je zei dat je ook naar Duitsland wil gaan kijken. Wat verwacht je dat er anders is? Waarop baseer je dit.

Cijfers kan je uit andere publicaties en van het CBS halen, als je het goed citeert maakt het volgens mij niet erg uit welke bron je gebruikt. Probeer wel de meest recente/nauwkeurige cijfers te gebruiken.

Begin mei moet ik mijn onderzoek inleveren. Ik kan natuurlijk verder gaan met de lijst van criteria door te gaan kijken welke gebouwen hier dan daadwerkelijk aan voldoen, waar deze liggen, en of hier vraag naar is (doelgroep). Dat is in de presentatie maar amper meegenomen namelijk.

Verder loop ik in Duitsland stage en werk ik samen met iemand die zijn onderzoek schrijft om te promoveren naar Doktor anders. Hij kan mijn onderzoek heel goed gebruiken als deel voor het zijne en daarvoor in de plaatst begeleid hij mij en 'voed' hij me met informatie en tips. Schrijf het dus ook voor mijn stagebedrijf, dat natuurlijk heel erg geinteresseerd is in Duitsland.
Als ik het zo hoor voeg je duidelijk iets toe aan het al bestaande onderzoek. Belangrijk is dan de informatie goed citeren.

Daarnaast doe jij een vergelijkbaar onderzoek in Duitsland. Dit is dus al een toegevoegde waarde!! (Misschien leuk om in de conclusie/een hoofdstuk ook verschillen tussen Duitsland en Nederland mee te nemen. Later onderzoek kan hier weer op verder gaan (Waardoor komt het?).

Succes!
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Doktor anders?
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:mrsstanleywalker schreef op 23 januari 2012 @ 17:30:

Doktor anders? Ik wist dat ik een foutje maakte, alleen niet hoe ik het dan wel mocht schrijven... Doctorandus dan
Iemand die promoveert wordt geen doctorandus
quote:Snormel schreef op 23 januari 2012 @ 19:31:

Iemand die promoveert wordt geen doctorandus

Nee inderdaad

Geheel offtopic:

Ik ken een verhaal van een hoogleraar die, toen ie nog aan het promoveren was, es een keer een Amerikaanse vakgenoot ging ophalen op Schiphol. Die man was heel verbaasd toen ie deze toen-nog-geen-hoogleraar zag. "You look so young!" De goede man wist niet precies wat ie met deze opmerking aanmoest, dus hij vroeg maar wat de Amerikaan bedoelde.

Bleek dat die dacht dat iemand met drs. voor zijn naam meerdere doctorstitels had
Oh nee, dan ben ik dus jaren bezig geweest om op-1-na-al-mijn-doctorstitels kwijt te raken .

En inderdaad, de point van een afstudeeronderzoek is wel dat je iets nieuws doet. Als dat andere onderzoek nou in jouw laatste week uitgekomen zou zijn, jammer dan. Maar nu lijkt me dat je nog wel kunt en moet zorgen dat het anders wordt dan dat.
quote:Captain_Obvious schreef op 23 januari 2012 @ 21:54:

[...]

Nee inderdaad

Geheel offtopic:

Ik ken een verhaal van een hoogleraar die, toen ie nog aan het promoveren was, es een keer een Amerikaanse vakgenoot ging ophalen op Schiphol. Die man was heel verbaasd toen ie deze toen-nog-geen-hoogleraar zag. "You look so young!" De goede man wist niet precies wat ie met deze opmerking aanmoest, dus hij vroeg maar wat de Amerikaan bedoelde.

Bleek dat die dacht dat iemand met drs. voor zijn naam meerdere doctorstitels had Hmm ja, ik weet niet precies hoe het in Duitsland heet allemaal. Hij vertelde me in ieder geval dat hij nu een onderzoek schrijft om te promoveren naar doctor. Dat noemen ze doctorarbeit (zoals ik mijn bachelorarbeit schrijf).
quote:lori90 schreef op 24 januari 2012 @ 10:12:

[...]

Hmm ja, ik weet niet precies hoe het in Duitsland heet allemaal. Hij vertelde me in ieder geval dat hij nu een onderzoek schrijft om te promoveren naar doctor. Dat noemen ze doctorarbeit (zoals ik mijn bachelorarbeit schrijf).Hij is dus aan het promoveren. Kennen ze in Duitsland nu het BaMa systeem wel (omdat je zegt "Bachelorarbeit" )? Ben benieuwd, want 5 jaar geleden toen ik mijn Diplomarbeit (Fachhochschule dus Bachelor) schreef, kenden ze die Engelse titels nog niet. Ik heb dus ook nog steeds de Duitse titel (niet Engels).
quote:Wapiti schreef op 24 januari 2012 @ 17:09:

[...]

Hij is dus aan het promoveren. Kennen ze in Duitsland nu het BaMa systeem wel (omdat je zegt "Bachelorarbeit" )? Ben benieuwd, want 5 jaar geleden toen ik mijn Diplomarbeit (Fachhochschule dus Bachelor) schreef, kenden ze die Engelse titels nog niet. Ik heb dus ook nog steeds de Duitse titel (niet Engels).Dat systeem kennen ze hier sinds een jaar of drie. Een huisgenoot van mij had zijn Diplomarbeit destijds zo lang voor zich uitgeschoven, dat hij eerst weer moest 'omscholen' om daarna een bachelorschreiben te produceren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven