Werk & Studie alle pijlers

thuisstudie

13-10-2011 14:29 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er hier mensen die een thuisstudie doen?

Via de loi of een andere opleider?

Ik zit erover te denken om dit te gaan doen (maar ik weet nog niet precies welke studie ik wil doen haha).

Dus ik wil graag voor en nadelen horen. Combineert het bijvoorbeeld goed met een (fulltime) baan? Krijg je goede begeleiding? Heb je ook (af en toe) klassikale lessen? Vind je het moeilijk om motivatie te vinden om te gaan studeren? Etc.
Ik volg een opleiding via kluwer naast mn fultime baan. Ik ben ongeveer om de week op zaterdag een klassikale les, van half tien tot half twee. Er wordt dan van je verwacht dat je de lesstof hebt doorrgenomen en wat oefenopgaven hebt gemaakt. Deze opgaven moet je ook van tevoren mailen naar een contactpersoon dus dat is een goeie stok achter de deur. Als je het allemaal goed bijhoudt is het wel te doen, maar ik woon nog wel thuis dus dat scheelt denk ik wel. Het ligt er denk ik aan wat jouw gezinssituatie is en hoe lang je over de opleiding kan doen. Bij mij is de bedoeling het binnen een jaar af te ronden als ik alles in een keer haal, dus dat is best pittig, ik moet echt bijblijven en niet alles op het laatst aan laten komen. Het is trouwens een opleiding belastingrecht.
Vindt het trouwens wel lastig om er echt tijd voor vrij te maken, mijn weken zitten altijd best wel volgepland, dus je moet echt dingen laten vallen soms om tijd aan je studie te besteden.
Hm, ik volg even! Zit vanwege Endometriose thuis en een 'echte' opleiding starten is tricky omdat ik vaak ziek ben.. dus misschien is dit een optie
Ik volg een opleiding via het loi. HBO cursus NIMA communicatie. Vind het soms best pittig om te combineren. Heb 2 kleine kinderen dus overdag studeren zit er niet in. Dat moet dus in de avonduren. Per week heb ik zo'n 10 uur studielast. Tel daar bij op dat je soms nog wilt sporten, wilt afspreken met vrienden of er komt een leuk programma op tv, dus druk is het wel. Je moet wel de nodige discipline hebben. Je krijgt bij aanvang een studierooster en als je je daaraan houdt is het wel te doen. Tussen de stof staan oefenopgaven die je zelf kunt controleren, open vragen die je na elk hoofdstuk moet kunnen beantwoorden en opgaven die je moet/mag inzenden. Hierop krijg je dan feedback en een cijfer. Deze telt overigens nergens voor, maar is meer voor je eigen controle. Je kan gebruik maken van een online coach of via mail vragen stellen. Dit heb ik zelf echter nog niet gedaan.
Ik heb een volledige HBO studie naast mijn werk gedaan. Het is pittig en je moet veel discipline hebben.

Verder heb ik LOI cursussen gedaan.

Voor de HBO studie kon ik niet naar lessen, omdat ik in het buitenland zat en was ik aangewezen op studiemaatjes. Het is een aanslag op je sociale leven als je een thuisstudie doet waaraan veel zelfstudie zit gebonden.

LOI heb ik altijd vrij gedaan. Dan kon ik zelf bedenken wanneer ik de studie kon afronden.
Voor een thuisstudie moet je veel zelfdisipline hebben. Bedenk in ieder geval dat je er evenveel tijd in moet stoppen als bij een mondelinge cursus. De indruk die in reclames gewekt wordt ('studeren wanneer het jou uitkomt'), is dat het minder tijd zou kosten. Dat klopt dus niet.

Wat voor een cursus/opleiding wil je volgen?
...
quote:valenta schreef op 13 oktober 2011 @ 14:37:

Vindt het trouwens wel lastig om er echt tijd voor vrij te maken, mijn weken zitten altijd best wel volgepland, dus je moet echt dingen laten vallen soms om tijd aan je studie te besteden.Bedankt voor je reactie! Ik zit even op de website van kluwer te kijken, maar zijn dit mbo opleidingen, of niet?
quote:Teddy82 schreef op 13 oktober 2011 @ 14:55:

Ik volg een opleiding via het loi. HBO cursus NIMA communicatie. Vind het soms best pittig om te combineren. Heb 2 kleine kinderen dus overdag studeren zit er niet in. Dat moet dus in de avonduren. Per week heb ik zo'n 10 uur studielast. Tel daar bij op dat je soms nog wilt sporten, wilt afspreken met vrienden of er komt een leuk programma op tv, dus druk is het wel. Je moet wel de nodige discipline hebben. Je krijgt bij aanvang een studierooster en als je je daaraan houdt is het wel te doen. Tussen de stof staan oefenopgaven die je zelf kunt controleren, open vragen die je na elk hoofdstuk moet kunnen beantwoorden en opgaven die je moet/mag inzenden. Hierop krijg je dan feedback en een cijfer. Deze telt overigens nergens voor, maar is meer voor je eigen controle. Je kan gebruik maken van een online coach of via mail vragen stellen. Dit heb ik zelf echter nog niet gedaan.Hoe zit het met tentamens? Maak je die wel klassikaal? En hoelang ben je nu bezig met deze studie?
quote:Lucifer1983 schreef op 13 oktober 2011 @ 15:09:

Ik heb een volledige HBO studie naast mijn werk gedaan. Het is pittig en je moet veel discipline hebben.

Verder heb ik LOI cursussen gedaan.

Voor de HBO studie kon ik niet naar lessen, omdat ik in het buitenland zat en was ik aangewezen op studiemaatjes. Het is een aanslag op je sociale leven als je een thuisstudie doet waaraan veel zelfstudie zit gebonden.

LOI heb ik altijd vrij gedaan. Dan kon ik zelf bedenken wanneer ik de studie kon afronden.

Ik zit nu te denken om een mbo studie te gaan doen via de loi. Ik heb al een hbo studie afgerond (kunstacademie) maar ik wil graag iets voor erbij waarbij ik zeker ben van een inkomen. Op dit moment heb ik verschillende baantjes gehad (horeca, in een winkel gewerkt en wat administratief werk gedaan) gewoon voor erbij zodat ik in ieder geval een vast inkomen had. Maar op dit moment ben ik een beetje klaar met dit soort baantjes, vandaar dat ik weer een studie wil gaan doen.

Jij zegt dat je de studie kon afronden wanneer je wilde? Is het ook zo dat als je meer tijd steekt in je studie je het sneller kan afronden? (Bijvoorbeeld als er 3 jaar voor staat, je het in 2 jaar kan doen?) En hoe is de begeleiding, ik ben bang dat ze je een beetje als een nummer zien en er niet veel persoonlijk contact is, of valt dat mee?
Ik was aan de thuisstudie Makelaar / Taxateur begonnen via NHA.

Maar kwam er al snel achter dat het te moeilijke en saaie stof was om mezelf aan het leren te zetten.

Dus vandaar dat ik nu gewoon naar school ga op de zaterdagen want ik werk full-time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven